Bank Lewat Urus, Bolehkah Caj Pembeli?
Oleh
Zaharuddin Abd Rahman
 
moneygraph.jpg
 
SOALAN
 
Sebuah rumah itu masih lagi di dalam pembiayaan saya dengan pihak bank. Setiap ansuran bulanan harus saya jelaskan.
Maksud soalan saya yang seterusnya itu adalah sekiranya selepas 4 bulan bakal pembeli masih tidak dapat menyelesaikan urusan pinjamannya tetapi masih ingin membeli rumah tersebut, adakah dibolehkan penalti ke atas pembeli dengan dikenakan bayaran seperti mana jumlah saya membayar kepada pihak bank.
Ini kerana kelewatannya menyebabkan saya berterusan membayar kepada pihak bank. Untuk pengetahuan ustaz, kontrak jual beli telah ditandatangani oleh kedua-dua belah pihak. Dalam kontrak tersebut dinyatakan tempoh kepada pembeli untuk menyelesaikan urusan pinjaman/pembiayaannya. Terima kasih
 
JAWAPAN
Inilah masalah teknikal yang berlaku di dalam sistem pembelian, undang setempat di malaysia, kelewatan birokrasi menyebabkan kesukaran untuk mengikuti panduan hukum Islam dengan tepat dan jelas.
Begini, dari sudut pandangan Islam, rumah tersebut sepatutnya sudah dimiliki oleh pembeli sejurus kontrak ditandatangani, justeru semua tanggungan ke atas rumah itu sepatutnya di dalam tanggungjawab pembeli.
Cuma dalam proses biasa pembelian rumah Malaysia, setiap rumah yang dibeli melalui pinjaman bank sama ada Islam atau konvensional, rumah tersebut akan dicagarkan kepada bank. Untuk melepaskan bank dari cagaran, semua hutang berbaki mesti diselesaikan oleh pembeli secara tunai melalui bank yang diguna oleh pembeli. Selagi jumlah belum dibayar, selagi itu, pemilikan rumah masih belum dilepaskan dari cagarannya, kesannya ia masih belum boleh bertukar pemilik secara sah dan selagi itu pula kunci rumah tidak akan diberikan kepada pembeli.
Dalam sudut Shariah, ia masih bertepatan dengan hukum Shariah, kerana menurut hukumnya, untuk bertukar pemilik secara sah, sesebuah rumah yang dijual mestilah bebas dari sebarang ‘tanggungan' kepada pihak lain.
Dalam kes penyoal, hakikatnya rumah masih belum clear pemilikannya kepada pembeli disebabkan cagaran penjual kepada pihak ketiga (dalam kes ini iaitu bank penjual).
Namun akibat kelewatan pihak bank yang digunakan oleh pembeli (biasa berlaku ni) untuk redeem atau bayar penuh harga rumah kepada bank asal penjual (proses discharge), hutang penjual kepada bank masih wujud.
Maka atas sebab itu, pihak PENJUAL masih perlu membayar hutangnya kepada pihak bank, walaupun lewat, tanggungjawab pembayaran masih tertakluk ke atas penjual, dan sefaham saya, jika bayaran penuh harga dibayar oleh pihak bank pembeli melebihi dari jumlah asal (kerana 4 bulan bayaran ansuran telah dibuat oleh penjual), pihak bank PERLU memulangkan bayaran 4 bulan tersebut kepada penjual.
Contohnya untuk lebih mudah faham (bagi mereka yang belum pernah membeli rumah), katalah jumlah hutang berbaki penjual kepada banknya adalah RM50,000 sahaja. Sepatutnya semua jumlah itu akan diselesaikn oleh pembeli melalui banknya, tapi akibat lewat birokrasi dan urusan, penjual terpaksa terus membayar selama 4 bulan, sebagai contoh semuanya bernilai RM 4,000.  Maka ini akan menyebabkan jumlah baki hutang menurun kepada RM 46,000. Padahal jumlah yang sedang diuruskan untuk dibayar kepada pembeli adalah RM 50 ribu.
Maka jawapan bagi soalan dalam konteks ini,
PENJUAL tidak boleh mengenakan bayaran empat bulan tersebut kepada pembeli kecuali, NAMUN pembeli boleh menuntutnya semula dari pihak bank pembeli apabila mereka menerima RM50,000 dari pihak penjual.

Comments

Popular posts from this blog