Bolehkah Puasa Sunat Selepas 15 Sya’ban?
Dalil-dalil yang
melarang
إِذَا انْتَصَفَ شَعْبَانُ فَلاَ تَصُومُوا
“Jika telah sampai kepada separuh Sya’ban, maka janganlah kalian berpuasa.”
(HR. at-Tirmizi no. 738 dan Abu Daud no. 2337)
Dalam lafaz lain,
إِذَا كَانَ النِّصْفُ مِنْ شَعْبَانَ فَلاَ صَوْمَ حَتَّى يَجِىءَ
رَمَضَانُ
“Jika telah separuh bulan Sya’ban, maka tidak ada puasa sehingga tibanya
Ramadhan.” (HR. Ibnu Majah no. 1651)
Dalam lafaz yang lain lagi,
إِذَا كَانَ النِّصْفُ مِنْ شَعْبَانَ فَأَمْسِكُوا عَنِ الصَّوْمِ
حَتَّى يَكُونَ رَمَضَانُ
“Jika telah masuk separuh bulan Sya’ban, maka tahanlah diri daripada
berpuasa hingga tibanya bulan Ramadhan.” (HR. Ahmad)
Penilaian ulama’
hadis.
Ulama’-ulama’ yang mensahihkan hadis-hadis ini ialah:
At-Tirmizi, Ibnu Hibban, Al-Hakim, At-Tahawi, dan Ibnu ‘Abdil Barr. Di antara
ulama terkemudian yang mensahihkannya adalah Syaikh Al-Albani
rahimahullah.
Ulama’-ulama’ yang menolak hadis di atas pula dan
menganggap ia mungkar ialah: adalah ’Abdurrahman bin Mahdi, Imam Ahmad, Abu
Zur’ah Ar-Rozi, dan Al-Atsrom.
Hadis-hadis di atas dianggap mungkar oleh mereka kerana ia bertentangan
dengan hadis larangan berpuasa sehari atau dua hari sebelum Ramadhan. Larangan
tersebut menunjukkan bolehnya berpuasa selepas 15 Sya’ban.
لاَ تَقَدَّمُوا رَمَضَانَ بِصَوْمِ يَوْمٍ وَلاَ يَوْمَيْنِ
“Janganlah mendahulukan Ramadhan dengan sehari atau dua hari berpuasa.”
(HR. Muslim no. 1082
Al-Atsrom berkata:“Hadis larangan berpuasa setelah separuh bulan Sya’ban
bertentangan dengan hadis lainnya. Ini kerana Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam
sendiri berpuasa di bulan Sya’ban seluruhnya (kebanyakan harinya) dan baginda
melanjutkan dengan berpuasa di bulan Ramadhan. Hadis di atas juga bertentangan
dengan hadis yang melarang berpuasa dua hari sebelum Ramadhan. Kesimpulannya,
hadis tersebut adalah hadis yang syadz, bertentangan dengan hadis yang lebih
kuat.”
At-Tahawi menyatakan bahawa hadis larangan berpuasa setelah separuh Sya’ban
adalah hadis yang mansukh (sudah dihapus). Bahkan At-Tahawi menceritakan bahawa
telah ada ijma’ (kesepakatan ulama) untuk tidak beramal dengan hadis tersebut.
Dan kebanyakan ulama memang tidak mengamalkan hadis tersebut.
Akan tetapi Imam Syafie dan ulama’-ulama’ mazhab Syafie serta sebahagian
ulama Hanbali yang terkemudia berpendapat bahawa larangan berpuasa setelah
separuh bulan Sya’ban adalah bagi orang yang tidak memiliki kebiasaan berpuasa
ketika itu. Jadi bagi yang memiliki kebiasaan berpuasa (seperti puasa
Isnin-Khamis), boleh berpuasa ketika itu, menurut pendapat ini. (Lihat Lathoif
Al Ma’arif, 244-245)
Pendapat yang tepat dalam masalah ini adalah tidak ada masalah puasa
setelah pertengahan Sya’ban kerana hadis larangan tersebut termasuk hadis lemah,
apatah lagi jika pelakunya memang biasa berpuasa.
Larangan berpuasa Satu atau Dua Hari Sebelum Ramadhan
Dari Abu Hurairah, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
لاَ تَقَدَّمُوا رَمَضَانَ بِصَوْمِ يَوْمٍ وَلاَ يَوْمَيْنِ إِلاَّ
رَجُلٌ كَانَ يَصُومُ صَوْمًا فَلْيَصُمْهُ
“Janganlah mendahulukan Ramadhan dengan sehari atau dua hari berpuasa
kecuali jika seseorang memiliki kebiasaan berpuasa, maka berpuasalah.” (HR.
Muslim no. 1082)
Imam Ibn Rajab al-Hanbali berkata, berpuasa di akhir bulan Sya’ban ada tiga
bentuk:
Pertama, jika berniat dalam rangka berhati-hati dalam perhitungan puasa
Ramadhan sehingga dia berpuasa terlebih dahulu, maka seperti ini jelas
terlarang.
Kedua, jika berniat untuk berpuasa nazar atau mengqadha puasa Ramadhan yang
belum dikerjakan, atau membayar kafarah (tebusan), maka kebanyakan ulama
membolehkannya.
Ketiga, jika berniat berpuasa sunnah semata, maka ulama yang mengatakan
harus ada pemisah antara puasa Sya’ban dan Ramadhan melarang hal ini walaupun
itu mencocoki kebiasaan dia berpuasa, di antaranya adalah Imam Hasan
al-Basri.
Namun yang tepat dilihat apakah puasa tersebut adalah puasa yang biasa dia
lakukan ataukah tidak. Ini berdasarkan teks hadis di atas. Jadi jika satu atau
dua hari sebelum Ramadhan adalah kebiasaan dia berpuasa –seperti puasa
Isnin-Khamis-, maka itu dibolehkan. Namun jika tidak, itulah yang terlarang.
Pendapat inilah yang dipilih oleh Imam Asy-Syafi’i, Imam Ahmad dan Al-Auza’i.
(Lihat Lathoif Al Ma’arif, 257-258)
Kenapa ada larangan mendahulukan puasa satu atau dua hari sebelum Ramadhan?
Pertama, jika berpuasa satu atau dua hari sebelum Ramadhan adalah dalam
rangka hati-hati, maka hal ini terlarang agar tidak menambah hari berpuasa
Ramadhan yang tidak dituntunkan.
Kedua, agar memisahkan antara puasa wajib dan puasa sunnah. Memisahkan
antara amalan yang wajib dan sunnah adalah sesuatu yang disyariatkan.
Sebagaimana Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam melarang menyambungkan solat wajib
dengan solat sunnah tanpa diselangi dengan salam atau zikir terlebih
dahulu.(Lihat Lathoif Al Ma’arif, 258-259)
Tulisan asal Ustaz Muhammad Abdul Tuasikal.
Comments
Post a Comment