PERSOALAN KESIHATAN KAITAN RAMADHAN
Pil Cegah Haid
by Abul Harith
Soalan: Boleh seorang wanita memakan pil menghalang datangnya haid pada bulan ramadan atau ketika ingin menunaikan haji dan umrah? Sekiranya telah datang waktu haidnya tetapi haid tidak ada disebabkan pil tersebut, apakah ibadatnya sah?Jawapan: Pertama, dia boleh menggunakan pil kerana tiada dalil syarak yang melarang perbuatan tersebut. Adalah menjadi kaedah bahawa asal sesuatu perkara itu dalam urusan kehidupan adalah harus, sehingga adanya dalil ianya dilarang. Demikianlah penggunaan pil tersebut, ianya harus kerana tiada dalil yang melarangnya.
Kedua, jika haid seseorang wanita tidak datang disebabkan pil tersebut maka dia dianggap tidak dalam haid dan sah ibadatnya. Ini kerana haid dihukum ada berdasarkan darah yang keluar, bukan berdasarkan andaian waktu. Maka dia boleh meneruskan ibadahnya dengan yakin tanpa sebarang syak.
Sumber : http://drmaza.com/ dengan judul asal Pil Perancang
Perkara-Perkara yang Membatalkan Puasa
by Abul Harith
Terdapat beberapa
perbuatan yang wajib dijauhi oleh orang yang puasa, kerana sekiranya
perbuatan-perbuatan tersebut dilakukan pada siang hari di bulan
Ramadhan, ianya akan membatalkan puasa dan mungkin akan menjadikan ia
berdosa. Perkara-perkara tersebut adalah sebagaimana berikut:
1. Makan dan Minum Dengan Sengaja
Allah Subhabahu wa Ta’ala berfirman:
“Dan makan serta
minumlah sehingga terang bagimu benang putih dan benang hitam, iaitu
fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga (datangnya) malam.”
(al-Baqarah, 2: 187)
Dengan demikian, dapat
difahami bahawa puasa itu adalah menahan diri dari makan dan minum. Ini
kerana sekiranya orang berpuasa sengaja makan dan minum bererti ia telah
berbuka (tidak berpuasa). Jika orang yang sedang berpuasa melakukannya
atas sebab lupa, salah atau dipaksa, maka ianya tidak membatalkan
puasanya. Perkara ini adalah berdasarkan dalil-dalil sebagaimana
berikut:
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
“Jika seseorang itu
terlupa sehingga dia makan dan minum, hendaklah dia menyempurnakan
puasanya, kerana sesungguhnya Allah yang memberinya makan dan minum.”
(Hadis Riwayat al-Bukhari (4/135) dan Muslim (1155))
“Sesungguhnya Allah
memberi maaf kepada umatku kerana salah atau lupa dan kerana dipaksa.”
(Hadis Riwayat at-Thahawi di dalam Syarhu Ma’anil Atsar (2/56), al-Hakim
(2/198) Ibnu Hazm di dalam al-Ihkam (5/149) ad-Daruquthni (4/171)
melalui dua jalan dari al-Auza’i, dari ‘Atha’ bin Abi Rabah, dari Ubaid
bin ‘Umair, dari Ibnu ‘Abbas)
2. Muntah Dengan Sengaja
Barangsiapa yang muntah
kerana terpaksa atau tidak sengaja, maka tidak membatalkan puasanya.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
“Barangsiapa yang
terpaksa muntah, maka tidak wajib baginya untuk meng-qadha puasanya, dan
barangsiapa muntah dengan sengaja, maka wajib baginya mengqadhakan
puasanya.” (Hadis Riwayat Abu Dawud (3/310), at-Tirmidzi (3/79), Ibnu
Majah (1/536) Ahmad (2/498) melalui jalan Hisyam bin Hassan, dari
Muhammad bin Siren, dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu. Sanadnya
sahih, sebagaimana yang disampaikan oleh Syaikhul Islam di dalam kitab
Haqiiqatush Shiyaam, m/s. 14))
3. Haidh dan Nifas
Jika seseorang wanita
haidh atau nifas, pada suatu bahagian siang tertentu (di bulan
Ramadhan), sama ada di awal atau pun di akhir waktu, maka mereka harus
berbuka dan mengqadhakannya. Jika mereka tetap berpuasa, maka puasa
tidaklah sah. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
“Bukankah jika haid dia tidak solat dan puasa?” Kami katakan, “Ya.” Beliau berkata, “Demikianlah kekurangan agamanya.”
Dalam riwayat lain disebutkan:
“Beberapa malam dia
diam tidak mengerjakan solat dan tidak juga berpuasa pada bulan
Ramadhan. Jadi, inilah kekurangan agamanya.” (Hadis Riwayat Muslim (79)
dan (80) dari Ibnu ‘Umar dan Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu)
Perintah mengqadhakan puasa juga terdapat di dalam riwayat Mu’adzah, dia berkata:
“Aku pernah bertanya
kepada ‘Aisyah, “Mengapa orang haid mengqadha puasa tetapi tidak
meng-qadha solat?” ‘Aisyah berkata, “Apakah engkau wanita Haruri”
(Haruri dinisbahkan kepada Harura’ (iaitu) negeri yang jaraknya 2 batu
dari Kufah. Mereka yang memiliki sikap membantah dinisbahkan kepada
kelompok tersebut (kelompok khawarij)) Aku menjawab, “Aku bukan Haruri,
tetapi hanya (sekadar) bertanya.” ‘Aisyah berkata, “Kami pun haid ketika
puasa, tetapi kami hanya diperintahkan untuk mengqadha puasa, tidak
diperintahkan untuk mengqadha solat.” (Hadis Riwayat al-Bukhari (4/429)
dan Muslim (335))
4. Suntikan Yang Mengandung Makanan
Iaitu menyalurkan zat
makanan ke perut dengan maksud memberi makanan bagi orang yang sakit.
Suntikan seperti ini membatalkan puasa, kerana memasukkan makanan kepada
orang yang sedang berpuasa. Adapun jika suntikan tersebut tidak sampai
kepada perut tetapi hanya ke darah, maka inipun juga membatalkan puasa,
kerana kandungan cecair tersebut kedudukannya menggantikan kedudukan
makanan dan minuman. Kebanyakan orang yang pengsan dalam jangka waktu
yang lama diberikan makanan dengan cara seperti ini, seperti jauluz
(glukosa) dan salayin (garam/Sodium), demikian pula zat-zat yang
diberikan kepada sebahagian orang-orang yang sakit asma, maka inipun
membatalkan puasa.
5. Jima’ (Bersetubuh)
Imam asy-Syaukani
berkata (Dararil Mudhiyyah (2/22)): “Jima’ dengan sengaja, tidak ada
ikhtilaf (perbezaan pendapat) padanya bahawa perkara tersebut
membatalkan puasa, adapun jika jima’ tersebut terjadi kerana lupa, maka
sebagian ulama menganggapnya sama dengan orang yang makan dan minum
dengan tidak sengaja.”
Ibnul Qayyim berkata
(Zaadul Ma’ad (2/66)), “al-Qur-an menunjukkan bahawa jima’ membatalkan
puasa sebagaimana halnya makan dan minum, tidak ada perbezaan pendapat
dalam perkara ini.”
Dalilnya adalah firman Allah:
“Sekarang campurilah mereka dan carilah apa yang telah ditetapkan Allah untuk kalian.” (al-Baqarah, 2: 187)
Diizinkan bergaul
(dengan isterinya) di malam hari, maka dapat kita fahami bahawa puasa
itu dari makan, minum dan jima’. Barangsiapa yang membatalkan puasanya
dengan jima’, maka dia harus mengqadhanya dan membayar kafarat. Dalilnya
adalah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu,
(dia berkata):
“Pernah datang
seseorang kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam kemudian
berkata, “Ya Rasulullah, binasalah aku!” Rasulullah bertanya, “Apakah
yang membuatmu binasa?” Orang itu menjawab, “Aku menjima’i isteriku di
bulan Ramadhan.” Rasulullah bersabda, “Apakah kamu mampu memerdekakan
seorang budak?” Orang itu menjawab, “Tidak.” Rasulullah bersabda,
“Apakah engkau mampu memberi makan enam puluh orang miskin?” Orang itu
menjawab, “Tidak.” Rasulullah bersabda, “Duduklah.” Dia pun duduk.
Kemudian ada yang mengirimkan (membawakan) satu wadah kurma kepada Nabi
Shallallahu ‘alaihi wa Sallam. Rasulullah bersabda, “Bersedekahlah
dengan kurma ini.” Orang itu berkata “Tidak ada di antara dua kampung
ini keluarga yang lebih miskin dari kami.” Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wa Sallam pun tertawa hingga terlihat gigi serinya, lalu beliau
bersabda, “Ambillah, berilah makan kepada keluargamu.” (Hadis sahih
dengan berbagai lafadz yang berbeza dari al-Bukhari (11/516), Muslim
(1111), at-Tirmidzi (724), al-Baghawi (6/288), Abu Dawud (2390)
ad-Darimi (2/11), Ibnu majah (1671) Ibnu Abi Syaibah (2/183-184) Ibnu
Khuzaimah (3/216) Ibnul Jarud (139) asy-Syafi’i (299) Malik (1/297) dan
Abdur Razzaq (4/196). Sebahagian mereka memursalkannya dan sebahagian
yang lainnya menyambungkannya. Lihat juga di dalam Fathul Bari oleh
al-Hafiz Ibnu Hajar (11/516))
Sumber : Akh. Nawawi Subandi,http://fiqh-sunnah.blogspot.com
Merokok Semasa Puasa Ramadan
by Abul Harith
Soalan : Saya tahu bahawa merokok diharamkan oleh sebahagian ulama’. Bagaimanapun, saya ingin bertanya sebab rokok diharamkan semasa puasa. Apabila seseorang merokok, dia tidak memasukkan cecair atau makanan ke mulutnya.Jawapan : Merokok adalah haram, maka tidak dinafikan lagi ia juga dilarang ketika berpuasa.
Berhubung sebab mengapa merokok membatalkan puasa, ini kerana rokok mengandungi partikel yang sampai ke perut.
Syaikh Ibn Uthaymin pernah ditanya mengenai orang berpuasa yang menghidu wangian perfum. Katanya;
“Adalah dibenarkan untuk menggunakan dan menghidu wangian perfum semasa siang Ramadan, kecuali asap kemeyan (atau gaharu). Asap kemeyan dan gaharu ini mengandungi partikel yang sampai ke perut, iaitu dari asapnya.”
(Fatawa Islamiyyah, 2/128)
Menghisap rokok seperti juga menghidu asap kemeyan dan gaharu, kerana kedua-duanya mengandungi partikel-partikel. Namun kedua-duanya berbeza dalam hukum asasnya; menghidu kemeyan adalah halal dan baik, sedangkan merokok haram dan mendatangkan keburukan.
Sumber : Diterjemah dan disunting dari http://islamqa.com
Guna Inhaler Semasa Puasa
by Abul Harith
Soalan : Di beberapa farmasi ada inhaler yang digunakan oleh sebahagian pengidap athma. Adakah orang yang berpuasa boleh menggunakannya di siang hari Ramadhan?
Dijawab oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin;
Menggunakan inhaler
bagi yang berpuasa hukumnya boleh, sama ada ianya puasa Ramadhan ataupun
yang lainnya. Kerana inhaler itu tidak sampai ke perut tapi hanya
berfungsi melegakan saluran pernafasan dan penggunaannya pun hanya
dengan bernafas seperti biasa. Jadi hal ini tidak seperti makan dan
minum.
Sebagaimana diketahui,
bahawa hukum asal puasanya adalah sah sampai ada dalil yang menunjukkan
rosaknya puasa, baik dari Al-Kitab, As-Sunnah, Ijma’ ataupun Qiyas yang
Sahih.
[Fadha’il Ramadhan, disusun oleh Abdurrazaq Hasan, Soalan no. 1]
[Disalin dari
bukuAl-Fatawa Asy-Syar’iyyah Fi Al-Masa’il Al-Ashriyyah Min Fatawa Ulama
Al-Balad Al-Haram, edisi Indonesia Fatwa-Fatwa Terkini, Penerbit Darul
Haq]
Sumber :Disunting dan dialihbahasa dari http://www.almanhaj.or.id/
Suntikan Di Siang Hari Ramadhan
by Abul Harith
Soalan : Apakah suntikan perubatan di siang hari bulan Ramadhan mempengaruhi puasa?
Dijawab oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin:
Suntikan perubatan ada
dua jenis. Pertama, suntikan (infusion), yang mana dengan suntikan ini
boleh mencukupi keperluan makan dan minum. Maka suntikan ini termasuk
perkara yang membatalkan.
Adapun jenis yang kedua
adalah suntikan yang tidak mengandungi zat makanan dan minuman. Jadi
suntikan jenis ini bukan bererti seperti makan dan minum. Maka hukum
puasanya sah sampai ada dalil syar’i yang menetapkan bahawa hal itu
membatalkannya.
[Fatawa Ash-Shiyam, dikumpulkan oleh Muhammad Al-Musnad, hal. 58]
Sumber :Disunting dan dialihbahasa dari http://www.almanhaj.or.id/
Puasa Pesakit Diabetes
by Abul Harith
DIABETES Mellitus (DM) adalah penyakit
kronik di mana terdapat kadar gula berlebihan di dalam darah yang
disebabkan oleh gangguan hormon insulin iaitu hormon yang berperanan
mengawal paras gula dalam darah, baik secara kuantiti (insulin
berkurangan) atau kualiti (insulin tidak berkesan).
Mengikut Kajian Kesihatan dan Morbiditi
Kebangsaan Kedua pada 1996, lebih 1.5 juta penduduk negara ini menghidap
diabetes. Daripada jumlah itu, kira-kira satu juta terdiri daripada
mereka yang beragama Islam yang secara amnya bertanggungjawab untuk
berpuasa di bulan Ramadan.
Persoalannya, bolehkah pesakit diabetes
berpuasa sedangkan mereka terpaksa begantung kepada ubat-ubatan atau
suntikan insulin setiap hari untuk mengawal penyakit?
Pesakit diabetes yang beragama Islam
bolehlah mengikuti panduan berikut, yang dipetik daripada persidangan
yang menggabungkan pemikiran para ulama Islam dan doktor perubatan
moden.
Siapa yang boleh dan tidak boleh berpuasa?
Secara umumnya, pesakit yang mempunyai
berat badan berlebihan dan diabetesnya terkawal serta tidak memerlukan
insulin memanglah digalakkan berpuasa.
Walau bagaimanapun, pesakit diabetes yang
tidak terkawal paras gulanya dan tidak mengambil ubat-ubatan atau
suntikan insulin seperti yang disyorkan oleh doktor mempunyai risiko
yang lebih tinggi untuk berdepan dengan komplikasi jika berpuasa.
Antara pesakit diabetes yang tidak digalakkan berpuasa termasuklah;
· Penyakit
diabetesnya tidak stabil. Dibimbangi ia akan mengakibatkan pelbagai
komplikasi seperti dehidrasi (kekurangan air), jangkitan kuman dan koma.
· Mengalami komplikasi diabetes yang serius seperti penyakit jantung koronari dan tekanan darah tinggi yang tidak terkawal.
· Kerap
mengalami komplikasi diabetik ketoasidosis (lebih cenderung bagi
pengidap Diabetes Jenis I dan pesakit yang menggunakan suntikan
insulin).
· Kerap mengalami komplikasi hipoglisemia (kekurangan gula dalam darah).
· Sedang mengalami jangkitan kuman.
· Warga tua dan tinggal bersendirian.
· Hamil yang memerlukan suntikan insulin.
· Berusia di bawah 12 tahun.
Pesakit diabetes yang ingin berpuasa
mestilah bersahur, menyegerakan berbuka puasa, makan ubat/menyuntik
insulin mengikut nasihat doktor, mengawasi penyakit diabetes dan
kesihatan mereka secara umumnya dan peka dengan tanda-tanda
hipoglesemia, hiperglisemia (gula berlebihan dalam darah) dan dehidrasi.
Mereka harus segera berbuka apabila
mengalami samada hipoglisemia, hiperglisemia atau dehidrasi. Adalah
haram untuk pesakit meneruskan puasa kerana ia boleh mendatangkan
kemudaratan. Jangan sekali-kali mengubahsuai dos ubat atau insulin dan
waktu ia harus dimakan/disuntik tanpa rujukan doktor.
Mengenal pasti keadaan hipoglisemia, hiperglisemia dan dehidrasi
Hipoglisemia
|
Hiperglisemia
|
Dehidrasi
|
Menggigil
Terlalu lemah Amat lapar Berpeluh Pucat Berdebar-debar Gelisah Koma (tidak sedarkan diri) |
Kerap buang air kecil
Terlalu dahaga Sangat letih |
Amat dahaga
Kulit dan lidah yang terlalu kering Fikiran terganggu |
|
|
|
Diet - Elakkan makan
berlebihan ketika berbuka puasa dan pada waktu malam. Karbohidrat dan
makanan berlemak boleh menambahkan berat badan serta menyukarkan kawalan
diabetes.
Panduan kepada pesakit diabetes yang dibenarkan berpuasa
Sahur
|
Berbuka
|
Sekurang-kurangnya semangkuk oat/bijirin ATAU
3-4 keping roti ATAU Nasi dan lauk (lebihkan sayur-sayuran) |
Hadkan pengambilan air bergula, kuih-muih manis.
Jika memakan kurma, hadkan kepada dua hingga tiga biji sahaja. Kurangkan pengambilan nasi dan lebihkan sayur-sayuran. |
Senaman – Melakukan
aktiviti fizikal yang ringan ketika berpuasa tidak akan mendatangkan
kemudaratan. Perubahan terhadap diet dan ubat-ubatan ketika bersahur
harus dibuat (mengikut nasihat doktor) bagi mengelakkan hipoglisemia.
Ubat – Dapatkan nasihat
doktor tentang pengubahsuaian dos serta waktu pengambilan ubat. Sebagai
panduan, dos ubat-ubatan seperti glibenclamide, gliclazide, glipizide,
chlorpropamide dan Acarbose yang di ambil sebelah pagi pada kebiasaannya
di hari tidak berpuasa, ditukar masa pengambilannya ke waktu berbuka
puasa.
Dos yang diambil sebelum makan malam
malam sewaktu tidak berpuasa pula perlu diambil sebelum bersahur.
Pengurangan dos yang diambil mungkin perlu untuk mengelakkan
hipoglisemia.
Ubat seperti repaglinide perlu dimakan
pada waktu bersahur dan berbuka puasa. Metformin dan Rosiglitazone
secara amnya kurang mengakibatkan hiploglisemia dan selalunya tidak
memerlukan perubahan dos.
Insulin – Dos dan waktu
insulin disuntik harus diubahsuai mengikut arahan doktor berdasarkan
ujian tahap gula dalam darah yang dilakukan pada permulaan puasa seperti
berikut:
Tiga kali suntikan insulin: Dua dos
insulin yang bertindak segera (short-acting insulin) ketika berbuka dan
sebelum bersahur. Ini diikuti dengan satu dos insulin yang bertindak
lama (intermediate acting insulin) sebelum tidur.
Dua kali suntikan insulin: Satu dos
insulin yang sudah dicampur (premixed insulin) ketika berbuka puasa. Dos
yang diperlukan adalah sama seperti dos yang diberika pada waktu pagi
di hari tidak berpuasa. Satu dos insulin yang bertindak segera pula
diberi sebelum bersahur .
Pada permulaan bulan puasa, tahap gula dalam darah perlu diuji pada waktu-waktu berikut:
· Sebelum bersahur
· Dua hingga empat jam sebelum bersahur
· Sebelum berbuka puasa
· Dua hingga empat jam kemudian
Perkara lain yang perlu diberi perhatian
Pesakit yang memerlukan insulin perlu
menjalani ujian ketone di dalam air kencing atau darah, sekiranya tahap
gula di dalam darah mereka terlalu tinggi. Langkah ini dapat mengelakkan
berlakunya koma diabetik ketoasidosis. Pesakit ini juga mesti segera
berbuka puasa.
Awasi berat badan di sepanjang bulan
puasa. Pertambahan lebih dua kilogram perlu dimaklumkan kepada doktor.
Jika dalam satu hari berat badan didapat berkurangan 3%, pesakit
mestilah segera berbuka bagi mengelakkan kemungkinan berlakunya
dehidrasi yang serius.
Banyakkan minum air tetapi elakkan
minuman manis. Gantikan air yang hilang ketika membuang air kecil di
tengah malam dengan meminum air.
Dengan pengawasan yang baik, ibadah puasa
dapat dilaksanakan dengan selamat oleh pesakit diabetes. Pesakit perlu
menjaga diet ketika berbuka, bersahur dan mendapatkan nasihat doktor
berhubung pengubahsuaian dos dan waktu ubat/insulin harus
dimakan/disuntik. Pesakit perlu peka terhadap tanda-tanda hipoglisemia
atau dehidrasi. Sekiranya ia berlaku, pesakit mestilah segera berbuka
puasa.
Sumber:
Artikel asal disediakan oleh A/Prof Dr Nor Azmi Kamarudin, Klinik
Diabetis dan Endokrinologi Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia
(HUKM) dan diterbitkan untuk pendidikan ehsan oleh Novo Nordisk Pharma
(M) Sdn Bhd.
http://fiqhmedic.wordpress.com/
Comments
Post a Comment