- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Saturday, June 2, 2012






CATATAN SEORANG PESARA TENTERA





menyelami keHIDUPan
masa lalu
7094092   -  1064849  -  63040702....

Nama:              Mohamad Amir bin Sudin
Tarikh Lahir:   7.4.1963
Tempat:           Kampung Tanjung Pari
Daerah:            Baling
Negeri:             Kedah





Sekolah:               SRK Kampung Tanjung Pari    1970   -   1975
                             SMK Mahang, Kulim               1976
                             SMK Siong, Baling                   1977   -   1978

Tentera:                21 Sept 1984   -   20 Sept 2006
                             12 Skuadron Semboyan DiRaja
                             Kem Mata Air, Perlis               1987   -   1996
                             Kem Wardieburn, Setapak      1996   -    2006
         
        Mengimbau perjalanan kehidupan semasa alam persekolahan hingga penghujung 2006. Susun atur perjalanan kehidupan “aku” seorang budak kampung yang agak liar, dibenci, dicemuh dan dihina oleh segelintir penduduk kampung. Akhirnya membesar dalam suasana penghinaan kini berjaya menetap disebuah kota, dan telahpun memiliki sebuah eset di D.Menara, bukit Changgang, Banting. Tidak jauh daripada eset itu terletaknya sebuah lapangan terbang kebanggaan negara iaitu KLIA dan LCCT. Juga sekitar 15 minit untuk ke Putra Jaya.

           Sementara terus dihina dan dicemuh, namun aku tidak pernah terlibat dan jauh sekali untuk menghampiri dan berjinak dengan gejala sosial. Walaupun pada zaman itu banyak gejala-gejala tidak sihat terutama pergaduhan, kecurian dan gejala maksiat. Namun aku tetap dapat menyesuaikan diri dengan keadaan itu. Membesar dan terus membesar. Diatas kesedaran, kesusahan dan kemiskinan keluarga ketika itu dan melihat pengorbanan arwah ayah serta ibu. Aku bertekad membantu keluarga dengan membuat berbagai-bagai kerja kampung. Apatah lagi pada masa itu tiada kemudahan Jalan Raya, Api dan juga Air. Semuanya menggunakan inisiatif sendiri. Pada malam hari aku menggunakan pelita minyak tanah. Air dari perigi dan charok/parit untuk mandi dan membasuh. Di parit itu jugalah semua penduduk kampung pada masa itu melepaskan saki-baki makanan dari dalam badan. Untuk bangun awal pagi semenjak dari darjah 1 aku sudah terlatih menggunakan cahaya api yang diperbuat dari pelepah kelapa (JAMO). Tiada masalah untuk mendapatkan pelepah kelapa, kerana di sekeliling rumah dikelilingi pokok kelapa (nyo/nyok). Pelepah kelapa tadi di ikat memanjang hingga penghujung, di nyalakan dihujung dan diletakkan ditepi perigi/parit sebagai cahaya.

          Di Besarkan dalam keluarga miskin, menumpang ditanah milik orang di kampung Tanjung Pari, Baling. Arwah ayah pada masa itu berusaha mendapatkan sebidang tanah di Lata, Tanjung Pari. Terletak berhampiran sungai dibeli dengan harga Rm 800.00. Yaitu tanah rizab sungai. Belumpun mendapat Tol sementara. Bermacam-macam dugaan terpaksa ditempuh oleh arwah ayah. Arwah ayah beberapa kali pernah ditahan oleh pegawai Jabatan Perhutanan. Antara peralatan yang sering dirampas sebagai bahan bukti termasuklah Gergaji Kayu, Penukul, Kereta Tolak dan lain2 lagi. Boleh dikatakan arwah ayah sering naik turun mahkamah dalam kes perjuangan untuk mendapatkan tanah demi untuk keselesaan ibu dan anak-anak.

          Balik semula semasa di alam persekolahan tadi. Begitu banyak kenangan pahit manis yang tak dapat di ungkapkan. Antaranya semasa dalam perjalanan pulang dari sekolah, sering aku di baling dengan batu oleh seorang anak ketua kampung ketika itu bernama Che Putih Saad. Samada Che Putih masih mengingati. Aku tidak pasti. Harap masih mengingati. Itu hanya kenangan silam.
         
          Semasa di alam persekolahan lagi aku begitu amat mendalam meminati tentera. Pada masa itu pihak tentera sering menggunakan padang sekolah sebagai tempat  menurunkan anggota tentera dan bantuan makanan keperluan tentera semasa menjalankan Operasi. Kerana pada masa itu daerah baling adalah kawasan hitam bagi tentera menghapuskan pengganas komunis (PKM). Apabila ada lebihan makanan (ransum). Mereka akan membahagi-bahagikan makanan tersebut kepada budak-budak kampung ini. Bantuan susu tepung juga sering diagihkan kepada budak-budak sekolah oleh tentera. Tentera juga sering berkemah di sekitar kawasan berhampiran kampung. Ini membuatkan aku sering berjinak dengan tentera. Mengunjungi kem-kem tentera didalam hutan adalah menjadi rutin harian. Namun aku tidak melepaskan peluang, apabila habis sahaja sesi persekolahan aku akan ke kem-kem tentera didalam hutan membantu ibu dengan membawa didalam bakul Pisang Goreng, Kuih Gulung (ketayap), Bengkang, Karipap, Pulut Udang, Pau dan berbagai jenis kuih. Apabila habis sahaja aku kembali semula kerumah untuk mengambil kuih yang baru di masak untuk dijual di kem-kem tentera yang lain pula.

          Bibit-bibit semasa mula mengenali, berkenalan dan berjinak-jinak dengan tentera serta nasihat dan dorongan semangat semasa berkunjung ke kem-kem tersebutlah aku terus hidup yang boleh dikatakan senang hingga kehari ini. Semasa berkunjung ke kem-kem tentera didalam hutan sambil menjual kuih dan apabila hendak pulang aku dibekalkan berbagai-bagai makanan tentera termasuk makanan dalam tin seperti Nenas, Masakan Daging/Ayam, Kacang, Sardin dan lain-lain. Semuanya dalam tin. Bak kata diruang dapur rumah pada masa itu dipenuhi makanan dalam tin yang diberikan oleh askar-askar yang bersimpati dengan kesusahan dan kemiskinan keluarga aku. Hingga kehari ini masih dalam ingatan ialah salah seorang tentera bernombor 21203 Lkpl Shamdin dari 3 RAMD. Harap-harap beliau masih ada dan sihat hingga kehari ini. Jika ada kesempatan aku ingin bertemu dengan beliau. Insyaallah.

          Apabila tamat sahaja alam persekolahan diawal tahun 1979 aku mula mengorak langkah kealam remaja dimana lahirnya sifat tanggungjawab hasil dari sikap budak buas (Ketegaq). Aku mula membuat kerja-kerja berat termasuk mengikut arwah ayah kehutan, Meneroka (Mugaq) dan antara tempat-tempat tersebut ialah di Nami, Sik dan Sira Ular, Tanjung Pari. Tiga empat batu berjalan kaki kedalam hutan menebas, menebang pokok dan membersih kawasan hutan untuk menanam pokok buah-buahan dan menanam padi bukit (Huma). Bak kata pada zaman itu memang amat susah. Belum lagi berbicara soal makan dan minum. Apa tidaknya hinggakan Dato’ Seri Anuar Ibrahim ketika itu mewakili belia Malaysia telah menganjurkan satu rapat umum dan tunjuk perasaan dibaling pada 2 dis 1974. Bayangkan orang-orang kampung paling jauh Kampung batu lapan telah beramai-ramai berjalan kaki sambil memikul ubi kayu sejauh lebih kurang 18 KM. Ada sesetengahnya tidak berkasut. Begitu susahnya orang-orang kampung ketika itu.

          Disamping membantu arwah ayah, kerja-kerja lain juga dilakukan seperti membawa basikal tua dengan raga durian (raga besar) keserata kampung membeli botol-botol terpakai – 5 biji 10 sen. Disamping membeli botol ada juga aku membeli buah-buahan seperti buah pisang dikumpul disebuah bangsal berpagar daripada buluh untuk dijual kepada orang tengah. Disamping itu aku juga sering mengambil upah panjat kelapa. Setiap 10 biji kelapa yang dipetik, 3 biji darinya akan menjadi bahagian aku. walaupun ketika itu aku masih mentah, namun kudrat aku mengatasi segala-galanya.

          Pengalaman melihat Helikopter Merah ditembak oleh komunis berhampiran Gua Rimau menjadi ingatan hingga ke hari ini. Masa itu aku sering berkumpul dengan keluarga diatas pelantaq dibahagian dapur menikmati betik muda di cicah dengan air garam sambil melihat helikopter nuri mengangkut keperluan tentera kearah gua rimau berhampiran sempadan Malaysia/Thailand. Apabila sebuah helikopter merah dari arah sempadan Malaysia/Thailand melalui gua rimau. Tiba-tiba aku serta keluarga ternampak beberapa cahaya serta bunyi tembakan dari arah gua rimau tersebut. Selepas itu helikopter tadi kelihatan terhoyong-hayang dan terbang rendah kearah rumah kami. Kawasan rumah kami dihujani dengan air seperti air hujan. Rupa-rupanya air tadi berbau seperti minyak tanah. Baru kami tahu helikopter terseput telah terkena tembakan komunis. Namun Pilot dapat mengawal dan selamat mendarat di padang sekolah tidak jauh dari tempat kejadian. Pilot berbangsa cina terkena tembakan dari tapak kaki menembusi lutut.

          Disamping membeli botol dan buah-buahan, kadangkala ada juga aku kehutan menebang buloh dikumpul dan ditarik ketepi sungai dijadikan rakit dibawa kehilir hingga kepusat pengumpulan untuk dijual. Menoreh getah memang menjadi rutin harian dari jam 7.00 pagi hingga jam 11.00 pagi.  Pada suatu hari, selepas aku balik dari menoreh. Aku singgah disebuah kedai sambil membawa sekerap hasil torehan untuk dijual. Tiba-tiba aku disapa oleh seorang anggota tentera yang ketika itu sedang bercuti. Terus tentera tadi bertanya, mung nak masok aska dak. Jawab aku, nak la. Ha maghi dok sining dekat tiang aku nak sukat tinging. Pekat benar loghat aska tadi. Maka akupun ikut saja. Nama dan alamat surat menyurat juga diambil askar tersebut. Pada ketika itu aku antara percaya dan tidak. Ingatkan dia hanya main-main saja. Rupa-rupanya pada penghujung bulan feb 1981 aku menerima dua surat panggilan dari tentera darat. Satu dikehendaki melapur di Transit, Kuala Lumpur dan satu lagi dikehendaki melapur di 6 RAMD, Sungai Petani.

          Pada 16 mac 1981 aku memilih untuk melapur diri di Transit Kuala Lumpur bersama-sama keperluan diri yang dinyatakan didalam lampiran surat panggilan. Seminggu aku makan dan tidur di Transit, Kuala Lumpur. Tiba-tiba aku dan kawan-kawan yang lain amat kecewa pabila menerima berita kursus asas rikrut di KK dibatalkan. Dalam kepala aku terfikir juga kalaulah aku buat pilihan melapur diri di 6 BGD Sungai Petanipun dah tentu selamat. Namun aku tidak patah semangat. Berdoa dan terus berdoa agar suatu hari nanti dipanggil semula.

          Dari saat itu aku membuat keputusan untuk terus tinggal di Kuala lumpur. Dan menetap di Kampung Petaling berhadapan sekolah Darma jalan Puchong. Diterima bekerja di sebuah kilang Matsushita Electronic Compny (MECOM). Pengalaman yang tak dapat dilupakan pada penghujung 1981, banjir melanda lembah kelang dan tak ketinggalan rumah sewa aku dan seluruh daerah kampung petaling ditenggelami banjir besar. Penghujung Mei 1982 aku bertandang pula ke Ipoh, menetap di Rapat setia Medan Gopeng, jalan lapangan terbang Ipoh. Hingga oktober 1983. Di Ipoh aku bekerja di sebuah kilang CutterSemi Conductor terletak berhampiran dengan rumah sewa.

          Pada Nov 1983 aku dipanggil balik oleh arwah ayah. Aku dihantar tinggal bersama sepupu di kampung bukit bertam Mahang hingga Mac 1984. Dipenghujung bulan Mac 1984 aku sekali lagi menerima surat panggilan menghadiri kursus asas rikrut di Port Dickson. 21 sept 1984 aku melapur diri menghadiri sesi pemeriksaan kesihatan. Seterusnya diterima dan mengangkat sumpah. Bermula dari tarikh mengangkat sumpah itulah aku mula menjalani latihan rikrut. Berbagai-bagai pengalaman dilanyak dan dibelasah serta dilayan bagaikan banduan. Tidak seperti rikrut masakini. Langsung tidak boleh disentuh. Silap haribulan jurulatih pula yang akan kena. Itulah bezanya rikrut dulu dan sekarang.

          Selama 6 bulan menjalani liku-liku hidup sebagai seorang rikrut di D.Compeni Platun 16. Maka pada oktober 1984 tamatlah perjalanan hidup selama 6 bulan yang amat menyiksakan. Penghujung oktober 1984 aku bersama 35 rakan-rakan yang lain dibawa melapur di Sekolah Semboyan, Sungai Besi kini dikenali Institiud Kemahiran Electronic Darat (IKED).

          Sementara menunggu tarikh sebenar kursus sebagai anggota Semboyan. Berbagai-bagai kerja dilakukan. Dalam masa menunggu itu aku tidak melepaskan peluang mengikuti pengajian di masjid-masjid dan surau serta sering mengikuti ceramah-ceramah umum. Apa yang tidak dapat dilupakan dan sentiasa dalam ingatan ialah mengikuti kuliah maghrib mingguan di Masjid Sungai Besi yang di sampaikan oleh Dato’ Nik abdul Aziz Nik Mat yang mana ketika itu belum lagi menjadi ketua Kerajaan Negeri Kelantan. Dalam perjalanan kehidupan pada masa itu amat mengembirakan kerana aku sering dibawa ketempat pengajian dimerata tempat terutama taman Melewar dan Kampung Baru.

          Pada 21 Jan 1985 aku dianugerahkan Pingat Perkhidmatan am (PPA). Tanggal 11 mei 1985 aku mengikuti kursus jurusistem perhubungan kelas II selama setahun dan tamat pada 26 mac 1986. Setelah tamat kursus aku terus tinggal di Sekolah Semboyan dan berbagai-bagai kerja dilakukan sementara menunggu untuk ditempatkan dimana-mana Unit Semboyan. Namun hampir setahun tidak ada kekosongan dipasukan-pasukan Semboyan.

          3 mac 1987 aku di calun pula ke kursus kombat semboyan pemandu kelas II di 12 skuadron semboyan diraja. Ketika itu terletak di kem Oran, Kangar, Perlis. Hingga ogos 1987. Belumpun tamat kursus aku terpaksa mengambil cuti pulang kekampung di Sik, Kedah pada sabtu 22 ogos 1987. Kerana keluarga telah menetapkan tarikh tersebut adalah hari angkat nikah. Dan bermulalah pada tarikh itu aku bergelar suami kepada Siti fatimah binti Abdullah seorang gadis dari kampung Seberang Ketil, Kupang, Baling. Setelah habis bercuti aku menerima khabar yang amat mengembirakan yaitu aku dikekalkan di pasukan 12 Skuadron Semboyan DiRaja.

          Hampir 20 tahun aku bertugas dipasukan 12 Skuadron Semboyan diRaja sebagai pemandu semboyan dan berbagai pengalaman juga dapat dijadikan pengajaran, sebagai pemandu semboyan terpaksa hadapi tugas-tugas yang mencabar. Diantaranya melakukan rondaan di persisir pagar sempadan Malaysia/Thailand dari pos 1 hingga pos 15. Bayangkan sekitar jam 1.00 hingga 5.00 pagi apabila melalui sepanjang persisir pagar sempadan, hampir setiap jam pasti akan terserempak dengan penceroboh sempadan. Yang pasti penceroboh sempadan ini tidak akan merasa serik meskipun tangkapan sering dilakukan. Dalam masa itu juga aku tidak lagi tinggal di dalam Kem. Aku menyewa sebuah rumah di Mata Air, Perlis dan tinggal bersama Isteri. Setelah hampir 1 tahun 6 bulan kami tinggal bersama. Tanggal jumaat 3 feb 1989 aku dan isteri telah di kurniakan seorang cahaya mata lelaki yang cukup comel dan diberi nama Azrun Mazwan. Dilahirkan dihospital Sungai Petani. Hampir 2 tahun lebih selepas itu rezeki keluarga datang lagi dengan anugerah Ilahi seorang puteri diberi nama Farah Syuhada dilahirkan diHospital Baling pada sabtu 11 Mei 1991.

          Setahun selepas itu apabila puteri kami sudah boleh belajar berjalan sekali lagi aku menerima khabar gembira dapat mengikuti kursus Kombat Semboyan Pemandu Kelas I di IKED pada 11 julai 1992. Sebelum menghadiri kursus Kombat Semboyan Pemandu Kelas I aku telahpun dianugerahkan pangkat LKPL. Alhamdulillah. Rezeki anak-anak katakan.

          Setelah kembali dari berkursus aku terus bertugas di 12 Skuadron Semboyan DiRaja hingga di awal 1996, pasukan 12 Skuadron Semboyan DiRaja telah berpindah ke Kem Wardieburn, Setapak, Kuala Lumpur. Di Kuala Lumpur aku telah diberikan sebuah rumah Quarters Tentera di Desa Tun Hussein Onn, Setiawangsa di tingkat 5-Blok E-No: 59. Selama 2 tahun menghuni di Desa Tun Hussein Onn aku sekeluarga di anugerahkan lagi seorang putera diberi nama Amar Soffian dilahirkan dihospital Kuala Lumpur pada rabu 4 mac 1998.

          Terus berkhidmat di 12 Skuadron Semboyan Diraja kem Wardieburn. Sudah menjadi asam garam sebagai orang lama, dugaan demi dugaan serta perit maung terus dihadapi dengan kesabaran. Tidak sesekali mengalah dengan karenah-karenah ini. Dalam pada itu sudah 5 kali pada 5 tahun berturut aku dicalunkan anugerah Khidmat Cemerlang. Namun tiada satu pun anugerah tersebut diterima. Hanya orang yang sama menerimanya. Pemandu kepada Ketua Skuadron. Pandai membodek. Cong sana Cong sini. Pepatah kata kena pandai cari makan kalau nak hidup. Tapi diatas penderitaan orang lain apa kesudahannya. Hanya orang yang tahu sahaja akan tahu. Tuhan dah tunjukan pembalasannya didepan mata. Masih tak sedar dan pasti buat-buat tak sedar. Itulah lumrah kehidupan.

          Feb 2003 aku telah diamanahkan oleh kerajaan malaysia memandu kenderaan rasmi kerajaan untuk membawa isteri kepada Presidant Buthan ke Sidang Kemuncak Negara-Negara Berkecuali NAM ke 13 di Kuala Lumpur. Menjelang Oktober 2003 sekali lagi aku diberi penghargaan untuk membawa isteri kepada Perdana Menteri Jordan ke Sidang Kemuncak Persidangan Ketua-Ketua Negara Islam OIC ke 10. Bertuah rasanya aku kerana telah diberi kepercayaan, amanah dan pengiktirafan oleh kerajaan malaysia. Hasilnya tanggal 14 Nov 2003 aku di sematkan pingat NAM 2003 beserta sijil penghargaan. Sekali lagi aku menerima berita gembira apabila pada 12 Dis 2003 aku dianugerahkan pingat Perkhidmatan Setia PPS.

          Julai 2005 bermulalah detik memilukan apabila aku terpaksa berpisah dengan kawan-kawan dari yang selama ini selalu bergurau senda. Terpaksa aku tinggalkan, Namun begitu sesekali aku berkunjung juga menziarahi kawan-kawan dipasukan lama. Kini aku terpaksa menjalani proses peralihan dari bidang ketenteraan untuk menjadi orang awam. Amat memilukan, sehingga kesaat ini aku amat rindukan teman-teman sepasukan. 20 Sept 2006 tamatlah perkhidmatan aku sebagai anggota tentera yang bertugas di12 skuadron semboyan diraja selama 20 tahun. Dipusat Latihan Rikrut dan Sekolah Semboyan Sungai Besi selama 2 tahun. Perkhidmatan penoh ditempuhi selama 22 tahun.


ANTARA KURSUS-KURSUS
YANG PERNAH DIHADIRI
1.        JSP KLS II   -   IKED   -   11 mei 1985   -   26 mac 1986
2.        Kombat Semboyan Pemandu KLS II   -   12 SSD   -   3 mac 1987     
            -   27 Ogos 1987
3.        Kombat Semboyan pemandu KLS I   -   IKED   -   11 Julai 1992  ---
4.        Kursus Motocade Nam-Mal 2003   -   di Maktab Teknik Polis DiRaja Malaysia Bakri, Muar Jan 2003.
5.        Cartificate Of Attendance In Sefety Management System 2004
6.        Motivasi Jaya diri Okt 2004
7.        Penggunaan Komputer Peribadi   -   Feb 2005
8.        Fotografi   -   April 2005
9.        Penyelia Keselamatan   -   Mei 2005
10.      Pembuat Pakaian Wanita Tahap 1   -   2005/2006

Dinikahkan pada:   Sabtu 22.8.1987
Isteri:                        Siti Fatimah binti Abdullah  
Anak:                         Azrul Mazwan   -   3 Feb 1989
                                    Farah Syuhada   -   11 Mei 1991
                                    Amar Soffian      -   4 Mac 1998
Alamat:                     PPR Desa Tun Razak,
                                    Cheras,
                                    Kuala Lumpur.

***                 Kini bertugas di bawah Presiden Persatuan Bekas Wartawan  Melayu Malaysia/Wartawan Melayu Kelantan (Berita Harian).

Email: afafa32@yahoo.com.my
http://afafa32.multiply.com/journal/item/10?&show_interstitial=1&u=%2Fjournal%2Fitem

No comments:

Post a Comment