BLOG Pondok Pasir Tumboh


Gambar Masjid Pondok Pondok Pasir Tumboh
Sembang Ringkas
Latest Message: 1 week, 3 days ago
  • ibnuatiq : “Ya Rasulullah, katakan kepadaku satu perkataan saja yang aku tidak akan bertanya kepada siapapun selain engkau! Jawab Rasulullah SAW: Katakan, aku beriman kepada Allah, lalu istiqamahlah.” (Hadis riwayat Muslim).
  • ibnuatiq : Bait syair Arab yang bermaksud: “Tirulah walaupun jika engkau tidak dapat menjadi sepertinya, kerana meniru kemuliaan atau kebaikan itu suatu kejayaan.”
  • ibnuatiq : Imam Ghazali pernah berkata: “Penghalang antara manusia dengan tuhannya banyak bersangkut paut dengan urusan mencari rezeki, di mana tidak sempurna urusannya dengan Allah disebabkan dia terkejar-kejar mencari rezeki.”
  • ibnuatiq : Sayyidatina ‘Aishah telah berkata : Rasulullah S.A.W berpuasa sehingga kita mengatakan dia tidak berbuka dan baginda S.A.W berbuka sehingga kami berkata dia tidak berpuasa. Dan aku tidak pernah melihat Rassulullah S.A.W menyempurnakan puasa sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadhan dan aku tidak pernah melihat baginda S.A.W banyak berpuasa melainkan pada bulan Sya’ban. ( Diriwayatkan oleh imam Bukhari di dalam sohihnya dan imam Muslim di dalam sohihnya )
  • ibnuatiq : Wahai Rasulullah! sesungguhnya kau telah melihat engkau berpuasa pada bulan yang mana aku tidak melihat engkau berpuasa pada bulan yang mana engkau puasa padanya. Soal Rasulullah S.A.W : Bulan apa? Aku telah berkata: Sya’ban bulan diantara Rejab dan Ramadhan yang mana melupai manusia mengenainya(diangkat kepadaNya) segala amalan semua hamba maka aku lebih suka amalanku tidak diangkat melainkan bersamanya aku berpuasa. Mka aku berkata lagi: Aku melihat engkau berpuasa pada hari Isnin dan Khami
  • ibnuatiq : Sahabat ada menyebut, “jika engkau berada pada waktu pagi, janganlah menunggu sehingga datangnya waktu petang, dan jika engkau berada pada waktu petang janganlah engkau menunggu sehingga datangnya waktu pagi
  • ibnuatiq : “Sebaik-baik manusia adalah yang memberi manfaat kepada yang lain.” (Hadis riwayat al-Baihaqi)
  • nash : salam. gembira dapat jd ahli.
  • waelipae : dan tidak ada sesudah itu orang yang dapat mengamalkan seperti itu? Kamu hendaklah brtasbih,bertahmid dan bertakbir di belakang setiap solat(fardu) tiga puluh tiga kali(masing-masing 33X).”
  • waelipae : “Orang-orang yang fakr telah datang kepada Nabi s.a.w,mereka berkata: “Orang-orang yang banyak harta/kaya telah memperoleh darjat yang tinggi dan kenikmatan yang tetap, mereka solat seperti kami solat dan mereka puasa seperti kami puasa,tetapi mereka memiliki kelebihan harta yang dengannya mereka dapat berhaji,umrah,berjihad, dan bersedekah.” Nabi s.a.w bersabda: “Maukah aku ceritakan sesuatu yang jika kamu mengamalkannya kamu dapat mengejar orang-orang yang mendahului kamu, dan tidak ad
Only registered users are allowed to post
Cari Artikel
Pengunjung Portal
Ahli Terbaru : jafThemafaf
Jumlah Ahli : 325
Ahli Online : 0
Daftar Hari ini : 0
Terbaru Minggu ini : 2
Terbaru Bulan ini : 2

Online members
No members online!

Last 2 users
jafThemafaf
GVHGH
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterToday7
mod_vvisit_counterYesterday1309
mod_vvisit_counterThis week6481
mod_vvisit_counterLast week7246
mod_vvisit_counterThis month4514
mod_vvisit_counterLast month31932
mod_vvisit_counterAll days433185

We have: 5 guests, 6 bots online
Your IP: 60.49.57.149
Firefox 5.0, Windows
Today: Aug 04, 2011
Notis Utama
.السلام عليكم... Ø£َهلا وسهلا ومرحبا بزيارتكم
Kepada pengunjung yang dirahmati Allah swt. Kami menggalakkan anda mendaftarkan diri di Laman Rasmi Pondok Pasir Tumboh ini. Bagi membolehkan anda mengikuti perkembangan forum, memberi komen, menghantar artikel dan bertanyakan soalan tentang permasalahan agama dan isu semasa, dan juga berkenaan dengan sistem pendidikan di Pondok Pasir Tumboh. Bersamalah kita mendokong institusi pengajian agama dalam merealisasikan keindahan dan kehebatan ilmu islam yang sejati.- halimislamic.blogspot.com - .

Fadilat berbuka dengan kurma

Buah berkat, makanan berzat untuk kesihatan manusia

ALLAH SWT telah menjadikan kurma atau tamar dengan banyak keistimewaan dan kelebihannya. Kurma adalah satu mukjizat dan sumber rezeki, manfaat serta memberi kesihatan bagi kehidupan manusia.

Last Updated (Wednesday, 03 August 2011 12:29)

Melatih anak pelihara kesempurnaan puasa

IBADAH puasa Ramadan adalah salah satu tunjang utama Rukun Islam dan semua umat Islam tidak kira usia perlu sedar kewajipan menunaikannya termasuk golongan anak kecil. Ulama berpandangan walaupun kanak-kanak belum diwajibkan melaksanakan syariat, ibadah puasa dilakukan dianggap sebagai satu bentuk latihan.

Ramadan anugerah Allah untuk ummah

MASA berlalu pantas meninggalkan kita sehingga tidak terasa Ramadan menjelang lagi dengan cabaran baru bakal ditempuhi setiap Muslim. Sunnatullah terhadap masa yang berlalu dan bakal mendatang akan terus dirasai sehinggalah tibanya hari penentuan.

Cara pendaftaran pengajian bulan Ramadhan 1432H

Sempena kedatangan bulan Ramadhan al-Mubarak 1432H maka pihak Pondok Pasir
Tumboh akan mengadakan suatu program ilmu tahunan bagi menghayati bulan yang
penuh keberkatan itu. Program ini bertujuan memberi peluang kepada seluruh umat
Islam samada dalam negeri atau luar Kelantan untuk mendalami ilmu agama
sepanjang bulan Ramadhan. Ini merupakan program untuk tahun keempat setelah
program yang sama pada tahun-tahun sebelum ini berjaya diadakan dengan sambutan
menggalakkan daripada peserta dalam dan luar Kelantan. Sebarang maklumat lanjut
berkenaan program ini bolehlah menghubungi Ustaz Ahmad Shairazi di talian
09-7657786 / 019-9388902

Tingkat kesihatan sambut kedatangan Ramadan

Menambah ilmu mengenai puasa jamin ibadah lancar

SEMINGGU lagi kita akan menyambut Ramadan dan diharap semua Muslimin di seluruh penjuru dunia mendoakan kedatangan bulan mulia ini akan membawa kebaikan terutama kedamaian serta perpaduan umat Muhammad.

Puasa tingkatkan kualiti kekuatan dalaman, jiwa

ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa seperti diwajibkan atas orang yang dulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.” (Surah al-Baqarah, ayat 183)

FAM Iktiraf Yahudi-Israel kerana bola sepak

Masyarakat umat Islam dan orang Melayu hari ini seringkali leka dengan hedonisme (suka berhibur) seumpama seperti seni suara dan bola. Kita tahu bagaimana hiburan yang melampau banyak merosakkan akhlak umat Islam tetapi malangnya program dalam melahirkan lebih ramai penghibur terus subur. Contohnya negara sekarang masih demam bola walau pun tewas 4-6 kepada Singapura dalam pusingan kelayakan Piala Dunia sehingga ramai di kalangan kita tidak lagi menghiraukan masalah semasa yang sedang berlaku.

Kongsi ilmu sedekah terbaik

Manfaat pengetahuan jamin kecemerlangan organisasi

APABILA menyebut mengenai ilmu, saya ingin berkongsi kata-kata hikmah Imam al-Ghazali dalam nasihat al-Muluk. Beliau mengatakan, manusia ada empat kategori. Pertama, seorang berpengetahuan dan tahu apa yang dia tahu. Dialah orang berilmu.

Iman, takwa prasyarat utama Muslim raih pelbagai keberkatan

FIRMAN Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami sudah menurunkan al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba Kami ditimpa azab).” (Surah al-Dukhkhan, ayat 3)

Dalam satu pidato semasa menyambut kedatangan bulan suci Ramadan, Rasulullah SAW menyebut Ramadan sebagai bulan yang agung dan penuh berkat, disebabkan itu Ramadan selalu dinanti-nantikan kehadirannya Muslim di seluruh pelusuk dunia.

Iringi ucapan istighfar dengan taubat bersungguh-sungguh

BANYAK ayat dalam al-Quran menegaskan perintah Allah kepada hamba-Nya supaya sentiasa bertaubat kepada-Nya. Demikian juga pesanan disampaikan Nabi SAW bahawa Allah mengajar kita bagaimana untuk bertaubat.

Allah berfirman yang bermaksud: “Ya Tuhan kami, kami menganiaya diri kami sendiri dan jika Engkau tidak mengampuni kami, pasti kami akan termasuk orang yang rugi.” (Surah al-A’raf, ayat 23)

Gambar Pilihan Minggu Ini
Kenangan rombongan pelawat
Bancian Pengunjung
Pandangan anda berkenaan Laman ini
 
August 2011
MTWTFSS
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 
Sidang Redaksi Portal
Penaung
Tuan Guru Hj Hashim b. Hj Abu Bakar

Penasihat
Ust. Hj Wan Muhammad b. Wan Osman

Pengarah
Hj Shairazi Atiqullah facebook.com/ekhutbah

Ketua Pengarang
Ust. Muhammad Nazimudin

Pen. K. Pengarang
Ust. Muhammad Fuad

Sidang Pengarang
Ust. Alias Abd Jalil almalakawi.wordpress.com 
Webmaster
Abdul Halim b. Mohd Pauzi halimislamic.blogspot.com 


Comments

Popular posts from this blog