Cerita-Cerita Masa Aku Sekolah 

 

 



Let's Go Cycling!

Semalam gua satu hari kena halau dari rumah oleh penyewa - bukan sebab gua tak bayar tapi sebab anak saudaranya yang nak masuk.Dengan bagi short notice 2 minggu gua rasa ini satu perkara yang amat palat.So - gua tido-tido ayam dengan beg gua kat tepi mapley.Gua bukan tak nak sewa hotel - tapi the last time gua kena ripped off bila gua tido kat hotel murah ni buat gua langsung rasa serik.

So tengah-tengah malam ni,dalam pukul 3 pagi - tiba-tiba gua nampak tiga-empat budak tengah-tengah jalan buat wheelie di tengah malam.Anak siapalah budak-budak ni.Gua bajet dorang ni di sekitar usia darjah lima atau darjah enam.Yang paling tua ni mesti Tingkatan Satu sebab dia bersuara lebih.Dalam budak-budak ni mewheelie-wheelie dan mewikang-wikang salah sorang ni pun terjatuh.Muka terseret jalan.

Tiba-tiba gua teringat zaman gua main basikal dulu.OK - gua mula tau naik basikal masa umur gua Darjah 5.Ya ya gua loser.Bilamana adik gua semua darjah satu pun dah boleh racing-racing - gua darjah lima baru terkial-kial nak bawak basikal.So - masa gua darjah lima bapak gua belikan adik gua basikal BMX.So - hasil try and error macam Forrest Gump lari jatuh lari jatuh - akhirnya gua berjaya mengayuh basikal adik gua.

So memandangkan gua dah boleh mengayuh basikal - dua bulan kemudian bapak gua pun belikan gua basikal.Sebab sekolah baru lepas ni dekat - Sekolah Rendah Bandar Tun Hussein Onn - so tak perlulah bapak gua hantar gua.Gua boleh naik basikal sendiri.

So penghujung tahun 1995 tu gua penuh mengayuh basikal dan pusing mengelilingi taman.Kadang-kadang racing dengan kawan-kawan.Kadang-kadang pusing keliling taman.Kadang-kadang naik bukit mana ntah lepas tu duduk-duduk tepi bukit.Kadang-kadang takde kerja naik basikal dari Cheras Perdana sampai Sungai Congkak dan mandi sungai.Memiliki basikal pada zaman kanak-kanak adalah sama macam memiliki motor pada zaman remaja.Atau kereta pada zaman dewasa.So bila menaiki basikal dan berkayuh jauh dari rumah adalah satu zeitgeist yang gua rasa kekal dalam ingatan.

So - masa gua layan basikal dulu - gua selalu kumpul skru chrome tu tanda menayang.Ataupun tempat stand - lagi kaler chrome lagi mahal.Tapi skru chrome tu selalu kena rembat.So one day - bukan gua punya skru kena rembat - basikal gua sekali dia rembat.Gila zalim.Dah balik rumah - bapak gua marah gua.Aku park kat sekolah dan berkunci dan orang rembat - tapi yang kena marah aku gak.So gua tak tau apa jadi kat basikal gua - apa yang tinggal hanya kenangan dan air mata.

Kalau korang ada kenangan bersama basikal korang zaman sekolah - why not korang share kat ruang comment ni.


Go green the cool way! Check out our 2012 range of mou
 http://tehtarikgelasbesar.blogspot.com/2011/01/cerita-cerita-masa-aku-sekolah-6.html

Comments

Popular posts from this blog