- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Sunday, July 8, 2012






4 Perkara Yang Allah Sembunyikan Dari Kita

 
Sesungguhnya Allah S.W.T menyembunyikan empat perkara dalam empat keadaan:

1) Disembunyikan redha-Nya pada ketaatan hamba-Nya.
Maka janganlah menghina amal yang remeh dan sedikit, kemungkinan ada pada amal tersebut terdapat redha Allah tanpa diketahui.

2) Disembunyikan kemurkaan-Nya pada kemaksiatan hamba-Nya.
Maka janganlah memperkecilkan dosa yang kecil, kemungkinan terdapat kemurkaan Allah yang tidak diketahui.

3) Disembunyikan juga waktu dikabulkan doa.
Maka janganlah memandang remeh dalam berdoa. Boleh jadi doa tersebut bertepatan dengan waktu dimakbulkan doa, sedangkan manusia itu tidak mengetahui.

4) Dan diSembunyikan juga wali dikalangan hamba-Nya.
Maka janganlah kamu memperlekehkan mereka yang berpakaian hodoh dan buruk. Barangkali dia wali Allah tetapi kamu tidak mengetahuinya.


6 PERKARA ALLAH SEMBUNYIKAN





UMAR BIN KHATTAB R.A BERKATA:

1-Allah menyembunyikan keredhaan dalam ketaatan. Allah tidak menzahirkan penerimaan atas amalan-amalan ketaatanyang kita persembahkan kepadaNya suapaya kita tidak kecewa diatas amalan tersebut dengan hikmah agar kita terus melakukan amalan tersebut,walaupun terdapat sedikit kecacatan yang kita tidak ketahui.

2-Allah menyembunyikan Kemurkaan diatas kemaksiatan kita. Allah tidak menarik nikmat dan kemewahan daripada seseorang, walaupun nikmat yang Allah anugerahkan kepadanya digunakan untuk kemaksiatan kerana Allah masih bersifat rahmat didunia.sedangkan sebenarnya Allah Murka kepada kita.sepatutnya kita gunakan peluang ini untuk bertaubat kepada Allah SWT.

3-Allah menyembunyikan kedatangan malam Lailatul Qadar pada tarikh tertentu agar hambaNya tidak melakukan ibadat pada malam tersebut sahaja dan berpesta maksiat pada malam-malam yang lain.Oleh itu Allah menghendaki hambaNya melakukan ketaatan sepanjang ramadhan dan sepanjang hayatnya.

4-Allah menyembunyikan wali-wali Allah atau hambanya yang dikasihi supaya manusia tidak menghina atau menyembah wali-wali tersebut. Sesungguhnya wali Allah akan dibenci oleh mereka yang bertuhankan hawa nafsu kerana wali-wali Allah tidak pernah menaruh hati sedikit pun pada tawaran-tawaran mereka.

5-Allah menyembunyikan tarikh kematian hambaNya dengan hikmah agar hambaNya sentiasa berhati-hati dalam menjalani kehidupan dan tidak melakukan kemaksiatan kerana mati akan tiba pada bila-bila masa sahaja.

Jika Allah zahirkan tarikh dan tempat kematiannya pasti hamba-hambanya tidak dapat menjalani kehidupan ini dengan lebih sempurna, lihatlah banduan yang berada dibilik Akhir sebelum dihukum gantung, mereka telah hilang akal dan melakukan perkara-perkara diluar akal kita kerana akal mereka sudah tidak berfungsi lagi.

6-Allah menyembunyi solat kita yang terbaik disisiNya dengan hikmah supaya kita terus beribadat dan solat kepadaNya sepanjang hayat.Jika Allah zahirkan penerimaan solat kita pasti kita akan bernegapmegah sesama manusia dan akan lalai serta mengambil peluang untuk melakukan maksiat.

Begitulah luasnya rahsia disisi Allah Yang Maha Esa.

 http://amalan-harian.blogspot.com/2012/06/6-perkara-allah-sembunyikan.html


No comments:

Post a Comment