Bid’ah Ke Solat Tarawih 20 Rakaat?
Jawapan:
Mengerjakan
solat tarawih (solat malam) sebanyak 20 rakaat tidak termasuk dalam
kategori bid’ah, kerana tiada hadits dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam yang menetapkan bilangan rakaat solat tarawih.
Terjemahan:Dari Ibnu ‘Umar radhiyallahu ‘anhuma: Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam tentang solat malam. Sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam: “(Solat malam itu dikerjakan) dua rakaat – dua rakaat. Apabila salah seorang antara kalian bimbang akan masuknya waktu Subuh, maka solatlah satu rakaat (witir).”[Muttafaqun 'alaihi].
Sekiranya
benar solat tarawih tidak boleh dikerjakan lebih daripada lapan rakaat
(sebagaimana yang didakwa oleh sebahagian pihak), maka sudah tentu
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam akan bertegas dalam perkara ini
dengan menjawab: “Solat malam tidak boleh lebih daripada lapan rakaat,
dan hendaklah dikerjakan dua rakaat – dua rakaat.” Namun, itu bukanlah
jawapan baginda.
Selain itu,
sekiranya kita melihat fiqh ulama-ulama terdahulu, mereka tidak pernah
mengatakan bid’ahnya mengerjakan solat malam lebih daripada lapan
rakaat. Imam At-Tirmidzi rahimahullah pernah menyebutkan kalimah berikut
dalam kitab Jami’nya (atau lebih dikenali sebagai nama Sunan
At-Tirmidzi):
Para ulama berbeza pendapat dalam masalah solat malam bulan Ramadhan.Sebahagian daripada mereka berpendapat solat malam jumlahnya 41 rakaat bersama witir, ini adalah pendapat ulama Madinah. Dan mereka melakukan seperti ini di Madinah.Kebanyakan ulama – sebagaimana yang diriwayatkan dari ‘Ali, ‘Umar dan selain kedua-duanya daripada para sahabat Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam – berpendapat jumlahnya 20 rakaat. Ini adalah pendapat Sufyan Ats-Tsauri, Ibnu Al-Mubarak dan Asy-Syafi’i rahimahumullah. Kata Asy-Syafi’i: “Dan inilah yang aku dapati di kota kami, Makkah. Mereka solat sebanyak 20 rakaat.”Kata Ahmad: “Dalam masalah ini, ditemukan banyak riwayat yang masing-masing tidak perlu diperdebatkan.”Kata Ishaq: “Tetapi, kami memilih 41 rakaat, berdasarkan apa yang diriwayatkan dari Ubay bin Ka’ab.”
Mungkin ada
pihak yang akan berkata: Bukankah Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam tidak pernah melakukan solat malam melebihi lapan rakaat?
Bukankah sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad shallallahu
‘alaihi wasallam?
Saya
katakan: Saya bersetuju dengan anda apabila anda menyebutkan perkataan
anda itu. Tiada petunjuk melainkan petunjuk Muhammad shallallahu ‘alaihi
wasallam. Tetapi adakah dengan solat dua rakaat – dua rakaat sebanyak
20 rakaat bererti kita menyanggahi petunjuk Muhammad shallallahu ‘alaihi
wasallam?
Dan anda
mengatakan sebaik-baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad shallallahu
‘alaihi wasallam, lantas anda mengatakan solat lapan rakaat lebih
mengikuti sunnah, dan solat lebih daripada itu tidak menepati sunnah?
Saya katakan: Sebelum anda lupa, izinkan saya untuk mengingatkan anda
bahawa dalam Shahih Muslim, terdapat riwayat dari Hudzaifah radhiyallahu
‘anhu yang mengatakan bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
membaca surah Al-Baqarah sehingga selesai, kemudian baginda menyambung
bacaannya dengan surah An-Nisa sehingga selesai, dan kemudiannya baginda
menyambung bacaannya dengan surah Ali ‘Imran sehingga selesai. Semuanya
dibaca dalam satu rakaat. Oleh itu, saya mencadangkan kepada anda untuk
melakukan perkara yang sama dalam solat tarawih anda. Sekiranya anda
benar-benar mengikuti cadangan saya ini, insya-Allah cukuplah bagi anda
solat lapan rakaat tersebut, tanpa perlu menambah solat tarawih anda
menjadi 20 atau pun 41 rakaat.
Nasihat saya
untuk para pembaca sekalian, jangan terlalu mudah kita membid’ahkan
sesuatu amalan. Pastikan terlebih dahulu, adakah amalan tersebut
benar-benar bercanggah dengan apa yang diajarkan oleh Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam. Jangan sampai kita menyesal di kemudian
hari. Wallahu a’lam.
http://blueincisivus.wordpress.com
PERMASALAHAN SOLAT TARAWIH
1
1
2
3
4
5
6
Comments
Post a Comment