Nasihat Subur Umat Makmur
السلام عليكم
الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى
وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ
المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْ لاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ
سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ
وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ
تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا
عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا
وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah
dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam
keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian
agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah
dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang
ditegahNya.
Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,
Firman Allah dalam 71 surah at-Taubah :
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ
بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ
وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّـهَ
وَرَسُولَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّـهُ ۗ إِنَّ اللَّـهَ
عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Maksudnya : Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan,
setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh
berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka
mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan
RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah
Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana
Islam merupakan agama yang bersesuaian dengan fitrah
kejadian manusia. Oleh itu setiap arahan dan larangan Allah adalah untuk
kebaikan dan kebahagiaan hidup kita di dunia dan akhirat. Bagi
memastikan kelangsungan kepada kebaikan dalam diri, keluarga seterusnya
masyarakat dan negara maka budaya nasihat dan menyuruh berbuat kebaikan
serta mencegah daripada kemungkaran mesti disubur dan dihidupkan.
Sebagaimana pesan Sayyidina Umar al-Khattab : “Tidak ada kebaikan yang
dapat diharapkan dari umat yang enggan untuk saling menasihati dan umat
yang tidak mahu menerima nasihat. Semoga Allah merahmati seseorang yang
menasihati dari kekeliruan.”
Kita diasuh bagaimana kehidupan dunia berkait rapat dengan kehidupan
akhirat yang menanamkan rasa insaf bahawa setiap amalan kita di dunia
pasti akan dihisab dan ditimbang di padang Mahsyar nanti. Kefahaman ini
menyebabkan kita lahir sebagai manusia yang bersyukur dan bersabar yang
sentiasa ingat kepada Allah samada ketika kaya dan papa, senang dan
susah, sihat dan sakit, lapang dan sakit. Kita tidak akan dijangkiti
oleh penyakit merbahaya yang dihidapi oleh manusia yang menolak agama
dengan menjadikan dunia sebagai matlamat hidup sehingga setiap tindakan
mereka mesti mendapat hasil yang segera sehingga ramai yang membunuh
diri apabila gagal dalam peperiksaan, rumahtangga, perniagaan, kerjaya
dan sebagainya kerana merasakan kehidupan mereka telah ranap dan hancur.
Sidang Jumaat yang diberkati Allah,
Masyarakat yang mengabaikan budaya nasihat pasti hancur
dan rugi di dunia dan akhirat. Sebab itu banyak ayat al-Quran dan hadis
nabi yang memperingatkan kita tentang perkara penting ini untuk kebaikan
kita semua antaranya :
عَنْ أَبِي رُقَيَّةَ تَمِيْمِ بْنِ أَوْسٍ الدَّارِي أَنَّ
النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: الدِّیْنُ
النَّصِيْحَةُ.
قُلْنَا: لِمَنْ؟ قَالَ: لِلَّهِ، وَلِكِتَابِهِ، وَلِرَسُوْلِهِ، وَلِأَئِمَّةِ المُسْلِمِيْنَ، وَعَامَّتِهِمْ – رواه مسلم.
قُلْنَا: لِمَنْ؟ قَالَ: لِلَّهِ، وَلِكِتَابِهِ، وَلِرَسُوْلِهِ، وَلِأَئِمَّةِ المُسْلِمِيْنَ، وَعَامَّتِهِمْ – رواه مسلم.
Maksudnya : Agama itu adalah nasihat. Kami berkata: Untuk siapa?
Baginda bersabda: Untuk Allah, untuk kitabNya, untuk RasulNya, untuk
para pemerintah muslimin dan untuk umat lslam seluruhnya
Ulama’ menerangkan bagaimana nasihat pertama untuk Allah
iaitu mengimaniNya tanpa syirik dengan sesuatu, ikhlas dalam mengerjakan
ibadah kerana Allah disamping mentaati segala perintahNya serta
menjauhi laranganNya dalam setiap aspek kehidupan. Kita begitu bimbang
dengan gejala murtad akibat umat Islam sendiri jahil tentang agamanya
sendiri sehingga mudah terikut dengan pegangan sesat seperti masalah
hanya percaya kepada perkara yang logik dan nyata sehingga menolak
adanya Allah atas alasan tidak nampak dan perkara ghaib yang lain.
Begitu juga golongan yang menganggap hak asasi manusia lebih besar
daripada hak Allah sehingga mempertikai masalah arahan menutup aurat,
pergaulan bebas, hukum Hudud dengan menganggap bahawa agama adalah hak
peribadi bukan untuk dilaksana dalam memaksa orang lain untuk tunduk
kepadanya. Akhirnya cara hidup songsang cuba dihalalkan sehingga
masyarakat Melayu sendiri terlibat dengan penukaran jantina di mana
antara yang terbaru kes seorang lelaki kecewa apabila mendapati dia
berkahwin dengan isteri yang asalnya lelaki.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Firman Allah dalam ayat 114 surah al-An’am :
أَفَغَيْرَ اللَّـهِ أَبْتَغِي حَكَمًا وَهُوَ الَّذِي
أَنزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلًا ۚ وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ
الْكِتَابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِّن رَّبِّكَ بِالْحَقِّ ۖ
فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ
Maksudnya : (Katakanlah wahai Muhammad): “Patutkah aku (terpedaya
dengan kata-kata dusta Syaitan-syaitan itu sehingga aku) hendak mencari
hakim selain dari Allah, padahal Dia lah yang menurunkan kepada kamu
kitab Al-Quran yang jelas nyata kandungannya satu persatu (tentang yang
benar dan yang salah)?” Dan orang-orang yang Kami berikan kitab,
mengetahui bahawa Al-Quran itu adalah diturunkan dari Tuhanmu dengan
sebenar-benarnya. Oleh itu, jangan sekali-kali engkau menjadi (salah
seorang) dari golongan yang ragu-ragu
Manakala maksud nasihat untuk Kitab Allah ialah beriman
bahawa ia diturunkan oleh Allah kepada nabi Muhammad s.a.w, berusaha
memperelokkan bacaan dan memahami isi kandungnya seterusnya melaksanakan
sistem al-Quran dalam setiap aspek kehidupan. Kita begitu bimbang
apabila kadar buta al-Quran semakin ramai apatah lagi yang memahami dan
mengamalkannya. Umat Islam sendiri meninggal ilmu fardhu ‘ain yang
penting atas alasan memenuhi tuntutan fardhu Kifayah sehingga kekeliruan
terhadap hukum hakam Islam semakin parah. Ilmu fardhu ‘ain begitu
penting dalam melahir ahli ibadat yang diterima, keluarga yang bahagia,
ahli perniagaan yang berjaya, pekerja yang amanah dan pemimpin yang
adil. Benarlah kata cucu nabi iaitu Sayyidina Hussein : “Aku merasa
hairan pada sekelompok manusia yang hanya sibuk memikirkan apa yang
harus dimakan, namun sama sekali tidak berfikir ilmu apakah yang
sepatutnya dimiliki.”
Akibat mengenepikan hukum al-Quran maka kita dapati
masalah sosial seperti penzinaan dan buang anak semakin meningkat,
jenayah seperti culik, bunuh dan curi terus bertambah, pecah amanah
seperti rasuah dan penyalahgunaan kuasa semakin bercambah. Kita merasa
gerun mendengar ucapan pemimpin bagaimana pihak keselamatan negara
sepatutnya lebih terkehadapan daripada penjenayah dalam menguasai
teknologi yang menggambarkan penjenayah lebih hebat. Itu belum lagi
dikira dengan desakan agar kerajan membuat siasatan yang telus tentang
penjenayah menguasai pihak keselamatan sehingga boleh mengatur banyak
perkara di mana ia jelas membahayakan negara. Oleh itu sudah tiba saat
dan ketikanya, waktu dan masanya untuk kita sama-sama kembali berhukum
dengan hukum al-Quran agar tidak berulang hukuman seperti bekas imam
dihukum penjara setahun kerana melempar selipar terhadap hakim sedangkan
3 gadis Melayu yang menjual maruah dengan terlibat dalam tarian tiang
hanya didenda RM25 sahaja.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Firman Allah dalam ayat 36 surah al-Ahzab :
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ
وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ
وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا
Maksudnya : Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki
dan perempuan – apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai
sesuatu perkara – (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih
ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat
kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan
kesesatan yang jelas nyata
Nasihat ketiga untuk Rasulullah s.a.w iaitu membenarkan
kenabiannya, mengikut ajarannya, kasih dan cinta kepadanya, mengagungkan
sunnahnya, berakhlak dengan akhlaknya serta bersungguh melaksanakan
ajarannya dalam kehidupan disamping mempertahankan nabi dari dicaci dan
dihina. Kita merasa marah dan sedih dengan tindakan biadap 2 pemuda
warga Tunisia yang menghina Nabi Muhammad di dalam Facebook dengan
menyiarkan lakaran nabi berbogel di mana keduanya dijatuhkan hukuman
penjara 7 tahun oleh kerajaan Tunisia.
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Firman Allah dalam ayat 117 surah Huud :
وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَىٰ بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ
Maksudnya : Dan Tuhanmu tidak sekali-kali hendak membinasakan
mana-mana negeri dengan sebab kezaliman penduduknya, selagi mereka
sentiasa memperbaiki keadaan sesama sendiri
Nasihat keempat untuk pemimpin umat Islam iaitu
melibatkan pemimpin dan Ulama’ di mana kedua-duanya berkait rapat dalam
memastikan kemajuan dan keadilan dalam negara. Sekiranya pemimpin
menjalankan amanah maka kewajipan rakyat di bawah untuk taat sebaliknya
bila mereka melakukan kezaliman maka kita wajib menegurnya agar
kezaliman dapat dihindar. Sebagaimana pesanan Khalifah Umar Abdul Aziz :
“Mana-mana saja pegawai yang menjauhi kebenaran dan tidak beramal
dengan al-Quran dan al-Sunnah, tidak perlu kalian mentaatinya. Urusannya
saya serahkan kepada kalian sehingga kebenaran dikembalikan dan dia pun
tercela”.
Antara golongan yang paling hadapan untuk menasihati
pemimpin ialah golongan Ulama’. Sebaliknya jika ulama’ mengambil sikap
berdiam diri tidak memperbetul kesalahan pemimpin atau yang teruk banyak
bertindak sebagai golongan yang sentiasa mempertahankan kedudukan
pemimpin selaras misi dan visi golongan tertentu tanpa menghiraukan Haq
dan Batil sehingga mereka hanya sekadar bertindak sebagai pelembut
kepada masyarakat yang cuba mempertikai tindakan dan kezaliman pemimpin.
Oleh itu kedudukan Ulama’ wajib diperkasakan dengan diberi kuasa
sehingga fatwa yang dikeluarkan tidak lagi dipermainkan oleh pemimpin
apatah lagi rakyat jelata
Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Firman Allah dalam ayat 6 surah at-Tahrim :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ
وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا
مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا يَعْصُونَ اللَّـهَ مَا أَمَرَهُمْ
وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ
Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan
keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu
(berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang
keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam
segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap
melakukan segala yang diperintahkan
Nasihat kelima ialah untuk masyarakat umum bermula dengan
pemimpin yang wajib memastikan rakyat berilmu dengan ilmu Islam agar
mereka faham dan melaksanakan cara hidup Islam dalam negara. Negara
sepatutnya bersungguh dalam memberi pendidikan cara percuma kepada
rakyat bukannya mencari pelbagai helah untuk melahirkan graduan
berhutang. Pemimpin sibuk memburu siswazah yang berhutang sedangkan
dengan mudah melupuskan ratusan juta hutang kroni. Sebanyak 22 negara
seluruh dunia yang memberi pendidikan percuma kepada rakyat bukannya 3
sebagaimana dakwaan pemimpin. Kita tidak mahu akibat kedekut untuk
melahirkan rakyat berilmu menyebabkan belanja untuk menanggung kos
banduan di penjara dan pusat serenti semakin meningkat dan inilah yang
bakal menambah masalah dalam negara. Negara tidak bankrap bila harta
negara digunakan untuk kebaikan rakyat sebaliknya negara bakal muflis
akibat pembaziran dan pecah amanah dalam mengurus harta rakyat.
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ
وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ
الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ
السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ
وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ
وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا
نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ
Comments
Post a Comment