12 Barisan Di Akhirat-muhasabah diri  
 
 
 
12 Barisan di Akhirat  
  Suatu ketika, Muaz  b Jabal ra mengadap Rasulullah SAW dan bertanya: "Wahai Rasulullah, tolong  huraikan kepadaku mengenai firman Allah SWT:
"Pada sangkakala ditiup,maka  kamu sekalian datang berbaris-baris" Surah an-Naba':18 
 Mendengar pertanyaan itu, baginda  menangis dan basah pakaian dengan air mata.Lalu menjawab: 
 "Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan  kepada aku, perkara yang amat besar, bahawa umatku akan digiring, dikumpulkan  berbaris-baris menjadi 12 barisan, masing-masing dengan pembawaan mereka  sendiri...." Maka dinyatakan apakah 12 barisan tersebut :-

BARISAN  PERTAMA
   
Di iring dari kubur  dengan tidak bertangan dan berkaki. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu  seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih:
"Mereka itu adalah orang-orang  yang sewaktu hidupnya menyakiti hati jirannya, maka demikianlah balasannya dan  tempat kembali mereka adalah neraka..."

BARISAN  KEDUA
 
Diiring dari kubur berbentuk babi  hutan. Datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih: "Mereka itu adalah orang yang sewaktu  hidupnya meringan-ringankan solat, maka inilah balasannya dan tempat kembali  mereka adalah neraka..."

BARISAN  KETIGA
   
Mereka berbentuk  keldai, sedangkan perut mereka penuh dengan ular dan kala jengking.   "Mereka itu adalah  orang yang enggan membayar zakat, maka inilah balasannya dan tempat kembali  mereka adalah neraka..."

BARISAN  KEEMPAT
   
Diiring dari kubur  dengan keadaan darah seperti air pancutan keluar dari mulut mereka.   "Mereka  itu adalah orang yang berdusta di dalam jualbeli, maka inilah balasannya dan  tempat mereka adalah neraka..." 
 
BARISAN KELIMA
 
Diiring dari kubur dengan bau busuk daripada bangkai.  Ketika itu Allah SWT menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu  ketenteraman di Padang Mahsyar.
"Mereka itu adalah orang yang  menyembunyikan perlakuan derhaka takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula  rasa takut kepada Allah SWT, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka  adalah neraka..."

BARISAN  KEENAM
   
Diiring dari kubur  dengan keadaan kepala mereka terputus dari badan. "Mereka adalah orang yang  menjadi saksi palsu, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah  neraka..."

BARISAN KETUJUH
 
Diiring dari kubur tanpa mempunyai lidah tetapi dari mulut mereka  mengalir keluar nanah dan darah. "Mereka itu adalah orang yang enggan memberi kesaksian di  atas kebenaran, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah  neraka..."

BARISAN  KELAPAN
   
Diiring dari kubur  dalam keadaan terbalik dengan kepala ke bawah dan kaki ke atas. "Mereka adalah orang yang  berbuat zina, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."  

BARISAN KESEMBILAN
 
Diiring dari  kubur dengan berwajah hitam gelap dan bermata biru sementara dalam diri mereka  penuh dengan api gemuruh. "Mereka itu adalah orang yang makan harta anak yatim dengan cara yang  tidak sebenarnya, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah  neraka..."

BARISAN  KESEPULUH
   
Diiring dari kubur  mereka dalam keadaan tubuh mereka penuh dengan penyakit sopak dan kusta.   "Mereka adalah orang  yang derhaka kepada orang tuanya, maka inilah balasannya dan tempat kembali  mereka adalah neraka..."

BARISAN  KESEBELAS
   
Diiring dari kubur  mereka dengan berkeadaan buta mata-kepala, gigi mereka memanjang seperti tanduk  lembu jantan, bibir mereka melebar sampai ke dada dan lidah mereka terjulur  memanjang sampai ke perut mereka dan keluar beraneka kotoran.
"Mereka adalah  orang yang minum arak, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah  neraka..." 
 
BARISAN KEDUA BELAS
 
Mereka diiring dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar  laksana bulan purnama. Mereka melalui titian sirat seperti kilat. Maka,datanglah  suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan:
"Mereka adalah orang yang  beramal salih dan banyak berbuat baik. Mereka menjauhi perbuatan derhaka, mereka  memelihara solat lima waktu, ketika meninggal dunia keadaan mereka sudah  bertaubat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah  syurga,mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah Yang Maha  Pengasih..."
Jika engkau mahukan kemesraan  dengan Allah, maka garanglah terhadap dirimu sendiri. Jika engkau merasakan  manisnya berhubung dengan Allah, tahulah engkau betapa peritnya berpisah  denganNya.....Wallahua'alam.
WASSALAM. SILA PANJANGKAN MAKLUMAT  INI.....
 
http://motarddemoness.multiply.com 

Comments

Popular posts from this blog