Mengapa kita perlu puasa pada hari ‘Asyura?


Salam hormat buat anda. Dalam entri kali ni, saya sekadar mahu mengingatkan anda semua. Jangan lupa untuk berpuasa hari esok  (Isnin 5 Disember 2011) dan lusa (Selasa 6 Disember 2011) yer.
“Eh sebab apa pulak nak puasa esok? Apa yang bagusnya?”
Kepada yang tak tahu, atau mungkin terlupa, atau mungkin tak perasan, esok dan lusa ialah 9 dan 10 Muharam.
“Laa apa istimewanya 9 dan 10 Muharram plak?”
Untuk makluman atau peringatan, 9 Muharram disebut sebagai Hari Tasu’a dan 10 Muharram pula disebut Hari Asyura. Dan Rasulullah SAW menggalakkan umatnya (kita semua) untuk BERPUASA pada hari Asyura.
puasa asyura

Mengapa kita puasa pada Hari Asyura?

Sewaktu Nabi SAW berhijrah ke Madinah, Baginda melihat orang-orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura.

Rasulullah SAW bertanya:
“Berpuasa apakah kamu ini ?”.
Jawab mereka,
“Hari ini hari besar, pada hari ini Allah menyelamatkan Nabi Musa dan Bani Israil serta menenggelamkan Firaun dengan askar-askarnya. Maka Nabi Musa telah berpuasa sebagai tanda bersyukur kepada Allah kerana itu kami pun berpuasa.”
Sabda Nabi SAW:
“Kamilah yang lebih berhak mengikut jejak Nabi Musa daripada kamu.”
Dari itu Nabi berpuasa dan menyuruh sahabat-sahabatnya berpuasa pada hari itu.” ((Riwayat Muslim dan Ibnu Abbas r.a))
Nabi SAW telah bersabda:
“Para Nabi berpuasa pada hari Asyura, maka berpuasalah kamu.” (Musnad Baqi ibn Makhlad)
** Berpuasa sebaiknya didahului dengan berpuasa pada Hari Tasu’a (9 hb. Muharam) agar tidak menyerupai amalan orang Yahudi, yang hanya berpuasa pada hari Asyura sahaja. **
Sabda Rasulullah SAW :
“Berpuasalah kamu pada hari ke sembilan dan sepuluh Muharam dan jangan meniru cara orang-orang Yahudi.” (Riwayat Al Baihaqi)
Rasulullah SAW bersabda:
“Puasalah kamu pada Hari ‘Asyura dan berbezalah dengan orang-orang Yahudi iaitu puasalah sehari sebelumnya dan sehari setelahnya.” (HR. Ahmad dan Al Baihaqy r.a.)
puasa asyura

Apakah kelebihan puasa pada hari Asyura?

1. Abu Hurairah berkata, Rasulullah SAW bersabda :
“Seutama-utama puasa sesudah setelah puasa Bulan Ramadhan adalah puasa di Bulan Muharram, dan sebaik-baik solat setelah solat fardhu adalah solat (sunat) pada malam hari.” (Hadis Riwayat Imam Muslim)
2. Daripada Abu Qatadah r.a. berkata :
“Bahawa Rasulullah SAW pernah ditanya tentang berpuasa pada hari ‘Asyura (10 Muharram). Baginda menjawab: “Akan dapat mengampunkan dosa setahun yang lalu.” (Riwayat Imam Muslim)
3. Kata Ibnu Abbas r.a. :
“Tidak pernah aku melihat Nabi SAW menanti-nanti puasa pada suatu hari yang diutamakan lebih daripada hari lain kecuali hari ini, iaitu ‘Hari Asyura’ (10 Muharram), dan bulan puasa iaitu Bulan Ramadhan.” (Riwayat Imam Bukhary dan Imam Muslim)
Sekian, selamat berpuasa semua

 http://pakarhowto.com

  • Amalan di Hari Asyura


Persoalan amalan di bulan Muharam & bahaya ajaran Syiah 1

Kupasan berdasarkan hadis Nabi Muhammad SAW oleh Ustaz Johari Abdul Wahab Persoalan ttg Hari Asyura & ajaran Syiah Tempat: Surau Raudatul Ilmi ...

Kuliah Ustaz Anzaruddin 2011101 Kelebihan 9 Zulhijjah & Qurban

semua ini berpendapat bahawa disunatkan berpuasa pada hari ke-9 dan hari ke-10, kerana Nabi SAW berpuasa pada hari ke-10 ('Asyura) dan berniat ...

Comments

Popular posts from this blog