Soal Jawab Agama

Utama arrow Kolum Bulanan arrow Dara.com arrow Soal Jawab Agama
Soal Jawab Agama
<< Mula < Sebelum 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Kemudian > Akhir >>

Soal Jawab Agama - Mac 2010 PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Pengendali Laman   
Wednesday, 17 March 2010

Soalan 1:
Saya sedang hamil anak pertama dan dijangka melahirkan anak pada Mei depan. Pertama kali menjalani pemeriksaan antenatal di sebuah hospital swasta saya terkedu kerana diperiksa oleh doktor pakar ginekologi lelaki. Permintaan saya untuk menukar kepada doktor wanita tidak berjaya dengan alasan doktor tersebut sudah penuh senarai pesakitnya. Apa yang menjadi kemusykilan saya, apakah hukumnya saya membuat pemeriksaan kehamilan dan bakal melahirkan bayi dengan seorang doktor lelaki?
Yanz, Kulim, Kedah.
 
Jawapan:
Islam menegah lelaki memandang wanita dan wanita memandang lelaki. Allah s.w.t. berfirman: Katakanlah kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka… Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka.” [Sebahagian ayat 30 dan 31 surah al-Nur]
Maka tidak dibolehkan bagi seorang doktor lelaki memandang aurat pesakit wanita dan demikianlah sebaliknya. Ini kerana terdapat mudarat yang bakal muncul jika berlaku pemandangan yang melibatkan aurat di antara lelaki dan wanita, apatah lagi sentuhan dalam suasana rawatan.
Sungguh pun begitu, dalam Islam terdapat kaedah bahawa apabila bertembung dua mudarat, hendaklah dihindari kemudaratan yang lebih besar kesannya. Dalam kes ini, kemudaratan yang mungkin menimpa ibu yang hamil dan kandungannya adalah jauh lebih besar berbanding kemudaratan pemandangan dan sentuhan ketika rawatan. Berdasarkan kaedah di atas, dapat dirumuskan beberapa hukum, iaitu:
Bagi pemeriksaan berkala setiap bulan dan kelahiran mengikut jadual, hendaklah berusaha bersungguh-sungguh mencari doktor wanita. Jika tidak ada, maka boleh berjumpa doktor lelaki dengan syarat suami atau muslimat yang dipercayai turut hadir sepanjang masa ketika pemeriksaan dan kelahiran. Kehadiran jururawat wanita tidak mencukupi kerana kerap kali jururawat terpaksa meninggalkan ruang pemeriksaan dan bilik kelahiran atas tugasan lain.
Bagi kelahiran yang tidak dijadualkan, yakni secara tiba-tiba bayi akan lahir, maka kelahiran itu boleh disambut oleh sesiapa jua, termasuk doktor lelaki. Ini kerana kelahiran yang tiba-tiba merupakan satu keadaan darurat. Dalam hukum Islam, suasana darurat membolehkan sesuatu yang haram menjadi halal, mengikut kadar yang diperlukan.
 
 
Soalan 2:
Saya ada kemusykilan berhubung dengan cara pelaksanaan majlis cukur jambul yang biasa dilakukan oleh masyarakat Melayu Islam apabila mendapat anak. Ia seolah-olah satu kemestian dalam masyarakat. Apabila seseorang ibu baru melahirkan anak maka akan timbul soalan “bila nak buat kenduri cukur jambul anak?” Boleh huraikan apakah hukumnya membuat majlis cukur jambul anak yang baru lahir?
Noraini, Ampang, Selangor.
Jawapan:
Mencukur rambut bayi adalah sesuatu yang disunatkan oleh Islam. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Setiap bayi tergadai dengan akikahnya, disembelih untuknya pada hari ketujuh, dicukur rambutnya dan diberi nama.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 2838] Tujuan mencukur rambut adalah untuk membersihkan selaput kepalanya dan agar rambut yang baru lagi sihat dapat tumbuh. Oleh kerana itulah dalam riwayat yang lain, mencukur rambut juga disebut sebagai “bersihkan kotoran”, yakni hadis: “Bersama seorang anak satu akikah, maka tumpahkan untuknya darah (yakni sembelihan akikah) dan bersihkan kotorannya (yakni mencukur rambut).” [Shahih al-Bukhari, no: 5472, Fath al-Bari, jld. 27, ms. 24]
Mencukur rambut disunatkan ke atas bayi lelaki dan perempuan, dan sunat dilakukan pada hari ketujuh selepas kelahirannya. Malang sekali, ramai ibubapa masa kini yang menyayangi bayi mereka dengan cara yang salah, mereka menyayangi rambut bayi mereka sehingga membelakangkan anugerah pahala dan rahmat daripada Allah s.w.t.. Justeru mereka menggantikan suruhan mencukur rambut bayi yang sunat hukumnya kepada majlis cukur jambul.
Mencukur jambul bayi hukumnya makruh, kerana ia sejenis “qaza” yang dilarang oleh Rasulullah s.a.w. [Shahih al-Bukhari, no: 5920] “Qaza” ialah mencukur sebahagian rambut di mana-mana bahagian kepala sementara di bahagian lain rambut dibiarkan [Fath al-Bari, jld. 28, ms. 832]. “Qaza” dilarang kerana ia mencacatkan  kepala seseorang – termasuk kepala bayi – dan ia menyerupai fesyen sebahagian orang bukan Islam. Sekalipun hukumnya makruh, mana-mana ibubapa yang beriman kepada Allah lagi mengharapkan keredhaan-Nya akan berusaha menjauhi sesuatu yang dilarang oleh Rasulullah s.a.w.. Selain itu ada juga ibubapa yang sekadar menggunting beberapa helai rambut bayi. Praktik ini tidak memiliki apa-apa manfaat sama ada dari sudut agama mahu pun selainnya.
Adapun melaksanakan majlis sempena cukur jambul, maka yang sepatutnya dilaksanakan ialah majlis akikah. Majlis akikah membuktikan kesyukuran kepada Allah atas bayi yang dianugerahkan-Nya, pengumuman kepada jiran-jiran akan kelahiran anak yang baru dan persediaan awal bahawa bayi itu akan dididik menjadi hamba yang berkorban untuk kebaikan agama dan umat. Majlis akikah dengan sendirinya adalah satu bentuk ibadah, maka ia tidak perlu diubah-suai dengan ibadah-ibadah lain seperti membaca surah Yasin, zikir-zikir, doa selamat dan sebagainya. Walaubagaimanapun majlis akikah hukumnya sunat, maka mana-mana ibubapa yang tidak mampu tidak dituntut melaksanakannya.

Mimpi dan terbau mereka yang telah meninggal PDF Cetak E-mail
Ditulis oleh Pengendali Laman   
Wednesday, 14 January 2009
Soalan
Baru-baru ini ibu saya meninggal dunia. Selang beberapa hari, saya bermimpi berjumpa ibu. Saya meminta maaf kepadanya dan dia memaafkan saya. Bolehkah kita bermimpi berjumpa dengan seseorang yang sudah meninggal dunia?
Kemudian adik beradik saya menceritakan mereka terhidu ibu dan merasai kehadirannya. Ini berlaku sekali pun masing-masing berada di universiti yang berbeza, jauh dari kampung. Bolehkah roh orang yang meninggal dunia datang menziarahi orang yang hidup?
Penjelasan: 
Dua soalan di atas termasuk dalam kategori perkara ghaib dan manhaj kita sebagai Ahlus Sunnah wal Jamaah dalam perkara ghaib adalah diam melainkan terdapat dalil sahih yang membicarakannya. Jika terdapat dalil daripada al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih, maka kita beriman kepadanya tanpa menambah, mengurang atau mentakwilkannya. 
Terhadap soalan pertama, di kalangan para ilmuan generasi Salaf (tokoh-tokoh umat Islam pada tiga kurun pertama), ada yang berpendapat ketika tidur, roh orang hidup boleh pergi bertemu roh orang yang sudah meninggal dunia di alam barzakh. Setelah pertemuan, roh orang hidup dikembalikan sementara roh orang yang meninggal dunia kekal di tempatnya (alam barzakh). Ini semua berlaku dengan izin dan kurniaan Allah kepada roh orang yang hidup. Dalilnya adalah firman Allah yang bermaksud:
“Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Dia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa (roh) dari badannya, jiwa (roh) orang yang sampai ajalnya semasa matinya dan jiwa (roh) orang yang tidak mati dalam masa tidurnya. Kemudian Dia menahan jiwa (roh) orang yang Dia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa (roh) yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir.” [az-Zumar, ayat 42] Rujuk Tafsir Ibn Katsir, jld. 12, ms. 133-134 ketika mentafsirkan ayat di atas.
Walaubagaimana pun, apabila seseorang itu bermimpi menemui orang yang telah meninggal dunia, hendaklah dia bezakan sama ada yang ditemui adalah orang yang dimaksudkan atau syaitan yang menjelma sebagai orang yang dimaksudkan. Ini kerana lazim berlaku seseorang itu bermimpi menemui seseorang, khasnya orang salih, padahal ia hanyalah jelmaan syaitan.
Cara membezakan ialah mengukur pesanan orang yang ditemui dalam mimpi, adakah ia selari dengan al-Qur’an dan sunnah yang sahih atau menyelisihinya. Jika orang yang ditemui berpesan kepadanya untuk bangun mendirikan Solat Witir, maka itu bukanlah syaitan. Sebaliknya jika dia berpesan untuk membaca surah al-Fatihah untuk 1000 kali, maka itu adalah syaitan. Di sini bukti syaitaniyah bukanlah pada membaca surah al-Fatihah, tetapi pada mengulanginya dengan jumlah tertentu.
Ukuran ini hendaklah dilakukan terus-menerus. Ini kerana syaitan amat bijak dalam menyusun strategi. Untuk beberapa mimpi yang pertama, ia berpesan kepada sesuatu yang selari dengan al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Apabila ia melihat kita yakin bahawa yang ditemui selama ini dalam mimpi adalah orang salih, maka barulah ia berpesan kepada sesuatu yang menyelisihi al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih.
Terhadap soalan kedua, roh yang sudah meninggal dunia akan tetap di alam barzakh dan dia tidak dapat kembali ke alam dunia. Allah berfirman, maksudnya: “Kesudahan golongan itu, apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah dia: ‘Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku (hidup semula di dunia), supaya aku mengerjakan amal-amal yang salih dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan.’ Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang dia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada Alam Barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula.” [al-Mukminun, ayat 99-100] 
 Apabila dikatakan terhidu dan terasa kehadiran orang yang meninggal dunia, maka terdapat dua kemungkinan. Pertama, ia hanya kesan psikologi kerana rindu kepada orang yang dikasihi yang telah pergi. Kedua, ia adalah salah satu strategi syaitan untuk merosakkan aqidah. Apabila “terhidu dan terasa” kehadiran orang yang sudah meninggal dunia, akan timbul tanda tanya, kenapa sedemikian? Kepercayaan masyarakat, termasuk sebahagian para agamawan, akan menjawab: “Rohnya tergantung antara alam dunia dan alam barzakh! Kamu perlu melakukan amalan tertentu untuk membebaskannya.” Maka mulalah kita melakukan zikir, selawat, yasinan, korban dan pelbagai lagi untuk membebaskan roh yang disangka tergantung antara dua alam tersebut. Akhirnya berjayalah syaitan untuk merosakkan aqidah umat Islam kerana kita melakukan ibadah bukan kerana Allah, tetapi kerana kepercayaan kurafat.

Ingat! Syaitan tidak menyesatkan manusia dengan mengajak kepada apa yang jelas diketahui salah. Tetapi ia mengajak kepada sesuatu yang disangkakan betul tetapi sebenarnya salah.    


Comments

Popular posts from this blog