Lanjut Tempoh Persaraan Ke 60

1. Usia 55 keatas adalah usia utk lebih memikirkan hubungan kita dgn ahli keluarga dan Allah dan bukannya masaalah pejabat.

2. Usia 55 keatas selalunya berhadapan dgn pelbagai komplikasi kesihatan dan sekiranya keadaan memudaratkan akan memaksa kita utk berhenti kerja lebih awal dari tempoh persaraan. Siapa yg akan menanggung kos perubatan dan kos sara hidup ? Bukankah ini akan membebankan EKONOMI anak-anak yg baru nak hidup berkeluarga.

3. Utk sektor perkilangan, adakah sesuai UNTUK menggajikan juruteknik/operator yg berumur >50 tahun. Memang kerajaan memperuntukkan undang-undang utk tidak boleh memberhentikan mereka tetapi kesesuaian umur dgn jenis pekerjaan akan memaksa mereka untuk berhenti dgn sendirinya tanpa wang di tangan untuk meneruskan kehidupan. Sekali lagi ini akan membebankan kewangan ahli keluarga beliau sementara menunggu umur beliau 60/65 untuk mengeluarkan caruman KWSP beliau.

4. mungkin terdapat niat terselindung untuk menyekat pengeluaran wang KWSP untuk memudahkan kerajaan mengguna pakai wang tersebut tanpa bimbang ianya akan habis.

5. Terdapat niat terselindung untuk membiarkan wang tersebut tidak dituntut ahli keluarga akibat kematian awal dan akhirnya terperam di baitulmal. Ini menguntungkan kerajaan 100%.

6. Polisi baru ini akan menyebabkan hidup lebih sukar di usia meningkat tua. Ibubapa yg berhenti kerja awal akibat ketidaksesuaian kerja dgn umur akan terpaksa melakukan kerja lain sementara menunggu tempoh matang pengeluaran kwsp. Pekerjaan baru mengambil masa utk stabil.

7. Anak2 mungkin terpaksa berhutang untuk menampung kos kehidupan ibubapa meningkat tua yg bersara awal drpd tempoh matang. Wang persaraan ibubapa pula digunakan untuk melunaskan hutang tersebut.
Sekarang anda masih sihat dan anda mungkin memikirkan cadangan itu baik. Tetapi adakah anda tahu tahap kesihatan anda apabila usia meningkat 55 keatas ? Apabila kesihatan terganggu anda tiada masa utk memikirkan soal kerja melainkan cukup sedikit keewangan drpd wang persaraan utk makan hari-hari.

Bayangkan betapa stressnya anda jika kesihatan anda terganggu tetapi masih terpaksa memikirkan pekerjaan hanya krn mahukan wang utk perbelanjaan seharian semata-mata krn wang persaraan anda masih belum cukup matang tempohnya.

Comments

Popular posts from this blog