Adab Dalam Menggunakan E-Mel
Adab Dalam Menggunakan E-Mel |
Penggunaan
internet hari ini semakin meluas dan akan terus meluas di masa akan
datang. Sejajar dengan penggunaan internet, maka meluas juga penggunaan
e.mel.
E-mel
telah merubah corak manusia berkomunikasi. Ia telah membuka dan
membebaskan komunikasi hari ini dari kongkongan komunikasi dahulu.
Islam
tidak melarang umatnya bersama dengan kemajuan teknologi ini. Bahkan
Islam menggalakkan umatnya agar melengkapi diri dengan teknologi moden
dan menggunakannya untuk menyebar kebenaran dan mencegah kemunkaran.
Walau
bagaimana pun adalah penting umat Islam dibimbing atau diperingatkan
kembali akan adab-adab ketika berkomunikasi melalui internet. Ini kerana
dalam pemerhatian terhadap wadah-wadah perbincangan di internet, jelas
terlihat keghairahan setengah pihak apabila memperoleh kebebasan melalui
internet. Kalau dulu mereka merasa seperti terdapat dinding yang tebal
bagi menyampaikan apa yang ada dalam fikiran, namun hari ini sudah tiada
lagi. Kalau dulu, surat yang dihantar ke akhbar tidak pernah
diterbitkan, hari ini mereka tidak lagi memerlukan akhbar untuk
menyuarakan isi hati mereka. Kalau dulu, mereka sukar untuk bertemu
dengan wakil-wakil rakyat atau pemimpin masyarakat, hari ini mereka
boleh langsung menyampaikan pandangan kepada mereka.
Sehinggakan
pada hari ini, mereka boleh terbitkan akhbar atau majalah sendiri di
alam siber tanpa perlu permit lagi dari mana-mana pihak. Tiada siapa
yang boleh menghalang mereka.
Namun
berikutan kebebasan ini, tercetus juga gejala-gejala negatif yang
bertentangan dengan ajaran Islam. Antara gejala-gejala ini ialah
• Menyebarkan fitnah,
• Menyebarkan berita bohong, separuh bohong atau yang tidak pasti kebenarannya
• Mengaibkan peribadi orang di khalayak ramai
• Menghukum orang tanpa bukti
• Memanggil orang lain dengan panggilan seperti abu lahab, abu jahal dan fasiq
• Menyebarkan cerita-cerita dongeng yang tidak menyumbang bagi kebaikan masyarakat
• Berdebat dengan cara yang tidak beradab
Ini
adalah gejala sumbang yang dicela oleh Islam. Islam telah mencela
perkara ini lama dahulu. Apa yang ditakuti ialah sekiranya masyarakat
tidak dibimbing dengan bimbingan yang betul, kemajuan teknologi ini
hanya akan menyemarakkan gejala ini untuk berleluasa dan membudaya
sedangkan Islam menganjurkan kita untuk membanterasnya.
Kita
tidak dapat menghalang umat Islam dari menggunakan internet dan e-mel
dan tidak akan menghalang mereka. Apa yang perlu ialah membimbing mereka
agar memelihara adab-adab yang betul dalam penggunaan internet dan
e-mel.
Berikut adalah beberapa adab-adab Islam yang perlu dijaga bagi menangani gejala buruk di e-mel seperti yang dinyatakan di atas.
1.
Dapatkan penjelasan mengenai maklumat yang diterima apabila tidak
faham atau kurang jelas dan pastikan juga kebenaran maklumat berkenaan.
Allah taala berfirman yang bermaksud;
“Wahai
orang-orang yang beriman, jika kami di datangi oleh orang yang fasiq
dengan satu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak
menimpakan satu musibah ke atas satu kaum tanpa mengetahui keadaannya,
yang menyebabkan kamu menyesal pada apa yang kamu lakukan.” (Al-Hujurat :
6)
2.
Apabila berusaha untuk mendapatkan penjelasan atau mencari kebenaran,
bertanyalah pada mereka yang pakar atau mengetahui dalam bidang
berkenaan atau bertanya langsung pada pihak berkenaan. Allah taala
berfirman yang bermaksud
“Maka bertanyalah orang yang mempunyai pengetahuan, jika kamu tidak mengetahui.” (An-Nahl : 43)
Bertanya
sembarangan bukan hanya tidak akan menjelaskan keadaan atau kebenaran
yang dicari tetapi juga boleh menyebabkan penyelewengan atau kesilapan
dalam membuat kesimpulan. Bertanya sembarangan juga boleh mengakibat
perbuatan mengintip rahsia orang lain yang dilarang oleh Allah taala.
Allah taala telah berfirman yang bermaksud
“Dan janganlah kamu mencari kesalahan orang (mengintip).” (Al-Hujurat : 12)
3.
Elakkan dari membuat pra-sangka atau hukuman awal sebelum membuat
kesimpulan atau menyatakan sesuatu. Allah taala berfirman yang bermaksud
“Wahai
orang-orang yang beriman! Jauhilah dari berbanyak buruk sangka,
sesungguhnya berburuk sangka itu sebahagian dari dosa.” (Al-Hujurat :
12)
4.
Apabila melibatkan diri dalam perbincangan mengenai apa jua isu,
hendaklah bersifat terbuka untuk mendengar pelbagai pandangan. Allah
taala berfirman yang bermaksud
“Maka
berikanlah berita gembira bagi hamba-hambaku, mereka yang mendengar
pandangan-pandangan dan mengikut yang terbaik di antaranya.” (Az-Zumar :
17-18)
Perbezaan
pandangan dan kepelbagaian pandangan tidak semestinya tercela atau
negatif. Islam menyediakan ruang bagi umatnya untuk berbeza pandangan.
Yang penting ialah menjaga adab-adab dalam perbezaan pendapat.
5. Apabila berhujah untuk meneguhkan pendirian, lakukanlah dengan cara yang terbaik. Allah taala berfirman yang bermaksud
“Serulah
ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan contoh yang baik dan berdebatlah
dengan mereka dengan cara yang terbaik.” (An-Nahl : 125)
“Dan janganlah kamu berdebat dengan ahli kitab kecuali dengan cara yang terbaik”(Al-Ankabut : 46)
Allah
taala bukan hanya menyeru kita berdebat dengan baik tetapi dengan cara
yang terbaik (Ahsan). Kalau kita diperintah untuk melakukan sedemikian
terhadap ahli kitab, maka lebih utama untuk melakukannya terhadap sesama
muslim.
6.
Apabila melibatkan diri dalam perbincangan, berhati-hati dari sifat
dengki dalam diri kerana Allah taala meminta kita akan menjauhkan diri
dari sifat sedemikian. Allah taala berfirman yang bermaksud;
“Wahai Tuhan kami, janganlah Kau jadikan dalam hati kami kedengkian terhadap mereka yang beriman.” (Al-Hasyr :10)
7. Berlaku benar sentiasa. Allah taala berfirman yang bermaksud
“Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan jadilah kamu bersama orang-orang yang benar.” (At-Taubah : 119)
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud
“Sesungguhnya kebenaran itu membawa kepada kebaikan dan kebaikan membawa ke syurga.” (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)
Antara
manifestasi sifat benar dan jujur ialah keterbukaan terhadap identiti
diri dan tidak berlindung di sebalik nama-nama samaran. Secara
psikologi, apabila seseorang itu berkomunikasi dengan identiti yang
terbuka ia akan lebih bertanggungjawab terhadap apa yang ia perkatakan
dan lebih berhati-hati dalam komunikasinya.
8.
Gunakanlah bahasa yang baik dalam menyampaikan pandangan. Kita
hendaklah melayan orang lain dengan cara yang kita suka orang lain
melakukannya pada kita dan tidak melakukan apa yang kita tidak suka
orang lain lakukan pada kita.
Walau
pun Firaun adalah zalim dan degil dengan kekufurannya tetapi Allah
taala tetap menyuruh nabi Musa dan Harun agar bertutur dengan lembut
kepadanya. Allah taala berfirman yang bemaksud
“Pergilah
kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya ia telah melampau batas.
Berkatalah kepadanya dengan kata-kata yang lembut. Semoga ia beringat
dan takut.” (Taha : 43-44)
9.
Bincangkan isu bukan keperibadian seseorang kecuali jika ia relevan
dalam perbincangan. Kemukakan hujah bagi pandangan yang kita rasa benar
untuk memenangkannya. Jangan memenangkan sesuatu pandangan dengan
menyerang keperibadian seseorang (character assasination). Rasulullah
s.a.w bersabda yang bermaksud
“Sorang
muslim adalah saudara kepada sesama muslim, tidak boleh menganiayanya
atau membiarkan dianianya. Sesiapa yang menunaikan hajat saudaranya,
Allah akan menunaikan hajatnya. Siapa yang membebaskan kesukaran dari
seorang muslim, Allah akan membebaskan kesukarannya di hari Kiamat.
Siapa yang menutup aib seorang muslim, Allah akan menutup keaibannya di
hari Kiamat.” (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)
10.
Jangan sekali-kali bersegera atau gopoh untuk menjawab e-mel yang
diterima atau mem ‘forward’ berita yang diperolehi kepada khalayak
ramai. Sebaliknya berfikir secara tenang, dapatkan maklumat yang betul
dan jawab dengan baik.
11. Jika ingin mendakwa sesuatu, maka ke atas kita untuk mengemukakan bukti. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud
“Bukti ke atas siapa yang mendakwa dan sumpah ke atas siapa yang menginkarinya.” (Riwayat Al-Baihaqi)
Adalah
satu kesilapan apa bila kita menerima sesuatu maklumat, lalu terus kita
sebarkannya sebelum memastikan kebenaran maklumat itu atau bukti
terhadap dakwaan dalam maklumat itu lalu menuntut pula pihak berkenaan
untuk mengemukakan bukti dan membersihkan dirinya dari dakwaan
berkenaan. Ini adalah terbalik dari apa yang sepatutnya.
12.
Termasuk dalam hak saudara kita ialah untuk menjaga privacy saudara
kita. Ramai di antara kita yang mahukan privacy bagi e-mel kita. Oleh
itu, jangan sebarkan e.mel seseorang merata-rata melalui ‘cc’ dan amalan
‘forward’ kerana ia boleh menyebabkan e-mel berkenaan disalahguna oleh
pihak tertentu dan menggangu saudara kita. Rasulullah s.a.w bersabda
yang bermaksud
“Seorang
muslim yang sebenar ialah apabila seorang muslim yang lain sejahtera
dari (kejahatan) lisan dan tangannya.” (Riwayat Al-Bukhari)
13.
Jika kita telah melakukan kesilapan di khalayak ramai, jangan malu
untuk meminta maaf. Jika kita telah menyebarkan maklumat yang salah,
jangan teragak-agak untuk membuat makluman umum agar ia tidak terus
tersebar.
14.
Jangan melibatkan diri dengan ‘hoax’ kerana ia adalah pembohongan.
Berbohong itu dilarang. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud
“Adalah
menjadi pengkhianatan yang besar, apabila anda menyampaikan sesuatu
berita kepada saudaramu, sedang ia mempercayainya, manakala anda pula
membohonginya.” (Riwayat Ahmad & At-Tabarani)
Di
dalam kitab Ihya’ Ulumuddin, Imam Al-Ghazali telah menulis satu bab
khusus mengenai bencana lidah. Dalam bab itu, beliau menyenaraikan
bencana lidah seperti berikut
• Berkata yang tidak perlu
• Mengambil tahu hal orang lain
• Melibatkan diri dalam kebatilan
• Berbantahan dan bertengkar
• Bertelingkah
• Berkata kotor, memaki dan cabul
• Melaknat
• Bergurau yang berlebihan
• Menghina dan mengejek
• Mendedahkan rahsia dan keaiban
• Berbohong
• Mengumpat
• Melaga-lagakan orang
• Terlibat dalam perkara yang sia-sia / tiada faedah
• Bertanya perkara yang tidak penting dan pelik-pelik
Dalam
konteks hari ini, komunikasi dalam bentuk perbincangan dan perbualan /
sembang bukan hanya berlaku melalui lidah tetapi juga melalui jari-jari
yang mengetik papan kunci komputer. Apa yang merupakan bencana lidah
sekarang ini berubah menjadi bencana berkomunikasi.
Oleh
itu, walau pun bencana yang dinyatakan ditulis berkaitan dengan lidah
tetapi ia amat relevan dengan internet dan e.mel sebagai saluran
komunikasi hari ini dan masa akan datang.
Diingatkan
kepada sekalian umat Islam agar bertakwa pada Allah taala dalam
berkomunikasi secara moden hari ini kerana silap dalam berkomunikasi
akan mengakibatkan kesilapan, dosa dan ancaman azab dari Allah taala.
Allah taala berfirman yang bermaksud
“Dan
orang-orang yang menyakiti orang-orang beriman lelaki dan perempuan
dengan kesalahan yang mereka tidak melakukannya, maka sesungguhnya
mereka telah menanggung pembohongan dan dosa yang nyata.” (Al-Ahzab :
58)
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud
“Jangan
seseorang kamu melemparkan tuduhan lain dengan kufur dan jangan pula
menuduhnya fasiq, melainkan sifat itu akan menimpanya, sekiranya orang
itu tidak sedemikian.” (Riwayat Al-Bukhari & Muslim)
Di
dunia ini pula, kesilapan dalam berkomunikasi melalui e-mel boleh pula
mengakibatkan tindakan saman malu ke atas pihak yang memfitnah dan
mengaibkan seseorang di khalayak ramai.
Orang
dahulu berkata terlajak perahu boleh dikayuh ke belakang, terlajak kata
buruk padahnya kerana kata tidak dapat ditarik balik. Hari ini terlajak
e-mel lebih bahaya kerana ia boleh disimpan untuk tempoh yang lama,
dikeluarkan kembali dan diedarkan pula dengan meluas.
Artikel : Ustaz Muhammad Hanif Hassan
hanifiyah.multiply.com
hanifiyah.multiply.com
http://www.mamat.my
Comments
Post a Comment