ALLAH MENGUJI PARA ANBIYA - Tafsir Surah Al An'am ayat 112


ALLAH berfirman yang bermaksud, "Dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak melakukannya". (Surah Al An'am:112). Yakni jika Allah kehendaki syaitan-syaitan tersebut tidak memusuhi Para Nabi A.S nescaya mereka takkan melakukannya. Bagaimanapun di atas hikmat Allah Maha Bijaksana, Dia telah menentukan perkara itu berlaku bagi menguji Para Nabi A.S sejauh mana taatnya mereka kepada Allah dan begitulah juga pengikut Para Nabi A.S.

la adalah sebagai ibtila' (ujian) yang pastinya setiap kebaikan itu ada musuhnya, setiap Nabi dan pengikut-pengikutnya ada musuh mereka di sepanjang zaman. Dan musuh yang paling keras permusuhannya terhadap mereka ialah syaitan-syaitan di kalangan jin dan manusia.

Ibnu Kathir menyebut di dalam kitab tafsirnya, bahawa itu semua adalah ketentuan dan kehendak Allah supaya syaitan-syaitan itu menjadi musuh Para Nabi A.S. Justeru itu Allah berfirman yang bermaksud, "Oleh itu biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan (daripada perbuatan kufur dan dusta) itu". (Surah Al An'am:112). Yakni biarkan mereka dengan segala penentangan mereka itu. Perjuangan untuk menegakkan yang hak wajib diteruskan tanpa perlu mempedulikan penentangan mereka itu.

Bertawakallah kepada Allah dan serahkanlah penentangan mereka kepada Allah, Dia sahaja berkuasa ke atas mereka untuk membalas segala kejahatan dan permusuhan mereka itu. Sesungguhnya Allah sahajalah yang menolong orang yang menolong agama-Nya dalam menegakkan perintah-Nya di dunia dan di akhirat.

Seterusnya Allah berfirman yang bermaksud, "Dan juga supaya hati orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat cenderong kepada bisikan itu". (Surah Al An'am:112). Yakni Allah S.W.T mencipta syaitan-syaitan di kalangan manusia dan jin ialah untuk menjadikan hati-hati orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat, yang tidak percaya adanya balasan di hari akhirat, syurga dan neraka, perhimpunan di padang mahsyar dan seumpamanya, cenderung kepada tipu daya, hasutan, dan dakyah yang disebarkan oleh musuh-musuh Islam itu terhadap Islam dan Nabi-nNabi serta pengikut mereka yang mendukung ajaran tersebut.

Dalam menafsirkan kalimah 'af idah', dalam ayat ini Ibnu Abbas berkata yang dimaksudkan dengan kalimah itu ialah hati-hati mereka, pemikiran mereka dan pendengaran mereka. As Suddi pula berkata yang dimaksudkan dengan kalimah itu ialah hati-hati orang kafir.

Allah berfirman yang bermaksud, "Dan supaya dipersetujui oleh mereka". (Surah Al An'am:112), Yakni supaya mereka suka kepada dakyah syaitan yang menyesatkan manusia dari jalan yang benar sekali gus sesiapa yang berkenankan atau suka kepada dakyah syaitan tersebut mereka adalah manusia yang tidak beriman kepada hari akhirat sebagaimana firman Allah yang ber maksud, "Maka sebenarnya kamu (wahai orang-orang musyrik), dan apa yang kamu sembah itu - tidak dapat merosakkan perhubungan seseorang dengan Tuhannya, kecuali orang-orang yang telah ditetapkan bahawa dia akan dibakar di dalam neraka yang menjulang-julang". (Surah As Soffaat:161-163)

Dan firman Allah yang bermaksud, "Sesungguhnya kamu berada dalam keadaan berselisihan pendapat (mengenai agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W). Dipalingkan daripada (perselisihan) itu orang-orang yang telah dipalingkan Allah (dengan sebab keikhlasannya mencari kebenaran)". (Surah Az Zariyaat:8-9). Ertinya dalam perselisihan untuk mencari kebenaran, Allah Taala tetap memelihara orang-orang yang benar-benar ikhlas mencari kebenaran dan merekalah manusia yang diselamatkan Allah dari bencana fitnah ditaburkan oleh kuffar terhadap Islam di sepanjang zaman. Merekalah manusia yang teguh berjuang menegakkan Islam tanpa menghiraukan fitnah itu.

Allah berfirman yang bermaksud, "Dan juga supaya mereka (terus) melakukan apa yang mereka lakukan itu". (Surah Al An'am:112). Yakni jika mereka yang melakukan penentangan terhadap hukum Allah Taala dengan adanya hasutan syaitan itu mereka terus melakukannya tanpa peduli dengan amaran dan balasan bagi kemurkaan Allah lagi. Mereka tidak berniat untuk bertaubat dari perbuatan kufur tersebut sekali gus tidak berhasrat meninggalkannya.
 

Comments

Popular posts from this blog