KARAMAH ULAMA

Assalamualaikum
Semasa mendengar ceramah Al Fadhil Al Ustaz Azhar Idrus di U Tube....terdengar satu pengisian penting mengenai karamah...kata Ustaz Azhar, mana lebih karamah ahli sufi dengan keramah ahli fekah atau ahli hadis.
Kata Us Azhar....."karamah boleh ke Mekah, untuk seorang sahaja, tetapi keramah ahli fekah dan ahli hadis, dapat diambil manafaat oleh ramai orang, tidakkah ini bermaksud karamah ahli fekah dan hadis melebih dari karamah alim biasa....! amat menarik perkataan ini.....percakapan orang yang faham dan mendalam ilmunya. Mudah mudahan dapat manafaat bersama.

Rabu, Disember 15, 2010


NASIHAT BERGUNA


Insya ALLAH, semua nasihat dan kata-kata hikmah di bawah mampu mendidik jiwa kita :
HAMKA
Pergaulan mempengaruhi didikan otak. Pergaulan membentuk kepercayaan dan
keyakinan. Oleh itu, untuk kebersihan jiwa, hendaklah bergaul dengan
orang-orang yang berbudi, orang yang dapat kita kutip manfaat
daripadanya.
Sesungguhnya setiap kegagalan mengandungi benih-benih kenikmatan yang
akan datang. Sebenarnya setiap kegagalan itu hanya berlaku untuk
sementara saja.
BUDIMAN
Mempunyai wang itu memang baik, tapi lebih baik lagi mempunyai sesuatu
yang tidak dapat dibeli dengan wang.
SAYIDINA ALI ABI TALIB
Kata-kata dari seorang sahabat yang setia dan jujur, lebih berharga daripada
harta benda yang diwarisi daripada nenek moyang.
Sesiapa yang tidak sabar dengan satu perkataan, nescaya dia akan
mendengar beberapa perkataan lagi.
IBNU MAAFA'
Perkataan yang benar itu tetaplah benar sekalipun diucapkan oleh
orang kaya atau miskin kerana mutiara yang berharga tetap tidak
jatuh harganya walaupun penyelamnya orang yang hina.

Jumaat, November 19, 2010


SEJARAH LAKSAMA CHENG HO

Assalamualaikum....pagi ni sahabat saya Ustaz Taufik menitipkan satu article yang amat berfaedah untuk pejuang-pejuang Islam...dan sepatutnya kaum Cina melapangkan sedikit masa untuk membaca article ini.....KISAH LAKSAMA CHENG HO.
LAKSAMA CHENG HO DALAM KENANGAN - ISLAM ITU TINGGI.
Laksamana Cheng Ho Keturunan Saidina Ali kwh. Ketika dia meninggalkan pelabuhan Nangking pada 1405, kapal Boa Chuan berukuran 138 meter dan lebarnya 56 meter dengan daya angkut 2,500 tan yang dinaikinya mendahului pelayaran diapit oleh belasan kapal tempur yang mengangkut lela, meriam dan tentera. Diikuti di belakangnya kapal mengangkut barangan dan penumpang yang sebahagian besar anak kapalnya beragama Islam. Inilah armada terbesar dicatat oleh Ma Huan, ahli bahasa beragama islam dan Fei Xin, sarjana sastera yang menyertai pelayaran tersebut.
Cheng Ho atau nama asalnya Ma San Bao keturunan bangsa Hui yang beragama Islam. Beliau anak ketiga daripada enam beradik. Ayahnya Ma Haji menggariskan nasab keluarga mereka berkait dengan Ali kwh. Pertalian nasab itu dicatat seperti berikut. Muhammad s.a.w. > Ali Kwh > Hou Sai Ni > Yi Bu Lai Xi Mo > Yi Shi Ma Ai Le > Xie Xin > E Le Hou Sai Nil > Ya Ha Ya > E Ha Mo De > Li Sha Shi (Kaisar kerajaan Mi Si Le ) > She Li Ma > Mu Li Yie Mi > Ya Xin > Lu Er Ding > Mu Ba Er Sha > Yi Shi Ma Xin > Ha San > Gu Bu Ding . Wu Ma Nai Ding . Wu Ma Er . Cha Fa Er > Zhe Ma Nai Ding > An Du Er Yi > Sou Fei Er / Saidina Syafii > Sai Ya Su Lai Chong Na > Su Sha Lu Gu Chong Yue/ Su zu Sha > Ka Ma Ding Yu Su Fu > Ma Ha Mu Ke Ma Nai Ding . Sai dian Chi / Sayid Ajall/ Saidina Samsudin > Na Su La Ding > Bai Yan > Mi Di Na/ Haji > Mi Li/Ma haji > Ma He @ Ma San Bao @ Cheng Ho.
Ketika Cheng Ho lahir, wilayah Yunan masih diduduki sisa-sisa penguasan Dinasti Yuan, pasukan Dinasti Ming menyerbu ke Yunnan ketika Ma San Bao berusia 12 tahun. San Bao dan sejumlah pemuda ditangkap dan dikembiri oleh tentera Ming lalu dibawa ke nangking sebagai sida-sida di istana Kaisar. Kaisar Zhu Di menganugerahkan She (marga) Cheng kepada Ma San Bao. Sejak itulah San bao meninggalkan nama asalnya.
Beliau juga kerap disebut dengan gelaran San Bao Tay Jin ( Tuan Sida San Bao). Dalam pelbagai dialek Cina lainnya, nama ini disebut sebagai San Poo Tay Jin, San Poo Tay Kam dan San Poo Tai Kien. Di Semarang Indonesia, nama ini disebut sebagai Sam poo Kong dan di Malaysia disebut Sam Pau Kong. Dalam pelayaran ke Asia Tenggara, Cheng ho diberi hak memakai lambang burung bong (phoenix), satu tingkat di bawah lambang naga (liong - digunakan oleh Kaisar). Pelayaran ini bertujuan untuk menjalin kerjasama negara China dengan negara Asia Tenggara di samping membendung pengaruh Hindu yang berasal dari India.
Terdapat 7 kali ekspedisi Cheng Ho ke alam Melayu dan kunjungannya ini meninggalkan kesan mendalam kepada sosio budaya masyarakat Nusantara. Hamka menulis dalam Star weekly , Jakarta 18 Mac 1961 mengenai Cheng Ho seperti berikut; Berbanding dengan tujuan pertempuran armada Cheng Ho, misi damai nampaknya lebih kuat. Senjata alat pembunuh tidak banyak terdapat di kapal itu. Yang banyak adalah senjata budi yang dipersembahkan kepada raja-raja yang dikunjungi. Dalam perjalanannya, Cheng Ho mengunjungi 31 negara di Asia Tenggara, Asia Barat dan Afrika Timur. Kerana itu , tiak aneh apabila kenang-kenangan tentang Cheng Ho dapat dijumpai di beberapa negara.
Tidak berapa jauh dari Kota melaka ada sebuah tempat bernama Bukit Chhina. Kalangan masyarakat Cina setempat menyebut bukit ini sebagai Bukit Sam Poo. Bukit ini pernah dijadikan tempat berkhemah anak buah Cheng Ho selama melakukan kunjungan muhibbah pada abad ke-15 yang lalu.

Khamis, November 11, 2010


Assalamualaikum...sewaktu saya berkuliah di satu pejabat swasta,kitab yang saya guna ialah kitab Fiqh al Harakah, pengarangnya ialah Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, ada seorang muslimah yang mengemukakan soalan. Soalannya ialah "mengapa dalam sejarah Rasulullah hanya Fatimah az Zahra sahaja yang mendapat fokas lebih berbanding dengan puteri-puteri yang lain?" Soalan ini menarik dan orang yang bertanya tentu pernah berfikir tentang Rasulullah serta perjuangannya.
Kebetulan baru-baru ini saya sempat makan malam dengan penulis sendiri, iaitu Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan bertanya sendiri kepada beliau. Kata Tuan Guru ada beberapa sebab, antaranya :
1. Kerana kebanyakan puteri Rasulullah berkahwin dengan orang yang bukan Islam.
2. Kerana Puteri-puteri yang lain mati sebelum wafatnya baginda sollahu alaihi wasallam, dan Fatimah hidup lagi ketika kewafatan baginda dan hidup selepas kewafatan baginda lebih kurang 6 bulan.
3. Kerana Fatimah yang banyak terlibat dengan jihad dan perjuangan baginda sollahu alaihi wasallam dan puteri-puteri yang lain amat kurang.
4. Kerana Fatimah isteri kepada Saidina Ali merupakan khalifah keempat dalam Islam.
5. Kerana Fatimah lebih banyak ilmunya dan menjadi tempat rujukan oleh para sahabat Nabi.
Inilah alasan dan sebab yang sempat saya ingatkan ketika berbual dengan pengarang sendiri dua hari dari tarikh article ini. Mudah-mudahan ia memberi manafaat kepada semua dan pahala kepada muslimah yang bertanya.
SEJARAH HIDUP PUTERI2 RASULULLAH
1. ZAINAB BINTI RASULULLAH SAW.

Zainab adalah putri tertua Rasulullah SAW.. Rasulullah SAW. telah menikahkannya dengan sepupu beliau, yaitu Abul 'Ash bin Rabi' sebelum beliau diangkat menjadi Nabi, atau ketika Islam belum tersebar di tengah-tengah mereka. lbu Abul 'Ash adalah Halah binti Khuwaylid, bibi Zainab dari pihak ibu. Dari pernikahannya dengan Abul 'Ash mereka mempunyai dua orang anak: Ali dan Umamah. Ali meninggal ketika masih kanak-kanak dan Umamah tumbuh dewasa dan kemudian menikah dengan Ali bin Abi Thalib ra. setelah wafatnya Fatimah ra.
Setelah berumah tangga, Zainab tinggal bersama Abul 'Ash bin Rabi' suaminya. Hingga pada suatu ketika, pada saat suaminya pergi bekerja, Zainab mengunjungi ibunya. Dan ia dapatkan keluarganya telah mendapatkan suatu karunia dengan diangkatnya, ayahnya, Muhammad SAW. menjadi Nabi akhir jaman. Zainab mendengarkan keterangan tentang Islam dari ibunya, Khadijah ra.. Keterangan ini membuat hatinya lembut dan menerima hidayah Islam. Dan keislamannya ini ia pegang dengan teguh, walaupun ia belum menerangkan keislamannya kepada suaminya, Abul 'Ash.
Sedangkan Abul 'Ash bin Rabi' adalah termasuk orang-orang musyrik yang menyembah berhala. Pekerjaan sehari-harinya adalah sebagai peniaga. Ia sering meninggalkan Zainab untuk keperluan dagangnya. la sudah mendengar tentang pengakuan Muhammad sebagai Nabi SAW.. Namun, ia tidak mengetahui bahwa istrinya, Zainab sudah memeluk Islam. Pada tahun ke-6 setelah hijrah Nabi SAW. ke Madinah.
Abul 'Ash bin Rabi' pergi ke Syria beserta kafilah-kafilah Quraisy untuk berdagang. Ketika Rasulullah SAW. mendengar bahwa ada kafilah Quraisy yang sedang kembali dari Syria, beliau mengirim Zaid bin Haritsah ra. bersama 313 pasukan muslimin untuk menyerang kafilah Quraisy ini. Mereka menghadang kafilah ini di dekat Al-is di Badar pada bulan jumadil Awal. Mereka menangkap kafilah itu dan barang-barang yang dibawanya serta menahan beberapa orang dari kafilah itu, termasuk Abul 'Ash bin Rabi'. Ketika penduduk Mekkah datang unluk menebus para tawanan, maka saudara laki-laki Abul 'Ash, yaitu Amar bin Rabi', telah datang untuk menebus dirinya. Ketika itu, Zainab istri Abul 'Ash masih tinggal di Mekkah. la pun telah mendengar berita serangan kaum muslimin atas kafilah-kafilah Quraisy termasuk berita tertawannya Abul 'Ash.
Berita ini sangat meiiyedihkannya. Lalu ia mengirimkan kalungnya yang terbuat dari batu onyx Zafar hadiah dari ibunya, Khadijah binti Khuwaylid ra.. Zafar adalah sebuah gunung di Yaman. Khadijah binti Khuwaylid telah memberikan kalung itu kepada Zainab ketika ia akan menikah dengan Abul 'Ash bin Rabi'. Dan kali ini, Zainab mengirimkan kalung itu sebagai tebusan atas suaminya, Abul 'Ash. Kalung itu sampai di tangan Rasulullah SAW. Ketika beliau SAW. melihat kalung itu, beliau segera mengenalinya. Dan kalung itu mengingatkan beliau kepada istrinya yang sangat ia sayangi, Khadijah. Beliau berkata, 'Seorang Mukmin adatah penolong bagi orang Mukmin lainnya. Setidaknya mereka memberikan perlindungan. Kita lindungi orang yang dilindungi oleh Zainab. jika kalian bisa mencari jalan untuk niembebaskan Abul 'Ash kepada Zainab dan mengembalikan kalungnya itu kepadanya, maka lakukaniah.' Mereka menjawab, 'Baik, ya Rasulullah SAW' Maka mereka segera membebaskan Abul 'Ash dan mengembalikan kalung itu kepada Zainab.
Kemudian Rasulullah SAW. menyuruh Abul 'Ash agar berjanji untuk membiarkan Zainab bergabung bersama Rasulullah SAW. Dia pun berjanji dan memenuhi janjinya itu. Ketika Rasulullah SAW. pulang ke rumahnya, Zainab datang menemuinya dan meminta untuk mengembalikan kepada Abul 'Ash apa yang pernah diambil darinya. Beliau mengabulkannya. Pada kesempatan itu, Beliau pun telah melarang Zainab agar tidak mendatangi Abul 'Ash, karena dia tidak halal bagi Zainab selama dia masih kafir. lalu Abul 'Ash kembali ke Mekkah dan menyelesaikan semua kewajibannya. Kemudian dia masuk Islam dan kembali kepada Rasulutiah SAW sebagai seorang Muslim. Dia berhijrah pada bulan Muharram, 7 Hijriyah. Maka Rasulullah SAW. pun mengembalikan Zainab kepadanya, berdasarkan pernikahannya yang pertama.
Zainab wafat pada tahun 8 Hijriyah. Orang-orang yang memandikan jenazahnya ketika itu, antara lain ialah; Ummu Aiman, Saudah binti Zam'ah, Ummu Athiyah dan Ummu Salamah ra.. Rasulullah SAW. berpesan kepada mereka yang akan memandikan jenazahnya ketika itu, 'Basuhiah dia dalarn jumlah Vang ganjil, 3 atau 5 kali atau iebih jika kalian merasa lebih baik begitu. Mulailah dari sisi kanan dan anggota-anggota wudhu. Mandikan dia dengan air dan bunga. Bubuhi sedikit kapur barus pada air siraman yang terakhir. Jika kalian sudah selesai beritahukaniah kepadaku.' Ketika itu, rambut jenazah dikepang meniadi tiga kepangan, di samping dan di depan lalu dikebelakangkan. Setelah selesai dari memandikan jenazah, Ummu Athiyah memberitahukan kepada Nabi SAW. Lalu Nabi SAW memberikan selimutnya dan berkata, 'Kafanilah dia dengan kain ini.'
2. RUQAYYAH BINTI RASULULLAH SAW.
Ruqayyah telah menikah dengan Utbah bin Abu lahab sebelum masa kenabian. Sebenarnya hat itu sangat tidak disukai oleh Khadijah ra.. Karena ia telah mengenal perilaku ibu Utbah, yaitu Umrnu jamil binti Harb, yang terkenal berperangai buruk dan jahat. ta khawatir putrinya akan memperoleh sifat-sifat buruk dari ibu mertuanya tersebut. Dan ketika Rasulullah SAW. telah diangkat menjadi Nabi, maka Abu Lahablah, orang yang paling memusuhi Rasulullah SAW. dan Islam. Abu Lahab telah banyak menghasut orang-orang Mekkah agar memusuhi Nabi SAW. dan para sahabat ra.. Begitu pufa istrinya, Ummu Jamil yang senantiasa berusaha mencelakakan Rasulullah SAW. dan memfitnahnya. Atas perilaku Abu lahab dan permusuhannya yang keras terhadap Rasulullah SAW., maka Allah telah menurunkan wahyu-Nya, 'Maka celakalah kedu,7 tangan Abu lahab, (Al lahab: 1) Setelah ayat ini turun, maka Abu lahab berkata kepada kedua orang putranya, Utbah dan Utaibah, 'Kepalaku tidak haial bagi kepalamu selama kamu tidak menceraikan Putri Muhammad.' Atas perintah bapaknya itu, maka Utbah mericeraikan istrinya tanpa alasan. Setelah bercerai dengan Utbah, kemudian Ruqayyah dinikahkan oleh Rasulullah SAW. dengan Utsman bin Affan ra.
Hati Ruqayyah pun berseri-seri dengan pernikahannya ini. Karena Utsman adalah seorang Muslim yang beriman teguh, berbudi luhur, tampan, kaya raya, dan dari golongan bangsawan Quraisy. Setelah pernikahan itu, penderitaan kaum muslimin bertambah berat, dengan tekanan dan penindasan dari kafirin Quraisy. Ketika semakin hari penderitaan kaum muslimin, termasuk keluarga Rasulutlah SAW. bertambah berat, maka dengan berat hati Nabi SAW. mengijinkan Utsman beserta keluarganya dan beberapa muslim lainnya untuk berhijrah ke negeri Habasyah. Ketika itu Rasulullah SAW. bersabda, 'Pergilah ke negeri Habasyah, karena di sana ada seorang raja yang terkenal baik budinya, tidak suka menganiaya siapapun, Di sana adalah bumi yang melindungi kebenaran. Pergilah kalian ke sana. Sehingga Allah akan membebaskan kalian dari penderitaan ini.'
Maka berangkatlah satu kafilah untuk berhijrah dengan diketuai oleh Utsman bin Affan ra. Rasulullah SAW. bersabda tentang mereka, Mereka adalah orang yang pertama kali hijrah karena Allah setelah Nabi Luth as.' Setibanya di Habasyah mereka memperoleh perlakuan yang sangat baik dari Raja Habasyah. Mereka hidup tenang dan tenteram, hingga datanglah berita bahwa keadaan kaum muslimin di Mekkah telah aman. Mendengar berita tersebut, disertai kerinduan kepada kampung halaman, maka Utsman memutuskan bahwa kafilah muslimin yang dipimpimnya itu akan kembali lagi ke kampung halamannya di Mekkah. Mereka pun kembali. Namun apa yang dijumpai adalah berbeda dengan apa yang mereka dengar ketika di Habasyah. Pada masa itu, mereka mendapati keadaan kaum muslimin yang mendapatkan penderitaan lebih parah lagi. Pembantaian dan penyiksaan atas kaum muslimin semakin meningkat. Sehingga rombongan ini tidak berani memasuki Mekkah pada siang hari. Ketika malam telah menyelimuti kota Mekkah, barulah mereka mengunjungi rumah masingmasing yang dirasa aman. Ruqayyah pun masuk ke rumahnya, melepas rindu terhadap orang tua dan saudara-saudaranya.
Namun ketika matanya beredar ke sekeliling rumah, ia tidak menjumpai satu sosok manusia yang sangat ia rindukan. la bertanya, 'Mana ibu?..... mana ibu?....' Saudara-saudaranya terdiam tidak menjawab. Maka Ruqayyah pun sadar, orang yang sangat berarti dalam hidupnya itu telah tiada. Ruqayyah menangis. Hatinya sangat bergetar, bumi pun rasanya berputar atas kepergiannya. Penderitaan hatinya, ternyata tidak berhenti sampai di situ. Tidak lama berselang, anak lelaki satu-satunya, yaitu Abdullah yang lahir ketika hijrah pertama, telah meninggal dunia pula. Padahal nama Abdullah adalah kunyah bagi Utsman ra., yaitu Abu Abdullah. Abdullah masih berusia dua tahun, ketika seekor ayam jantan mematuk mukanya sehingga mukanya bengkak, maka Allah mencabut nyawanya. Ruqayyah tidak mempunyai anak lagi setelah itu.
Dia hijrah ke Madinah setelah Rasulullah SAWj. hijrah. Ketika Rasulullah SAW. bersiap-siap untuk perang Badar, Ruqayyah jatuh sakit, sehingga Rasulullah SAW. menyuruh Utsman bin Affan agar tetap tinggal di Madinah untuk merawatnya. Namun maut telah menjemput Ruqayyah ketika Rasulullah SAW. masih berada di medan Badar pada bulan Ramadhan. Kemudian berita wafatnya ini dikabarkan oleh Zaid bin Haritsah ke Badar. Dan kemenangan kaum muslimin yang dibawa oleh Rasulullah SAW. beserta pasukannya dari Badar, ketika masuk ke kota Madinah, telah disambut dengan berita penguburan Ruqayyah ra. Pada saat wafatnya Ruqayyah, Rasulullah SAW. berkata, Bergabunglah dengan pendahulu kita, Utsman bin Maz'un.'
Para wanita menangisi kepergian Ruqayyah. Sehingga Umar bin Khattab ra. datang kepada para wanita itu dan memukuli mereka dengan cambuknya agar mereka tidak keterlaluan dalam menangisi jenazah Ruqayyah. Akan tetapi Rasulullah SAW. menahan tangan Umar ra. dan berkata, 'Biarkaniah mereka menangis, ya Umar. Tetapi hati-hatilah dengan bisikan syaitan. Yang datang dari hati dan mata adalah dari Allah dan merupakan rahmat. Yang datang dari tangan dan lidah adalah dari syaitan.'
3. UMMU KULTSUM BINTI RASULULLAH SAW.
Ummu Kultsum adalah adik Ruqayyah ra., putri Rasulullah SAW. Ia telah menikah dengan Utaibah bin Abu Lahab, saudara Utbah yang telah menikahi Ruqayyah, sebelurn mereka mengenal Islam. Lalu ketika Rasulullah SAW. telah diangkat menjadi Nabi, ia dan saudara-saudaranya memeluk Islam dengan lapang dada. Dan dakwah Nabi SAW. yang selalu ditentang oleh Abu lahab beserta keluarganya ini, menyebabkan Allah telah mewahyukan kepada Nabi SAW. firman-Nya yang berbunyi, Maka celakalah kedua tangan Abu lahab'(Al-lahab: 1) ' Setelah tutun ayat ini, Abu lahab berkata kepads Utaibah anaknya, "Kepalaku tidak halal bagi kepalamu selama kamu tidak menceraikan putri Nabi. Maka dia pun menceraikan istrinya, Ummu Kultsum begitu saja. Utaibah mendatangi Nabi SAW. dan mengatakan kata-kata yang menyakitkan hati Rasulullah SAW. Atas periakuan itu, maka Rasulullah SAW. telah berdoa kepada Allah, agar mengirimkan anjing-anjing-Nya untuk membinasakan Utaibah. Dan apa yang telah didoakan oleh Nabi SAW. terhadap Utaibah itu benar-benar teriadi.
Dalam suatu perjalanan, seekor singa yang ganas teiah memilih Utaibah di antara teman-temannya untuk diterkam kepalanya. Utaibah mati dalam keadaan yang sangat mengerikan. Setelah bercerai, maka Ummu Kultsum kembali tinggal bersama Rasulullah SAW. di Mekkah. Dia ikut hijrah ke Madinah ketika Rasulullah SAW. berhijrah, kemudian tinggal di sana bersama keluarga Rasulullah SAW. Ruqayyah dan Ummu Kultsum adalah dua orang saudara yang perjalanan hidup mereka hampir sama. Mereka berdua teriahir dari bapak yang sama, ibu yang sama, suami mereka pun kakak beradik yang namanya mempunyai arti yang sama; Utbah dan Utaibah, mempunyai mertua yang sama, masuk Islam pada hari yang sama, bercerai pada hari yang sama, dan setelah perceraian itu, mereka mempunyai suami yang sama pula.
Ketika Ruqayyah meninggal dunia, maka Utsman bin Affan ra. menikahi Ummu Kultsum yang masih perawan yang belum terjamah oleb Utaibah. Pada waktu itu adalah bulan Rabi'ul-Awwal, tahun ke-3 Hijriyah. Dan keduanya baru berkumpul pada bulan Jumadits-Tsani. Mereka hidup bersama sampai Ummu Kultsum meninggal dunia tanpa mendapatkan seorang anak pun. Ummu Kultsum meninggal dunia pada bulan Sya'ban tahun ke-9 Hijriyah. Rasulullah SAW. berkata, 'Seandainya aku mempunyai sepuluh orang putri, maka aku akan tetap menikahkan mereka dengan Utsman.' Ummu Kultsum adaiah seorang wanita yang cantik. la senang memakai jubah sutra yang bergaris. Pada hari wafatnya, jenazahnya telah dimandikan oleh Asma' binti Umais dan Shafiah binti Abdul Muthalib. jenazahnya ditempatkan di atas sebuah keranda yang terbuat dari batang polgon palem yang baru dipotong. Dan pada saat penguburannya, Rasulullah SAW. duduk di dekat kuburan Ummu Kultsum dengan berlinangan air mata. Beliau berkata, siapa di antara kalian yang tidak bercampur dengan istrinya tadi malam?' Abu Thalhah ra. berkata, 'Aku, ya Rasulullah SAW' lalu Beliau menyuruhnya, "Turunlah kamu." Maka Abu Thalhah turun dan menguburkan Ummu Kultsum ra.
4. FATIMAH BINTI RASULULLAH SAW.
Pada suatu ketika, Abu Bakar ra. pernah datang kepada Rasulullah SAW. dan meminang Fatimah ra. untuk dijadian sebagai istrinya. Hal itu dijawab oleh Beliau SAW. dengan halus, "Wahai Abu Bakar, tunggulah ketetapan tentang Fatimah.' Jawaban Rasulullah SAW. ini diceritakan oleh Abu Bakar ra. kepada Umar bin Khattab ra.. Umar berkata, itu artinya beliau menolakmu, wahai Abu Bakar. Kemudian Abu Bakar ra. menyarankan kepada Umar ra, 'Sekarang cobalah kamu yang menanyai Rasulullah SAW. untuk meminang Fatimah.' Atas anjuran tersebut, maka Umar ra. pergi menjumpai Rasulullah SAW. dan meminta kepada Beliau SAW. untuk menikahkan Fatimah ra. dengannya. Pada kali itu pun Rasulullah SAW. menjawab, 'Wahai Umar, Tunggulah ketetapan tentangnya.' Setelah dijawab demikian, Umar ra. menemui Abu Bakar dan menceritakan hal ini kepadanya. 'Berarti beliau juga telah menolakmu wahai Umar.' Kata Abu Bakar ra.. Selanjutnya keluarga Ali ra. telah menyarankan kepada Ali ra., 'Mintalah kepada Rasulullah SAW. agar kamu dapat meminang Fatimah.' Maka Ali ra. mendatangi Rasulullah SAW. untuk meminang Fatimah. Pinangan ini diterima oleh beliau dengan baik. Dan pada hari itu juga Rasulullah SAW. telah menikahkannya dengan Fatimah ra. dengan mahar beberapa pakaian bekas dan kulit domba.

Dan ketika itu, perlengkapan pengantin wanitanya antara lain adalah tempat tidur dari dedaunan kurma, bantal kulit berisi jerami, bejana kulit kecil dan kantong air dari kulit. Untuk pernikahan itu, Ali ra. telah menjual seekor unta miliknya dan sebagian barang-barangnya, sehingga terkumpul 480 dirham. Setelah terkumpul Rasulullah SAW. menyuruh Ali, "Belikaniah dua pertiga dari uang itu untuk wangi-wangian dan yang sepertiganya untuk barang-barang.' Setelah menikahi Fatimah, maka Nabi SAW. berkata kepada Ali ra., 'Carilah rumah'. Maka Ali pun mencari sebuah rurnah untuk tempat tinggainya bersama keluarga baru. la menemukan sebuah rumah yang agak jauh dari kediaman Rasulullah SAW. Karena rasa sayang Rasulullah SAW. kepada Fatimah, beliau berkata kepada Fatimah, 'Aku ingin kalian pindah agar berdekatan denganku.' Fatimah menjawab, 'Sebaiknya ayahanda, meminta kepada Haritsa bin Nu'man untuk pindah demi aku.' Rasulullah SAW. menjawab, 'Haritsa dulu pernah pindah demi kita, jadi aku enggan untuk memintanya kembali.' Hal ini telah terdengar oleh Haritsa, sehingga ia datang menemui Rasulullah SAW. dan berkata, 'Ya Rasulullah SAW, aku telah mendengar bahwa engkau ingin agar Fatirnah pindah ke dekat rumahmu. Rumah-rumahku adalah rumah Bani Najjar yang paling dekat ke rumahmu. Aku dan hartaku adalah untuk Allah dan Rasul-Nya. Demi Allah, Ya Rasulullah SAW. aku lebih menyukai uang yang engkau ambil dariku daripada yang tinggal.' Rasulullah SAW. berkata, 'Engkau telah berkata dengan sebenarnya, semoga Allah memberkatimu.' Maka Rasulullah SAW. memindahkan Fatimah ke rumah Haritsa.

Ali dan Fatimah ra. adalah pasangan suami istri yang hidup dengan penuh kesederhanaan. Tempat tidur mereka terbuat dari kulit domba. jika mereka akan tidur, mereka harus membalikkan bulunya terlebih dahulu. Sedangkan bantainya terbuat dari kulit yang diisi jerami. Walaupun demikian, hari-hari mereka telah diisi dengan kebahagiaan. Pada suatu ketika, Fatimah berkata, 'Demi Allah, aku telah menumbuk gandum sampai tanganku lecet.' Maka Ali ra. menganjurkan kepada istrinya, agar menjumpai Rasulullah SAW. untuk meminta tawanan-tawanan perang sebagai pembantu di rumahnya. Fatimah pun segera menemui Rasulullah SAW.. Sesampainya di sana, banyak sahabat sedang berkumpul di sisi Rasulullah SAW.. Rasulullah SAW. bertanya, 'Ada apa, wahai putriku?' Fatimah menjawab, 'Aku datang untuk mengucapkan salam untukmu.' Fatimah terlalu segan untuk mengutarakan maksudnya, sehingga ia kembali pulang tanpa tertunaikan maksud kedatangannya. Sesampainya di rumah Ali bertanya, "Bagaimana haslinya?' Fatimah menjawab, 'Aku terlalu malu untuk meminta kepada beliau.' Kemudian mereka berdua datang menghadap Rasulullah SAW.. Ali ra. berkata, 'Ya Rasulullah SAW., Fatimah telah menimba air sampai dadanya luka.ia telah menumbuk (gandum) sampai tangannya lecet. Dan Allah telah memberimu rampasan perang dan kekayaan, berilah kami seorang pelayan.' Namun Rasulullah SAW. menjawab, 'Demi Allah, aku tidak akan memberimu pelayan, dan membiarkan ahli Shuffah menahan perutnya karena kelaparan. Aku tidak mempunyai sesuatu untuk mereka, jadi aku akan menjual barang rampasan itu dan memberikannya kepada mereka. Maukah kalian kuceritakan sesuatu yang lebih baik daripada yang kalian minta tadi? Mereka menjawab, 'Ya, tentu saja.' Beliau berkata, 'Yaitu beberapa kalimat yang diajarkan Jibril kepadaku. Ketika kalian beristirahat di tempat tidur ucapkanlah Subhanallah 33 kali, Alhamdulillah 33 kali, dan Allahu Akbar 34 kali. Dan nasehat itu telah menjadi amalan rutin keluarga Fatimah ra.

Ali ra. berkata, 'Demi Allah, aku tidak pernah mengabaikan bacaan itu sejak Rasulullah SAW. mengajarkannya kepada kami.' lbnu Kiwa' berkata kepadanya, 'Bahkan pada malam perang Siffin?' Ali menjawab, 'Semoga Allah murka pada kalian, wahai penduduk lrak.

Suatu ketika, Ali ra. pernah berbuat kasar kepada Fatimah ra. Lalu Fatimah ra. mengancam Ali ra., Demi Allah, aku akan mengadukanmu kepada Rasulullah SAW.!' Fatimah pun pergi kepada Nabi SAW. dan Ali ra. mengikutinya. Sesampainya di sana, Fatimah mengeluhkan tentang kekasaran Ali ra.. Nabi SAW. menyabarkannya, 'Wahai putriku, dengarkanlah, pasang telinga dan pahami. Bahwa tidak ada kepandaian sedikit pun bagi wanita yang tidak membalas kasih sayang suaminya ketika dia tenang.' Ali ra. berkata, 'Kalau begitu aku akan menahan diri dari yang telah kulakukan.' Fatimah pun berkata, Demi Allah, aku tidak akan berbuat apapun yang tidak engkau sukai.'

Juga disebutkan dalam riwayat lain, Pernah terjadi pertengkaran antara Ali dan Fatimah. Lalu Rasulullah SAW. datang, dan Ali ra. menyediakan tempat untuk Rasulullah SAW. berbaring. Kemudian Fatimah datang dan berbaring di samping Nabi SAW.. lalu Ali pun berbaring di sisi lainnya. Rasulullah SAW. mengambil tangan Ali dan meletakkannya di atas perut beliau, lalu beliau mengambil tangan Fatimah dan meletakkannya di atas perut beliau. Selanjutnya beliau mendamaikan keduanya sehingga rukun kembali, Setelah itu barulah beliau keluar. Ada orang yang melihat kejadian itu lalu berkata kepada Rasulullah SAW., 'Tadi engkau masuk dalam keadaan demikian, lalu engkau keluar dalam keadaan berbahagia di wajahmu.'Beliau menjawab, 'Apa yang menahanku dari kebahagiaan, jika aku dapat mendamaikan kedua orang yang paling aku cintai?'

Pada suatu ketika, 'Aisyah ra. sedang duduk bersama Rasulullah SAW., kemudian datanglah Fatimah dengan gaya berjalannya yang sama dengan gaya berjalan Rasulullah SAW. Nabi SAW. menyambutnya, 'Selamat datang, Putriku.' Lalu Beliau mendudukkan Fatimah di sampingnya dan membisikkan sesuatu kepadanya sehingga Fatimah menangis. Kemudian beliau kembali membisiki lagi kepada Fatimah, dan dia tertawa. Melihat hal ini, 'Aisyah bertanya, 'Mengapa engkau menangis lalu tertawa setelah dibisiki oleh Rasulullah SAW. Apa gerangan yang telah dibisikkan Rasulullah SAW. kepadamu?' Fatimah menjawab, 'Aku tidak akan membuka rahasia beliau.'

Ketika Rasulullah SAW. wafat, 'Aisyah bertanya lagi kepada Fatimah, dan ia menjawab, 'Rasulullah SAW. membisikiku, 'Jibril selalu mendatangiku setiap tahun dan mengulangi Al-Qur'an kepadaku satu kali. Namun, pada tahun ini dia datang kepadaku dua kaii dan membacakan Al-Qur'an kepadaku dua kali. Aku merasa ajalku sudah dekat. Aku penghulu terbaik bagimu.' Maka aku menangis. Lalu Beliau membisikkan lagi, 'Engkau orang yang paling cepat menyusuiku dari keluargaku.' Maka aku tertawa karenanya.

Pada hari-hari menjelang kematiannya, Fatimah disrerang sakit yang parah. Abu Bakar ra. pergi mengunjungi Fatimah dan meminta izin untuk masuk. Maka Ali berkata kepada istrinya, Fatimah, 'Ada Abu Bakar di depan pintu. Apakah engkau mengizinkannya masuk?' Fatimah ra. mengembalikan pertanyaan itu kepada suaminya, 'Apakah engkau setuju?' 'Ya,' jawab Ali. Maka Abu Bakar ra. masuk untuk mengunjunginya dan menghiburnya sehingga membuat Fatimah senang. Dan pada ketika sakitnya itu, Salma datang menengoknya. Sedangkan pada hari itu Ali ra. sedang keluar. Fatimah berkata kepada Salma, 'Tuangkaniah air untuk mandiku.' Maka Salma menuangkan air untuk mandi Fatimah dengan cara yang terbaik. Kemudian Fatimah berkata, 'Bawakantah bajuku yang baru.' Maka Salma memberikan pakaian baru kepadanya dan dia pun mengenakannya. Kemudian Fatimah berkata lagi, 'Angkatlah tempat tidurku ke tengah-tengah ruangan.' Salma memindahkannya, lalu dia berbaring menghadap kiblat. Kemudian Fatimah berkata kepada Salma, 'Ibu, aku akan menemui ajal sekarang. Aku telah mandi, jadi jangan biarkan orang lain membuka bahuku.' Salma bercerita, 'Fatimah telah wafat.

Kemudian Ali datang dan aku mengabarkan hal itu kepadanya.' Ali ra. berkata, 'Demi Allah, tidak seorang pun yang akan membuka bahunya.' Dia mengangkat jenazah Fatimah dan menguburkannya dengan mandi itu.

Rabu, Oktober 27, 2010


Bacaan Sebelum Takbiratul Ihram


Assalamualaikum
Pagi ini saya sempat baca ayat-ayat dari surah al Mu'minin 97 hingga 98, 2 ayat ini sringkali dibaca sebelum bertakbiratul ihram. Saya masih mencari sumbernya, setakat ini masih belum dijumpai..Insya ALLAH, esok lusa saya akan catatkan. Firman Allah Ta'ala :
وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ
Dan katakanlah: “Wahai Tuhanku, aku berlindung kepadaMu dari hasutan Syaitan-syaitan
وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَن يَحْضُرُونِ
“Dan aku berlindung kepadaMu, wahai Tuhanku, supaya Syaitan-syaitan itu tidak menghampiriku”.
(Surah al Mukminin - 97 - 98)

Khamis, Oktober 07, 2010


Sifat Munafiq - Melailaikan Solat Fardhu

Assalamualaikum
Diantara sifat orang munafiq ialah lalai dalam mengerjakan solat fardhu yang lima. Mereka sengaja melengah-lengahkan, ataupun sengaja melambat-lambatkan mengerjakannya sehinggalah luput masanya, golongan ini akan mendapat siksaan yang pedih di hari kiamat kelak, firman Allah Ta'ala :
فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيّاً
19.59. Maka datanglah sesudah mereka, pengganti (yang jelek) yang menyia-nyiakan shalat dan memperturutkan hawa nafsunya, maka mereka kelak akan menemui kesesatan Surah Maryam 59)
Dalam ayat di atas, sesuatu yang amat menakutkan ialah, orang-orang munafiq ini menghasilkan generasi yang juga melengah-lengahkan serta melambat-lambatkan solat. Ini bermakna, penyakit melambat-lambatkan solat ini berjangkit kepada anak-anak mereka, dan begitulah seterusnya.
Setiap muslim perlu menjaga solatnya, kerana inilah dia identiti yang dapat dikenali oleh semua umat Islam, bila seseorang itu solat, maka dialah orang Islam yang senang dikenali.
Meninggalkan solat mendapat bala bencana siksaan dari Allah, Firman Allah ta'ala :
فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ
107.4. Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang bersembahyang
الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ
107.5. (yaitu) orang-orang yang lalai dari
الَّذِينَ هُمْ يُرَاؤُونَ
107.6. orang-orang yang berbuat riya'
وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ
107.7. dan enggan (menolong dengan) barang berguna.
Semoga kita dihindarkan dari memiliki sifat yang buruk ini. Amiiiiiiiiiiiin

Isnin, September 27, 2010


Makanan dan Minuman Neraka....

Alhamdulillah pagi ni sempat juga menjengok ke arah surah as Sofaaaaat, bila sampai ayat 64 - 67, rasa benar neraka itu dah hampir dengan kita, kerana kita selalu sahaja dengan dosa dan maksiat. Ayat-ayat ini menjelaskan tentang makanan dan minuman ahli neraka. Bagaimanakah makanan ahli neraka? Allah nyatakan dalam ayat 64 surah As Sofaat, firman-NYA :
إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ
37.64. Sesungguhnya dia adalah sebatang pohon yang ke luar dan dasar neraka yang menyala.
طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُؤُوسُ الشَّيَاطِينِ
37.65. mayangnya seperti kepala syaitan-syaitan.
فَإِنَّهُمْ لَآكِلُونَ مِنْهَا فَمَالِؤُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ
37.66. Maka sesungguhnya mereka benar-benar memakan sebagian dari buah pohon itu, maka mereka memenuhi perutnya dengan buah zaqqum itu
Kemudian selepas memakan makanan zaqqum itu, Allah berikan minuman yang panas lagi hangat, sehingga memutuskan segala usus perutnya dan urat-uratnya, firman Allah lagi :
ثُمَّ إِنَّ لَهُمْ عَلَيْهَا لَشَوْباً مِّنْ حَمِيمٍ
37.67. Kemudian sesudah makan buah pohon zaqqum itu pasti mereka mendapat minuman yang bercampur dengan air yang sangat panas
Allah juga menjelaskan betapa buruk dan hinanya tempat tinggal mereka, firman Allah ta'ala :
ثُمَّ إِنَّ مَرْجِعَهُمْ لَإِلَى الْجَحِيمِ
37.68. Kemudian sesungguhnya tempat kembali mereka benar-benar ke neraka Jahim
Mudah mudahan Allah hindarkan kita dari neraka jahim ini, tiada siapapun yang sanggup menahan akan siksaanya.
Sekadar renungan touch n go.

Khamis, September 23, 2010


Pengajaran ayat 24 surah at Taubah


Alhamdulillah, pagi ini saya berkesempatan membaca ayat 24 suah at taubah. Surah ini tidak dimulai dengan Basmalah di permulaan, tidak sebagaimana surah-surah yang lain dalam al Quran. Ada pendapat yang mengatakan bahawa sebab berlaku sedemikian, kerana dalam surah selepas iaitu surah an Naml ayat 30, telahpun ada perkataan basmalah, firman Allah Ta'ala :
إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Sesungguhnya surat itu, dari SuIaiman dan sesungguhnya (isi)nya: "Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ
Katakanlah: "jika bapa-bapa , anak-anak , saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan RasulNYA dan dari berjihad di jalan NYA, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan NYA". Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.
Ayat ini menjelaskan tentang fokas cinta dan kasih kita kepada Allah semata-mata. Jangan sekali-kali semua yang disebut di atas boleh mengalihkan cinta kita kepada Allah dan Rasul, juga jangan sekali-kali semua itu menjadi punca kita leka serta lalai dari mematuhi perintah Allah dan Rasul-Nya. Bukan bermaksud kita perlu buang kasih kita kepada semua itu, tetapi yang dimaksudkan ialah jangan kita lebih mengasihi semua itu dari Allah, Rasul-Nya dan berjuang ke jalan Allah.
Kerana semua itu akan boleh menjauhkan kita dari Allah, Rasul-Nya dan jihad ke jalan-Nya. Kita mungkin akan meninggalkan sembahyang kerana sibuk melayani kerenah anak isteri atau suami, kita mungkin lupa membela Rasulullah apabila kita mula leka dengan komitment-komitment yang lain, dan kita mungkin akan lupa dengan tugasan jihad, iaitu berjuang ke jalan Allah, keran leka dengan urusan perniagaan serta leka menguruskan harta benda dunia, sehingga tidak mahu mengeluarkan sumbangan kepada jihad fi sabillah.
Sekadar itu..buat renungan touch n go.

Rabu, September 22, 2010


Buat teman-teman, pagi ni saya membaca ayat ini.....surah ali Imran ayat 161
وَمَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَن يَغُلَّ وَمَن يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ
(Maksud ayat : Tidak mungkin seorang nabi berkhianat dalam urusan harta rampasan perang. Barangsiapa yang berkhianat dalam urusan rampasan perang itu, maka pada hari kiamat ia akan datang membawa apa yang dikhianatinya itu, kemudian tiap-tiap diri akan diberi pembalasan tentang apa yang ia kerjakan dengan (pembalasan) setimpal, sedang mereka tidak dianiaya.)
Saya cuba memahami bahawa ayat yang menjelaskkan tentang rampasan perang ialah harta orang ramai, atau juga dimaksud harta kerajaan. Apabila seseorang ketua yang menjadi tunggak kepada masyarakat menguruskan harta awam, maka ia hendaklah menguruskannya dengan cara yang paling teliti.
Sifat amanah yang ada pada Rasulullah saw adalah satu sifat yang terbukti berfungsi dengan aktif apabila berhadapan dengan perkara seperti ini. Terdapat di kalangan umat Islam di zaman baginda telah menuduh baginda tidak adil dalam mengagihkan harta rampasan perang, pada hal bagindalah orang yang paling adil. Rasulullah bertanya kepada orang yang mempertikaikan keadilannya "Siapakah yang paling adil kalau bukan Allah dan Rasul-Nya?!"
Keadilan itu ialah apa yang ditentukan oleh Allah dan Rasul-Nya, bukannya apa yang difikirkan oleh seseorang yang hanya mencakupi dirinya sahaja.
Kepada ketua atau pemimpin yang menguruskan mana-mana sumber kewangan, beringat-ingatlah tentang hal ini, kerana ia suatu urusan yang menyentuh prinsip hidup serta juga menyentuh kepercayaan seseorang kepada pengurusan ketuanya atau pemimpinnya.
Nabi Yusof pernah menyebut bahawa :
قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ
Berkata Yusuf: "Jadikanlah aku bendaharawan negara (Mesir); sesungguhnya aku adalah orang yang pandai menjaga, lagi berpengetahuan".(Surah Yusof ayat 55)
Nabi Yusof menyebutkan bahawa sesiapa sahaja yang ingin mengurus seperti menguruskan kewangan mestilah memiliki ilmu pengetahuan, sebagaimana dalam ayat tadi. Namun begitu, Nabi Yusof as juga mengingatkan kita tentang godaan yang sering menjadi ujian kepada jiwa dan nafsu manusia, firman Allah Ta'ala :
وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّيَ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyanyang.(Surah Yusof ayat 53)
Mudah-mudahan setiap yang berfungsi sebagai pengurus sesebuah firman atau syarikat mendapat peringatan.

Selasa, September 21, 2010


SOLAT HARI RAYA VS SOLAT JUMAAT


Assalamualaikum
Semasa saya solat raya di kampung saya.....agak terkejut juga dengan kenyataan salah seorang imam mengenai gugurnya solat jumaat jika telah mendirikan solat hari raya...imam tersebut berkata "jika ada orang kata solat jumaat tak wajib kerana telah solat hari raya, pandangan ini karut!!!!".
Setahu saya memang solat jumaat digalakkan sahaja, tidak diwajibkan bagi sesiapa yang telah solat sunat hari raya. Banyak juga hadis yang membincangkan suasana ini, antaranya ialah :

Pertama: Hadis Zaid bin Arqam
عَنْ إِيَاسِ بْنِ أَبِي رَمْلَةَ الشَّامِيِّ قَالَ: شَهِدْتُ مُعَاوِيَةَ بْنَ أَبِي سُفْيَانَ وَهُوَ يَسْأَلُ زَيْدَ بْنَ أَرْقَمَ قَالَ: أَشَهِدْتَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِيدَيْنِ اجْتَمَعَا فِي يَوْمٍ؟ قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: فَكَيْفَ صَنَعَ؟ قَالَ: صَلَّى الْعِيدَ ثُمَّ رَخَّصَ فِي الْجُمُعَةِ. فَقَالَ: ((مَنْ شَاءَ أَنْ يُصَلِّيَ فَلْيُصَلِّ). رواه أبو داود (1590)،
Muawiah bin Abi Sufyan bertanya kepada Zaid bin Arqam r.a: Pernahkah awak meyaksikan hari raya yang terkena pada hari Jumaat pada zaman Rasulullah SAW? Jawabnya: Ya! Kata Muawiah: Bagaimana Rasulullah melakukannya? Kata Zaid: Nabi SAW melaksanakan solat Eid (pada suatu hari Jumaat) kemudian Baginda memberikan rukhshah (kemudahan/keringanan) dalam solat Jumaat dengan bersabda: “Barangsiapa yang mahu solat (Jumaat), hendaklah dia solat.” [HR. Al-Khamsah, kecuali At Tirmizi. Hadis ini ditashih oleh ramai ulama’].

Kedua: Hadis Abu Hurairah:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: ((قَدْ اجْتَمَعَ فِي يَوْمِكُمْ هَذَا عِيدَانِ فَمَنْ شَاءَ أَجْزَأَهُ مِنْ الْجُمُعَةِ، وَإِنَّا مُجَمِّعُونَ)) رواه أبو داود رقم: 1073.
Sabda Nabi saw: “Telah berkumpul pada hari kamu ini dua hari raya, sesiapa yang mahu memadailah baginya solat hari raya bagi solat Jumaat (tidak wajib Jumaat), adapun kami (Nabi SAW) akan menunaikan (juga) solat Jumaat” [Riwayat Abu Daud, Ahmad, Ibn Majah. Dinilai sahih oleh al-Hakim dan dipersetujui oleh al-Zahabi. Al-Albani juga menyatakan sahih].

Ketiga: Hadis Abdullah bin Abbas.
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: ((اجْتَمَعَ عِيدَانِ فِي يَوْمِكُمْ هَذَا، فَمَنْ شَاءَ أَجْزَأَهُ مِنْ الْجُمُعَةِ، وَإِنَّا مُجَمِّعُونَ، إِنْ شَاءَ اللَّهُ)). رواه ابن ماجة رقم: 1311.
Sabda Nabi Saw: “Telah berkumpul dua hari raya pada hari kamu ini, sesiapa yang mahu memadailah baginya solat hari raya bagi solat Jumaat (tidak wajib Jumaat), adapun kami (Nabi s.a.w) akan menunaikan (juga) solat Jumaat, Insya’Allah”. [HR: Ibnu Majah]

Ketiga: Hadis Abdullah bin Umar.
عَنْ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: اجْتَمَعَ عِيدَانِ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَصَلَّى بِالنَّاسِ، ثُمَّ قَالَ: ((مَنْ شَاءَ أَنْ يَأْتِيَ الْجُمُعَةَ فَلْيَأْتِهَا)) وَمَنْ شَاءَ أَنْ يَتَخَلَّفَ فَلْيَتَخَلَّفْ)) رواه ابن ماجه رقم: 1313.
Katanya: “Telah berkumpul pada suatu ketika dua hari raya pada zaman Rasulullah saw, maka Baginda telah menunaikan solat hari raya bersama sahabat, kemudian bersabda: “Sesiapa yang mahu datang solat Jumaat, boleh datang dan sesiapa tak mahu pun boleh” [HR: Ibnu Majah]

Semua hadis ini menjelaskan kepada sesiapa yang inginkan kepastian hukum kefardhuannya keetika mana hari raya jatuh pada hari jumaat. Kita seharusnya merujuk terlebih dahulu sebelum memberikan sesuatu pandangan, tambahan pula melibatkan ramai jemaah yang mendengarnya.....maka mungkin akan timbul fitnah bagi yang menganggap ianya tetap wajib terhadap orang yang hanya mendirikan solat zohor sahaja....mereka akan dianggap telah melakukan dosa besar justeru meninggalkan solat jumaat...tidakkah itu jadi satu fitnah disebabkan orang alim tidak merujuk terlebih dahulu.
Semoga mendapat sedikit manafaat dan penjelasan bersama.

Isnin, September 06, 2010


Salam Lebaran

Assalamualaikum
Bagi teman-teman dan rakan-rakan yang sentiasa memantau blog saya...memang banyak kelemahan blog ini, tak dapat dinafikan kita ni manusia yang serba serbi lemah. Namun, sesuatu yang cemerlang perlu kita usahakan, agar kita tidak kalah dan lemah dengan kelemahan kita sendiri.
Di kesempatan ini, marilah kita berdoa kepada Allah agar, kita mampu menemui Ramadhan tahun depan lagi, mampu lagi menerokai rahsia Ramadan yang tidak pernah habis diceritakan orang. lailatul Qodar masih belum kita temui, hadirnyapun tanpa sebarang alamat dan tanda yang diperlihatkan kepada kita, cuma harapan kita agar pada malam-malam yang akhir itu menjadi salah satu malam Qodar.
Bagi sesiapa yang memiliki ibu dan bapa, segeralah pulang ke kampung, temuilah ibubapa yang amat rindukan anak cucunya kembali....masa anak cucu baliklah, ibu ayah kita rasa gembira, rasa suka hati....
Bagi pejuang-pejuang Islam, terutama di Palestin...hari raya bagi mereka adalah sama sahaja, hari-hari yang gelap bagi mereka, hidup mereka dengan peluruh dan darah para syuhada...hidup mereka terus dihujani dengan kematian dan kemurungan. Salam Aidilfitri diucapkan biarpun mereka tidak mendengarnya, biarpun mereka tidak sempat mendengarnya...justeru sibuk di medan perang.
Bagi keluargaku, semoga Allah terus memaafkanku diatas segala kesalahan dan kelalainku mendidik kalian semua, entah apakah soalan yang bakal ditanya oleh Allah di padang mahsyar nanti, adakah soalan tentang kelemahanku mendidik kamu semua, dan adakah soalan itu ada jawapan yang perlu ayahmu berikan...atau aku ini memang tiada jawapan. Adakah aku ini, ayah yang tidak memenuhi amanah yang telah diberikan-Nya, adakah aku ini ahli neraka ???? justeru kelalaianku dalam mendidiku kalian semua, dan adakah kulit-kulitku ini mampu bertahan dengan api neraka ?????
Ya Allah ampunkan dosa-dosaku, tanggalkanlah kedukaan diraut wajahku...aku lemah Ya Allah.

Isnin, Ogos 23, 2010


Ruh Dalam Bulan Ramadhan

" Walau setinggi mana kasih sayangku, sesungguhnya Allah lebih berhak menyayangimu,
Damai lah engkau disana di bawah limpahan rahmat dan kasih sayang-Nya,
Sesungguhnya kami semua akan menyusulmu di kemudian hari...
Al-Fatihah buat semua muslimin dan muslimat yang telah pergi mendahului kita"
Pagi tadi sempena hari Jumaat bulan Ramadhan yang mulia ini, aku menghadiri majlis ilmu yang membincangkan tentang amalan di bulan Ramadhan. Satu perkara yang menarik perhatian aku tadi, ustaz penceramah bercerita tentang keadaan roh di bulan Ramadhan. Menurut satu hadith Rasulullah.. (maaf aku tak sempat catat perawi hadith ini).. menceritakan apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan.Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka. Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.
Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka.Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.
Di sini ustaz memberitahu hikmah adanya alam kubur. Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang. Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.
Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita. Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah amal jariah.
Sebarkan e-mail dakwah ini kepada seberapa ramai orang terdekat anda, dan mintalah mereka untuk melakukan hal yang sama. Ini bukanlah ancaman surat berantai. Yang jelas jika anda tidak meneruskan e-mail ini, maka anda telah melepaskan kesempatan untuk saling menasihati dalam kebenaran dan beramal soleh. Jika anda melakukan dengan ikhlas insya Allah anda akan mendapat ganjaran pahala kebaikan dari Allah. Mari berlumba dalam kebaikan.
Petikan dari YB Rasil yang dihantar kepada saya.

Rabu, Ogos 11, 2010


KELEBIHAN RAMADHAN


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله رب العالمين وبه نسعين صلاة وسلاما على حبيبنا وشفيعنا وعلى أله وصحبه أجمعين
Begitu cepat masa berjalan, terasa macam Ramadhan tahun lepas baru semalam berlalu, kini datang pula Ramadhan yang lain. Perjalanan masa yang begitu cepat pernah dibayangkan oleh baginda dalam hadisnya, sabda baginda sollahu ‘alaihi wasallam :
لا تقومُ السَّاعةُ حتى يتقَارَبَ الزمانُ فتكونُ السنةُ كالشهرِ يكونُ الشهرُ كالجُمُعَةُ وتكونُ الجُمُعَةُ كاليومِ ويكونُ اليومُ كالساعةِ وتكونُ الساعةُ كَاحْتِراْقِ السَّعَفَةِ
(Ertinya : Tidaklah akan berlaku kiamat sehingga masa menjadi singkat, maka setahun dirasa seperti sebulan. Tempoh sebulan dirasa seperti sejumaat yakni seminggu, tempoh sejumaat dirasa seperti sehari, tempooh sehari dirasa seperti satu jam, tempoh sejam dirasa seperti terbakarnya pelepah khurma – Riwayat Ahmad & Termizi)
Bila datang sahaja bulan Ramadhan, maka setiap muslim akan merasai kehadirannya, mungkin disebabkan budaya dan taqlid sejak zaman berzaman, menyebabkan setiap jiwa beriman tersentuh dengan kehadirannya.
Saudara, bila saja Ramadhan dating, maka alamat kedatangannya ditutup semua pintu neraka serta dibuka semua pintu syurga, tujuannya untuk memberikan ruang dan peluang umat Islam beribadah dan memperhambakan diri kepada Allah dengan taat, patuh dan rajin. Rasulullah pernah menjelaskan perkara ini dalam hadis baginda :
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "إذا جاء رمضان فُتِّحت أبواب الجنة وغُلِّقت أبواب النار وصُفِّدت الشياطين" متفق عليه.
(Ertinya : Bila datang sahaja bulan Ramadhan, maka dibukakan pintu-pintu syurga, dan ditutup akan pintu-pintu neraka, serta dibelenggu syaitan-syaitan)
Bagi orang muslim yang sentiasa menanti-nantikan kehadiran bulan barakah ini amat gembira dengan kedatangannya. Sebagaimana sikap para sahabat Rasulullah sollahu ‘alaihi wasallam, yang bergembira dengan kedatangan Ramadan, bersedih hati bila hampir hujung Ramadan. Inilah dia generasi yang tinggi taqwanya kepada Allah, dan inilah yang mahu dihasilkan oleh Ramadhan, sebagaimana firman Allah swt :
يا أيها الذي ءامنوا كُتِب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلِكُم لعلكم تتقون(Wahai orang-orang beriman, difardhukan atas kamu puasa, sebagaimana difardhukan
ke atas orang-orang sebelum kamu, mudah mudahan kamu bertaqwa – al Baqarah 183)
Jika dilihat dari sudut sejarah secara sepintas lalu yang ada kaitan dengan ayat yang dibacakan tadi, fardhu puasa ini telah difardhukan ketika di Madinah pada tahun ke dua Hijrah, sebelum berlakunya peperangan Badar al Kubra yang berlaku pada hari Jumaat tahun ke 2 hijrah, secara tepatnya ialah pada 17 Ramadhan.
Saudara, justeru melihat kehidupan manusia di atas muka bumi sentiasa terdedah dengan dosa dan maksiat, dan kita semua tahu bahawa makhluk perosak yang sentiasa mendorong mangsanya melakukan dosa dan ma’siat ini ialah Iblis dan syaitan. Maka, Allah telah mengurniakan kepada manusia ni’mat ibadah, agar boleh menjadi perisai untuk melindungi mereka dari terdorong dengan godaan syaitan dan iblis ini. Sabda Rasulullah :
رمضانُ إلى رمضانَ والجُمُعَةُ إلى الجُمُعَةِ والصلاةُ إلى الصلاةِ مُكفِّراتٌ لما بينهُنَّ إذا جْتُنِبَتِ الكبائر
(Ertinya : Ramadhan ke ramadhan yang berikutnya, jumaat ke jumaat yang lain, solat ke solat yang lain, adalah penebus dosa di antara keduanya, seandainya dijauhi akan dosa-dosa besar)
Di antara ibadah yang dikurniakan oleh Allah untuk menyelamatkan para mukminin daripada tipu daya dan godaan syaitan dan iblis tersebut ibadah puasa. Puasa adalah benteng ataupun perisai untuk hamba-hamba Allah yang dikasihi-Nya. Selan itu puasa juga membentuk jiwa yang sabar dengan ujian dan cubaan hidup, Sabda Rasulullah :
الصومُ نصفُ الصبر
(Ertinya : Puasa itu separuh dari sabar – Termizi & Ibnu Majah)
Kesabaran yang ingin dibentuk oleh puasa itu mestilah dengan sesuatu ujian dan cubaan, maka ujian dan cubaan yang mampu melahirkan jiwa yang sabar ialah menahan diri dari makan, minum serta nafsu syahwat, dan sesungguhnya menahan diri dari semua itu bukannya satu perbuatan yang mudah dan senang. Jiwa yang benar-benar mampu menahan sabar sahaja dapat mengatsinya.
Apabila manusia mampu bersabar dengan semua ujian itu, maka bertambahlah serta sempurnalah pahalanya. Firman Allah swt dalam surah az Zumar ayat 10 yang berbunyi :
إنما يُوَفَّى الصابِرونَ أجرَهُم بغيرِ حساب
(Ertinya : Sesungguhnya orang-orang yang bersabar sahajalah yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira)
Saudara, dari segi pahala dan ganjaran puasa, memang ganjaran pahala orang berpuasa berganda-ganda dan melangkaui had perkiraan dan perhitungan. Allah sendiri yang akan memberikan pahala kepada hamba-hamba-Nya yang berpuasa. Inilah yang disebut oleh baginda :
والذي نفيس بيدِهِ لَخَلوفُ فَمِ الصَّائِمِ أطيَبُ عند اللهِ تعالى مِنْ ريحِ الْمِسْكِ يتْرُكُ طعامَهُ وشرابَهُ وشهوتَهُ من أجلِيْ الصيامُ لِيْ وأنا أجزِي به والحسنة بعَشرِ أمثالِها
(Ertinya : Demi Tuhan yang jiwaku berada dalam kekuasaan-Nya, adalah bau mulut seseorang yang berpuasa itut adalah lebih harum di sisi Allah daripada bau kasturi. Allah swt berfirman (dalam hadis qudsi) : “Sesungguhnya mereka itu meninggalkan nafsu syahwat, makan dan minum kerana-Ku, sesungguhnya puasa untuk-Ku dan Aku yang akan memberikan balasan untuknya – Riwayat Bukhari & Muslim)
Oleh itu bagi orang yang berpuasa, balasan yang setimpal akan diberikan tanpa dikurangkan sedikitpun, malah pahala yang bakal diberikan berlipat kali ganda, melebihi daripada puasa itu sendiri. Tidak mampu dibayangkan betapa besar dan hebatnya pahala yang diberikan Allah kepada orang yang berpuasa ini.
Mengapakah begitu besar pahala yang dikurniakan Allah kepada ahli puasa ini, di sana terdapat dua sebab sebagaimana yang dinyatakan oleh Al Imam Al Ghazali :
Pertama, bahawa ibadah puasa itu merupakan suatu pengekangan dan pembersihan diri dan rahsia melakukannya itu bergantung kepada individu ittu sendiri. Ia bukanlah suatu amalan yang dapat dilihat, sedang ibadah lain addalah merupakan amalan-amalan yang dapat disaksikan dan dilihat oleh orang ramai. Puasa tidak dapat disaksikan, kecuali diri sendiri dan Allah swt sahaja, sebab puasa itu adalah amalan batin yang berbentuk kesabaran semata-mata.
Manakala yang kedua, bahawa ibadah puasa itu merupakan tentangan kepada musuh Allah swt, cara syaitan adalah melalui nafsu syahwat dan kukuhnya syahwat itu adalah dengan jalan makan dan minum. Jadi menindas gerakan musuh Allah swt adalah sebagai pertolongan untuk menegakkan agama Allah swt, datangnnya pertolongan Allah bergantung keapda pertolongan manusia kepada-Nya, sebagaimana difirmankan oleh Allah swt dalam surah Muhammad ayat ke 7,
يا أيها الذي ءامَنوا إن تنصُروا اللهَ ينُصُركُم ويُثبتْ أقدامَكُم(Ertinya : “kalau kamu membela (agama) Allah nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan menegakkan tapak pendirian kamu – ayat 7 surah Muhammad)
Saudara, Imam Ghazali juga membahagikan puasa kepada tiga bahagian, hal ini banyak disebut oleh para alim ulama kita, kata Imam setiap yang berpuasa terbahagi kepada tiga bahagian iaitu, yang pertama puasa orang awam, kedua puasa orang khusus dan yang ketiga puasa orang khusus khusus.
Puasa orang awam bermaksud puasa seseorang sekadar menahan perut dan kemaluan dari syahwat, makan, minum, bersetubuh dan lain-lain.
Puasa orang khusus mempunyai sama dengan maksud puasa orang awam, Cuma ditambah lagi dengan menahan pendengaran, penglihatan, lidah, tangan, kaki dan lain-lain anggota badan dari segala perbuatan dosa. Firman Allah swt :
إن السمعَ والبصرَ والفؤادَ كلُّ اولئك كان عنه مسئولا - يس
(Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya akan dipertanggungjawab)
Seterusnya puasa orang khusus khusus ialah yang lebih dari puasa orang awam dan puasa orang khusus, ditambah lagi dengan kawalan diri dari melakukan kesalahan-kesalahan kecil dan remeh, meninggalkan semua larangan-larangan Allah bermula dari yang besar, sederhana dan yang kecil kecil.
Saudara, jangan sekali-kali orang berpuasa lupa bahawa puasa yang mereka jalani memerlukan komitment yang tinggi, mereka mesti menjauhi segala larangan dan tegahan Allah, larangan dan tegahan ini bukan setakat makan minum dan nafsu syahwat sahaja, tetapi yang lain-lain seperti mengumpat, bertengkar, mengadu domba dan lain-lain. Sekiranya orang mukmin hanya menahan lapar semata, tetapi tidak menjauhi perkara yang lain maka puasanya tiada apa-apa erti baginya, sabda Rasulullah :
عن أبي هريرةَ رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
كم من صائمٍ ليس له من صيامِهِ إلا الجوع والعطش – (النسائي و ابن ماجه)

(Ertinya : ramai yang berpuasa tiadalah puasanya melainkan sekadar berlapar dan berdahaga sahaja)
Pembahagian yang dibuat oleh Imam Ghazali tadi, juga bermaksud bahawa puasa atau bulan Ramadhan itu adalah bulan latihan kepada setiap muslim untuk menjadikannya individu mu’min yang sebenarnya.
Para mukminin perlu mempertingkatkan iman dan taqwanya. Bagi tujuan itu maka banyak pakej ibadah yang telah dianugerahkan oleh Allah dalam bulan Ramadhan ini. Sabda Rasulullah :
الصيام والقرآن يشفعان للعبد يوم القيامة، يقول الصيام: أي ربي منعته الطعام والشهوة فشفعني فيه؛ ويقول القرآن منعته النوم بالليل فشفعني فيه، قال فيشفعان) رواه أحمد والطبراني في الكبير.
(Ertinya : Puasa dan al Quran memberi pertolongan kepada seseorang hamba pada hari kiamat, kata puasa “Wahai Tuhan, Aku menahannya dari makan dan syahwat, maka tolonglah dia, lalu al Quran berkata “Wahai Aku menahannya dari tidur pada malam, mala berilah syafaatku padanya, lalu diberikan syafaat dari kedua-duanya)
Dalam hadis tadi, selain dari kelebihan puasa, membaca al Quran adalah juga amalan yang banyak ganjarannya. Tambahan pula apabila dilihat akan al Quran itu diturunkan dalam bulan Ramadhan.
Orang mukminin juga digalakkan mengerjakan solat nawafil atau solat sunat seperti solat sunat tarawih beserta dengan witir dan solat sunat tahajjud. Sabda Rasulullah sollahu alahi wasallam :
من صامَ رمضان وقامَهُ إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه
(Sesiapa berpuasa Ramadhan dan berjaga malamnya dengan penuh kepercayaan dan ketulusan hati, nescaya diampunkan segala dosanya yang telah lalu)
Saudara, selain dari puasa dan amalan-amalan sunat muakkad yang dikurniakan oleh Allah dalam bulan ini, Rasulullah juga menggalakkan sesiapa yang berkemampuan untuk mengerjakan umrah pada bulan Ramadhan. Sabda Rasulullah :
من استطاع العمرة في رمضان فليعزم عليها، لقوله صلى الله عليه وسلم (عمرة في رمضان كحجة معي).
(Ertinya : Umrah dalam bulan Ramadhan seumpama haji bersama denganku)
Kerana itu ramai umat Islam mengambil peluang pada bulan ramadhan untuk mengerjakan umrah, malah bilangan mereka amat ramai ketika bulan Ramadhan, terutama pada malam ke 27 Ramadhan, ramainya umat Islam seperti waktu musim haji.
Namun begitu, umat Islam haruslah beringat-ingat bahawa Rasulullah pernah memberi peringatan tentang haji dan umrah ini, sabda Rasulullah :
عن أنسِ ابنِ مالكٍ رضي الله عنه قال : قال رسولُ الله صلى الله عليه وسلم يأتي على الناسِ زمانٌ يَحُجُّ أغنِياءُ أمتي لِلنًّزهَةِ وأوساطُهُم للتجارَةِ وقُرّاؤُهم للرياءِ والسُمعةِ وفقرأؤثهم للمَسْأَلةِ – رواه أبو الفَرج
(Ertinya : Akan datang satu zaman di mana orang kaya mengerjakan haji untuk tujuan melancong, orang pertengahan untuk tujuan perniagaan, para ulama kerana riya’ dan sum’ah, manakala orang faqir pula mengerjakan haji kerana meminta sedekah)
Oleh itu saudara, marilah sama-sama kita mengambil peluang dengan kehadiran Ramadhan ini, biarlah Ramadhan tahun ini, lebih cemerlang dari Ramadhan tahun-tahun yang lalu, kelebihan dan hikmah yang Allah berikan di dalamnya adalah suatu hadiah tidak ternilai untuk kita, terimalah hadiah Allah ini dengan penuh khusyuk dan bersyukur. Semoga Allah mencampakkan ke dalam hati kita perasaan cintakan ibadah, sehingga kita tekun dan rajin beribadah demi kerana-Nya semata-mata. Sekianlah sahaja, wassalamualaikum.

Azan Isya' ditinggalkan kerana ada ustaz mengajar...

Assalamualaikum
beberapa hari lepas, ada rakan2 yang datang untuk mengadakan sedikit perbincangan, antaranya ialah mengenai azan isya' yang sering tidak berkumandang kerana ketika itu ada ustaz yang sedang mengajar. Kata rakan kita ini, walaupun lewat, elok diazankan jugak.
Isu ini sebenarnya telahpun dibincangkan oleh Al Marhum Dato' Ishak Baharom ketika berkuliah di Masjid I'tisam, Taman TTDI Jaya satu ketika dulu di waktu al Marhum masih hidup. Al Marhum tanya jemaah, diantara azan dan kuliah, mana satukah yang wajib. Jawapannya tentulah kuliah itu yang wajib, dan azan itu sunat. Jawapannya jelas.
Mungkin isu ini boleh dibincangkan....agaknya setiap masjid perlu memaklumkan setiap ustaz mengenai masa azan, jika seandainya ustaz yang mengajar ketika itu tidak benarkan, maka teruskan dengan kuliah, bila sampai waktu iqomah sahaja. Kerana ada sesetengah ustaz yang tidak mampu memberhentikan kuliahnya jika sedang rancak mengajar.
Jadi isu ini terserah kepada ustaz tersebut.
Sekadar perbincangan dan idea.

Comments

Popular posts from this blog