~ 7 Jenis Wajah Mayat Di dalam Kubur ~



بسم الله الرحمن الرحيم


Warning:
Sebelum klik read more, siapa yang takut tengok gambar mayat agar jgn baca entry ni sampai bawah. Pasal ada gambar orang mati syahid.


Setiap manusia pasti akan menghadapi mati. Apabila mati, kita dah tak dipanggil manusia. Kita dipanggil mayat atau jenazah. Bacalah satu persatu dan ambillah pedoman dan iktibar melaluinya.


Tujuh jenis wajah mayat di dalam kubur kelak adalah seperti berikut:

1. Mayat yang mukanya berpaling dari arah kiblat.
Itulah petanda bahawa semasa hidupnya telah melakukan perkara syirik kepada Allah. Kawan-kawan syirik ini jangan buat main-main, dosa yang paling besar dalam Islam. Kekal dalam neraka selama-lamanya.

2. Mayat yang mukanya berbentuk babi.
Itulah petanda semasa hidupnya tidak melakukan solat lima waktu, tidak menjaga solat lima waktu. Lalai dalam solatnya. Sesungguhnya solat dapat mencegah diri dari melakukan perbuatan keji dan mungkar. Perbuatan keji dan mungkar ini banyak, bukan hanya berduaan ditempat gelap, minum arak, berjudi sahaja. Tak tutup aurat juga perbuatan keji.

3. Mayat yang kepala menjadi batu yang hitam legam.
Itulah mayat yang semasa hidupnya derhaka kepada kedua ibu-bapa.

4. Mayat yang perutnya buncit dan meletup.
Itulah mayat yang semasa hidupnya suka makan harta yang haram. Harta yang haram banyak contohnya. Antaranya mencuri... harta yang haram. Merompak... harta haram. Melesapkan duit kawan...

5. Mayat yang kukunya mengcengkam dan meliliti seluruh tubuhnya.
Itulah mayat yang semasa hidupnya suka berkelahi, mengata orang dan mengumpat orang.

6. Mayat yang keluar mata air dari kuburnya dan air itu baunya lebih busuk dari bangkai.
Itulah mayat orang yang suka makan riba.

7. Mayat yang wajahnya tersenyumItulah mayat yang semasa hidupnya berilmu dan beramal soleh.

Tinta Penulis:
Berikut adalah gambar para syuhada :

Sengaja saya ingin membawa sahabat-sahabat mengenang kembali wajah-wajah syahid perindu janji Rabbi.

Inilah wajah Assyahid Mahmoud

Komander HAMAS ini yang meninggal akibat jenayah terancang yang dilakukan oleh musuh Allah. Kematiaan beliau mengingatkan saya pada Assyahid Imam Hassan Albanna yang juga dibunuh dengan jenayah terancang. Sehingga kini penembak yang telah menembak assyahid masih belum dapat dikenalpasti.

Ini pula wajah syahid Amrozi dan


Imam Samudera.

Wajah syahid pengebom-pengebom Bali ini kelihatan begitu tenang sekali. Apatah lagi 3 ekor burung berwarna hijau tiba-tiba muncul dan terbang di celahan kepulan awan tatkala jenazah-jenazah para syuhada' ini diusung oleh orang ramai di Indonesia.

Dan masih ingatkah anda pada wajah syuhada pejuang Palestin ini ?









Allahuakbar! Wajah mereka yang tersenyum itu ibarat mendapat perkhabaran yang begitu menggembirakan sehingga kesannya terpalit pada wajah syahid mereka.

Comments

Popular posts from this blog