- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Friday, November 9, 2012







AKTIVITI KAMPONG







KANDAR SEMAI


MENGERAT PADI

BAJAK SAWAH

KENDUR KERBAU

 



































 
.






AKTIVITI KAMPONG







KANDAR SEMAI


MENGERAT PADI

BAJAK SAWAH

KENDUR KERBAU

 



































 
.










.... kemudian di letakkan di celah perdu pokok padi untuk proses seterusnya iaitu memukui ~ memukul.



Pokok padi di pukul pada tangga yang diletakkan dalam tong padi dan didepan tong diletakkan layar daripada plastik baja untuk elakkan daripada padi tercampak keluar. Padi yang telah dikumpulkan, di jemur dan dianginkan untuk pisahkan dengan hampas. Kemudian akan dimasukkan dalam guni padi untuk dihantar ke kilang.

Kalau masa menanam atau mengerat nie.. sy punya tugas kena hantaq makanan untuk orang yang menanam atau mengerat tue. Tak dernya sy nak duduk lama di bendang.. geli dengan pacat. Hantar makanan... terus lari menyerit balik :p

Selalunya, menanam atau mengerat nie kerja orang perempuan. Kerja orang lelaki masa menanam ialah kandaq semai ke petak bendang. Kalau masa mengerat.. orang lelaki memukui padi.

Sy masih ingat lagi ada satu sistem yang orang kampung guna kalau masa mengerat atau menanam... iaitu kupang & derau. Kupang maknanya, kerja mengerat atau menanam upahnya dibayar dengan duit. Derau pulak maksudnya dalam satu kumpulan tue masing-masing bergilir buat kerja. Kalau padi sy dah masak dulu, kawan-kawan dalam kumpulan sy akan mengerat bendang sy dulu. Esoknya padi Jah masak.. sy pi mengerat padi dia pulak.

Arwah mak sy selalunya akan reserve kan satu tempat untuk dia tanam padi pulut untuk buat ketupat masa raya & untuk makan sendiri. Dia juga ada tanam sikit spesis padi yang kami panggil padi burung... padi nie biji padinya kecik & pokoknya pon kecik dan rendah ajerr...

.. tapi bila last time sy jejak kaki ke bendang? Lamaaa sangat walaupun rumah dekat ajer ngan bendang... la nie katanya bendang ada lintah, lagilahhhh geli :p


DongAlat ini digunakan semasa kerja-kerja menghirik (mengirik) dijalankan bertujuan untuk meleraikan buah padidaripada tangkai.
3. Memukul (Membanting) Padi
 Proses ini juga merupakan satu kaedah untuk memisahkan buah padi daripada tangkainya. Dalamproses ini sebuah tong padi yang di lengkapi dengan sehelai layar yang diperbuat daripada tikar dansebuah tangga kecil di dalamnya berserta dengan kayu (buloh) yang mencekangkan layar yang dikenali sebagai "turus layar" akan digunakan. Kedap-kedap padi akan dipukul ke dalam tong padi danbuah padi akan terlerai masuk dan terhimpun di dalam tong tersebut. Buah padi kemudiannya akandiisikan ke dalam guni (karung).
Tong padi dan Layar digunakanuntuk memukul padiKedap padiGambar ini menunjukkan kedap-kedap padi diikat sebelum dipukulke dalam tong.
 bila dah besar, kena cabut semai tue, depa ikat semai & kandaq untuk diagih-agihkan ke keseluruhan petak bendang.

Bila dah siap tanam, biar hingga besar, tapi dalam pada tue kenalah tabur baja. Bila pokok padi dah besar, ayaq dalam petak bendang akan dikeringkan dan selalunya masa nie lah orang kampung rajin menggagau ikan, mengail ikan, menangkoi, menjala & macam-macam lagi.

Tunggu padi masak... kalau masa tunggu padi masak nie, sy ingat selalu petang-petang abah bawa kami naik motor ronda-ronda naik motor tengok padi, masing-masing pakat berebut nak duduk depan motor.. hai nostalgia batul.

Bila padi dah masak, pokok padi akan dikerat dengan pisau mengerat..Penyisir KayuPenyisir ini dibuat daripada kayu cengal, halban atau kayu beruas dan mata atau giginyadibua
Untuk kami yang budak-budak nie... masa cabut semai nie, kami bubuh semai atas plastik besar, kami tarik dalam bendang untuk hantar ke petak bendang. Sy tarik satu bucu, kakak sy tarik satu bucu.

Dalam bendang kan ada ayaq.. jadi seronoklah. Masa pergi bawak semai, masa balik.. kami gilir-gilir naik atas plastik tue pulak. Kakak sy duduk atas plastik dan sy tarik dia, bergilir-gilir lah. Masa tue bendang tak ada lintah & pacat kat batas bendang ajer. Main kejar-kejar dalam bendang.. penat tue memang penat tapi.... syokkk ooooo!!!!

Tapi ada satu jenis semut api yang kekadang ada dalam semai.. kalau kena gigit, sakit sungguh. Sy pernah tengok paha arwah mak sy yang kena gigit & bengkak menggelupas kulit. Sy pernah tanya arwah mak sy.. sakit tak? Dia kata kalau budak-budak budak dah menangis, nasib baik dia dah tua. Maknanya sakit sungguh bisa kena gigit semut tue :( :( sedihnyaa...

Semasa proses menanam.. semai tue akan akan dicarikkan kepada yang lebih kecil dan ditanam dengan kuku kambing.
t daripada batang pokok pinang atau pokok nibog yang diraut halus.ii.Penyisir BesiPenyisir ini berbentuk serupa dengan penyisir kayu. Ianya diperbuat daripada besi semuanyakecuali pemegangnya sahaja dibuat daripada kayu.iii.Penyisir Kapar / Sisir KaparPenyisir ini berbentuk T. Ianya dibuat daripada kayu dan matanya daripada batang nibongatau pinang.Menggala (Membajak Sawah)Kerja-kerja mengggala (bajak)sawah sedang dilakukan olehseorang petani denganmenggunakan tenggala yang ditarikoleh seekor kerbau.KerbauBoleh dianggap sebagai jenteradalam proses membajak sawah. Iaakan bertindak sebagai penariktenggala.Sisir BesiPeranan dan fungsinya seperti sisirkayu iaitu untuk menghalus,merata dan memecah ketulan-ketulan tanah sertamembersihkannya daripada rumputrampai.










.... kemudian di letakkan di celah perdu pokok padi untuk proses seterusnya iaitu memukui ~ memukul.



Pokok padi di pukul pada tangga yang diletakkan dalam tong padi dan didepan tong diletakkan layar daripada plastik baja untuk elakkan daripada padi tercampak keluar. Padi yang telah dikumpulkan, di jemur dan dianginkan untuk pisahkan dengan hampas. Kemudian akan dimasukkan dalam guni padi untuk dihantar ke kilang.

Kalau masa menanam atau mengerat nie.. sy punya tugas kena hantaq makanan untuk orang yang menanam atau mengerat tue. Tak dernya sy nak duduk lama di bendang.. geli dengan pacat. Hantar makanan... terus lari menyerit balik :p

Selalunya, menanam atau mengerat nie kerja orang perempuan. Kerja orang lelaki masa menanam ialah kandaq semai ke petak bendang. Kalau masa mengerat.. orang lelaki memukui padi.

Sy masih ingat lagi ada satu sistem yang orang kampung guna kalau masa mengerat atau menanam... iaitu kupang & derau. Kupang maknanya, kerja mengerat atau menanam upahnya dibayar dengan duit. Derau pulak maksudnya dalam satu kumpulan tue masing-masing bergilir buat kerja. Kalau padi sy dah masak dulu, kawan-kawan dalam kumpulan sy akan mengerat bendang sy dulu. Esoknya padi Jah masak.. sy pi mengerat padi dia pulak.

Arwah mak sy selalunya akan reserve kan satu tempat untuk dia tanam padi pulut untuk buat ketupat masa raya & untuk makan sendiri. Dia juga ada tanam sikit spesis padi yang kami panggil padi burung... padi nie biji padinya kecik & pokoknya pon kecik dan rendah ajerr...

.. tapi bila last time sy jejak kaki ke bendang? Lamaaa sangat walaupun rumah dekat ajer ngan bendang... la nie katanya bendang ada lintah, lagilahhhh geli :p


DongAlat ini digunakan semasa kerja-kerja menghirik (mengirik) dijalankan bertujuan untuk meleraikan buah padidaripada tangkai.
3. Memukul (Membanting) Padi
 Proses ini juga merupakan satu kaedah untuk memisahkan buah padi daripada tangkainya. Dalamproses ini sebuah tong padi yang di lengkapi dengan sehelai layar yang diperbuat daripada tikar dansebuah tangga kecil di dalamnya berserta dengan kayu (buloh) yang mencekangkan layar yang dikenali sebagai "turus layar" akan digunakan. Kedap-kedap padi akan dipukul ke dalam tong padi danbuah padi akan terlerai masuk dan terhimpun di dalam tong tersebut. Buah padi kemudiannya akandiisikan ke dalam guni (karung).
Tong padi dan Layar digunakanuntuk memukul padiKedap padiGambar ini menunjukkan kedap-kedap padi diikat sebelum dipukulke dalam tong.
 bila dah besar, kena cabut semai tue, depa ikat semai & kandaq untuk diagih-agihkan ke keseluruhan petak bendang.

Bila dah siap tanam, biar hingga besar, tapi dalam pada tue kenalah tabur baja. Bila pokok padi dah besar, ayaq dalam petak bendang akan dikeringkan dan selalunya masa nie lah orang kampung rajin menggagau ikan, mengail ikan, menangkoi, menjala & macam-macam lagi.

Tunggu padi masak... kalau masa tunggu padi masak nie, sy ingat selalu petang-petang abah bawa kami naik motor ronda-ronda naik motor tengok padi, masing-masing pakat berebut nak duduk depan motor.. hai nostalgia batul.

Bila padi dah masak, pokok padi akan dikerat dengan pisau mengerat..Penyisir KayuPenyisir ini dibuat daripada kayu cengal, halban atau kayu beruas dan mata atau giginyadibua
Untuk kami yang budak-budak nie... masa cabut semai nie, kami bubuh semai atas plastik besar, kami tarik dalam bendang untuk hantar ke petak bendang. Sy tarik satu bucu, kakak sy tarik satu bucu.

Dalam bendang kan ada ayaq.. jadi seronoklah. Masa pergi bawak semai, masa balik.. kami gilir-gilir naik atas plastik tue pulak. Kakak sy duduk atas plastik dan sy tarik dia, bergilir-gilir lah. Masa tue bendang tak ada lintah & pacat kat batas bendang ajer. Main kejar-kejar dalam bendang.. penat tue memang penat tapi.... syokkk ooooo!!!!

Tapi ada satu jenis semut api yang kekadang ada dalam semai.. kalau kena gigit, sakit sungguh. Sy pernah tengok paha arwah mak sy yang kena gigit & bengkak menggelupas kulit. Sy pernah tanya arwah mak sy.. sakit tak? Dia kata kalau budak-budak budak dah menangis, nasib baik dia dah tua. Maknanya sakit sungguh bisa kena gigit semut tue :( :( sedihnyaa...

Semasa proses menanam.. semai tue akan akan dicarikkan kepada yang lebih kecil dan ditanam dengan kuku kambing.
t daripada batang pokok pinang atau pokok nibog yang diraut halus.ii.Penyisir BesiPenyisir ini berbentuk serupa dengan penyisir kayu. Ianya diperbuat daripada besi semuanyakecuali pemegangnya sahaja dibuat daripada kayu.iii.Penyisir Kapar / Sisir KaparPenyisir ini berbentuk T. Ianya dibuat daripada kayu dan matanya daripada batang nibongatau pinang.Menggala (Membajak Sawah)Kerja-kerja mengggala (bajak)sawah sedang dilakukan olehseorang petani denganmenggunakan tenggala yang ditarikoleh seekor kerbau.KerbauBoleh dianggap sebagai jenteradalam proses membajak sawah. Iaakan bertindak sebagai penariktenggala.Sisir BesiPeranan dan fungsinya seperti sisirkayu iaitu untuk menghalus,merata dan memecah ketulan-ketulan tanah sertamembersihkannya daripada rumputrampai.

No comments:

Post a Comment