Larangan Doa Berlebihan

 

عن أبي نعامة أن عبد الله بن مغفل سمع ابنه يقول اللهم إني أسألك القصر الأبيض عن يمين الجنة إذا دخلتها فقال أي بني سل الله الجنة وتعوذ به من النار فإني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول إنه سيكون في هذه الأمة قوم يعتدون في الطهور والدعاء


Dari Abi Ni’aamah ia berkata : Bahwasannya Abdullah bin Mughaffal mendengar anaknya berdoa : Ya Allah, jika aku masuk surga nanti, aku mohon kepada-Mu istana putih yang bertempat di sebelah kanan surga”.
Lalu Abdullah bin Mughaffal berkata : “Wahai anakku, mintalah surga dan berlindunglah dari api neraka. Ake pernah mendengar Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda : “Sesungguhnya akan ada suatu kaum dari umat ini yang berlebihan dalam bersuci dan dalam berdoa[Hadits shahih, diriwayatkan oleh Abu Dawud nomor 96, Ibnu Majah nomor 3864, dan lain-lain. Saya (Syaikh Salim Al-Hilaly) katakan : “Hadits ini hadits shahih”].

عن أبي نعامة عن بن سعد أنه قال سمعني أبي وأنا أقول اللهم إني أسألك الجنة ونعيمها وبهجتها وكذا وكذا وأعوذ بك من النار وسلاسلها وأغلالها وكذا وكذا فقال يا بني إني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول سيكون قوم يعتدون في الدعاء فإياك أن تكون منهم إن أعطيت الجنة أعطيتها وما فيها وإن أعذت من النار أعذت منها وما فيها من الشر

Dari Abi Ni’aamah dari Ibnu sa’ad ia berkata : Ayahku mendengarku ketika aku berdoa : “Ya Allah aku memohon kepada-Mu kenikmatan, keindahan surga, dan ini dan itu. Dan aku berlindung kepada-Mu dari api neraka, rantai-rantai neraka, belenggu-belenggu neraka, dan ini itu”. Lalu ayahku berkata : “Wahai anakku, sesungguhnya aku pernah mendengar Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda : “Akan ada suatu kaum yang berlebih-lebihan dalam berdoa”. Janganlah sampai kamu termasuk golongan mereka. Apabila kamu dianugerahi surga, maka kamu akan diberikan semua yang ada di dalamnya, dan apabila kamu dijauhkan dari api neraka berarti kamu akan dijauhkan dari segala kejelekan yang ada di dalamnya” [Hadits shahih, diriwayatkan oleh Abu Dawud nomor 1480 dan saya (Syaikh Salim Al-Hilaly) katakan : “Hadits ini hadits shahih”].

Kandungan Hadits :

1. Haram hukumnya berlebihan dalam berdoa sebab ini termasuk katagori melampaui batas dan Allah tidak suka terhadap orang-orang yang melampaui batas.
2. Diantara contoh berlebih-lebihan dalam berdoa :
a. Meminta sesuatu yang dilarang dan diharamkan Allah terhadap hamba-Nya semasa di dunia, sebagaimana yang diminta Bani Israil kepada Musa :

فَقَالُوَاْ أَرِنَا اللّهِ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ

“’Perlihatkanlah Allah kepada kami dengan nyata’. Maka mereka disambar petir karena kedhalimannya”. (QS. An-Nisaa’ : 153).
b. Mengangkat suara (mengeraskannya) ketika berdoa sebagaimana yang tercantum dalam firman Allah ta’ala :

ادْعُواْ رَبّكُمْ تَضَرّعاً وَخُفْيَةً إِنّهُ لاَ يُحِبّ الْمُعْتَدِينَ

“Berdoalah kepada Tuhanmu dengan berendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas” (QS. Al-A’raaf : 55).

3. Berlebihan dalam memohon sesuatu secara terperinci.
 

Air Mata Atau Tangisan

… dan bahwasanya Dia lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis” (An Najm: 43)

Ada 10 jenis tangisan menurut Ibnul Qayyim:
1. menangis kerana kasih sayang dan kelembutan hati
2. menangis kerana rasa takut
3. menangis kerana cinta
4. menangis kerana gembira
5. menangis merasa hina dan lemah
6. menangis kerana menghadapi penderitaan
7. menangis kerana terlalu sedih
8. menangis untuk mendapat belas kasihan orang
9. menangis orang munafik - pura-pura menangis
10. menangis kerana mengikut-ikut orang menangis
Allah yang menciptakan tawa dan tangis, serta menciptakan sebab tercetusnya. Banyak air mata telah mengalir di dunia ini. Sumbernya dari mata mengalir ke pipi terus jatuh ke bumi. Mata itu kecil namun ia tidak pernah kering ia berlaku setiap hari tanpa putus-putus.
Seperti sungai yang mengalir ke laut tidak pernah berhenti, kalaulah air mata itu ditampung banjirlah dunia ini.

Tangis tercela dan terpuji 

Ada tangisan yang sangat dicela umpamanya meratapi mayat dengan meraung dan memukul-mukul dada atau merobek-robek pakaian.

Ada pula tangisan yang sangat dipuji dan dituntut iaitu tangisan kerana menginsafi dosa-dosa yang silam atau tangis kerana takut akan azab dan siksa Allah.

Tangisan dapat memadamkan api neraka

Rasulullah SAW bersabda: “Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan terkotori oleh debu kehinaan, apabila seseorang dari suatu kaum menangis, maka kaum itu akan dirahmati.”
Tidaklah ada sesuatupun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka.”

Air mata taubat Nabi Adam as 

Beliau menangis selama 300 tahun tanpa mendongak ke langit kerana takutnya terhadap dosa yang telah ia lakukan. Dia bersujud di atas gunung dan air matanya mengalir ke jurang. Dari air matanya itulah Allah telah menumbuhkan pohon kayu manis dan pohon bunga cengkih. Beberapa ekor burung telah meminum akan air mata Adam lalu berkata, “manis sungguh air ini”
Nabi Adam mendengarnya menyangka burung itu mempermainkannya, lalu ia memperhebat tangisannya.
Allah mendengar dan menerima taubat nabi Adam dan mewahyukan, “Hai Adam sesungguhnya Aku belum pernah menciptakan air lebih lazat daripada air mata taubatmu!

Air mata yang tidak dituntut 

1. Tidak perlu menangis kalau tak tercapai cita-cita, Allah yang telah menentukannya.
2. Tidak perlu menangis menonton filem India, itu kan cuma sandiwara.
3. Tidak perlu menangis kerana cinta tak berbalas mungkin dia bukanlah jodoh yang telah Allah tetapkan.
4. Tidak perlu menangis jika gagal dalam ujian mungkin kita kurang membuat persiapan.
5. Tidak perlu menangis kalau wang kita hilang di jalanan sebab mungkin kita kurang bersedekah.
6. Tidak perlu menangis kalau tidak dinaikkan pangkat, kerana rezeki itu adalah pemberian Allah.

Alangkah baiknya… 

Menyimpan air mata-air mata tangis sebagai bekal menginsafi segala maksiat yang melanda diri, segala dosa yang mengkelamkan hati sehingga sukar untuk menerima hidayah Allah swt.
Serulah air mata itu dari balik kelopak mata agar menitis membasahi dan mencuci hati, kiranya ia putih kembali dan semoga ia dapat melebur dosa dan mendapat ampunanNya.

Rasulullah SAW telah bersabda: “Ada dua biji mata yang tidak tersentuh api neraka, mata yang menangis di waktu malam hari kerana takut kepada Allah SWT dan dua biji mata yang berjaga fi sabilillah di waktu malam” 

“Di antara 7 golongan manusia yang akan mendapat naungan Allah di hari kiamat, seseorang yang berdzikir sendirian lalu mengenang tentang kebesaran Allah SWT dan bercucuranlah air matanya.” 

Jika tubuh seorang hamba gementar kerana takut kepada Allah, maka berguguranlah dosa-dosanya bak gugurnya dedaunan dari pepohonan kering.

Comments

Popular posts from this blog