Adakah Anda Bersedia Untuk Ramadhan Yang Paling Panas Dan Terpanjang Dalam Tempoh 33 Tahun Ini?!


Memandangkan semua umat Islam hanya beberapa hari lagi akan menghampiri bulan Ramadan dan persediaan sedang dilakukan di seluruh dunia, ahli astronomi meramalkan bahawa bulan Ramadan ini adalah yang paling lama dan yang paling panas.

Hari pertama Ramadan dijangka menjadi sama ada pada hari Jumaat atau Sabtu depan mengikut kepada ahli-ahli astronomi dan ahli sains angkasa.

Ini bergantung kepada penampakan bulan sabit yang akan dilakukan pada hari Jumaat depan. Dalam kes pengumuman penglihatan bulan sabit pada malam Jumaat oleh saksi-saksi yang boleh dipercayai, maka bulan yang diberkati iaitu Ramadan akan bermula pada hari Jumaat, 20 Jun 2012, dan jika sabit tidak dilihat pada malam itu, maka permulaan Ramadan akan berlaku pada Sabtu, 21 Jun, 2012.

Ketua Jabatan Astronomi di Jeddah King Abdulaziz University, Hassan Basrah, mengumumkan bahawa penampakan anak bulan sabit Ramadan adalah mustahil pada hari Khamis dan bulan suci Ramadan tidak akan bermula sehinggalah ke hari Sabtu.

Satu lagi pendapat mengenai permulaan Ramadan tahun ini adalah dari sarjana dan ahli astronomi, Abdul Aziz Al Shammari, ahli Kesatuan Arab Astronomi dan Sains Angkasa berkata bahawa bulan Ramadan kemungkinan besar akan bermula pada hari Jumaat.
“Bulan akan menetapkan pada hari Khamis yang akan datang enam minit selepas tetapan matahari, meningkatkan kemungkinan bulan baru yang dilihat pada hari Khamis,” kata Al-Shammar

Beliau juga menambah bahawa beberapa negara Arab dan Islam akan berpuasa pada Jumaat 20/07/2012 manakala yang lain akan berpuasa pada hari Sabtu, 21/07/2012

Beliau menjelaskan bahawa bulan Ramadan berakhir pada Sabtu, 18 Ogos, 2012, manakala Aidilfitri akan bermula pada hari Ahad, 19 Ogos 2012  pada kesemua bahagian tanah Arab dan Islam tanpa pengecualian.

Beliau juga berkata bahawa bulan Ramadan tahun ini adalah yang paling panas dan dengan hari terpanjang dalam tempoh separuh utara bumi selama 33 tahun, kerana ia akan tiba pada musim panas antara 20 Julai, 2012 m 19 Ogos 2012.

Ramadan ini juga adalah yang paling sejuk dan dengan hari terpendek sepanjang 33 tahun yang lalu pada separuh selatan bumi, kerana ia tiba di musim sejuk separuh pada arah  selatan.
 
Fenomena yang disebutkan sebelum ini adalah disebabkan oleh matahari; matahari akan menjadi lurus sepanjang Ramadan, mengiringi Tropic of Cancer pada separuh utara bumi dalam bulan Ramadan yang mulia pada tahun ini.

Lebih-lebih lagi kerana perbezaan masa antara kalendar Hijrah lunar Islam dan kalendar solar Gregorian, kerana mereka berbeza 11 hari setiap tahun, apa yang menyebabkan putaran bulan lunar Hejiri sepanjang empat musim setiap tahun pada kedua-dua hemisfera Utara dan Selatan, tetapi dalam arah yang bertentangan seperti apabila ia adalah musim panas di hemisfera utara, maka musim sejuk di separuh selatan, dan jika ia adalah musim bunga di separuh utara, maka ia adalah musim luruh di hemisfera selatan, dan kitaran semula ini akan berulang pada setiap 33 tahun.

You can also read this article in English Here 

 http://muslim-academy.com

Comments

Popular posts from this blog