Kebatilan Meramal Laillatul -Qadr
Salam,
1- Ramai manusia yang mencari-cari laylata l-qadr kerana inginkan balasan yang dijanjikan yang lebih baik daripada seribu bulan.
2-
Ini menyebabkan mereka mencari-cari bilakah laylatu l-qadr itu, dan
sentiasa ingin tahu adakah ia sudah berlalu atau masih perlu dicari.
3-
Sebahagian pula tampil dengan segala rumus dan pengiraan untuk meramal
laylata l-qadr, sebagai jalan pintas bagi memperoleh laylatu l-qadri
yang lebih baik daripada seribu bulan.
4- Bilakah laylatu l-qadr yang sebenar? Dan benarkah ramalan-ramalan yang digembar-gemburkan tersebut?
5- Kata Nabi:
إني أريت ليلة القدر ، وإني نسيتها ، فالتمسوها في العشر الأواخر في وتر
«Sesungguhnya
saya telah ditunjukkan laylata l-qadr, dan sesungguhnya saya telah
terlupakannya, maka carilah ia pada sepuluh yang akhir pada yang ganjil»
[Al-Bukhariy/ 2036]
6- Dalam hadis yang lain, Nabi berkata:
فالتمسوها في العشر الأواخر من رمضان ، التمسوها في التاسعة والسابعة والخامسة
«Maka
carilah ia pada sepuluh yang akhir daripada Ramadhan. Carilah ia pada
yang kesembilan, dan yang ketujuh dan yang kelima» [Muslim/ 1167]
7-
Abu Sa`id Al-Khudriy menjelaskan ungkapan «Yang kesembilan, dan yang
ketujuh, dan yang kelima» apabila ditanya seperti berikut:
يا أبا
سعيد ! إنكم أعلم بالعدد منا ، قال : أجل ، نحن أحق بذلك منكم . قال قلت :
إذا مضت واحدة وعشرين فالتي تليها ثنتين وعشرين وهي التاسعة . فإذا مضت
ثلاث وعشرون فالتي تليها السابعة . فإذا مضى خمس وعشرون فالتي تليها
الخامسة
Wahai Aba Sa`id, sesungguhnya kamu lebih mengetahuï
tentang bilangan daripada kami. Dia berkata: Ya, kami lebih berhak
dengan hal itu daripada kamu. Dia berkata: Saya berkata: Apabila berlalu
dua puluh satu, dan yang mengikutinya adalah dua puluh dua, maka ia
ialah yang kesembilan. Maka apabila berlalu dua puluh tiga, maka yang
mengikutinya adalah yang ketujuh. Maka apabila berlalu dua puluh lima,
maka yang mengikutinya adalah yang kelima. [Muslim/ 1167]
8-
Justeru, menurut Abu Sa`id – dan beliau menegaskan bahawa mereka lebih
berhak tentang bilangan itu – dia menjelaskan bahawa malam-malam ganjil
yang disebutkan Nabi adalah malam-malam GENAP sebenarnya, menurut kiraan
kita.
9- Kata Abu Sa`id, yang dimaksudkan dengan «Carilah
ia pada yang kesembilan, dan yang ketujuh dan yang kelima» ialah
carilah laylata l-qadr pada malam dua puluh dua (22), dua puluh empat
(24) dan dua puluh enam (26)!
10- Sahabat yang lain iaitu Ibnu Mas`ub berkata:
من يقم الحول يصب ليلة القدر
Sesiapa yang mendirikan keseluruhan, dia akan memperoleh laylata l-qadr [Muslim/ 762]
11- Ubayy bin Ka`b mengulas kata-kata Ibnu Mas`ud dengan katanya:
أراد أن لا يتكل الناس
Dia mahu agar manusia tidak bergantung semata-mata! [Muslim/ 762]
12-
Lihatlah bagaimana fatwa Ibnu Mas`ud yang mahukan manusia agar tidak
bergantung semata-mata kepada satu-satu tarikh, sebaliknya menggalakkan
manusia mendirikan keseluruhan malam yang akhir itu!
13-
Semak pula pencarian laylata l-qadr yang kita lakukan, adakah kita
mendirikan keseluruhan sepuluh malam-malam yang akhir atau hanya pada
satu tarikh tertentu sahaja?
14- Benar, dalam hadis yang sama, Ubayy bin Ka`b berkata:
وأنها في العشر الأواخر . وأنها ليلة سبع وعشرين
Dan sesungguhnya ia pada sepuluh yang akhir, dan sesungguhnya ia pada malam dua puluh tujuh [Muslim/ 762]
15-
Walau bagaimanapun, tarikh yang dinyatakan ini bergantung kepada faktor
tanda atau alamat yang disebutkan oleh Nabi. Ubayy bin Ka`b ditanya:
بأي
شيء تقول ذلك، يا أبا المنذر ؟ قال : بالعلامة ، أو بالآية التي أخبرنا
رسول الله صلى الله عليه وسلم أنها تطلع يومئذ ، لا شعاع لها
Dengan
alasan apa kamu berkata demikian wahai Aba l-Munzir? Dia berkata: Dengan
alamat, atau dengan tanda yang Rasulu Llah telah memberitahu kami,
bahawasanya ia terbit pada hari itu, tiada sinar baginya. [Muslim/ 762]
16-
Justeru, pengiraan atau ramalan tarikh berlakunya laylatu l-qadr adalah
terbatal, kerana tidak diketahuï bilakah ia berlaku melainkan setelah
ia berlaku! Itu pun dengan merujuk kepada tanda-tanda yang diberitahu
oleh Nabi.
17- Adalah wajar kita kembali kepada tarikh umum yang diberitahu oleh Nabi:
التمسوها في العشر الأواخر من رمضان ، ليلة القدر ، في تاسعة تبقى ، في سابعة تبقى ، في خامسة تبقى
«Carilah
ia pada sepuluh yang akhir daripada Ramadhan, iaitu laylatu l-qadr,
pada sembilan yang baki, pada tujuh yang baki, pada lima yang baki»
[Al-Bukhariy/ 2021]
WaLlahu a`lam.
Ditulis oleh Mohd `Adlan Bin Mohd Shariffuddin
http://ad-diyari.com/
Comments
Post a Comment