Hidup Seperti Seorang Musafir: Pengajaran Ringkas Tentang Kematian
Sesungguhnya
kehidupan di dunia hanyalah seperti suatu perjalanan, manusia yang yang
beriman ibarat seorang musafir yang setiap hari akan menempuh suatu
jarak perjalanan yang tertentu, tahun demi tahun, bulan demi bulan, jam
demi jam dan detik demi detik yang akan membawanya sampai kepada
destinasi yang ingin dituju, begitulah diibaratkan dunia seperti suatu
perjalanan. Bagi orang-orang yang beriman destinasi mereka yang terakhir
di dunia ini adalah perjumpaan mereka dengan Allah Ta`ala. Allah Ta`ala
menceritakan marhalah[1] perjalanan manusia di dunia ini di dalam Al-Quran:
Dan Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada); kemudian Dia mematikan kamu; (maka
ada di antara kamu yang disegerakan matinya), dan ada pula di antara
kamu yang dikembalikannya kepada peringkat umur yang lemah (peringkat
tua kebudak-budakan), sehingga menjadilah ia tidak ingat akan sesuatu yang telah diketahuinya; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.
[ An-Nahl:70]
Firman Allah Ta`ala:
Dan
Allah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari (setitis) air benih,
kemudian Ia menjadikan kamu berpasangan (lelaki dan perempuan). Dan
tiada mengandung seseorang perempuan (juga seekor betina), dan tidak
pula satu-satunya melahirkan (anak yang dikandungnya) melainkan dengan
keadaan yang diketahui Allah. Dan tidak diberikan seseorang berumur
panjang, juga tidak dijadikan seseorang pendek umurnya, melainkan ada
kadarnya di dalam Kitab Ilahi. Sesungguhnya yang demikian itu mudah sahaja kepada Allah.
[ Faathiir:11]
Kematian merupakan sesuatu yang pasti dan akan dihadapi oleh semua
jiwa, dan ianya adalah satu ketetapan daripada ketetapan Allah Ta`ala ke
atas setiap yang bernyawa,Firman Allah Ta`ala:
Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati,
dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan
kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke
syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa)
kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat
kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang
terpedaya.
[ Ali-Imraan:185]
Kematian
juga adalah sesuatu yang tidak diketahui masa, detik dan saatnya,tidak
mengira masa, tempat dan usia ianya hanya diketahui hanya oleh Allah
Ta`ala, firman Allah Ta`ala:
Di
mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal),
sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. Dan
kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: "Ini
adalah dari sisi Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka
berkata:" Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang ada padamu". Katakanlah
(wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca)
dari sisi Allah". Maka apakah yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir
tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)?
[ An-Nisa`:78]
Alam Barzakh dan Fitnah Kubur
Di
antara perhentian yang pasti dilalui oleh kita ialah alam barzakh,
setiap kita akan diuji di dalam kubur dengan pertanyaan dari dua
malaikat iaitulah Mungkar dan Nakir ,hal ini dijelaskan di dalam firman
Allah Ta`ala:
Allah
menetapkan (pendirian) orang-orang yang beriman dengan kalimah yang
tetap teguh dalam kehidupan dunia dan akhirat; dan Allah menyesatkan
orang-orang yang berlaku zalim (kepada diri mereka sendiri); dan Allah
berkuasa melakukan apa yang dikehendakiNya.
[ Ibrahim:27]
Ayat
ini dijelaskan lagi dengan As-Sunnah,iaitulah hadith yang diriwayatkan
oleh Al-Bukhari dan Muslim daripada Al-Bara` bin `Adzib
radiallahu`anhuma daripada Nabi sallallahu`alaihiwasallam
Bersabda:
إِذَا
أُقْعِدَ المُؤْمِنُ فِي قَبْرِهِ أُتِيَ، ثُمَّ شَهِدَ أَنْ لاَ إِلَهَ
إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، فَذَلِكَ قَوْلُهُ:
{يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالقَوْلِ الثَّابِتِ} [إبراهيم:
27] "
Jika
didudukkan seorang mukmin di dalam kuburnya dia akan didatangi (dua
malaikat yang akan bertanya) kemudian dia bersaksi bahawasanya tidak ada
tuhan yang berhak disembah dengan benar melainkan Allah dan Muhammad
itu Rasulullah, maka itulah ; “Allah menetapkan (pendirian) orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh..”[2]
Dalam riwayat Imam Muslim dengan tambahan:
فَيُقَالُ
لَهُ: مَنْ رَبُّكَ؟ فَيَقُولُ: رَبِّيَ اللهُ، وَنَبِيِّي مُحَمَّدٌ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَجَلَّ:
{يُثَبِّتُ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ
الدُّنْيَا، وَفِي الْآخِرَةِ}
Maka
akan dikatakan kepadanya: “ Siapakah Tuhan kamu?, lalu dia menjawab:
Tuhanku ialah Allah, dan Nabiku ialah Muhammad
Sallallahu`alaihiwasallam, maka itulah (tafsiran) bagi firman Allah
`Azza wa Jalla: “Allah menetapkan (pendirian) orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh..”[3]
Kalimah
yang teguh sebagaimana yang ditafsirkan oleh Nabi
sallallahu`alaihiwasallam adalah kalimah tauhid yang tetap teguh di
dalam hati seorang beriman dengan disertai hujjah dan dalil ketika di
dunia dia berpegang teguh dengannya[4] dan di akhirat dia akan diteguhkan dengan kalimah tersebut.
Adapun orang-orang yang zalim[5]
adalah mereka yang syak dan ragu-ragu dengan kalimah tauhid, maka
disifatkan di dalam hadith mereka tidak akan dapat menjawab soalan dua
malaikat malah mereka menjawab dengan jawapan yang penuh keraguan dan
hanya mengikut apa yang disebut oleh kebanyakan manusia iaitulah mereka
yang hanya bertaqlid( mengikut membuta-tuli) dalam masalah akidah dan
agama mereka,mereka juga adalah orang-orang yang kejahatan mereka
melebihi kebaikan mereka.Maka sebagaimana dalam hadith mereka akan
diazab di dalam kubur sehinggalah jeritan suara mereka akan didengari
oleh setiap makhluk kecuali manusia[6]
Begitulah
antara marhalah yang akan dilalui oleh kita sebagai seorang musafir di
dunia ini kerana selepas kita dimatikan dan melalui ujian di dalam kubur
kita akan dibangkitkan dan akan dihimpunkan di padang mahsyar [7]akan dibentangkan catatan amalan kita seterusnya akan dihisab dan ditimbang amalan-amalan kita.
Pengajaran Dan Ibrah Daripada Kematian.
Antara persediaan,pengajaran serta ibrah yang boleh kita ambil daripada kematian.
1) Mengukuhkan
Akidah Tauhid dan membersihkannya daripada kesyirikan dan
perkara-perkara yang boleh membatalkan atau mengurangkan
kesempurnaannya, dengan mempelajari akidah yang shahih bersesuaian dengan
akidah Ahli Sunnah Wal Jama`ah berdasarkan Manhaj Salafussoleh. Oleh sebab itulah Nabi sallallahu`alaihiwasallam memberikan khabar gembira dengan sabdanya:
أَشْهَدُ
أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنِّي رَسُولُ اللَّهِ لَا يَلْقَى
اللَّهَ بِهِمَا عَبْدٌ غَيْرَ شَاكٍّ فِيهِمَا إِلَّا دَخَلَ الْجَنَّةَ
Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan(Ilah) yang berhak disembah melainkan Allah dan aku adalah utusan Allah.Tidaklah
seorang hamba bertemu dengan Allah sambil membawa dua kalimah syahadah
tersebut dengan tanpa keraguan kecuali pasti dia akan masuk syurga.[8]
Inilah juga hikmah mengapa Nabi sallallahu`alaihiwasallam memerintahkan agar dijarkan kalimah Tauhid[9] ketika seseorang sedang nazak dan di ambang kematian sebagaimana perintah Nabi sallallahu`alaihiwasallam:
لَقِّنُوا مَوْتَاكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ
Ajarkanlah
orang-orang yang hampir meninggal dikalangan kamu dengan kalimah tiada
ilah yang berhak disembah dengan benar melainkan Allah.[10]
2) Mempertingkatkan
keimanan dan amal soleh kita kerana hanya dengan iman dan amal soleh
yang benar akan menyelamatkan kita daripada azab kubur dan azab di
akhirat kelak. Ingatlah kata-kata ulama` salaf :
الأرض لا تقدّس شخصا
Bumi (yang suci ) tidak akan menyucikan seseorang.
Maka
janganlah kita berbangga jika kita belajar di tempat yang baik dan suci
kerana hal itu bukanlah jaminan bagi kita untuk selamat daripada azab
Allah Ta`ala, khususnya bagi sahabat-sahabat yang belajar di Madinah
An-Nabawiyyah, tanggungjawab kita sangat berat dan kita juga boleh
mendapat kelebihan belajar disini jika kita menggunakan nikmat ini
sebaiknya begitu juga kita diancam dengan ancaman yang berlipat kali
ganda jika amalan dan perilaku kita sebaliknya, sabda Nabi
sallallahu`alaihiwasallam:
المَدِينَةُ
حَرَامٌ مَا بَيْنَ عَائِرٍ إِلَى كَذَا، فَمَنْ أَحْدَثَ حَدَثًا أَوْ
آوَى مُحْدِثًا فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ
أَجْمَعِينَ
Al-Madinah
ini adalah haram di antara bukit Aa`ir hingga di sini( bukit thaur),
sesiapa yang melakukan maksiat atau bid`ah ataupun membela pelaku
maksiat dan pelaku bid`ah maka ke atasnya laknat Allah, malaikat, dan
manusia keseluruhannya.[11]
3) Melaksanakan As-Sunnah dan menjauhi daripada sebarang bentuk penyelewengan baik berupa kesyirikan dan bid`ah. Sikap
kita apabila menerima berita kematian sama ada keluarga
kita,anak-anak mahupun sahabat handai bukan semata-mata hanya menitiskan
air mata tanda simpati dan sedih di atas kehilangan orang yang kita
sayangi, apa yang Nabi sallallahu`alaihiwasallam dan para sahabat
tunjukkan adalah kita mendoakan mereka dengan kebaikan, melaksanakan
hak-hak mereka seperti melangsaikan hutang mereka, menguruskan jenazah
dan solat, menjaga adab menjauhi perkara-perkara yang dilarang seperti
ratapan dan na`yu[12]
begitu juga menjauhi daripada melakukan tahlilan dan perkara-perkara
yang bid`ah (direka-reka dalam agama) ketika kematian seseorang boleh
merujuk artikel penulis tentang masalah ini di link berikut:http://ibnabiashim89.blogspot.com/2009/05/berbakti-kepada-ibu-bapa-antara-sunnah.html
Perkara
yang direka-reka yang tidak ada dalil dan sandarannya di dalam agama
adalah sesuatu yang akan meghalang kita di akhirat kelak daripada
meminum air dari telaga Nabi Sallallahu`alaihiwasallam, sebagaimana
diriwayatkan daripada Sahl bin Sa`ad Radiallahu`anhu daripada Nabi
sallallahu`alaihiwasallam bersabda:
إِنِّي
فَرَطُكُمْ عَلَى الْحَوْضِ مَنْ مَرَّ عَلَيَّ شَرِبَ وَمَنْ شَرِبَ لَمْ
يَظْمَأْ أَبَدًا لَيَرِدَنَّ عَلَيَّ أَقْوَامٌ أَعْرِفُهُمْ
وَيَعْرِفُونِي ثُمَّ يُحَالُ بَيْنِي وَبَيْنَهُمْفَأَقُولُ إِنَّهُمْ
مِنِّي فَيُقَالُ إِنَّكَ لَا تَدْرِي مَا أَحْدَثُوا بَعْدَ
Rasulullah sallallahu`alaihiwasallam bersabda:
‘Sesungguhnya
aku akan mendahului kamu di Hawd (telaga di mahsyar). Sesiapa yang
melintasiku akan minum daripadanya dan tidak akan dahaga selama-lamanya.
Segolongan manusia yang akan aku kenali, dan akan mengenali aku, akan
datang menghampiriku. Akan tetapi suatu tembok akan muncul antara aku
dengan mereka. Aku akan berkata: “Mereka adalah umatku”. Maka akan
dikatakan kepadaku: “Kamu tidak tahu apakah rekaan-rekaan dalam agama
yang mereka perkenalkan selepas peninggalanmu”[13]
4) Tidak teripu dengan kesenangan dunia dan nikmat yang Allah kurniakan perlulah disyukuri dan digunakan dengan sebaiknya.
Kekayaan, pangkat,pengaruh,jawatan dan sebagainya adalah tidak kekal dan bermanfaat, yang bermanfaat hanyalah hati yang sejahtera.
Firman Allah Ta`ala:
"Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun,
"Kecuali orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera (dari syirik dan penyakit munafik);
[ As-Syu`ara`: 88-89]
Abu
Uthman An-Naisaburi rahimahullah menafsirkan hati yang sejahtera dalam
ayat tersebut bermaksud hati yang selamat daripada bid`ah dan tenang
dengan As-Sunnah. [14]
Itulah
antara bekal-bekal yang perlu kita sediakan agar kita selamat dalam
perjalanan kita menuju ke destinasi yang terakhir dan kita tidak tahu
bila pula masa kita untuk dijemput ke sana.
Ditulis oleh:
Faqir ila Allah Jalla wa `Ala,
Muhammad Fashan bin Ahmad Ziadi
13 Jamadil Ula 1432H
17 April 2011
Universiti Islam Madinah An-Nabawiyyah.
[1]
Marhalah ini terbahagi kepada tiga iaitulah alam dunia(dunia), Darul
Barzakh( negeri barzakh), dan darul Akhirah (negeri akhirat) sila rujuk
Syarh Aqidah Al-Waasitiyyah Syeikh Soleh Fauzan, m/s: 193
[2] HR Bukhari no: 1369, Kitab Al-Jana`iz Bab pada menjelaskan azab kubur.
[3] HR Muslim no: 2871
[4]
Hal ini menjadi isyarat kepada betapa tingginya kedudukan tauhid dan
betapa pentingnya kaum muslimin hari ini perlu kembali kepada akidah
yang shahih dan menjauhi perkara-perkara yang boleh membatalkannya atau
mengurangkan kesempurnaan tauhid seperti syirik,khurafat dan
perkara-perkara bid`ah.
[5]
Zalim di sini bermaksud mereka yang melakukan kesyirikan kerana syirik
adalah kezaliman yang paling besar.sila rujuk surah Luqman ayat 13.
[6] Syarh Al-Aqidah Al-Wasitiyyah, Syeikh Soleh Fauzan m/s:91
[7]
Silalah merujuk kitab-kitab Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah pada
menjelaskan hal-ehwal dan keadaan ketika di padang mahsyar,begitu juga
merujuk hadith-hadith Nabi sallallahu`alaihiwasallam yang boleh
menambahkan keimanan dan meningkatkan motivasi kita untuk lebih
bersedia.
[8] HR Muslim no:126
[9] Ianya juga adalah Kunci Syurga sila rujuk artikel berikut:
[10] HR Muslim no:916
[11] HR Bukhari no: 3179
[12] Dibenci
melakukan al-Na'yu t'hdp mayat sprti Na'yu Jahiliah iaitu dgn menyebut
kebanggaan mayat dan kesan-kesannya, dan mengelilingi manusia utk
menyebarkan perkara-perkara ini"- Al-Muktamad fi al-Fiqh al-Syafii,
1/634
Begitu
juga dimakruhkan (dibenci) menyatakan kesedihan terhadap mayat dengan
menyebut nenek moyangnya, kehebatannya, dan perbuatan-perbuatannya,
adapun yg wajarnya adalah memohon keampunan untuknya". –Al-Majmu` Syarh
Al-Muhazzab, al-Imam Nawawi
[13] HR Bukhari no. 585 dan Muslim no. 5682
[14] Al-Misbahul Munir Fi Tahzib Tafsir Ibnu Kathir m/s 87
Comments
Post a Comment