Adab Ketika Tidur

  By Hazwan Arif



Salam
Hm, dah lama rasanya aku tak bagi salam dalam blog ni. Takpelah, abaikan. Kali ni aku nak berkongsi sedikit adab-adab tidur yang patut diikuti dan dicontohi oleh pembaca-pembaca blog ini. Mungkin hal sebegini dipandang remeh tapi bagi aku, ini adalah serius!
1

2

  • Pertamanya anda mesti tidur di tempat tidur dan bukannya di tempat lain seperti di kaki lima, dalam tandas atau bawah meja ofis kerana risikonya amat tinggi. Kalau tidak, anda mungkin menjadi mangsa mat gian atau gangster di tepi jalan, mengalami sesak nafas selepas menghdu bau-bauan yang kurang menyenangkan di dalam tandas atau mengalami sakit belakang selepas tidur di bawah meja.

  • Sebaik-baiknya tidurlah dalam keadaan berbaring dan bukannya dalam posisi berdiri atau duduk. Kalau tak risiko untuk jatuh tergolek adalah tinggi. Lagi bagus jika kita ikuti sunnah Rasuullah SAW yang tidur sambil mengiring ke kanan sambil tapak tangan di bawah pipi kiri. Dapat pahala ni.
  • Anda mesti faham, tidur adalah tidur. So jangan buat perkara lain ketika tidur seperti berjalan ke dapur, panjat rumah orang atau pergi ke kedai mamak. Dan yang paling penting, jangan tidur sambil memandu. Kalau tak, anda memang nahas!
  • Tapi jika anda tak dapat membuang tabiat berjalan ketika tidur atau pergi ke kedai mamak, simpan wallet didalam poket seluar tidur awal-awal. So tak payah la berhutang kan :P
  • Last, tidur lah di bilik anda, bukan di bilik pakwe atau awek anda, suami orang ke isteri orang ke atau tunang dan bakal tunang anda kerana perbuatan ini adalah HARAM!
  •  
 Sampai disini saja perkongsian ilmiah aku kali n. Lainkali kalau ada tips-tips penting aku akan share lagi.
 
 http://kalampatah.blogspot.com/2010/12/adab-ketika-tidur.html

Comments

Popular posts from this blog