Puasa tapi TAK SOLAT
Masa tengah merehatkan otak tadi tiba-tiba terfikir tentang satu
persoalan yang sering timbul setiap kali bulan puasa. Persoalan tentang “puasa tapi tak solat”
ni sebenarnya dah lama ditanya oleh seorang rakan semasa bersekolah
dulu. Time tu memang rasa malas sangat-sangat nak solat. Tapi puasa
tetap puasa. Duit raya punya pasal. Haha. Bila ditanya soalan macam tu,
terasa macam rakan tu perli-perli pulak. Tau la aku malas solat dulu
(masa zaman sekolah). Pukul kang!
Hasil carian keyword “puasa tapi tak solat”
menghasilkan penemuan jawapan-jawapan bagi persoalan tersebut. Ada
banyak jugak jawapan yang tersenarai kat laman carian Google. Aku pilih
mana yang aku rasa tepat atau hampir tepat atau yang aku rasa senang
untuk difaham. Tapi aku bukannya pandai sangat bab-bab ni. Kalau ada
salah, tolong tegur ek. Benda-benda kat internet zaman sekarang ni ada
jugak info yang kita tak boleh percaya. Ada je orang yang nak
salahgunakan fungsi internet. Hati-hati la ye.
Puasa tapi tak solat
SOALAN:
Apakah diterima puasa orang yang sengaja
tinggalkan solat atau tidak tunaikan solat? Adakah perbuatannya itu akan
merosakkan puasanya dan tidak diberi ganjaran pahala?
JAWAPAN:
Sebenarnya terdapat perbezaan di antara ‘batalnya ibadah’ dan ‘ibadah
tidak diterima’. Kadang-kadang ibadah tersebut sah dan tidak perlu
diulang semula hanya kerana ianya telah mencukupi rukun-rukun dan
syarat-syaratnya. Namun dalam masa yang sama tidak diterima di sisi
Allah SWT. Sebagai contoh, seseorang yang mendirikan solat dengan tujuan
menunjuk-nunjuk (riak) ataupun dengan memakai pakaian curi.
Manakala orang yang berpuasa, sekiranya dia menahan diri daripada
membuat perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti makan, minum dan
syahwatnya, maka puasanya sah dan tidak batal walaupun dia telah
mengerjakan perbuatan-perbuatan maksiat seperti menipu dan meninggalkan
solat. Tetapi, walaupun sah ibadat puasanya, adakah ia diterima dan
diganjari pahala daripada Allah SWT?
Sesungguhnya terdapat banyak hadith yang mengesahkan bahawa puasa sebegini tidak akan diterima. Contohnya, hadith yang berbunyi:
“Barangsiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta
dan masih beramal dengannya, maka Allah tidak memerlukan (dia) untuk
meninggalkan makanan dan minumannya”
Maksudnya, tiada makna dan faedah lagi puasanya jika individu
terbabit masih mengeluarkan kata-kata nista ketika sedang berpuasa,
apatah lagi sekiranya dia meninggalkan solat.
Hal yang sama berlaku kepada orang yang berpuasa tetapi tidak
menunaikan solat. Puasanya sah dan tidak wajib mengulang puasa tadi
walaupun dia telah meninggalkan solat. Sedangkan tentang masalah
diterima atau tidak, hadith di atas telah memberikan penjelasan bahawa
puasa tersebut tidak diterima.
Katakanlah, sekiranya puasa tersebut diterima dan diganjari pahala,
namun perlu diingat bahawa dosa dan hukuman terhadap orang yang
meninggalkan solat adalah suatu dosa yang sangat besar dan berat
seksaannya. Ianya akan diletakkan di neraca timbangan pada Hari Kiamat,
jika tidak diampunkan oleh Allah. Firman Allah SWT:
“Maka sesiapa yang berbuat kebajikan seberat zarah,
nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya). Dan sesiapa yang berbuat
kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)
Dalam ayat ini dan yang berikutnya, mengandungi galakan supaya kita
jangan sesekali meninggalkan amalan-amalan baik walaupun sedikit, dan
juga mengingatkan kita supaya menjauhi sebarang maksiat walaupun kecil.
Allah SWT berfirman:
“Sesiapa yang mengerjakan amal soleh, maka faedahnya
akan terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang berbuat
kejahatan, maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri. Dan Tuhanmu
tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hambaNya”
Kredit: Mohd Syauqi Arshad
Artikelasal-http://anarm.net/blog/puasa-tapi-tak-solat.html#ixzz21IuAQcKl
Hasil carian keyword “puasa tapi tak solat” menghasilkan penemuan jawapan-jawapan bagi persoalan tersebut. Ada banyak jugak jawapan yang tersenarai kat laman carian Google. Aku pilih mana yang aku rasa tepat atau hampir tepat atau yang aku rasa senang untuk difaham. Tapi aku bukannya pandai sangat bab-bab ni. Kalau ada salah, tolong tegur ek. Benda-benda kat internet zaman sekarang ni ada jugak info yang kita tak boleh percaya. Ada je orang yang nak salahgunakan fungsi internet. Hati-hati la ye.
Puasa tapi tak solat
SOALAN:Apakah diterima puasa orang yang sengaja tinggalkan solat atau tidak tunaikan solat? Adakah perbuatannya itu akan merosakkan puasanya dan tidak diberi ganjaran pahala?
JAWAPAN:
Sebenarnya terdapat perbezaan di antara ‘batalnya ibadah’ dan ‘ibadah tidak diterima’. Kadang-kadang ibadah tersebut sah dan tidak perlu diulang semula hanya kerana ianya telah mencukupi rukun-rukun dan syarat-syaratnya. Namun dalam masa yang sama tidak diterima di sisi Allah SWT. Sebagai contoh, seseorang yang mendirikan solat dengan tujuan menunjuk-nunjuk (riak) ataupun dengan memakai pakaian curi.
Manakala orang yang berpuasa, sekiranya dia menahan diri daripada membuat perkara-perkara yang membatalkan puasa seperti makan, minum dan syahwatnya, maka puasanya sah dan tidak batal walaupun dia telah mengerjakan perbuatan-perbuatan maksiat seperti menipu dan meninggalkan solat. Tetapi, walaupun sah ibadat puasanya, adakah ia diterima dan diganjari pahala daripada Allah SWT?
“Barangsiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan masih beramal dengannya, maka Allah tidak memerlukan (dia) untuk meninggalkan makanan dan minumannya”Maksudnya, tiada makna dan faedah lagi puasanya jika individu terbabit masih mengeluarkan kata-kata nista ketika sedang berpuasa, apatah lagi sekiranya dia meninggalkan solat.
Hal yang sama berlaku kepada orang yang berpuasa tetapi tidak menunaikan solat. Puasanya sah dan tidak wajib mengulang puasa tadi walaupun dia telah meninggalkan solat. Sedangkan tentang masalah diterima atau tidak, hadith di atas telah memberikan penjelasan bahawa puasa tersebut tidak diterima.
Katakanlah, sekiranya puasa tersebut diterima dan diganjari pahala, namun perlu diingat bahawa dosa dan hukuman terhadap orang yang meninggalkan solat adalah suatu dosa yang sangat besar dan berat seksaannya. Ianya akan diletakkan di neraca timbangan pada Hari Kiamat, jika tidak diampunkan oleh Allah. Firman Allah SWT:
“Maka sesiapa yang berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya). Dan sesiapa yang berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)Dalam ayat ini dan yang berikutnya, mengandungi galakan supaya kita jangan sesekali meninggalkan amalan-amalan baik walaupun sedikit, dan juga mengingatkan kita supaya menjauhi sebarang maksiat walaupun kecil.
Allah SWT berfirman:
“Sesiapa yang mengerjakan amal soleh, maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang berbuat kejahatan, maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri. Dan Tuhanmu tidak sekali-kali berlaku zalim kepada hambaNya”
Kredit: Mohd Syauqi Arshad
Soalan: Ustaz, apakah diterima puasa orang yg sengaja meninggalkan
solat? kerana saya melihat ramai orang yangg berpusa tapi tidak
mengerjakan solat.
Jawapan:
Orang yang meninggalkan solat jika ia meninggalkannya kerana
mengingkari atau menolak kewajipan tersebut, ia murtad dari agama dengan
sepakat (ijmak) para ulamak. Orang yang murtad tidak sah ibadahnya
termasuk puasa.
Adapun jika ia meninggalkan solat kerana malas atau segan (yakni ia
masih mengakui kewajipan solat, cuma ia malas melakukannya), para ulamak
berbeza pandangan tentang hukumnya;
- Imam Ahmad berpandangan; ia adalah kafir.
- Jumhur ulamak berpandangan; ia fasiq, yakni tidaklah menjadi kafir, akan tetapi telah melakukan dosa amat besar.
Berpegang kepada pandangan Imam Ahmad tersebut, maka sebahagian
ulamak hari ini (terutamannya dari Arab Saudi seperti Syeikh Bin Baz,
Ibnu Usaimin dan sebagainya) berpendapat; orang yang tidak menunaikan
solat fardhu, tidak sah puasanya, malah juga ibadah-ibadahnya yang lain
(zakat, haji, sedekah dan amal-amal soleh selainnya) sehinggalah ia
bertaubat kepada Allah dan kembali mengerjakan solat.
Berkata Syeikh
Ibnu Uthaimin; “Jika kamu berpuasa tanpa mengerakan solat, kami ingin
menegaskan kepada kamu; sesungguhnya puasa kamu adalah batal/rosak,
tidak sah, tidak memberi manfaat kepada kamu di sisi Allah dan tidak
mendekatkan kamu kepadaNya…” (Fatawa Ulama’ Baladil-Haram, hlm. 198).
Adapun berdasarkan pandangan jumhur ulamak (yang tidak menghukum
kafir orang yang meninggalkan solat itu);
puasa orang itu sah jika ia
memenuhi rukun-rukun puasa yang ditetapkan dan tidak melakukan sebarang
perkara yang membatalkan puasa. Maksud sah ialah;
dia tidak dituntut
lagi mengqadha/mengganti puasanya. Namun perlu dipersoalkan;
adakah
puasanya itu akan diterima oleh Allah sedangkan ia telah mengabaikan
ibadah yang cukup besar dalam Islam iaitu solat? Tidak semua ibadah yang
sah diterima oleh Allah. Contohnya, seseorang yang mengerjakan solat
dengan riyak; solatnya sah (dari sudut Fiqh) apabila cukup syarat-syarat
dan rukun-rukunnya, namun solatnya ditolak oleh Allah kerana riyak
tersebut.
Kerana itu, ulamak-ulamak al-Azhar (seperti Syeikh ‘Atiyah
Saqar (bekas ketua Lujnah Fatwa al-Azhar), Dr. Ahmad asy-Syirbasi (bekas
pensyarah di Universti al-Azhar), Dr. Muhammad Bakr Ismail, Dr.
Muhammad ‘Ali Jum’ah dan ramai lagi), walaupun pendapat mereka tidak
sekeras ulamak-ulamak dari Arab Saudi tadi, tetapi mereka menegaskan;
“Orang yang tidak mengerjakan solat sekalipun puasanya sah tetapi tidak
diterima Allah (yakni tidak diberi pahala)”.
Syeikh ‘Atiyah Saqar
menulis dalam fatwanya; “Sesiapa berpuasa tanpa mengerjakan solat,
puasanya adalah sah dan tidak wajib ia mengulanginya. Akan tetapi dari
segi penerimaan (Allah) terhadapnya, maka hadis Nabi s.a.w. menunjukkan
ia tidak diterima…”. Hadis yang dimaksudkan oleh Syeikh ‘Atiyah itu
ialah sabda Nabi s.a.w. (bermaksud);
“Sesiapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan melakukan
pendustaan, maka bagi Allah tidak ada keperluan dalam ia meninggalkan
makan dan minumnya (yakni Allah tidak berhajat kepada puasanya)”
(Riwayat Imam Bukhari, Abu Daud, at-Tirmizi dan lain-lain dari Abu
Hurairah r.a.).
Jika dengan kerana akhlak mazmumah (dusta dan sebagainya) telah pun
menyebabkan puasa ditolak oleh Allah, lebih-lebih lagilah dengan
meninggalkan solat fardhu yang dosanya amatlah besar, berkali-kali ganda
lebih besar dari dosa kerana akhlak mazmumah itu.
Wallahu a’lam.
- al-Fatawa; Min Ahsan al-Kalam, Syeikh Aiyah Saqar, 2/32.
- Fatawa Ulama’ Baladil-Haram, hlm. 198.
- Al-Fiqh al-Wadhih, Dr. Muhammad Bakr Ismail, 1/149.
- Yas-alunaka Fi ad-Din Wa al-Hayah, Dr. Ahmad as-Syirbasi, jilid 4.
http://www.islamituindah.my
Comments
Post a Comment