Friday, November 5, 2010


Barakallahulakuma to My Beloved Cousin...

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

Syabas dan tahniah diucapkan kepada sepupu ku, yang kini sudah menamatkan zaman remaja nya dalam usia yang muda(23thn) walaupun kini masih menuntut di UDM.. Tahniah juga buat akhi Mohd Azizul kalau dulunya Senior saya namun kini sudahpun menjadi cousin saya..haha... sebelum ni beliau student Fakulti Kejuruteraan di UKM dan pernah juga berprogram bersama sama, tapi kini akhirnya, telah pun mnjadi ahli anggota keluarga kami..(^_^)....hehe keciknya dunia..(@_@)..

Semoga berkat sunnah ini di laksanakan seminggu sebelum final exam, i.allah exam kalini dapat barakahnya dan dipermudahkan segala. Study molek deh yah,jadikan prkahwinan itu sebagai medan untuk mentarbiyah dan ditarbiyah diri...Hassan Al-Banna ada menyebut dalam bicaranya ; Kehidupan rumah tangga adalah kehidupan kerja. Ia diwarnai oleh beban beban dan kewajipan. Landasan kehidupan rumah tangga bukan semata-mata kesenangan dan romantik,melainkan tolong menolong dalam memikul beban kehidupan..
Semoga pelayaran bahtera kehidupan rumah tangga yang akan yah lalui ini dapat di perhalusi dengan baik,dan dapat menjadi tauladan yang baik baik untuk kami "Syuhada(25),Yati(24),Nah(22)" yang bakal menyusul insyaallah..(O_o)..
Asif Jiddan juga pada ukti dan akhi azizul coz tak dapat bersama sama memeriahkan di hari walimah kalian, masa 29.10.10 tu, 2nd paper final exam saya..x leh la balik....so harapnya nnti di walimah saya NANTI ni bukan alasan utk kalian tak menghadirkan diri jugak ye..(^_^)...

semoga dengan segala ketentuan dan ketepatan yang allah telah tetapkan ini lebih mengeratkan hubungan kekeluargaan kita semua..ibarat "air yang dicincang tak kan putus" namun diharapkan tiada lumut yang bakal merosakkan air yang jernih dari terus mengalir tenang...bersama pelihara keharmonian dalam ikatan keluarga ini sehingga dihujung waktu, jumpa jarang sekali, setahun sekali pun belum tentu kan...(@_@)..semoga doalah pengukuh hati hati kita..

Akhir kata dari Nah, Barakallah,semoga dipermudahkan lagi segala urusan selepas ini, Sampaikan salam dan maaf pada Poksu dan Moksu coz x dapat membantu di hari majlis... Niat di hati nok sangat la gi..tapi apa kan daya
"kita merancang allah pun merancang,tapi perancangan allah jauh lebih baik dari apa yang kita rancang"...

ASSaLAmuAlaikum..

_Beloved Cousin_
Dimana bumi Dipijak,Disitu islam Dijunjung,
Berjuanglah selagi Nadi MAsih Berdenyut...

Wednesday, November 3, 2010


Renang!!!! Apa Faedahnya..??

Berenang merupakan suatu olah raga tubuh dan nafas dimana jika anda berenang maka tubuh akan selalu sehat keranya..(^_^)
1. Gravitasi tubuh dalam air akan lebih ringan dan disitu sangat membantu tubuh dalam menggerakkan semua bagian tubuh
2. Berenang dapat melatih paru – paru anda dan denyut jantung karena anda sewaktu berenang akan terjadi pola menahan nafas tetapi tubuh anda bergerak dan disitu oksigen dimanfaatkan betul – betul dalam organ otak dan paru – paru dan dapat membantu menjaga kesehatan paru – paru anda dan dapat dibuat sebagai terapi asma Karena bronkus atau cabang pipa yang menuju paru-paru dilatih dengan lembut dengan posisi mengambil nafas lalu bergerak lalu membuang nafas dengan cepat dan segera mengambil lagi oksigen dan seterusnya
3. Tulang , otot tidak mendapat beban sama sekali dan justru posisi otot yang tidak pas akan kembali pas karena diposisikan bergerak tanpa tumpuan , dan juga pada tulang anda akan semakin baik karena tulang anda ikut dilatih bergerak tetapi tanpa tumpuan dan itu bisa dibuat terapi bagi penderita dengan banyak gangguan seperti rematik , HNP ,Urat kecepit, sering linu-linu pada persendian dan banyak lainnya
4. Air dapat dibuat suatu terapi Hidroterapi untuk melatih ketenangan jiwa anda dalam air karena merasakan sentuhan dengan air yang dingin maupun hangat dapat melatih lebih rileks bagi anda
5. Olahraga renang biarpun keliatan santai tetapi dapat membantu membakar kalori anda dengan lebih cepat dan membuang lemak yang berlebihan pada semua bagian tubuh anda yang bila terdapat banyak lemak dan dapat dibuat untuk menurunkan berat badan anda secara maksimal tanpa beresiko dan tubuh anda selain turun berat badan juga keliatan lebih tegap dank arena semua bagian lemak yang berlebih dibantu untuk dibakar dengan gerakan semua bagian tubuh sewaktu berenang
Ha....so apa lagi....rajin rajin la turun renang,,banyak kelebihannya kan..Kalau dulu cara pemakaian dijadikan masalah, sekarang tidak lagi...Jualan pakaian renang ada jual dimana mana untuk dapatkannya..Layari "BajuRenangMuslimah.com"..
okey..selamat Berenang..heheh
_Rapatkan Ukhuwah,Mantapkan Tarbiyah,Teruskan Jihad_

Sunday, October 31, 2010


Pemergian Mu disyukuri..Semoga Haji Mabrur Milik Mu_ma & ayah_

Terasa jauh dari biasa yang dirasakan.. Pemergian ma & ayah ke tanah suci menjadikan diri lebih bermotivasi untuk pengurusan diri dan masa dengan lebih baik. Besar hikmah nya bila mereka berada di tanah suci..kesannya amat aku rasakan. Hati ni akan rasa serba salah kalau buat sesuatu yang tak berfaedah..rasa bedosa sangat dengan ma & ayah kalo wat. aku mesti prbanyakkan amalan,untuk mnjadi bkalan dan doa bonus untuk mereka disana yang telah mndidik anak anak nya...semoga keadaan ma & ayah sentiasa diberikan kekuatan dan kesihatan disana,

25/10/10 tarikh penerbanagan mereka..Walau penerbangan mereka kami iringi dengan air mata jauh disudut hati kami semua mensyukuri kesempatan yang diberikan oleh allah terhadap ma & ayah untuk ke tanah suci. Secara Peribadinya ku berterima kasih kepada abang abang dan kakak yang turut menyumbng serta menabung untuk merealisasikan impian ma & ayah. semoga walau dengan 10$ yang disumbang menjadi punca pemurah rezeki kalian selepas ini.

26/10/10 pertama kalinya exam tanpa sokongan dari ma& ayah sebelum masuk dewan exam..Tercari cari ruang untuk meluahkan rasa dan harapan yang kuinginkan seperti mana yang ma n ayah selalu berikan aku kata semangat sebelum masuk exam..namun,hanya doa dari jauh pada mu yaallah aku panjatkan agar sampai kepada kedua ibubapaku disana. Tapi aku tetap kuat,kerna aku masih ada simpan bekalan doa doa amalan yang sering ma& ayah suruh amalkan yang sering dibekalkan setiap pulang ke kg menemui mereka.Semoga setiap kali aku mengamalkannya, mendapat pahala kepada mereka..

27/10/10 hati terus berasa sayu..kerinduan kesayuan amat aku rasakan..terasa rindu tak terungkap melainkan berdoa padanya..Ku hanay mmpu berdoa hingga jam 11 mlm aku terus terlena dengan kesebakan dihati. Di pagi harinya jam 5am,lahir satu semanagt baru dalam jiwa ku..Terus aku bersujud padanya ,memohon kekuatan,semangat ini diteruskan..Terdetik untuk melihat handphone bimbit ku.."ya allah ada 5 panggilan yang miss no from arab saudi" hati terus terasa sebak,kekuatan tadi hilang pergi meninggalkan ku..Subhanallah,hati seorang ibu & ayah dapat merasakan kerinduan di hati anak nya..Selepas subuh aku taliphone kembali tapi sayang,panggilan ku tidak sampai disana...Akhirnya jam9am panggilan dari arab saudi kembali lagi..hati melonjak kesyukuran dan kegembiraan. Dapat aku meluah rasa sayng dan rindu terhadap mereka._terima kasih ma,terima kasih ayah_

28/10/10 mulai saat itu hati semakin tenang,kerana yakin walau kami berjauhan masih dapat dihubungi,sebelum ni kusangkakan,sepanjang mereka disana,akan susah untuk dihubungi,tapi zaman teknologi sekarang telah memudahkan segalanya.. Semasa di dalam exam,sedang asyik aku menjawab exam..tiba tiba!!!! hati ku bergetar,terkenang ma & ayah disan,aku x mampu meneruskan mnjawab exam.aku ltakkan pen n pensil, walau dalm tngisan aku smpat istgfar dan berdoa untuk mereka..after 15 minit hati semakin tenang dan dapat menjawab exam dengan lebih yakin..Terima kasih ya Allah..

29/10/10 Hati semakin tenang dan bersyukur kerana hampir setiap hari dapat dari panggilan ma & ayah. Dan jika aku kerinduan aku sendiri boleh hubungi mereka. Terima Kasih yaallah..

1/11/11 aku semakin kuat dan yakin,aku masih mmpunyai adik bradik yang sering menghubungi aku,pastinya mereka dapat rasakan kesedihan yang kurasakan,kerna ku belum punyai sesiapa yang sentiasa disisi berbanding mereka yang sudah punyai kehidupan sendiri,punyai suami@ isteri dan anak yang sentiasa menghiburkan diri,manakala aku dalam keadaan semua sahabat sedang berperang fokus untuk exam masing masing..tapi masih ada sorang yang setia disisi ku,stady bersama,dan sentiasa mndngar luahan ku.. terima kasih dik..

Terima kasih yaAllah,kau hadiahkan kebahagian ini kepadaku..kau mengurniakan aku keluarga yang harmoni ini juga kau hadirkan sahabat2 disisi..syukur alhamdulillah dan na'uzubillah jgn kau tarik kebahagian yang kuirasakan ini..

Tidak sabar untuk ku menanti tarikh keramat " 7/12/2010" tarikh kepulangan ma & ayah nanti..aku harus pastikan result peperiksaan ku kali ini hadiah teristimewa buat ma n ayah sepulngan mereka nanti..Ya allah permudahkan urusan ku ya allah..
_Perpisahan seketika ini telah membawa 10000000 Rahmat dalam hidupku_
anakanda
_kesayuan dalam mencari kekuatan_

Monday, May 31, 2010


Musim Dah Sampai...

29 Mei 2010 : Kak Nurizan(UKM) & Khairul Azizie(UKM)
5 Jun 2010 : Raihanah(SMKBTP) & Fairul Amri
6 Jun 2010 : Kak Eryanti Soraya(UKM) & Zulfadli Lubis
12 Jun 2010 : Ulfa(UKM) & Khairul Anuar Abbas(UKM)
19 Jun 2010 : Hidayah(cousin) & Faizol(UKM)
16 Jun 2010 " Kak Salwana(UKM) & Ust Wan Abu Bakar(UKM)

Barakallahufikum...
Semua undangan aku tidak dapat bersama penuhi undangan...sedeh......
Segala perancangan semua terbatal bila mana kepulangan ku ke kampung sngat dinantikan oleh ibuku,, kerana pengorbanan dari ku untuk keluarga tercinta amat diharapkan waktu itu..sebagai 1. Nurse untuk Ayahku sakit Batu Karang tika itu,,2. Nurse juga utk kakakku yang Demam(masih dlm pantang dirumah), 3. Driver untk mak(mak x pandai bwak moto) kesana kesini(mengajar mengaji Disetiap blok stiap hari)..4. Bibik untu anak buahku...:)..menjaga anak kakak yng dlm demam tu....

Segalanya berlaku dalam satu masa,,mmbuatkan situasi keluarga tergugat tika tu..Hingga kan, sebelum pulang mak ku berpesan"nah kalau lapar nasi makan siap siap kat kdai ye baru blik..sebab kat rumah x de lauk nak makan nasi...ma dah seminggu x mkn lauk..sebab ayah skit x de orang nk g bli brang dapur kat kdai" huhu...sayu nyer rasa...

Kini kepulangan ku mmbawa perubahan...aku bawak ayah ku ke hospital yang sedang mngerang mnahan sakit,,,bawak x-ray,,dan temui lah punca skit nya...Mnjadi pemandu untk ibuku ksana ksini mnghntar ke tmpat mngajar nya setiap tngahri,,kalau tidak sepanjang ayahku skit,,smua appoiment kelas ibuku semua dibatalkan..kini bermula lah kembali...manakala kakak,,aku yang memicit kpala,dan mnemani tidur mlm nya,,,anak anak nya kujaga seperti anak ku sndiri,,mkn minum,tidur ,main semua di bawah kawalan ku...owh moksu yang mithali..heheh...

Akhirnya sebelum hbisnya cuti ku,,,hari sabtu aku pulang ke klang untuk mnymbung praktikul ku...aku mninggalkan dlm keadaan,kakak dah sihat,,ayah btu karangnya dah keluar,,dan mak mmpu tersenyum..tpi sedeh kerana selama 2 bulan rumah riuh rendah dengan gurauan cucunya berumur 1thun6bln n berusia 2 blan bru lpas pntang terpaksa pulang k rumah mreka untuk kakak mmulakan kerja kmbali...

Apapun aku berpuas hati dgn cuti ku kali ni,,walau tidak dpt mmbantu tman2 sperjuangan di UKM,,juga tak dapat meraikan majlis knduri shbt tersyang ku ULFA dan Suami...namun aku dpt mmnuhi khndak keluarga ku yng sngat mmrlukan aku tika itu...maaf ye semua..kerana Keluarga lbih memerlukan aku...

masa cuti sek ku sepenuhnya dirumah..1st time aku rasakan ini...
Tetapi sebelum ku pulang ke kg lg besar ujian yng ku trima..nnti next post aku critakan....
ok lah...Nk wat RPH nk kene observe jap g..ok lah..wassalam..

:)..terasing dalam sepi

Monday, April 26, 2010

"Pada Syurga di Wajahmu".........


Kisah cinta ini bermula di Kota Kufah, sebagaimana
yang diceritakan oleh Raja' bin Umar An-Nakha'I.
Menurutnya; Suatu ketika dahulu di Kota Kufah, tinggal
seorang pemuda kacak tampan yang sangat tekun dan
rajin beribadat , dan dia termasuk salah seorang ahli
zuhud. Suatu hari pemuda itu singgah di suatu tempat
yang didiami oleh kaum An-Nakha'.
Di sana, secara 
tidak sengaja dia telah bertemu dengan seorang gadis
yang sangat cantik. Itulah kali pertama matanya
menyaksikan kejelitaan yang tidak pernah disaksikannya
apalagi tergambar di fikirannya selama ini. Kecantikan
gadis tersebut benar-benar telah membuatkan dia jatuh
cinta pandang pertama dan bermula dengan pertemuan
pertama itu,hatinya di lamun rindu.
Demikian juga halnya dengan gadis cantik itu yang turut menyimpan
perasaan yang sama dengannya.Maka, untuk memenuhi
hasrat hati , pemuda tersebut telah menghantar
wakilnya menemui keluarga gadis itu untuk meminangnya.
Namun ternyata hasratnya tidak kesampaian kerana gadis
tersebut telah ditunangkan terlebih dahulu dengan
putera bapa saudaranya. Sejak dari peristiwa itu,
mereka berdua menahan beban cinta yang sangat berat.
Si gadis cantik itu kemudian mengutus seorang hamba
untuk menyampaikan sepucuk surat kepada pemuda yang
telah menawan hatinya; "Aku tahu betapa engkau sangat
mencintaiku, dan kerananya, betapa besar
penderitaanku. Seandainya sudi, aku akan berkunjung ke
rumahmu atau memberi kemudahan padamu untuk datang ke
rumahku." Namun, hasratnya ditolak oleh pemuda kacak
itu dengan alasan dia takut pada Allah.
Setelah mengetahui bahawa hasratnya ditolak, gadis tersebut
diam seketika kemudian berkata, "Selamanya aku belum
pernah menemui seorang lelaki sebegini zuhud yang
begitu takut pada kemurkaan Allah. Demi Allah,tiada
seorang pun yang layak mendapat gelaran kemuliaan
kecuali dia,sedangkan kebanyakan orang adalah
munafik.
"Setelah berkata demikian, gadis tersebut
memencilkan diri dan membuang segala urusan
duniawinya. Dia berubah dengan memakai pakaian dari
tenunan kasar dan sejak itu menumpukan sepenuh
perhatiannya dengan tekun beribadat kepada Allah.
Wajah jelitanya bertukar menjadi pucat, sementara
hatinya merana, badannya kurus lantaran sarat
menanggung beban cinta kepada lelaki tersebut. Dan
kerinduannya yang mendalam menyelimuti sepanjang
hidupnya hingga akhir hayatnya. Setelah dia meninggal
dunia, pemuda itu sering menziarahi makamnya.


Hinggalah suatu hari dia bermimpi melihat
kekasihnya,gadis itu hadir di dalam keadaan yang
sangat menyenangkan malah lebih cantik dari dulu.
Pemuda itu bertanya, "Bagaimana keadaanmu setelah
berpisah dariku?" Dengan senyuman lebar gadis itu
menjawab yang dia sekarang bahagia dengan apa yang
diperolehinya hasil daripada cinta sucinya pada pemuda
itu dulu yang masih bersemi kukuh di hatinya.
Mendengar penuturan kekasihnya itu,pemuda tersebut
lalu bertanya kepadanya, "Di mana engkau
berada?"Dengan kata-kata yang tersusun indah gadis itu
menyatakan yang dia berada di dalam kenikmatan syurga
Dan akan menunggu ketibaan pemuda tersebut ke
pangkuannya. Pemuda tersebut lantas berkata, "Di sana
aku mohon agar engkau selalu mengingatiku dan
sebaliknya aku pun tidak akan melupakanmu!""Dan demi
Allah, aku juga tidak akan melupakan dirimu. Sungguh,
aku telah memohon untukmu kepada Tuhanku juga Tuhanmu,
dengan kesungguhan hati,sehingga Allah berkenan
memberikan pertolongan kepadaku!" jawab gadis
itu.Pemuda itu kembali bertanya kepadanya, "Bila aku
dapat melihatmu kembali?""Tidak lama lagi engkau akan
menyusul ke mari," jawab kekasihnya.Setelah tujuh hari
selepas peristiwa mimpinya itu, pemuda tersebut
akhirnya meninggal dunia, menyusuli kekasihnya yang
menanti di pintu syurga.
0 comments


Comments

Popular posts from this blog