HADIS SAHIH - SYARATNYA
Hadith sahih ialah hadith yang mempunyai
sanad yang bersambung, diriwayatkan oleh
perawi yang adil dan dhabit (tepat
dalam meriwayatkan hadith sama
ada melalui kekuatan ingatan atau
ketepatan catatannya), dan terselamat
daripada syaz dan kecacatan. Syarat hadith sahih
a. Sanadnya bersambung dari awal
sehingga akhir, dan wujudnya ikatan ilmu
iaitu adanya pertemuan di antara al
Lāhiq dengan al Sābiq dan tidak wujud
penghalang di antara keduanya daripada
bertemu sama ada dari segi masa atau tempat.
b. Perawinya bersifat adil iaitu orang
yang dapat menguasai dirinya untuk
membiasakan diri dengan taqwa
dan menjauhi perkara-perkara fasiq
dan bid’ah. Dia menepati ciri – ciri berikut;
- Muslim.
- Baligh.
- Berakal.
- Tidak fasiq iaitu tidak melakukan
dosa besar atau berterusan dalam
melakukan dosa kecil.
- Menjaga maruah seperti tidak
bergaul dengan orang-orang yang
rendah maruahnya, tidak keterlaluan
dalam bergurau senda dan tidak
membuang air kecil di tepi jalan.
c. Perawinya bersifat dhabit iaitu
orang yang tepat hafazannya, selamat
dari kesalahan atau ragu-ragu dan
berkemampuan untuk menghadirkan
apa yang dihafalnya apabila diminta
pada bila – bila masa. Dhabit terbahagi
kepada dua iaitu Dhābit Sodri dan Dhābit.
Dhābit Sodri – Perawi yang menghafaz
apa yang didengarnya dan mampu
untuk memberitahu apa yang didengar
dan dihafalnya sebagaimana dia
mendengarnya pada bila-bila masa.
Dhābit Kitabi – Perawi yang benar-benar
menjaga catatannya daripada hilang,
dicuri, diubah atau diseleweng bermula
dari saat dia mencatatnya sehinggalah
dia diminta untuk mengemukakan catatannya.
d. Terselamat daripada syaz iaitu
tidak bertentangan dengan riwayat
lain yang diriwayatkan oleh perawi
yang lebih thiqah. Hadith syaz ialah
hadith yang diriwayatkan oleh perawi
yang thiqah tetapi bertentangan
dengan hadith lain yang diriwayatkan
oleh perawi yang lebih thiqah atau
lebih ramai, dan tidak dikumpulkan.
e. Terselamat daripada kecacatan
iaitu sebarang kecacatan yang boleh
menghalang sesebuah hadith itu
daripada mencapai darjat sahih
seperti hadith yang terkandung
dalam sanadnya seorang yang fasiq.
1. Hadith Sahih Li Zaatihi:
Perkataan Sahih adalah lawan kpd
perkataan sakit.
Dari sudut istilah:
Iaitu Hadis yg bersambung sanadnya
melalui pembawakan org yg kuat hafalan
dan adil serta meriwayatkan drpd org
yg kuat hafalan dan adil sehinggalah ke
akhirnya tanpa terdapat syuzuz iaitu
keganjilan dan tanpa ada illat iaitu kecacatan.
2. Sahih Li Ghairihi atau dinamakan juga
Hasan Li Zaatihi
apabila ianya diriwayatkan melalui satu
atau beberapa cara yg lain maka ianya
dibantu oleh suatu kekuatan pada dua
bentuk:
Pertama: Riwayatnya adalah melalui
perawi-perawi yg masyhur dgn
kebenaran dan penjagaan rahsia sekalipun
berkurangan kekuatan hafalan mereka
ataupun tidak mencapai taraf ahli Hafaz
yg mahir dari kalangan perawi-perawi
Hadis Sahih.
Kedua: Riwayatnya adalah melalui cara
yg lain di mana dgn cara ini diperolehi
satu kekuatan yg dapat menggantikan
apa yg hilang pada kesempurnaan
kekuatan hafalan dan dapat menaikkan
taraf dari taraf Hasan kpd taraf
Sahih, cuma ianya bukan Li
Zaatihi, bahkan ianya dianggap Li Ghairihi.
Hadith Sahih:
Hukumnya:
1- Hadis tersebut adalah sahih dan
wajib membuat hukum dengannya
apabila terdapat di dlm kedua-dua
kitab sahih Bukhari dan Muslim,
sebagaimana pendapat yg dipilih
oleh Ibnu Solah serta menetapkan
kesahihannya.
2- Wajib beramal dgn setiap Hadis
sekalipun tidak dikeluarkan oleh Bukhari
dan Muslim, sebagaimana pendapat Ibnu
Hajar di dlm huraian kitab An-Nakhbah.
3- Hendaklah diterima kesahihannya
sekalipun tiada yg beramal dengannya,
sebagaimana pendapat Al-Qasimi di dlm
kitab kaedah-kaedah meriwayatkan Hadis,
iaitu Qawaid At-Tahdis.
4- Tidak terhalang utk beramal selepas
menerima Hadis yg sahih jika diketahui
tidak terdapat hukum yg membatalkan
atau tiada perselisihan jumhur ulama
atau tiada pertembungan, bahkan
hendaklah beramal dengannya
sehinggalah terdapat suatu ayat
Al-Qur'an Atau Hadis yg melarang,
maka hendaklah diperhatikan padanya
terlebih dahulu.
5- Tidak akan mencacatkan kesahihan
sesebuah Hadis walaupun hanya
terdapat seorang sahaja dari kalangan
sahabat yg meriwayatkannya. Ini adalah
diambil drpd kata-kata Ibnu Al-Qayyim
di dlm kitab (Ighathah Al-Lahfan).
6- Tidak semua Hadis yg sahih diceritakan
kpd org awam. Dalilnya ialah: Hadis yg
diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim
drpd Muaz dan antaranya (Tidak ada
seseorang yg mengucapkan kalimah
syahadah bahawa tiada tuhan yg
layak disembah melainkan Allah dan
bahawa Nabi Muhammad s.a.w adalah
pesuruh Allah akan memasuki neraka
kerana Allah mengharamkan Neraka
kepadanya). Sehubungan dgn itu Muaz
berkata: Wahai Rasulullah! Apakah
aku boleh menyampaikannya kpd
org ramai agar mereka dapat
bergembira? Rasulullah s.a.w
bersabda: (Kalau begitu mereka
akan hanya berserah tanpa berusaha).
Tetapi Muaz menyampaikannya juga
selepas kewafatan baginda.
Kedudukan Hadis Sahih mengikut
karangan yg masyhur iaitu tujuh kedudukan:
1- Hadis yg telah disepakati kesahihannya
oleh Syaikhan iaitu Imam Bukhari dan
Imam Muslim (Muttafaqun 'alaihi).
2- Hadis yg hanya diriwayatkan oleh Imam Bukhari.
3- Hadis yg hanya diriwayatkan oleh Imam Muslim.
4- Hadis yg menepati syarat Imam Bukhari
dan Imam Muslim walaupun mereka
berdua tidak meriwayatkan di dlm
Sahih masing-masing. Imam
Nawawi berkata: (Pendapat mereka
bermaksud: Untuk memastikan
Hadis Sahih kita mestilah berpandukan
kpd syarat imam Bukhari dan Muslim
secara mengenal pasti bahawa
perawi-perawi Hadis tersebut terdapat
di dlm kedua-dua kitab mereka (kitab sahih
Imam Bukhari dan Imam Muslim) kerana
mereka berdua tidak meletakkan syarat
di dlm kitab masing-masing
begitu juga di dalam kitab-kitab yg lain).
5- Hadis yg menepati syarat Imam Bukhari
tetapi beliau tidak meriwayatkannya di
dlm kitab sahih.
6- Hadis yg menepati syarat Imam Muslim
tetapi beliau tidak meriwayatkannya di dlm kitab
sahih.
7- Hadis yg dianggap sahih oleh ulama-ulama
selain drpd keduanya tetapi tidak menepati
syarat salah seorang drpd mereka.
http://www.rxx.co.il
Comments
Post a Comment