MONA FANDEY



Munking kita masih ingat peristiwa pembunuhan ADUN  Batu Talam Dato   Mazlan Idris yang di potong 18.Sedikit  turutan peristiwa tersebut
Maznah Ismail (19562 November 2001), lebih dikenali sebagai Mona Fandeyialah seorang penyanyi poppawang, dan seorang pembunuh dari MalaysiaDia telah dijatuhi hukuman pada 2 November, 2001 ketika berusia 45, setelah disabitkan kesalahan pembunuhan seorang ahli politik,iaitu Dato  Mazlan Idris.








Kerjaya muzik   

Masa Mona sebagai penyanyi pop sangat singkat. sewaktu di pentas dia mengunakan  nama Mona Fandey“ kepada peningkatan popularitinya. Kerjayanya sebagai seorang penyanyi tidak begitu populartetapi dia masih diselenggarakan untuk menerbitkan satu album berjudul Diana dan membuat beberapa persembahan di televisyen. Dia juga penari balet sewaktu mudanya.
Pembunuhan
Selepas meninggalkan perniagaan muzik, dia menjadi terbabit dalam aktiviti-aktiviti ilmu sihir rohani dan telah diketahui menjadi seorang bomoh,seorang tempatan pawang. Dia mula menawarkan perkhidmatannya kepada pelanggankebanyakannya dari masyarakat kelas atasan. Diajuga mendakwa telah menyediakan pelanggan-pelanggan ahli politik dalam parti UMNO keputusan dengan satu pelbagai jenis tarikan dan tangkal-tangkal.
Ia telah menawarkan khidmat bomohnya kepada Dato Mazlan Idrissaorang  anggota Dewan Undangan Negeri untuk menjadi calon kepada ADUN  Batu Talam di negeri itu Pahangmahu kepada peningkatan kerjaya politiknya mengunakan khidmat  Mona Fandey. Dato Mazlan mendapat didikan dari Amerika Syarikat dan ialah seorang ahli politik yang bercita-cita tinggi didalam UMNO Pertubuhan Kebangsaan Melayu BersatuiPada masa ituMona bekerja dengan suaminya Mohamad Nor Affandi Abdul Rahman, 44 , dan pembantu mereka Juraimi Hassan, 31. Mona dan suaminya berjanji membantu Mazlan dengan memberi dia satu azimat mengandungi sebatang tongkat dan sbatmi hiasan kepala yang mana dikatakan dimilikioleh bekas presiden Indonesia Presiden SukarnoMona meyakinkan Mazlan yang dia akankebal” jika dia memegang azimat.Sebagai balasanMona menuntut bayaran sebanyakRM 2.5 juta. Mazlan membayar pasangan itu RM 500,000 sebagai deposit , dan memberi mereka 10 hak milik tanah sebagai penjamin untuk kekal RM 2 juta.
Satu temu janji telah di buat dan di situ lah berakhirnya riwayat Mazlan.dimana mayat Mazlan telah di temui didalam sebuah setor yang telah di potong2 menjadi kepada 18 bahagian dan antaranya telah di kuliti,mayat yang telah dipotong ini di temui didalam sebvuah setor di belakang rumah Mazlan.
Perbicaraan dan Perlaksanaan
Mazlan telah dilaporkan hilang pada 2 Julai, 1993 selepas mengeluarkan RM 300,000 dari sebuah bankSelepas pembunuhan ituMona telah dilaporkan telah  membeli se buah Mercedes-Benz dan mempunyai satu wajah baru. Pembunuhan itu dikatakan berlaku  antara 10:00 PM dan 12 tengah malam pada 18 Julai, 1993. Pada 22 Julai, 1993, polis menemui badan Mazlan; Monasuaminya , dan Juraimi telah ditahan. Perbicaraan kes ini telah mendapat liputan yang meluas.Perbicaraan mereka telah dijalankan di Mahkamah Tinggi Temerloh dengan diadili oleh juri orang (perbicaraan oleh juri telah dimansuhkan dari 1 Januari, 1995). Mahkamah Tinggi mendapati semua tiga daripada mereka bersalah dan menjatuhkan hukumangantung sampai mati. Mona dan yang lainnya memfailkan rayuan mereka diMahkamah Persekutuan dan dalam 1999 mahkamah disingkirkan rayuan-rayuan mereka dan menyokong hukuman mati. Akhirnya, tiga banduan cuba memperoleh satu pengampunan atau pengampunan dari Pardons Board of Pahangpenebusan peluang terakhirmereka. Bagaimanapun , lembaga enggan memberi pengampunanMonaAffandy , dan Juraimi akhirnya menunggu 2 November, 2001 padaPenjara KajangPegawai penjara telah menjalankan hukuman gantung di awal subuh.
Sepanjang perbicaraan ituMona dipamerkan kelakuan yang aneh termasuk muncul riangsentiasa senyum dan menimbulkan untuk jurugambar-jurugambar akhbar. Dia berpakaian dengan melampau dengan rekaan-rekaan cerah dan berwarna-warni pada bajunya. Dia juga berkata, “seolah-olah saya mempunyai ramai peminat“. Ia adalah juga dilaporkan itu semasa pelaksanaannya dia mengatakan perkataanaku takkan mati“, maknaSaya tidak akan mati, dan masih aman dan senyumWanita terakhir melakukan di Malaysia telah menjadi Tan Bee Lee dalam 1994 untuk kesalahan pengedaran dadah.
Publisiti
Mona Fandey menjadi lebih popular daripada dari seorang  penyanyi pop. Mona Fandey telah mendapat tumpuan media tempatan dan luar negeri yang cukup meluas. Pergerakan-pergerakan hukuman mati anti termasuk Amnesty Internationalmenyuarakan penentangan mereka bagi pelaksanaan trio. Dalam 2002, pengarah filem Malaysia Amir Muhammad membuat sebuah filem pendek bertajuk Mona dalam dia 6horts siri-siri. Dalam 2006, sebuah filem oleh Dain Iskandar Said bertajuk Dukun adakah dianggap dengan meluas akan berdasarkan sebagai Mona Fandey. Ini amat dijangka filem tidak dikeluarkan mulai Ogos 2007 dan akan paling mungkin bukan jadi dilepaskan untuk penayangan awam disebabkan kekhuatiran yang berkaitan bagi kandungan filemhubungan dengan Mona Fandey , dan implikasi-implikasi untuk keluarganya.

Comments

Popular posts from this blog