RSS Feed

Monday, May 23, 2011


Tragedi Tanah Runtuh Madrasah Hidayah al-Taqwa



Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh.

Tiada apa yang dapat aku ucapkan melainkan takziah kepada waris-waris mangsa tanah runtuh yang menimpa Madrasah Hidayah al-Taqwa di Hulu Langat.

Sunday, May 22, 2011


Mengajar Praktikal Solat Ada Dalilny
Publish Post
a :)


عَنْ أبي قِلابَةَ[1] عَبْدِ الله بنِ زَيد الجَرْمِي البَصْري قالَ: جَاءنَا مَالِكُ بْنُ الْحُوَيْرِثِ فِى مَسْجدِنَا هذَا فَقَال: إني لأصَلى بِكُم وَمَا أريد الصَّلاةَ، أصلى كَيْفَ رَأَيْتُ رَسُولَ الله صلى الله عليه وسلم يُصَلي.
فقلت لأبى قلابَةَ: كَيْفَ كَانَ يُصَلِّي؟ قال : مِثْلَ صَلاةِ شَيْخِنَا هذَا، وَكَانَ يَجْلِسُ إِذَا رَفَعَ رأسه مِنَ السُّجُودِ قَبْل أنْ يَنْهَضَ.

Daripada Abi Qilabah Abdullah Bin Zaid al-Jarmi al-Basri, beliau berkata: Malik bin al-Huwairisi telah datang kepada kami di masjid kami. Beliau berkata: Sesungguhnya aku akan solat bersama kalian, dan sebenarnya aku bukan mahu bersolat. Aku akan bersolat dengan cara Rasulullah SAW bersolat yang pernah aku lihat.

(Perawi berkata) Aku bertanya kepada Abi Qilabah: Bagaimana beliau (Malik bin al-Huwairisi) melakukan solat?

Jawab Abi Qilabah: Seperti solat sheikh kami ini. Dia akan duduk apabila bangun daripada sujud dan sebelum bangun (ke rakaat seterusnya).

[al-Bukhari: 824, Muslim: 391 dan Abu Daud: 842]

Faedah:

Riwayat ini menunjukkan bagaimana cara mengajar solat yang berkesan iaitu dengan method praktikal. Ia juga menunjukkan bolehnya melakonkan aksi ibadah dengan tujuan untuk mengajar manusia.

Ia juga adalah method nabi SAW di mana baginda SAW pernah solat di atas mimbar untuk mengajar manusia.

Wallahua’lam.


[1] هذا الحديث هو من أفراد البخاري، قال عبد الحق في " الجمع بين الصحيحين ": لم يخرج "مسلم " هذا الحديث، وسها المصنف في إيراده  من المتفق عليه .

Thursday, May 19, 2011


Cinta Pejuang Hijab :)

Satu lagi tulisan zaman sekolah :)


--------------

Api kemarahan terus menyala-nyala. Seluruh negara bergolak. Jalan-jalan raya dipenuhi rakyat yang cintakan Islam. Jalan-jalan raya juga dikelilingi kenderaan-kenderaan merah yang siap siaga untuk memburu mangsanya. Manusia-manusia yang berbaju hijau, bertopi keledar dan berperisai merah terus menggempur rakyat jelata.

Gelombang manusia yang cintakan Islam di sirami air yang memedihkan mata. Manusia berpakaian hijau terus menerajang, membelasah mereka yang membantah pengharaman hijab di sekolah-sekolah kerajaan.

Pemburu Sakinah

Sambil saya belek-belek emel, terjumpa cerpen tulisan aku waktu tingkatan lima. Macam kelakar lak. Selamat membaca :)
________________________________
Aku menutup mashaf Al-Quran yang aku baca. Sesekali angin yang masuk menerusi jendela menghembus lembut ke wajah aku. Aku pergi ke arah tingkap, melihat pandangan yang terlalu indah. Kelihatan camar-camar berterbangan. Awanan biru seakan-akan menjadi taman permainan camar-camar tersebut. Kelihatan juga beberapa pemuda dan pemudi berjalan di tepian pantai, tapi masih penuh dengan adab sopan. Aku terpesona melihat alam ciptaanNya. Betapa kerdil aku jika dibandingkan dengan alam ini. Kala itu, kenangan-kenangan lama kembali ke kotak minda aku.

Tuesday, May 17, 2011


Movie Menarik



(satu babak dalam Mihrab Cinta- Shamsul dihukum gondol kepala kerana dituduh mencuri)

Assalamualaikum wbt.

Minggu ini saya telah menonton dua filem dari negara Indonesia.

a) Sang Pencerah- menceritakan kisah pengasas gerakan Muhammadiyah, Kiyai Dahlan. Boleh tonton di sini

http://www.youtube.com/user/kakalaros1#g/c/60CD39EA2C34E3DA

Atau di sini
http://duasatu.com/sang-pencerah-2010-vcdrip-700mb/      

b) Mihrab Cinta-oleh Habiburrahman al-SYirazi

http://filemovie-update.blogspot.com/2010/12/dalam-mihrab-cinta-2010.html

Komen saya:

Saturday, May 14, 2011


Video: I Want To Repent But....

Wednesday, May 11, 2011


Kem Remaja Gemilang 2011


Klik pada gambar di bawah untuk men'download' pamphlet program.
http://lobaitampin.blogspot.com/

Comments

Popular posts from this blog