Apakah Punca Jangkitan Buah Pinggang?

Hatena Bookmark - Apakah Punca Jangkitan Buah Pinggang?

Assalamualaikum pembaca sekalian,
Adakah anda tertanya-tanya apa yang menyebabkan jangkitan buah pinggang dan mengapa sesetengah orang lebih cenderung untuk menghidapinya berbanding dengan yang lain?

Semasa menjawab soalan apa yang menyebabkan jangkitan buah pinggang, penting untuk anda tahu bahawa wanita muda adalah kumpulan yang paling biasa terjejas oleh jangkitan buah pinggang disebabkan oleh struktur anatomi uretra yang pendek  dan status seksual yang lebih aktif.

Sekarang mari kita ringkaskan apakah yang menyebabkan berlakunya jangkitan buah pinggang:
1.  Hubungan seks terlalu kerap boleh meningkatkan risiko menolak bakteria dubur dan faraj melalui pembukaan urethral yang seterusnya boleh menyebabkan jangkitan pada saluran kencing.

2.  Pengembangan abdomen seorang wanita mengandung akan memampatkan organ-organ sistem perkencingan dan digabungkan dengan paras hormon yang meningkat, mewujudkan faktor kecenderungan untuk mendapat jangkitan buah pinggang.

3.  Penggunaan kateter kencing yang kebiasaannya untuk pesakit yang terlantar di katil, individu selepas pembedahan atau pesakit yang sakit tenat boleh mengundang bakteria dari persekitaran luar.

4.   Kepelbagaian jenis batu karang juga boleh menjadi jawapan kepada apa yang menyebabkan jangkitan buah pinggang kerana sebahagiannya atau kesemua jenis batu karang boleh menghalang aliran air kencing ataupun menyebabkan sebahagian air kencing akan dialirkan ke dalam buah pinggang.

5.  Kecacatan kongenital struktur buah pinggang kadang-kadang didiagnosis sebagai buah pinggang dysplastic, atau buah pinggang yang terdiri daripada sista berganda yang terdapat di tempat tisu buah pinggang yang sihat. Satu buah pinggang terjejas biasanya akan dikeluarkan, jadi separuh lagi boleh mengambil alih semua fungsi buah pinggang untuk menapis darah.

Bersama dengan sebab-sebab pelbagai jangkitan buah pinggang, terdapat pelbagai jenis jangkitan buah pinggang. Kebanyakan jangkitan buah pinggang dikelaskan kepada 3 kumpulan iaitu akut tidak rumit, akut rumit dan pyelonephritis kronik.

Untuk menentukan apa yang menyebabkan jangkitan buah pinggang dalam setiap kes perubatan tertentu, air kencing dan sampel darah akan diambil. Sebaik sahaja jenis bakteria dikenalpasti, rawatan antibiotik yang khusus biasanya ditetapkan untuk sasaran jenis bakteria yang tepat dalam setiap kes.

Sesetengah keadaan tertentu penyakit buah pinggang kronik mungkin membawa kepada kegagalan glomerulonefritis buah pinggang, atau kehilangan fungsi buah pinggang akibat radang membran buah pinggang yang bertanggungjawab menapis bahan buangan di dalam darah.

Perhatian: Informasi ini hanyalah sebagai panduan umum dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat profesional.

Tentang penulis
:
Abdullah Idris merupakan pengasas blog kesihatan ini. Dapatkan update terkini melalui facebook atau twitter. Atau langgan artikel terkini yang mengandungi tip & panduan penting untuk kesihatan buah pinggang melalui emel.

Comments

Popular posts from this blog