Tujuan Mengenali Allah Adalah Untuk Beribadat
Syari’at
secara umumnya adalah mengikut semua yang Nabi lakukan. Kemudian
tarikat ialah mengikut seorang syeikh, kemudian hakikat iaitu mengEtahui
hakikat sebenar kehidupan dan akhirnya barulah ma’rifat iaitu mengenali
sebenar-benarnya Allah swt.
Perhatikan, jika Al-Asyairah mengenal Allah adalah matlamat, tasawwuf
mengenal Allah juga adalah matlamat. Kerana itu ramai yang sudah ada
Tauhid Rububiyyah, Tauhid Uluhiyah, Tauhid Asmaa wa Sifaat dan sifat 20
tetapi masih merasakan ianya tidak cukup. Jadi perlunya mengikut seorang
syeikh dan perlu mengamalkan ajaran Islam.
Walau bagaimana pun ianya masih tidak cukup kerana matlamat mereka
adalah mengenal Allah. Jadi jika sudah membuat syari’at dan semua masih
tidak cukup seperti tidak mengenal Allah lagi. Maka barulah sampai
kepada peringkat ke-2 di dalam tasawwuf. Untuk mengenal Allah bukan
sahaja perlu membuat amalan yang disuruhnya tetapi perlunya ada guru
yang mendidik kita seperti syeikh.
Saya ada mendengar seorang pensyarah berkata, ‘hendak mendapat
seorang guru mesti ada 2 orang guru yang bermimpi Nabi berjumpa mereka
dan menyatakan dia adalah guru’. Maksudnya 2 orang syeikh yang sedia ada
nampak di dalam mimpi mereka bahawa Nabi mengarahkan mereka atau
menunjukkan kepada mereka berdua bahawa orang yang ketiga adalah guru
juga.
Kemudian barulah kepada tahap hakikat iaitu mengenali dengan lebih
terperinci lagi tentang apa hakikat sebenar kejadian dan di situlah
apabila sudah bersih jiwa barulah naik kepada peringkat ma’rifat.
Peringkat ma’rifat ini insyaallah kelas-kelas yang akan datang kita akan
perhatikan bahawa caranya adalah dengan mabuk dahulu. Maksud mabuk di
sini bukanlah mabuk meminum arak tetapi mabuk Ilahi. Mabuk ketuhanan ini
disebabkan dia telah sucikan dirinya dia akan melihat banyak
perkara-perkara yang orang lain tidak boleh melihatnya. Jadi apabila
sudah mabuk dia akan berjumpa dengan tuhannya kemudian dia akan sedar
kembali. Maka sedar kembali itulah dia akan membawa hikmat yang cukup
banyak. Proses inilah yang memerlukan penyucian diri di gua dan
sebagainya. ianya dilakukan digua kerana ambilan daripada aqidah-aqidah
yang sebelum ini iaitu aqidah Buddha.
Sahabat saya ada yang masuk buddha dan bercerita kepada saya bahawa
hendak mendapat satu titik di kepala bukanlah mudah. Untuk mendapat satu
titik itu perlu melakukan riadah ataupun bersenam. Dia berkata jika dia
tidak makan daging dia akan bertahan lama dan dengan itu barulah dia
boleh mendengar bunyi-bunyi yang orang tidak boleh dengar. Itulah juga
konsep yang diambil oleh piramit tasawwuf.
Al-Asyariah bukan tidak solat tetapi solat itu tidak termasuk di
dalam perbincangan aqidah. Ahli Sunnah Wal Jamaah aliran salaf
menyatakan ibadat termasuk di dalam perbincangan aqidah. Apabila hendak
menyebut aqidah bermaksud kamu perlu solat. Tetapi al-asyairah aqidahnya
adalah mengenal Allah. Apabila perkara ini tidak ditekankan, maka
inilah yang berlaku. Apabila seseorang itu menekankan bahawa, ‘saya
hendak belajar kedoktoran, tetapi untuk apa’. Cuba kita letakkan 2
kumpulan, ‘awak belajar doktor awak perlu bedah orang, awak perlu
lakukan pelbagai pembedahan untuk menyelamatkan orang’.
Manakala satu kumpulan lagi, ‘awak belajar doktor awak perlu tentang
ilmu kedoktoran. Kita tidak tekankan langsung tentang sudut prektikal,
maka apakah yang terjadi kepada kedua-duanya? Samalah seperti seorang
ustaz disuruh menghafal hadith dan seorang lagi disuruh menghafal dan
belajar kesemuanya, tetapi kamu perlu ingat kamu perlu masuk dan
berdakwah untuk menyampaikan ilmu itu. Ini adalah 2 perkara yang
berbeza. Jika seorang ini disuruh menghafal dan setelah dia habis
menghafal dia akan terfikir apa tujuan dia menghafal dan apa yang perlu
dilakukan. Tidak diceritakan kepadanya tentang dakwah dan kemungkinan
yang berlaku kepadanya adalah dia mungkin boleh menjadikan dakwah itu
sebagai sumber pendapatan. Dia akan beranggapan jika tidak ada bayaran
maka dia tidak akan berdakwah. Disini menunjukkan orang ini tiada
prinsip.
Manakala yang sorang lagi tadi disuruh menghafal dan berdakwah,
tetapi berdakwah pula jangan mengharapkan dunia. Dia mempunyai prinsip
contohnya dia akan berkata ‘jika hendak memanggil saya untuk berdakwah
tiada masalah tetapi saya yang akan tentukan apa yang saya akan cakap’.
Dia tidak mahu disuruh seperti contohnya ini adalah tauhid dan ini
adalah syirik dan apabila hendak mengenal Allah dia menyuruh mengambil
piramit taswwuf dengan kesyirikan, khurafat dan bid’ah yang ada. Maka
ibadah itu akan tercemar. Ada pula yang menyatakan apabila hendak solat
perlu bayangkan gambar tok guru atau sebagainya.
Jadi inilah kesilapan yang berlaku disini. Bukan mereka tidak solat ataupun zakat tetapi ini tiada di dalam silibus
aqidah mereka. Jika dimasukkan pun ianya akan dimasukkan daripada
gerakan aqidah salaf ini. Oleh kerana itu seorang al-asyairah telah
menguasai pengajian sifat 20 akan di syorkan berguru iaitu masuk tarikat
dimana syeikhnya itulah yang bakal memimpinnya kepada mengenali Allah
lebih hampir lagi.
Rakaman oleh Abu Aqif Studi
“Teks disediakan berdasarkan rakaman berikut:
http://www.youtube.com/watch?v=3Mo7p71zJ5g
1
2
3
Comments
Post a Comment