Membaca waktu pagi dan petang 

oleh Nur Haibati

  Zikir Pagi

Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang terkutuk
"Tiada Tuhan tetapi Dia, Yang Hidup Yang Abadi tidak tidak tidur dan tidak tidur ajal dia semua perkara di langit dan di bumi, Siapakah adalah dia yang dapat memberi syafaat (pertolongan) dengan-Nya kecuali dengan izinnya tahu apa sebelum mereka dan di belakang mereka, dan mengelilingi dengan beberapa pengetahuannya kecuali sebagai sanggup berkembang di kerusi langit dan di bumi atau Aúdh menyelamatkan Yang Maha Tinggi besar "
(Dituturkan daripada apabila ia menjadi pekerja jin sehingga malam, dan dari petang apabila diucapkan oleh mereka sehingga Wajir. Riwayat Gabenor).
Dalam nama Tuhan lagi Maha Mengasihani
"Katakanlah (wahai Muhammad) Allah adalah Satu (1) Allah Yang Abadi (2) Dia tidak beranak (3) tidak mempunyai berhenti (4)".
Dalam nama Tuhan lagi Maha Mengasihani
"Katakan: Aku berlindung pada Tuhan Subuh (1) dari kejahatan apa yang Dia telah menciptakan (2) dari bahaya gelap apabila overspreads (3) dari kejahatan jet dalam kontrak (4) dari kejahatan yang dengki apabila dia melakukan dengkinya (5)".
Dalam nama Tuhan lagi Maha Mengasihani
"Katakanlah (wahai Muhammad): Aku berlindung pada Tuhan manusia (1) Raja manusia (2) Allah itu orang-orang (3) dari itu kejahatan pembisik yang menyelinap (4) yang membisikkan dalam hati rakyat (5) dan rakyat Paradise (6)."
(Dituturkan tiga kali ganda daripada apabila tiba masanya dan apabila petang datang Kofta segala-galanya. Riwayat Abu Daud dan Tirmidhi) ...
Kita menjadi kerajaan kepada Allah, segala puji-pujian hanya kepada Allah. Terdapat tiada tuhan melainkan Allah sahaja tanpa rakan, kepada-Nya menjadi pujian dan Dia adalah segala sesuatu, saya meminta yang baik hari ini dan juga di luar, dan saya memohon perlindungan Engkau dari kejahatan hari ini dan kejahatan kemudian, saya mencari perlindungan dengan Anda dari kemalasan dan miskin usia tua saya berlindung kepada-Mu dari azab dalam api dan azab dalam kubur.
(Riwayat Muslim).
Dengan izin anda, kami telah sampai ke pagi dan mati dan kepada Anda.
(Riwayat Tirmidhi).
Ya Allah, Anda Created saya dan saya pagi hambamu dan saya mematuhi kepada perjanjian dan janji anda sebagai terbaik saya boleh, saya memohon perlindungan Engkau daripada yang jahat apa yang aku lakukan, aku mengakui memihak kepada anda apabila saya mengakui dosa saya dan memaafkan saya, ia tidak tidak mengampuni dosa-dosa kecuali Anda.
(Diucapkan pagi pasti ia apabila ia meninggal dunia hari beliau masuk ke dalam Syurga, dan memperkatakan pagi pasti petang apabila dia mati malam akan masuk syurga Bukhari).
Ya Allah, aku menjadi saksi dan memberi keterangan menjadi pemegang takhta anda dan malaikat dan semua makhluk yang Tuhan tidak ada Tuhan tetapi Anda bersendirian tanpa rakan kongsi dan bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul.
(Daripada pertuturan atau petang apabila ia menjadi empat kali Allah membebaskan Nabi Ibrahim dari api. Riwayat Abu Daud).
Ya Allah, berkat apa yang saya atau mana-mana penciptaan Anda telah meningkat ke atas dan bersendirian, tanpa rakan kongsi orbit biar semua terima kasih.
(Dituturkan apabila ia telah membawa mengucapkan terima kasih hari dan petang apabila diucapkan telah membawa mengucapkan terima kasih kepada malam. Riwayat Tirmidhi).
Ya Allah, memberikan geran fizikal saya pendengaran saya Tuhan kurniakan penglihatan saya tiada Tuhan melainkan Ya Allah, saya berlindung kepada-Mu dari kekufuran dan kemiskinan dan saya berlindung kepada-Mu dari azab kubur tidak ada tuhan tetapi Anda.
(Riwayat Ahmad) berkata kira-kira empat kali.
Memadai ada tuhan tetapi Huallah amanah dan Dia adalah Tuhan yang mempunyai Arasy yang besar.
(Yang Dituturkan daripada apabila tiba masanya dan apabila petang adalah mencukupi untuk dia tujuh kali apa yang Tuhan meletakkan sesuatu di dunia dan akhirat. Riwayat oleh Ibn al-Sunni).
Ya Allah, saya meminta Anda ampun dan kesejahteraan di dunia ini dan di akhirat, Ya Allah, saya meminta Anda ampun dan kesejahteraan dalam hal ehwal agama dan duniawi dan keluarga saya, Mali, O hal ehwal duniawi, dan selamat Allah, saya meminta dari bahagian hadapan dan belakang, dan sayap kanan dan di bahagian utara, dan lebih aku dan keluarga saya dan harta saya.
(Riwayat oleh Ibn Majah).
Dunia O yang ghaib dan yang dilihat, Pencipta langit dan bumi, Tuhan berdaulat yang segala-galanya dan Aku naik saksi bahawa ada adalah tiada tuhan tetapi Anda, saya memohon perlindungan Engkau daripada yang jahat diri sendiri, dan dari kejahatan syaitan dan syarikat, dan bahawa yang ghaib diri saya sakit, atau kepada Muslim yang lain.
(Riwayat Tirmidhi).
Dalam nama Tuhan, yang tidak menjejaskan apa-apa dengan nama di atas muka bumi atau di syurga Dialah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
(Dari berkata ia tiga kali dan jika ia menjadi tiga kali pada waktu malam tidak kira apa-apa jua yang diriwayatkan oleh Ibn Majah).
Gembira dengan Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad saw nabi.
(Dari apabila ia berkata ia tiga kali dan tiga kali apabila malam itu adalah benar-benar Tuhan untuk sila dia hari kiamat. Riwayat Ahmad).
Daerah saya disembah melainkan Allah, Agak anda tidak mahu sesiapa kepada diri saya sekelip mata.
(Riwayat oleh Gabenor).
Kita menjadi Raja kepada Allah, Ya Allah, saya meminta Anda untuk kebaikan hari ini dan kemenangan dan cahaya terbuka, dan berkat dan bimbingan, dan saya berlindung kepada-Mu dari kejahatan dan kejahatan di dalamnya kemudian.
(Riwayat Abu Daud).
Kita berada di pencerobohan Islam, dan kesetiaan perkataan, dan agama Nabi Muhammad keamanan kepadanya, dan di atas agama bapa kami Ibrahim, Islam tegak dan kekayaan.
(Riwayat Ahmad).
Hallelujah dan Bhmayor.
(Dituturkan seratus kali apabila ia menjadi apabila suatu petang tidak datang hari kiamat, yang membawa kepada beliau yang terbaik, tetapi seseorang berkata sebagai dia Ozad Riwayat Muslim).
Tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Allah semata-mata tanpa rakan kongsi, kepada-Nya jualah semua kedaulatan dan pujian dan Hually semua perkara.
(Katakanlah (wahai Muhammad) sepuluh kali atau satu-satu masa apabila kemalasan. Riwayat Abu Daud) .. (Ia berkata ia 1 100 kali dalam sehari mempunyai 1 diubahsuai 10 hamba dan menulis kepadanya 1 baik 100 dan dipadamkan kira-kira 1 100 buruk dan mempunyai 1 Hrza syaitan yang pada hari itu sehingga malam telah datang, 1 yang terbaik, yang telah dibawa oleh hanya satu Aktrmen kerja. Riwayat Bukhari dan Muslim).
Dan nombor Hallelujah dan Bhmayor penciptaan dan kepuasan beliau sendiri dan berat Arasy-Nya dan dakwat perkataan-Nya.
(Jika anda mengatakan ia tiga kali kini. Riwayat Muslim).
Beliau juga berkata: Ya Allah, aku memohon Engkau untuk ilmu yang bermanfaat dan mereka mempunyai baik perbuatan dan menerima.
(Riwayat oleh Ibn Majah).
Saya bertaubat dan meminta ampun kepada Allah berkata kepadanya.
(Seratus kali sehari. Bukhari).
Ya Allah, memberkati dan keamanan Nabi kita Muhammad saw.
(Keamanan Nabi saw yang sembahyang untuk menjadi sepuluh hari dan apabila Laban syafaat hari kiamat. Riwayat Tabarani).
Memuatkan
Petang Zikir
Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang terkutuk
"Tiada Tuhan tetapi Dia, Yang Hidup Yang Abadi tidak tidak tidur dan tidak tidur ajal dia semua perkara di langit dan di bumi, Siapakah adalah dia yang dapat memberi syafaat (pertolongan) dengan-Nya kecuali dengan izinnya tahu apa sebelum mereka dan di belakang mereka, dan mengelilingi dengan beberapa pengetahuannya kecuali sebagai sanggup berkembang di kerusi langit dan di bumi atau Aúdh menyelamatkan Yang Maha Tinggi besar "
(Dituturkan daripada apabila ia menjadi pekerja jin sehingga malam, dan dari petang apabila diucapkan oleh mereka sehingga Wajir. Riwayat oleh Gabenor) ..
Dalam nama Tuhan lagi Maha Mengasihani
"Katakanlah (wahai Muhammad) Allah adalah Satu (1) Allah Yang Abadi (2) Dia tiada beranak dan tidak (3) tidak mempunyai berhenti (4)"
Dalam nama Tuhan lagi Maha Mengasihani
"Katakan: Aku mencari perlindungan di Tuhan Subuh itu (1) dari kejahatan apa yang Dia telah menciptakan (2) dari bahaya gelap apabila overspreads (3) dari kejahatan jet dalam kontrak (4) dari kejahatan yang dengki apabila dia melakukan dengkinya (5)"
Dalam nama Tuhan lagi Maha Mengasihani "
Dan pujian semua (1) Raja manusia (2) Tuhan orang (3) dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam (4)
Yang bisikan dalam hati orang (5) dan orang-orang Paradise (6) "
(Dituturkan tiga kali ganda daripada apabila tiba masanya dan apabila petang datang Kofta segala-galanya. Riwayat oleh Abu Daud dan Tirmidhi).
Mencapai yang petang dan kerajaan kepada Tuhan, terima kasih Tuhan, ada adalah tiada tuhan tetapi Allah sahaja tanpa rakan, kepada-Nya menjadi pujian dan Dia adalah atas segala sesuatu, saya meminta anda untuk yang baik malam ini dan kebaikan apa yang berikut, dan saya memohon perlindungan Engkau dari kejahatan malam ini dan yang jahat apa yang berikut Tuhanku, aku berlindung dengan Anda dari kemalasan dan kenyanyukan Saya berlindung kepada-Mu dari azab dalam api dan azab dalam kubur. (Riwayat Muslim)
Dengan izin Anda kita telah mencapai hidup dan mati dan kepada Anda. (Riwayat Tirmidhi)
Ya Allah, Anda Created saya dan saya pagi hambamu dan saya mematuhi kepada perjanjian dan janji anda sebagai terbaik saya boleh, saya memohon perlindungan Engkau daripada yang jahat apa yang aku lakukan, aku mengakui memihak kepada anda apabila saya mengakui dosa saya dan memaafkan saya, ia tidak tidak mengampuni dosa-dosa kecuali Anda.
(Diucapkan pagi pasti ia apabila ia meninggal dunia hari beliau masuk ke dalam Syurga, dan memperkatakan pagi pasti petang apabila dia mati malam akan masuk syurga Bukhari)
Ya Allah, saya telah sampai ke petang dan aku menjadi saksi pemegang takhta dan malaikat dan semua makhluk bahawa Anda adalah Allah tiada Tuhan melainkan Anda dan anda sahaja, tanpa rakan kongsi, bahawa Muhammad adalah hamba dan Rasul.
(Daripada pertuturan atau petang apabila ia menjadi empat kali Allah membebaskan Nabi Ibrahim dari api. Riwayat Abu Daud)
Ya Allah, berkat apa yang saya atau mana-mana penciptaan Anda telah meningkat ke atas dan bersendirian, tanpa rakan kongsi orbit biar semua terima kasih
(Dituturkan apabila ia telah membawa mengucapkan terima kasih hari dan petang apabila diucapkan telah membawa mengucapkan terima kasih malam Riwayat Tirmidhi)
Ya Allah, memberikan geran fizikal saya pendengaran saya Tuhan kurniakan penglihatan saya tiada Tuhan melainkan Ya Allah, saya berlindung kepada-Mu dari kekufuran dan kemiskinan dan saya berlindung kepada-Mu dari azab kubur tidak ada tuhan tetapi Anda.
(Riwayat Ahmad) berkata kira-kira empat kali
Memadai ada tuhan tetapi Huallah amanah dan Dia adalah Tuhan yang mempunyai Arasy yang besar.
(Yang Dituturkan daripada apabila tiba masanya dan apabila petang adalah mencukupi untuk dia tujuh kali apa yang Tuhan meletakkan sesuatu di dunia dan akhirat. Riwayat Ibnu Sunni)
Ya Allah, saya meminta Anda ampun dan kesejahteraan di dunia ini dan di akhirat, Ya Allah, saya meminta Anda ampun dan kesejahteraan dalam hal ehwal agama dan duniawi dan keluarga saya, Mali, O hal ehwal duniawi, dan selamat Allah, saya meminta dari bahagian hadapan dan belakang, dan sayap kanan dan di bahagian utara, dan lebih daripada saya, dan keluarga saya dan harta saya.
(Riwayat oleh Ibn Majah)
Dunia O yang ghaib dan yang dilihat, Pencipta langit dan bumi, Tuhan berdaulat yang segala-galanya dan Aku naik saksi bahawa ada adalah tiada tuhan tetapi Anda, saya memohon perlindungan Engkau daripada yang jahat diri sendiri, dan dari kejahatan syaitan dan syarikat, dan bahawa yang ghaib diri saya sakit, atau kepada Muslim yang lain.
(Riwayat Tirmidhi)
Di atas nama Allah, yang tidak sakit apa-apa dengan nama di atas muka bumi atau di syurga Dia Yang Maha Mengetahui Semua
(Dari berkata ia tiga kali dan jika ia menjadi tiga kali pada waktu malam tidak sakit apa-apa. Riwayat oleh Ibn Majah)
Gembira dengan Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad saw Nabi
(Dari apabila ia berkata tiga kali dan tiga kali apabila malam itu adalah benar-benar Tuhan sila dia hari kebangkitan (yang dijanjikan). Riwayat Ahmad)
Daerah saya disembah melainkan Allah, Agak anda tidak mahu sesiapa kepada diri saya sekelip mata.
(Riwayat oleh Gabenor)
Raja sampai ke petang dan kepada Allah, Wahai Allah, saya meminta anda malam ini adalah lebih baik, terbuka, dan kemenangan yang dan cahaya dan rahmat yang dan diilhamkan kepadanya, dan saya memohon perlindungan Engkau dari kejahatan yang mereka dan yang jahat apa yang berikut.
(Riwayat Abu Daud)
Telah mencapai pencerobohan Islam, dan kesetiaan perkataan, dan agama Nabi Muhammad keamanan kepadanya, dan di atas agama Abraham, bapa kita, Islam tegak dan kekayaan.
(Riwayat Ahmad)
 
(Yang Dituturkan daripada seratus kali apabila ia menjadi apabila suatu petang tidak datang lebih baik daripada hari kiamat dia membawa hanya satu berkata sebagai dia Ozad. Riwayat Muslim)
Tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Allah semata-mata tanpa rakan kongsi, kepada-Nya jualah semua kedaulatan dan pujian dan Hually semua perkara.
(Katakanlah ia 10 kali atau satu-satu masa apabila kemalasan. Riwayat Abu Daud) .. (dan mengucapkan seratus kali dalam sehari mempunyai 1 diubahsuai 10 hamba dan menulis kepadanya 1 baik 100 dan dipadamkan kira-kira 1 100 buruk dan mempunyai 1 Hrza syaitan yang pada hari itu sehingga petang itu tidak datang sebagai 1-yang lebih baik daripada membawa dia hanya 1 kerja Aktrmen. Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)
Aku berlindung kepada Allah dari kejahatan apa yang diciptakan Allah.
(Dari petang apabila diucapkan sebanyak tiga kali ini tidak akan merosakkan dia NTS daging)
Ya Allah, bless dan keamanan Nabi kita Muhammad saw
(Keamanan Nabi kepadanya rahmat petang gen sepuluh hari dan sepuluh hari saya sedar apabila ia menjadi syafaat saya)

أذكار الصباح والمساء

by Nur Haibati on Monday, July 18, 2011 at 2:08am ·
أذكار الصباح
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
" اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ "
( من قالها حين يصبح أجير من الجن حتى يمسي ومن قالها حين يمسي اجير منهم حتى يصبح . رواه الحاكم).
بسم الله الرحمن الرحيم
" قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ (3) وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ (4) ".
بسم الله الرحمن الرحيم
" قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ (1) مِن شَرِّ مَا خَلَقَ (2) وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ (3) وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ (4) وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ (5) " .
بسم الله الرحمن الرحيم
" قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (1) مَلِكِ النَّاسِ (2) إِلَهِ النَّاسِ (3) مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (4) الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ (5) مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (6) " .
( من قالها ثلاث مرات حين يصبح وحين يمسي كفته من كل شئ . رواه ابو داود والترمذي)...
أصبحنا وأصبح الملك لله ، والحمد لله . لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، له الملكُ وله الحمدُ وهو على كل شئ ٍ قدير ،ربِّ اسألك خير ما في هذا اليوم وخير ما بعده ، وأعوذ بك من شرِّ ما في هذا اليوم و شرِّ ما بعده ، ربِّ أعوذُ بك من الكسل وسُوء الكِـبَـر ربِّ أعوذ بك من عذابٍ في النارِ وعذابٍ في القبر .
( رواه مسلم) .
اللهم بك أصبحنا وبك أمسينا وبك نحيا وبك نموت وإليك المصير.
( رواه الترمذي ) .
اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت, خلقتنى وأنا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت ، أعوذُ بك من شرِ ما صنعت ، أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فاغفر لى ، فإنه لا يغفرُ الذنوب إلا أنت .
(من قالها موقن بها حين يصبح فمات من يومه دخل الجنة ، ومن قالها موقن بها حين يمسي فمات من ليلته دخل الجنه رواه البخاري) .
اللهم إنى أصبحتُ أُشهدكَ وأُشهدُ حملةَ عرشك وملائكتكَ وجميع خلقك أنك انت الله لا إله إلا انت وحدك لا شريك لك وأن محمداً عَبدٌكَ ورسولك .
( من قالها حين يصبح أو يمسي أربع مرات أعتقه الله من النار. رواه أبو داود) .
اللهم ما أصبح بي من نعمة أو بأحدٍ من خلقك فـَمِنكَ وحدك لا شريك لك فلك الحمد ُ ولك الشكر .
( من قالها حين يصبح فقد أدى شكر يومه ومن قالها حين يمسي فقد أدى شكر ليلته . رواه الترمذي ) .
اللهم عافنى في بدنى اللهم عافنى في سمعى اللهم عافنى في بصري لا إله إلا أنت اللهم إنى أعوذ بك من الكُـفر ِ والفقر وأعوذ بك من عذابِ القبر لا إله إلا أنت .
( رواه أحمد) تقال أربع مرات .
حسبي الله لا إله إلا هوعليه توكلتُ وهو ربُّ العرش ِ العظيم .
( من قالها حين يصبح وحين يمسي سبع مرات كفاه الله ما أهمه من أمر الدنيا والآخرة . رواه أبن السني) .
اللهم إنى أسألك العفو والعافية في الدنيا والآخرة ، اللهم إنى أسألك العفو والعافية في دينى ودنياى وأهلى ومالى ، اللهم استر عوراتى ، وآمن روعاتى ، اللهم احفظنى من بين يدي ومن خلفي، وعن يمينى وعن شمالى ، ومن فوقى وأعوذ بعظمتك أن اُغتالَ من تحتى .
(رواه ابن ماجة) .
اللهم عالمَ الغيبِ والشهادة فاطرَ السمواتِ والارض ، ربَّ كل شئ ٍ ومليكه أشهدُ أن لا إله إلا أنت، أعوذ بك من شرِّ نفسي ، و من شرِّ الشيطانِ وشَركِه ، وأن أقترفَ على نفسي سوءً ، أو أجُـرَهُ إلى مسلم .
( رواه الترمذي) .
بسم الله الذى لا يضرُ مع اسمهِ شئٌ في الارضِ ولا في السماء وهو السميع العليم .
( من قالها ثلاثاَ إذا أصبح و ثلاثاً إذا أمسي لم يضره شئ رواه ابن ماجة) .
رضيتُ بالله رباَ وبالإسلام ديناَ وبمحمدٍ صلى الله عليه وسلم نبياَ .
(من قالها ثلاثا ًحين يصبح و ثلاثا ً حين يمسي كان حقا ً على الله أن يرضيه يوم القيامة . رواه أحمد) .
يا حى يا قيوم برحمتكَ استغيث ، اصلح لى شأنى كُلَه ولا تَكِلنى إلى نفسي طرفة َ عين .
( رواه الحاكم) .
أصبحنا وأصبح المُلك لله ربِّ العالمين ، اللهم إنى أسألك خير هذا اليوم فتحه ونصره ونوره وبركته وهداه ، وأعوذ بك من شرِّ ما فيه و شرِّ ما بعده .
( رواه ابوداود) .
أصبحنا على فطرةِ الإسلام ، وعلى كلمةِ الإخلاص ، وعلى دين نبينا محمدٍ صلى الله عليه وسلم ،وعلى ملةِ ابينا إبراهيم حنيفا ً مسلما ً وما كان من المشركين .
(رواه أحمد) .
سبحان الله وبحمده .
( من قالها مائة مرة حين يصبح وحين يمسي لم يأت احد يوم القيامة بأفضل مما جاء به الا احد قال مثلما قال أوزاد عليه . رواه مسلم ) .
لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهوعلى كل شئ ٍ قدير.
( يقولها عشر مرات او مرة واحدة عند الكسل . رواه أبو داود ) .. ( ومن قالها مائة مرة في يوم كانت له عدل عشر رقاب وكتبت له مائة حسنة ومحيت عنه مائة سيئة وكانت له حرزا من الشيطان يومه ذلك حتى يمسي ولم يأت أحد بافضل مما جاء به إلا احد عمل اكثرمن ذلك . رواه البخاري ومسلم ) .
سبحان الله وبحمدهِ عدد خلقهِ ورضى نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته .
( يقولها ثلاث مرات إذا أصبح . رواه مسلم) .
ويقول ايضا : اللهم انى أسألك علماً نافعا ً ورزقا طيبا ً وعملا ً متقبلا ً .
(رواه ابن ماجة) .
أستغفر الله وأتـوب إليه يقولها .
(مائة مرة في اليوم .رواه البخاري) .
اللهم صلِّ وسلم على نبينا محمد .
( قال النبي صلى الله عليه وسلم من صلى على حين يصبح عشرا وحين يمسي عشرا ادركته شفاعتى يوم القيامة. رواه الطبراني) .
تحميل
أذكار المساء
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
" اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ "
( من قالها حين يصبح أجير من الجن حتى يمسي ومن قالها حين يمسي اجير منهم حتى يصبح . رواه الحاكم)..
بسم الله الرحمن الرحيم
" قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ (3) وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ (4)"
بسم الله الرحمن الرحيم
" قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ (1) مِن شَرِّ مَا خَلَقَ (2) وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ (3) وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ (4) وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ (5) "
بسم الله الرحمن الرحيم "
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (1) مَلِكِ النَّاسِ (2) إِلَهِ النَّاسِ (3) مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (4)
الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ (5) مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (6) "
( من قالها ثلاث مرات حين يصبح وحين يمسي كفته من كل شئ . رواه ابو داود والترمذي).
أمسينا وأمسي المُلك لله والحمدُ لله ، لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، له الملكُ وله الحمدُ وهو على كل شئ ٍ قدير ،ربِّ اسألك خير ما في هذه الليلة وخير ما بعدها ، وأعوذ بك من شرِّ ما في هذه الليلة و شرِّ ما بعدها ، ربِّ أعوذُ بك من الكسل وسُوء الكِـبَـر ربِّ أعوذ بك من عذابٍ في النارِ وعذابٍ في القبر . ( رواه مسلم)
اللهم بك أمسينا وبك أصبحنا وبك نحيا وبك نموت وإليك المصير. ( رواه الترمذي )
اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت, خلقتنى وأنا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت ، أعوذُ بك من شرِ ما صنعت ، أبوء لك بنعمتك علي وأبوء بذنبي فاغفر لى ، فإنه لا يغفرُ الذنوب إلا أنت .
(من قالها موقن بها حين يصبح فمات من يومه دخل الجنة ، ومن قالها موقن بها حين يمسي فمات من ليلته دخل الجنه رواه البخاري)
اللهم إنى أمسيتُ أُشهدكَ وأُشهدُ حملةَ عرشك وملائكتكَ وجميع خلقك أنك أنت الله لا إله إلا انت وحدك لا شريك لك وأن محمداً عَبدٌكَ ورسولك .
( من قالها حين يصبح أو يمسي أربع مرات أعتقه الله من النار. رواه أبو داود)
اللهمَّ ما أمسي بي من نعمة أو بأحدٍ من خلقك فـَمِنكَ وحدك لا شريك لك فلك الحمد ُ ولك الشكر
( من قالها حين يصبح فقد أدى شكر يومه ومن قالها حين يمسي فقد أدى شكر ليلته . رواه الترمذي )
اللهمَّ عافنى في بدنى اللهم عافنى في سمعى اللهم عافنى في بصري لا إله إلا أنت اللهم إنى أعوذ بك من الكُـفر ِ والفقر وأعوذ بك من عذابِ القبر لا إله إلا أنت .
( رواه أحمد) تقال أربع مرات
حسبي الله لا إله إلا هوعليه توكلتُ وهو ربُّ العرش ِ العظيم .
( من قالها حين يصبح وحين يمسي سبع مرات كفاه الله ما أهمه من أمر الدنيا والآخرة . رواه أبن السني)
اللهم إنى أسألك العفو والعافية في الدنيا والآخرة ، اللهم إنى أسألك العفو والعافية في دينى ودنياى وأهلى ومالى ، اللهم استر عوراتى ، وآمن روعاتى ، اللهم احفظنى من بين يدي ومن خلفي، وعن يمينى وعن شمالى ، ومن فوقى , وأعوذ بعظمتك أن اُغتالَ من تحتى .
(رواه ابن ماجة)
اللهم عالمَ الغيبِ والشهادة فاطرَ السمواتِ والارض ، ربَّ كل شئ ٍ ومليكه أشهدُ أن لا إله إلا أنت، أعوذ بك من شرِّ نفسي ، و من شرِّ الشيطانِ وشَركِه ، وأن أقترفَ على نفسي سوءً ، أو أجُـرَهُ إلى مسلم .
( رواه الترمذي)
بسم الله الذى لا يضرُ مع اسمهِ شئٌ في الارضِ ولا في السماء وهو السميع العليم
( من قالها ثلاثاَ إذا أصبح و ثلاثاً إذا أمسي لا يضره شئ . رواه ابن ماجة)
رضيتُ بالله رباَ وبالإسلام ديناَ وبمحمدٍ صلى الله عليه وسلم نبياَ
(من قالها ثلاثا ًحين يصبح و ثلاثا ً حين يمسي كان حقا ً على الله أن يرضيه يوم القيامة . رواه أحمد)
يا حى يا قيوم برحمتكَ استغيث ، اصلح لى شأنى كُلَه ولا تَكِلنى إلى نفسي طرفة َ عين.
( رواه الحاكم)
أمسينا وأمسي المُلك لله ربِّ العالمين ، اللهم إنى أسألك خير هذه الليلة فتحها ونصرها ونورها وبركتها وهداها ، وأعوذ بك من شرِّ ما فيها و شرِّ ما بعدها .
( رواه ابوداود)
أمسينا على فطرةِ الإسلام ، وعلى كلمةِ الإخلاص ، وعلى دين نبينا محمدٍ صلى الله عليه وسلم ، وعلى ملةِ ابينا إبراهيم حنيفا ً مسلما ً وما كان من المشركين .
(رواه أحمد)
سبحان الله وبحمده
( من قالها مائة مرة حين يصبح وحين يمسي لم يأت احد يوم القيامة بأفضل مما جاء به إلا احد قال مثلما قال أوزاد عليه . رواه مسلم )
لا إله إلا الله وحده لا شريك له، له الملك وله الحمد وهوعلى كل شئ ٍ قدير.
( يقولها عشر مرات او مرة واحدة عند الكسل . رواه أبو داود ) ..( ومن قالها مائة مرة في يوم كانت له عدل عشر رقاب وكتبت له مائة حسنة ومحيت عنه مائة سيئة وكانت له حرزا من الشيطان يومه ذلك حتى يمسي ولم يأت أحد افضل مما جاء به إلا احد عمل اكثرمن ذلك . رواه البخاري ومسلم )
أعوذ بكلمات الله التامات من شرِّ ما خلق .
( من قالها حين يمسي ثلاث مرات لا تضره حُمَةُ هذه اليلة)
اللهم صلِّ وسلم على نبينا محمد
( قال النبي صلى الله عليه وسلم من صلى على جين يمسي عشرا وحين يصبح عشرا ادركته شفاعتى )

Comments

Popular posts from this blog