Tangisan Yang Berpanjangan Atau Sawan Tangis


Ada bayi yang tidur nyenyak di siang hari, tetapi mula menangis pada masa-masa tertentu terutamanya di tengah malam tanpa sebab-sebab yang jelas. Sawan tangis tidak semestinya kerana bayi lapar, dahaga, kesejukan, panas, berubah tempat tidur atau kehilangan orang yang selama ini berada di sampingnya.

Tangisan biasa selalunya mempunyai sebab-sebab yang jelas seperti sembelit, tercucuk pin, pakaian terlalu ketat, lampin basah, rasa sakit perut, dahaga, kesepian dan sebagainya. menangis bagi bayi merupakan satu perkara biasa, bukan semestinya kerana kelalaian ibu. Malah menangis merupakan satu penyataan bayi gantian daripada pertuturan yang tidak dapat dilakukan terhadap sesuatu yang berlaku,

Ada orang yang mengaitkan sawan tangis ini dengan rasukan ataupun gangguan makhluk-makhluk halus, yang juga melibatkan makhluk yang diistilahkan sebagai qarin. Perkataan qarin adalah berasal daripada bahasa Arab, yang bererti teman, atau pasangan. Istilah qarin bererti roh-roh jahat, yang terdiri daripada makhluk-makhluk halus yang sentiasa mendampingi manusia sejak seseorang itu dilahirkan sehinggalah seseorang itu meninggal dunia.

Allah SWT menjadikan manusia itu daripada dua unsur utama, iaitu jasad dan roh. Islam mengajar agar anak yang baru dilahirkan itu diazankan di telinga kanan dan dikamatkan di telinga kirinya. Itulah ajaran yang awal yang perlu diperhatikan dan dituruti sebaik-baik sahaja seorang bayi itu dilahirkan, dengan tujuan agar bayi itu mendengar kalimah Allah sebaik-baik sahaja dilahirkan. Pencipta yang melahirkan bayi yang baru dilahirkan, yang akan memberi rezeki dan membesarkannya yang akhirnya akan mematikannya, untuk menemui-Nya.

Sekiranya diperlakukan demikian, insya-Allah, bayi berkenaan tidak akan diganggu oleh ummu s-sibyan iaitu sejenis makhluk halus yang sering mengganggu bayi, yang boleh menyebabkan pelbagai masalah kepada bayi, termasuk gangguan tidur di waktu malam yang akhirnya boleh menyebabkan pelbagai masalah, termasuk demam panas ataupun sawan.

Seperti yang dijelaskan, bayi yang mengalami masalah menangis tiada semestinya berlaku akibat kehendak- kehendak tabiinya tidak dipenuhi. Lebih memelikkan lagi, bayi atau kanak-kanak tadi menangis pada waktu-waktu tertentu seperti selepas tengah malam sehingga berjam-jam. Pada waktu-waktu lain, anak tadi tidur dengan nyenyak dan tidak ada tanda-tanda menunjukkan ia terganggu apabila diperiksa doktor.

Latar belakang demikian membuktikan bahawa roh bayi tadi mungkin terganggu akibat gangguan yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar, ataupun melalui eksperimen teknologi moden. Dalam masa tertentu, bayi tadi kadang-kadang memperlihatkan reaksi luar biasa, dengan wajah yang ketakutan seolah-olah sedang melihat satu objek yang menggerunkan di hadapannya.

Mungkin sukar untuk menjelaskan bagaimana gangguan yang tidak dapat dilihat itu boleh menganggu bayi menyebabkannya tidak berhenti-henti menangis, terkujat-kujat dan terketar mulut sehingga tidak terdengar suara tangisannya.

Bayi di bawah umur tiga bulan selalu menangis di waktu senja yang dikenali sebagai evening colio. Setelah berhenti dia akan menangis semula. Demikianlah halnya, yang kadang-kadang memakan masa berjam-jam menyebabkan ibu merasa gelisah dan letih yang amat sangat.

Sukar untuk membuktikan bahawa sawan tangis boleh terjadi akibat gangguan seperti yang dijelaskan.

Walaupun demikian, peristiwa-peristiwa yang dijelaskan oleh hadis berikut mungkin boleh dijadikan alasan atau pengajaran, bahawa gangguan seumpama itu memang pernah berlaku,

Hurairah r.a. berkata, bahawa Khalid bin al-Walid r.a. telah mengadu kepada Nabi SAW dan berkata: Ya Rasulullah, aku tidak dapat tidur malam kerana al-caraq. Nabi SAW berkata: Apabila engkau baring di atas tempat tidur bacalah: Ya Allah, Tuhan pemelihara langit yang tujuh dan apa yang dilindungi-Nya, Tuhan pemelihara langit yang tujuh dan apa yang dilindungi-Nya. Tuhan pemelihara segala bumi dan apa yang terkandung di dalamnya, dan Tuhan pencipta syaitan dan apa juga yang tersesat kerananya. Jadikanlah daku terpelihara daripada kejahatan makhluk-Mu semua, daripada melampaui salah seorang daripada mereka mengalahkan daku dan berbuat alim. Muliakanlah pemeliharaan-Mu, maha besar pujian-Mu, tidak ada Tuhan selain daripada Engkau.

Dalam hadis ini Rasulullah SAW mengajar Khalid bin al-Walid doa agar dia terlepas daripada sakit al-caraq (tidak boleh tidur malam). Doa yang diajarkan tersebut terkandung dalam terjemahan di atas. Setelah Khalid membacanya, beliau dapat tidur seperti biasa dengan kehendak Allah.

Tidak dapat tidur malam berpunca daripada sebab yang banyak; mungkin berpunca daripada runsing akibat masalah yang berpanjangan, masalah di tempat kerja dan lain-lain masalah, ataupun kerana terlalu gembira. Selain daripada itu, tidur lewat juga boleh menyebabkan seseorang itu sukar hendak tidur.

Sebab-sebab lain mungkin kerana gangguan makhluk-makhluk halus. Dalam doa yang diterjemahkan di atas disebut jelas tentang syaitan yang menyesatkan manusia. Untuk merawat bayi, ibu atau bapa boleh membacakan doa tersebut dan ditiup pada ubun-ubun bayi, atau pada air yang digunakan untuk mandi.

Di sebalik ketentuan tersebut. Sesuatu yang kamu tidak sukai itu mungkin lebih baik bagi kamu, tetapi kamu tidak tahu. Sebaliknya sesuatu yang kamu sukai itu mungkin buruk bagi kamu. Ketika itu kesabaran paling perlu. Allah SWT memberi ganjaran tanpa hisab bagi mereka yang bersabar.
http://ratuhati.com
=========================================================================

SAWAN TANGIS, BAGAIMANA NAK RAWAT

APAKAH SAWAN TANGIS

Kanak-kanak atau bayi yang sakit sawan tangis biasanya akan menangis pada masa-masa tertentu tanpa sebab atau punca. Selalunya tangisan itu memanjang untuk beberapa jam.


Sawan tangis ini di sebabkan oleh rasukan atau gangguan jin atau makhluk halus. Dalam masa yang tertentu, bayi itu kadang-kadang memperlihatkan reaksi luar biasa, dengan wajah yang ketakutan seolah-olah sedang melihat satu objek yang menggerunkan di hadapannya.


Adakala nya makhluk halus ini memasuki badan bayi tersebut dan menggangu sistem urat saraf dan ini membuat bayi itu kesakitan atau tidak selesa. Selalunya bila merawat bayi yang kena sawan tangis, penulis mendapati adanya jin atau makhluk halus di bahagian urat saraf bayi atau di bahagian abdomen atau perut bayi. Makhluk halus ini yang menyebabkan bayi itu mengalami stomach cramps yang kita katakan colic pains.


PUNCA SAWAN TANGIS


1. Bayi yang di bawah umur 3 bulan selalunya menangis di waktu senja yang di kenali dengan "evening colic". Setelah berhenti, ia akan menagis semula. Demikianlah halnya yang berlaku, yang kadang-kadang memakan masa berjam-jam.


2. Bayi atau kanak-kanak akan menangis pada waktu yang tertentu sahaja seperti tengah malam atau waktu magrib.


 RAWATAN

1. Tangisan akibat gangguan pada kebiasaannya mengeluarkan suara yang mendayu-dayu dan berpanjangan. Mata bayi kelihatan kejam. Kalau diperhatikan dengan teliti, akan didapati bahawa tangisan itu terjadi seumpama dalam keadaan tidak sedarkan diri (tidur).

2. Kanak-kanak yang dalam keadaan terganggu, adakala berhenti menangis semula. Mata yang kejam ketika berhenti menangis itu kadang-kadang melahirkan ombak di kelopak mata, seolah-olah kedua-dua biji matanya itu sedang memerhatikan sesuatu di bahagian kanan atau pun kiri.

3. Ada anak-anak kecil yang terganggu, menangis dan menjerit dalam keadaan ketakutan dan mengigil seolah-olah adanya susuatu yang mengerikan di hadapannya.

SENARAI BACAAN AYAT-AYAT PENAWAR UNTUK PENYAKIT SAWAN TANGIS:

(Pesakit hendaklah berjumpa saya terlebih dahulu sebelum memulakan amalan-amalan ini.)

A. Amalan Minggu Pertama dan Kedua:

1. Surah Al-Baqarah ayat 1 hingga 20, baca 3 kali selepas solat Magrib atau Isyak dan mohon doa kepada Allah s.w.t.
2. Surah A-Ra'd ayat 30 hingga 34, baca 3 kali selapas solat Subuh atau waktu pagi dan mohon doa kepada Allah s.w.t.

B. Amalan minggu ketiga dan keempat:

1. Surah Al-Israa' ayat 79 hingga 94, baca 3 kali selepas solat Magrib atau Isyak dan mohon doa kepada Allah s.w.t.
2. Surah Al-Baqarah ayat 244 hingga 255, baca 3 kali selapas solat Subuh atau waktu pagi dan mohon doa kepada Allah s.w.t.

(Ayat-ayat untuk rawatan seterusnya, sila berjumpa dengan saya.)  
HJ LOKMAN

http://www.alhidayah-medic.com/

Comments

Popular posts from this blog