ABCD Tarbiyah
ABCD tarbiyah…Apa hakikat tarbiyah… ?
Tarbiyah
ialah proses memberi pengaruh dan kesan secara berterusan untuk
membentuk perubahan pada tingkah laku. Ia merupakan proses pembinaan
keimanan, emosi, akhlak, harokah untuk membina Super Muslim Robbaniy.
Dengan kata yang paling ringkas tarbiyah adalah proses merubah manusia
dari kognitif kepada tingkah laku kekal berdasarkan manhaj dan wasilah
tertentu untuk mencapai objektif pembinaan peribadi muslim yang
menjadi batu bata kepada binaan Islam.
Ya ..Tarbiyah untuk membina Super Muslim Robbani
Bagaiman Peribadi Super Muslim Robbaniy ?
Super Muslim Robbaniy itu ialah :
- Manusia yang benar dan ikhlas kepada allah dalam segala tindakannya.
- Manusia yang dekat dan tunduk serta khusyuk kepada Allah.
- Manusia yang sentiasa beribadah dan banyak berzikir mengingati allah
- Manusia yang zuhud di dunia dan mencari segala apa yang mendapat keredhaan allah.
- Manusia da’ie [pendakwah] yang menyeru ke jalan alllah dan berusaha memenangkan agama Allah.
Di mana titik kejayaan tarbiyah ?
Titik kejayaan tarbiyah apabila berlaku
perubahan kepada individu kepada satu perubahan yang positif dan
beransur-ansur sehingga menjadikan individu tadi seorang yang
bersungguh-sungguh berada di atas jalan menuju Allah, dia bergerak atas
sifat zatiahnya [memiliki jatidiri] untuk melalui jalan orang-orang yang
Robbaniy . Manakala jamaah berperanan sebagai lingkungan yang membantu
dan menyokong kepada mencapai objektif tersebut. Maka akan lahirlah
Super Muslim Robbaniy .
Apakah Indikator paling penting kejayaan tarbiyah ?
Indikator kejayaan tarbiyah apabila berjaya mencapai atau membentuk sifat ‘ZATIAH’ atau ‘KESEDARAN KENDIRI’
di dalam peribadi mutarobbi. Sifat ‘Zatiah’ atau ‘Kesedaran Kendiri’
yang menjadikan individu tadi berusaha mengejar segala yang bernilai di
sisi Allah dan mencari habuan akhirat. Itulah ciri Super Muslim Robbaniy
yang kita inginkan.
Sifat ‘Zatiah’ inilah terbina pada
peribadi super seperti sahabat nabi yang bernama Harithah. Harithah
ketika beliau ditanya oleh Rasulullah SAW : Bagaimana kamu pagi ini ?
Jawab Harithah : “ aku pagi ini di dalam keadaan menjadi seorang mukmin
yang sebenarnya. Kemudian nabi memberikan respon : “setiap kata-kata ada
hakikatnya, maka apakah hakikat iman kamu ?”. Jawan Harithah : “
Jiwaku berlepas dari mainan dunia , lalu aku merasa kehausan di siang
hari , berjaga di waktu malam seolah-olah aku berada nyata dibawah
arasyh allah , dan seolah-olah juga aku menjadi penghuni syurga yang
merasai kelazatan nikmatnya di dalam syurga , dan juga merasa
seolaha-olah aku adalah penghuni neraka yang merasai azabnya. Jawab
baginda SAW : “kamu telah merasainya, maka beriltizamlah kerana
seorang mukmin itu ialah apabila Allah telah menerangi hatinya..”
Sifat Zatiah ini akan menjadikan peribadi
mutarobbi tadi menjadi super da’ie yang proaktif dan dinamik, beramal
dan berdakwah tanpa perlu menunggu taujih dari murobbi. Dia bingkas,
tangkas dan pantas melaksanakan tugas dakwah, memikul risalah hasil dari
kesedaran dalaman yang tinggi semata-mata mengharap keredhaan Allah.
Kuasa dorongannya adalah iman yang bertindak sebagai motor. Kuasa
dalaman ini bergerak atas dorongan meraih habuan akhirat..berjalan
menuju ke syurga allah.
Kalau begitu..bagaimana mencapai perkara tersebut ?
Usaha Murobbi yang
bersungguh-sungguh. Sejauh mana kemampuan murobbi membina sifat hubbul
intima’ [rasa dan minat intima’] di dalam jiwa mutarobbi terutama di
peringkat awal tarbiyah khususnya kepada para pemuda. Kejayaan tarbiyah
apabila berjaya menanam sifat hubbul intima’ yang tinggi kepada mereka.
Penilaian kejayaan bukan diukur pada penglibatan atau aktivisme mereka
semata-mata. Penilaian perlu diukur sejauh mana akh tadi berjaya
ditingkatkan kualiti hubungannya dengan Allah, berapa tercapai muwasofat
peribadi robbaniy pada dirinya?.
Apa masalah kita di dalam tarbiyah ?
Masalah kita di dalam tarbiyah berkisar pada dua perkara ini .
- Kita terlalu menekankan aspek pengurusan, teknikal dan formaliti. Kita lupa menekankan aspek terpenting dan bersifat asasi untuk mencapai objektif pembinaan atau tarbiyah iaitu perubahan positif di dalam peribadi dan tingkah laku mutarobbi sehingga terbina peribadi robbaniy yang memiliki zatiah da’iyah. Kejayaan tarbiyah apabila kita berjaya memperkukahkan asas ini, membajai prinsip ini, berpegang kepada matlamat tarbiyah dan risalah dakwah.
- Bercampur aduk di dalam memahami dua perkara iaitu matlamat dan wasilah tarbiyah. Sebahagian murobbi menyangka bahawa tarbiyah akan sempurna bila dia melaksanakan semua aktiviti atau acara tarbiyah lalu dia lupa untuk memahami bahawa wasilah adalah wahana untuk mencapai matlamat yang ditetapkan iaitu membina “Peribadi Robbani’.
Setiap Murobbbi perlu faham tujuan
tarbiyah dan wasilah tarbiyah. Di dalam tafkir murobbi tidak boleh
terpisah antara matlamat dan wasilah. Ketidakfahaman ini akan
menggagalkan proses tarbiyah bagi mencapai objektif terpenting tarbiyah
iaitu perubahan tingkah laku. Perubahan tingkah laku adalah bertujuan
untuk kita membina Super Muslim Robbaniy dan Super Da’ie Mutaharrik.
Kejayaan tarbiyah bermakna
kejayakan melahirkan produk dakwah dan tarbiyah. Produk itu adalah rijal
yang melaksanakan amanah ubudiyah lilahi wahdah. Rijal yang memiliki
ciri-ciri mukmin, yang terlakar muwasofat imaniyah di dalam dirinya.
Terdapat beberapa asas-asas bagi menjamin kejayaan tarbiyah sebagaimana
yang diajarkan oleh para murobbi terdahulu di dalam catatan pengalaman
mereka iaitu :
1. Quwwatul Irodah (Kemahuan dan Tekad yang kuat)
Murabbi mesti memperkuat kemahuannya
dalam mentarbiyah. Kemahuan yang kuat akan menjadi kenderaan yang kuat
dalam mengelola tarbiyah. Ia tidak lekang dek panas, tidak pula lapuk
dek hujan. Ia juga menjadi motivasi bagi mutarabbinya.
Seorang
mutarabbi pernah memaparkan kekagumannya pada murabbinya. Lantaran sang
murabbi sentiasa hadir bersamanya walaupun terpaksa berjalan kaki,
dalam keadaan hujan, sakit apalagi dalam hal-hal yang ringan.
Kadang-kadang kalau terpaksa tidak dapat hadir, dia sempatkan masa untuk
berbicara dengan mutarabbinya melalui telefon,melalui sms ketika waktu
pertemuannya ataupun sesudahnya. “Subhanallah, ustadz saya selalu hadir
dalam pertemuan, saya malu kalau tidak hadir. Apatah lagi hanya
kerana masalah-masalah kecil”. Nampaknya kemahuan yang kuat menjadi
traktor yang turut mempengaruhi unsur lainnya.
Kemahuan kuat tidak juga terbatas pada
kemahuan untuk hadir semata-mata, tetapi juga tekad keras untuk menjaga
dan memelihara mutarabbinya agar mereka tidak tergelincir dalam
perjalanan dakwahnya.
Sang Murobbi perlu memiliki segala
kompetensi diri untuk terus memiliki kemahuan ini dan tekad tarbawi yang
konsisten. Semangat juang yang tinggi ini telah dicontohkan oleh para
murobbi silam yang berkerja keras untuk kemajuan dakwah dan tarbiyah.
Imam al-Bana meletakkan salah satu ciri bagi menjayakan agenda dakwah
dan tarbiyah iaitu “ Irodah Qawiyah”.
Saya pernah mendengar kisah kemahuan kuat
yang ada pada diri murobbi sehingga memberikan kekaguman kepada
mutarobbinya. Ada murobbi yang sanggup menaiki motosikal pergi ke
halaqah dalam jarak perjalanan melebihi 50 KM. Ada pula murobbi yang
pergi hanya menaiki bas ke sebuah IPT hanya kerana untuk menyampaikan
taujih tarbawi. Ada murobbi yang dalam keadaan beliau sakit tetap tidak
membatalkan liqo’ dan meminta mutarobbinya hadir walaupun beliau hanya
memulakan pertemuan dengan kalimah salam sahaja. Ada murobbi yang
sanggup menghabiskan saki baki pendapatannya untuk menjayakan wasilah
tarbiyah mutarobbinya. Ada pula yang baru pulang dari perjalanan luar
negara terus hadir ke pertemuan halaqah sebelum tiba bertemu anak-anak
dan isteri. Ada murobbi yang seusai menyampaiak taujih, tidak ada di
dalam poketnya wang sesenpun sehingga terpaksa menelefon isterinya yang
tidak bekerja meminta ongkos pulang ke rumahnya dalam jarak lebih 200
KM. Ada Murobbi yang menaiki kereta untuk memberikan pengisian tetapi
minyak sudah kehabisan dan ditangan Cuma ada RM 5 sahaja. Begitu juga
ada murobbi yang menghabiskan masa dan waktu pada mutarobbinya ketika
orang lain sibuk bercanda bersama keluarga demi membina mutarobbinya.
Hidupnya simple, rumahnya simple, pakaian simple, keretanya simple,
HPnya simple. Semua menambat hati mad’unya .Begitulah kisah-kisah
kemahuan kuat yang ada pada sosok gagah sang Murobbi.
2. Al Qudwah (Teladan)
Aktiviti ruhiyah merupakan aktiviti yang
menunjukkan keteladanan. Keteladanan menjadi cermin jernih pada amal
ruhi. Sememangnya Murabbi berada di posisi penting dalam menunjukkan
teladan praktikal ini. Dia bertindak sebagai kelasi untuk membimbing ke
arah mana jalan yang harus dilalui. Sehingga bahtera itu mendapatkan
peta perjalananannya menuju taman harapan. Teladan dalam ruhiyah,
fikriyah, ijtima’iyah, tadhiyah, amaliyah dan yang lainnya.
Rasulullah SAW. bersabda: “Seorang mukmin adalah cermin bagi mukmin lainnya”. (HR. Tirmidzi).
Sewajarnya seorang murabbi terkehadapan
dalam mengimplementasi nilai-nilai yang telah dia sampaikan. Sehingga ia
menjadi mesin penarik jiwa-jiwa manusia. Ia mesti memiliki aura, faktor
‘wow’ atau magnet penarik. Kewujudannya dirasai,
ketiadaannya dirindui dan pemergiannya menjadi inspirasi dan motivasi.
Dalam Law of Islamic attraction, seorang Murobbi memberikan keteladan
dari aspek masa, rasa dan jasa. Untuk meningkatkan seni magnet penarik ,
maka murobbi perlu kepada PS2 iaitu prihatin, sayang dan sangka baik kepada mutarobbinya.
Keteladan adalah faktor utama dan
kritikal di dalam menjayakan proses tarbiyah dan takween. Faktor Qudwah
menjadi daya penerimaan risalah dakwah sehingga terkamir pada sosok
tubuh baginda SAW sehingga diangkat kedudukan dan darjat di sisi Allah
melalui firmannya yang bermaksud :
“Sesungguhnya pada diri kamu [Muhammad SAW] contoh ikutan yang terunggul..”
“ Sesungguhnya pada diri kamu memiliki akhlak keteladanan yang amat tinggi..”
Syeikh Mustafa al-Mahsyur membicarakan
tajuk ini dan menjadikan ia sebagai eksistensi dakwah di dalam bukunya
“al-Qudwah ‘ala Toriq Dakwah”. Manakala Syeikh Juma’ah Amin pula
meletakkan satu kaedah di dalam dakwah “ al-Qudwah Qobla ad-Dakwah”
[Menunjukkan keteladanan sebelum berdakwah].
3. Isti’dadu baramiji al muwajjahah (Mempersiapkan agenda taujih)
Imam Hasan Al Banna membuat catatan kecil pada secarik kertas. Murid-muridnya bertanya: “Untuk apa catatan itu wahai imam?”
“Saya sedang mempersiapkan bahan pertemuan nanti”, jawab Imam al-Bana.
Seorang murabbi untuk meraih keberhasilan
tarbiyahnya perlu mempersiapkan agenda liqa’ tarbawinya. Dimulakan
dengan mempersiapkan diri untuk pertemuan tersebut samada aspek
psikologi, fizikal, mental, emosi dan material. Yang paling penting
ialah dia perlu menjadikan agenda pertemuan tersebut sebagai liqa’
tarbawinya yang penuh bermakna dan romantis. Pertemuan bermakna bukan
pada lamanya waktu pertemuan tetapi kepada isi pertemuan tersebut.
Justeru itu, murobbi perlu meningkatkan skil pengendalian liqo, memahami
tips-tips menambat hati mad’u, mengetahui tips menyegarkan halaqoh,
tips meningkatkan keyakinan diri murobbi dan pelbagai lagi seni-seni
berkaitan meromantiskan halaqoh atau liqo’ agar mutarobbi nanti apabila
seusai halaqoh keluar sebagai super mutarobbi, super da’ie penuh
inspirasi dan motivasi. Murobbi membina mutarobbi ibarat seorang rasul
mendidik para sahabat saw. Dia membina pemimpin umat, membina pewaris
dakwah dan binaan Islam. Bayangkan para sahabat r.a dengan hanya
mendengar taujih ringkas, dalam beberapa patah perkataan, dalam beberapa
baris ayat-ayat al-Quran dari Rasulullah SAW, mereka berjaya menawan
dua pertiga dunia. Subhanallah.
4. Matanah as syakhshiyah (Peribadi Unggul)
Peribadi Unggul baik secara vertikal
ataupun horizontal menjadi faktor yang ikut mempengaruhi dinamika
kelompok tarbiyah. Tarbiyah yang solid dari aspek vertikal ialah
kemampuan menjaga interaksi yang baik antara murabbi dengan mutarabbi
atau sebaliknya. Sedangkan secara horizontal adalah menjaga hubungan
antara sesama mutarabbi. Sejauh mana murobbi menanaman ma’ani taat,
thiqoh, ukhuwwah serta mengembangkan potensi mutarabbi akan menjamin
sulvival tarbiyah kelompok binaannya.
Kadang-kadang masalah kecil dan
sampingan dapat merosak binaan kelompok. Akhirnya hancurlah dinamika
kelompoknya yang berakhir kepada pembubaran usrah atau terpaksa
melakukan penstrukturan semula . Fenomena ini akan melambatkan pembinaan
mutarobbi bahkan akan menggagalkan kerja-kerja takween wa taurith
generasi.
Apabila kita meneropong kepada timbulnya
permasalahan ini ia terletak kemampuan diri masing-masing dalam
memelihara kesolehan hatinya. Menjaga kebersihan hati adalah inti
permasalahannya. Apabila setiap murobbi tidak berupaya menjaga kualiti
hatinya maka ia akan memporak perandakan kekukuhan barisan manusia
yang telah dibangun.
Murabbi dalam hal ini memegang peranan
penting. Apabila terjadi gesekan antara dirinya dengan mutarabbinya. Dia
mesti mampu berlaku arif dan bijak mencairkan hubungan yang kaku akibat
dari gesekan tersebut. Dia mesti mengharmonikan semula ikatan ukhuwwah
tersebut. Begitu juga, jika berlaku sesama mutarabbi , murobbi mesti
menjadi jambatan antara mereka dengan sikapnya menjadi orang tengah yang
tidak berpihak kepada mana-mana mutarobbi. Dengan perilaku dan murabbi
yang seperti itu kekuatan kelompok akan terpelihara di dunia dan di
akhirat.
“Teman-teman akrab pada hari itu sebahagiannya menjadi musuh bagi sebahagian yang lain kecuali orang-orang yang bertakwa”. (QS. Az Zukhruf: 67)
5. Taujih wa Muraqabah al murabbi (Arahan dan kawalan murabbi)
Di antara aspek tarbiyah yang
ditunggu-tunggu mutarabbi adalah cucuran taujih murabbi yang akan
mengarahkan mereka. Taujih tersebut menjadi curahan kesejukan hati.
Terutama bahan yang yang disampaikan bersifat aktual dan tepat.
Kehadiran mereka dalam pertemuan tersebut memang berharap untuk
mendapatkan taujih murabbi.
Interaksi mutarabbi dengan kehidupannya
menimbulkan karat dan noda yang perlu dibersihkan. Melalui pertemuan
tarbiyah, mereka menjadikannya sebagai sebagai wasilah untuk
meneutralkan dan menyahkan rawasib jahiliyah sekaligus meningkatkan
imunisasi dirinya. Mereka merasa gembira mendapatkan taujih tersebut.
Di kalangan mutarabbi ada yang memohon
bertukar usrah dek kerana kehambaran pertemuan. Pertemuan menjadi kering
dan hilang wibawa. Katanya “Murabbi saya super sibuk, maklumlah
banyak jawatan, jarang hadir. Kalau hadir pun hanya sekadar menunjuk
muka saja. Padahal kami berharap mendapatkan sepatah atau dua patah kata
sebagai penyejuk hati dan peransang kami”. Keluhnya.
Ada pula berkata : “ Murobbi saya
selalu ke luar negara, jarang ada di Malaysia, sibuk tugasan
kerja…haloqah pun kerap tergendala dan postponed…kalau ada pun taujih
email atau sms sahaja..”
Ungkapan tersebut sebenarnya bukanlah
gugatan. Akan tetapi lebih kepada harapan dan keinganan mereka
mendapatkan nasihat penyejuk iman dari murabbi. Para sahabat r.a,
apabila hadir ke dalam majlis Rasulullah SAW, mereka mendapatkan jawapan
penyelesaian dari problem yang mereka hadapi samada problem internal,
eksternal,rumah tangga, masyarakat atau persoalan lainnya. Taujih
Rasulullah SAW menjadi jawapannya.
Di samping taujih, kawalan murabbi juga
penting untuk mengukuhkan pembinaan mutarabbi. Mengawal kualiti ruhiyah,
fikriyah, aktiviti kekeluargaan mahupun aktiviti sosial mutarobbi
melibatkan amal umumnya, amal tajmik, amal DF dan Robtul Aamnya.
6.Manhajiyah at tarbawiyah as shahihah wa al murakkazah (Metodologi tarbiyah yang shahih dan berfokus)
Kejayaan hasil tarbiyah ditentukan pula
oleh metodologi yang benar dan tepat. Ketepatan waktu penyampaian, tema
yang disampaikan, cara penyampaian ataupun metode pendekatannya.
Rasulullah SAW sangat memperhatikan masalah ini agar apa yang beliau
sampaikan terkena kepada sasaran.
Rafi’ ibnu Al Mu’alla RA memaparkan
pengalamannya bersama Rasulullah SAW. ketika menerima ajaran Rasulullah
SAW. Beliau mengajarkannya pada waktu di mana hati manusia bersiap untuk
mendengarkannya, iaitu sesudah melaksanakan ibadah. Juga di tempat yang
diberkahi Allah SWT iaitu di masjid atau majlis-majlis ilmu. Pendekatan
yang digunakan adalah dengan pendekatan personal yang memikat hati
antara murabbi dan mutarabbi. Rafi’ memberikan komentar ketika beliau
didekati Rasulullah SAW dengan mengatakan “Rasanya sayalah orang yang
paling dekat dengan baginda SAW”. Cara penyampaian beliau membuat para
pendengar terpukau melalui pemaparan yang booming. Lihatlah bagaimana
metode tarbiyah baginda SAW di dalam menyampaikan inti Surah Al
Fatihah. Baginda mengatakan, “Mahukah aku ajarkan kamu satu surah yang
paling agung di dalam Al Qur’an sekembalinya kamu dari masjid?”.
Sewajarnya Murabbi pandai memilih dan
menggunakan metode yang tepat dalam menyampaikan bahan tarbiyahnya. Agar
bahan tarbiyah tadi sampai kepada sasaran dan seterusnya tertanam di
hati mutarabbi.
7.In’asy at tarbawiyah (Penyegaran dan pembugaran aktiviti tarbiyah)
Untuk meningkatkan kualiti tarbiyah,
penyegaran aktiviti tarbiyah boleh dilakukan dengan mempelbagaikan cara.
Contohnya, dengan program mabit bersama, rehlah dan jaulah bersama,
riadhah jama’iyah, daurah-daurah , perkhemahan atau kegiatan lainnya.
Penyegaran ini sebagai satu daya usaha mendinamiskan suasana tarbiyah
dari kejemuan dan ketepuan. Melalui kepelbagaian cara dan teknik ia
dapat menjadi energi baru bagi mutarabbi. Seorang Murabbi dalam hal
menyelenggarakan in’asy tarbawiyah ini perlu melihat keperluan mutarabbi
agar kegiatan itu betul sasarannya.
Rasulullah SAW. bersabda: “Rehatkanlah hatimu kerana ia tidak terbuat dari besi” (HR. An Nasa’i).
8. Do’a (saling mendo’akan)
Seperti kita ketahui bahawa do’a
mempunyai daya dukung yang bererti dalam amal dakwah. Demikian pula
kejayaan tarbiyah. Murabbi tidak boleh jual mahal untuk mendo’akan
mutarabbinya agar dikuatkan hatinya untuk menerima kefahaman Islam serta
dimudahkannya untuk merealisasikannya. Murabbi juga mesti mentaujihkan
mutarabbinya untuk senantiasa saling mendo’akan supaya diberikan
kekuatan untuk melaksanakan ajaran Islam.
Begitulah beberapa catatan para Qudama’
dakwah sebagai panduan untuk mencapai kejayaan di dalam mengelola
tarbiyah. Untuk mencapainya, tarbiyah sebagai wasilah pembinaan diri
mesti dilakukan secara istimrar [berterusan] ,bersifat rutin,
bermarhaliyah dan sistemik. Catatan ini hanyalah panduan dan pengalaman
bagaimana menjayakan agenda tarbiyah. Jangan pula ia menjadi faktor
yang menyusahkan seorang da’ie untuk menjadi seorang murabbi. Semuanya
menuntut kepada fleksibiliti namun keberhasilan terletak pada kemahuan,
kemampuan dan kesempatan yang dicurahkan untuk membina kredibiliti dan
autoriti sebagai seorang Murobbi. Ayuh mari kita menjadi Murobbi, kalau
tidak kita, siapa lagi, kalau tidak hari ini bila lagi ?. “Kita adalah
Murabbi’. Why not ?”.
http://maalimfitariq.wordpress.com/
Comments
Post a Comment