Haram mengambil zakat pendapatan
Mengambil
zakat pendapatan adalah haram kerana tak perlu mengambilnya dengan
sebab yang akan datang, lagipula menzalimi orang yang diwajibkan
mengeluar zakat pendapatan. Sekiranya orang yang makan
gaji/berpendapatan tetap, ada simpanan duit yang sampai nisab maka dia
wajib zakat simpanan apabila sampai hol (cukup setahun) dan sekiranya di
dalam hitungan sampai nisab tetapi dalam simpanan tidak ada nisab dan
terkadang orang ini tidak cukup gajinya/pendapatannya untuk perbelanjaan
diri dan orang yang di bawah tangungannya maka orang yang mewajibkan
zakat pendapatan telah menginyanya dan menzaliminya
ولاتأكلوا أموالكم بينكم بالباطل
Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, al-Baqarah 188
Pekara yang wajib zakat hanya lima pekara
1. Binatang ternakan yang cukup nisab dan cukup tahun.
2. Emas dan perak yang cukup nisab dan cukup tahun (zakat simpanan). Duit simpanan wajib zakat kerana ianya ganti emas. Zakat galian, dan rikaz yang sampai nisab keduanya.
3. Tanaman bijirin, yang cukup nisab.
4. Buah tamar dan angur yang cukup nisab.
5. Harta perniagaan yang cukup nisab dab cukup tahun.
. والله اعلم
Adakah wajib jumat pabila hari raya jatuh pada hari jumat?.
Apabila
hari raya jatuh pada hari jumat maka hadir ahli kampung yang jauh yang
wajib jumat untuk sembahyang hari raya, jikalau kembali mereka kepada
keluarga mereka nescaya meraka akan luput jumat adakah mereka boleh
kembali kepada keluarga mereka selepas sembahyang hari raya. dijawab
ulama Syafie harus mereka itu kembali dan mereka itu boleh meningalkan
jumat.
Difaham
dari kalam ulama itu bahawa orang yang boleh meningalkan jumat pada
hari itu ialah mereka yang duduk jauh yang mana jikalau kembali mereka
selepas sembahyang hari raya nescaya mereka tidak sempat datang semula
ketempat jumat. Pada asalnya mereka itu wajib jumat kerana mendengar
seruan azan dari kampung yang wajib jumat.
Dengan
itu sekarang di Malaysia, kita lihat tidak ada tempat yang keadaan
seperti itu. kalau adapun munkin dikawasan pendalaman seperti di Sabah
dan Serawak. ditempat lain kemudahan banyak samaada mereka boleh kembali
dengan kenderaan atau lainnya dan tempat dikerjakan sembahyang jumat
dekat.
Syarat boleh meningalkan jumat pada masalh ini:
1.
hendaklah mereka itu bersembahyang hari raya di tempat jumat. Jika
mereka kerjakan sembahyang hari raya di tempat yang tidak di buat jumat
seperti surau atau lainnya maka wajib mereka datang ketempat jumat untuk
sembahyang jumat.
2.
kesukaran kembali ketempat jumat sehinga jika mereka kembali dan datang
semula meluputkan jumat. Jika mudah kembali ketempat jumat maka wajib
mereka itu mengerjakan sembahyang jumat.
3.
mereka itu telah kembali sebelum masuk waktu jumat. Sekiranya mereka
masih berada di kampung yang dibuat jumat maka wajib mereka mengerjakan
sembahyang jumat.
4.
Hadir mereka itu ke tempat jumat untuk sembahyang hari raya. Jika hadir
mereka ketempat jumat bukan kerana sembahyang hari raya tetapi kerana
membeli barang atau lainnya maka wajib jumat diatas mereka itu sekalipun
mereka sudah kembali ke tempat mereka.
Cara mengira fidyah puasa ramadan bagi orang yang telah mati
Fidyah puasa ramadan orang yang telah mati.
Menurut
Mazhab Syafie wajib mengeluarkan fidyah kerana meningalkan puasa
ramadan bagi orang yang mati yang tidak mengqada puasanya itu. Fidyah
itu dikeluarkan dari harta peningalan simati sebelum pembahagian pesaka.
Fidyah kerana meningalkan puasa Ramadan ialah satu cupak bagi setiap satu hari yang tidak dipuasakan.
Fidyah
tidak megqada setelah masuk ramadan yang lain satu cupak, setiap
melangkaui satu ramadan dan digandaka jika melangkaui beberapa ramadan.
Jadual fidyah berganda kerana tidak qada puasa dan melangkawi Ramadan yang lain
Disini
saya buat contoh seorang yang baligh pada umurnya lima belas tahun dan
mati pada umurnya dua puluh lima tahun padahal dia tidak pernah
berpuasa.
Peringatan jadual tidak perlu dibuat hanya dicatat disini untuk kemudahan memahami.
Caranya
ialah pastikan umur baligh dan umur mati menurut tahun hijrah bukan
tahun masihi, kemudian tolakkan umur mati dengan umur baligh contoh
25-15=10 kemudian darabkan 10 dengan 30 cupak = 300 cupak, ini fidyah
ganda pada ketika umurnya 15 tahun (T1). Kemudian susutkan 30 cupak pada
tahun kedua (T2) dan susut kan pada tahun ketiga (T3) begitulah
seterusnya sehinga mati.
Yang
lebih mudah guna calculator tekan 30+30 kemudian tekan = berturut
sehinga umur mati, pada contoh tekan 9 kali, kerana yang pertama telah
dicampur. Jangan lupa catat setiap yang terhasil kemudian campurkan keseluruhannya.
Cara ini boleh diguna pada fidyah orang yang tidak mengqada puasa sehinga melangkaui beberapa ramadan sedangkan dia masih hidup.
Jika
dia mati setelah melalui ramadan pada tahun mati (25t, T11)maka tidak
wajib fidyah yang disebabkan tidak megqada puasa yang disebabkan
melangkaui ramadan kerana dia tidak ada melangkau ramada pada tahun itu,
dia hanya perlu membayar fidyah puasa yang tidak diqada sahaja atau
ahli waris qadakan untuknya dengan tidak perlu mengeluarkan fidyah.
Sekiranya
tahun dia mati belum lagi melalui ramadan maka tidak ada gandaan pada
umur 24 tahun (24t, T10) dan cupak ganda hanya didorab dengan sembilan
iaitu 30 × 9=270 kemudian susutkan 30 pada setiap tahun seperti diatas.
Kemudian campurkan keseluruhan cupak tahun mati:
Lihat pada cuntoh ramadan yang ke 11
300
|
270
|
240
|
210
|
180
|
150
|
120
|
90
|
60
|
30
|
300
+ 270 + 240 + 210 + 180 + 150+ 120 + 90 + 60 + 30 = 1650 cupak yang
wajib dikeluarkan fidyah berganda kemudian campurkan pula dengan fidyah
puasa 330, sila lihat pada ruang puasa yang perlu diqada, jadilah
1650+330 =1980.
Peingatan sebelum mengira pastikan anda berada di dalam keadaan apa sila lihat di Fidyah kerana meningalkan puasa
Saya ucapkan selamat berpuasa
Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa
Nak tahu hukum puasa sila klik disini
Zakat fitrah klik disini
Orang yang menirima zakat klik disini
Fidyah puasa klik disini
Malam lailatul qadar klik disini
Sembahyang tasbih
Sekiranya
dilakukan sembahyang tasbih pada siang hari maka disembahyang empat
rakaat dengan satu salam sementara jika di lakukan pada malam maka
hendaklah disembahyangkan dua rakaat dengan satu salam kemudian dua
rakat lagi satu salam.
1. Mulakan sembahyang sunat tasbih dengan niat.
Ini niat sembahyang tasbih empat rakaat أصلي سنة التسبيح اربع ركعات لله تعالي maka lintaskan didalam hati sahaja aku sembahyang sunat tasbih empat rakaat kerana Allah تعالي
Ini
niat sembahyang tasbih dua rakaat أصلي سنة التسبيح ركعتين لله تعالي
maka datangkan niat dalam hati sahaja aku sembahyang sunat tasbih dua
rakaat kerana Allah تعالي.
2. Baca doa’ iftitah (الله أكبركبيرا والحمد لله كثيرا ) hinga selesai.
3. Baca al- fatihah.
4. Baca surah (ألهاكم التكاثر) hinga selesai.
5. Dibaca lima belas kali tasbih ini (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
6. Rukuk dan baca tasbih rukuk kemudian baca tasbih ini sebanyak sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
7. A’tidal dan baca tasbih sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
8. Sujud pertama baca tasbih sujud kemudian baca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
9. Duduk antara dua sujud dan baca (رب اغفر لي وارحمني واجبرني) hinga selesai kemudian dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
10. Sujud kedua dibaca tasbih sujud kemudian dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
11. Bangkit dari sujud dan duduk istiraha (berehat sebentar) dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
Kemudian bangkit pada rakaat kedua
1. Baca Al-Fatihah.
2. Baca surah (والعصر) hinga selesai.
3. Dibaca lima belas kali tasbih ini (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
4. kemudia ikut atoran diatas dari No. 6 hinga No. 10.
5. kemudia bangkit dari sujud dan duduk tahyat dan dibaca tahyat dan selawat kemudian dibaca tasbih ini sepuluh kali (سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم).
Kemudian beri salam jika disembahyangkan pada malam dan diperbuat dua
rakaat lagi dan dibaca pada rakaat pertama selepas fatihah (قل يا أيها الكافرون) hinga selesai dan di ikut aturan di atas dari No. 5 hinga No. 11. Kemudian bangkit rakaat kedua dibaca (قل هو الله أحد) hinga selesai kemudia ikut atoran seperti di atas pada rakaat kedua.
Setiap serakaat tujuh puluh lima kali tasbih jadi keseluruhan tasbihnya tiga ratus kali tasbih.
Rinkasan
tasbih setiap selepas baca surah lima belas kali, dan tasbih dibaca
sepuluh kali pada rukuk, i’tidal, sujud, duduk antara dua sujud, sujud
kedua, duduk istirahah atau tahyat.
Bab yang pertama qaedah yang ke lima العادة محكمة
العادة محكمة
Adat itu dijadikan hukum.
Makna qaedah ini ialah bahawa syarak itu adalah hakim maka Dia menjadikan kebanyakan hukum dari adat dan kebisan manusia.
Makna adat disini ialah perkara yang kebiasan mengikut tabiat manusia atau lainnya seperti kadar haidh.
Adapun
hukum adat pada ilmu tauhid perkara yang dicuba beberapa kali dan
hasilnya akan didapati sama seperti makan menyebabkan kenyang.
Sementara
adat orang melayu seperti bersanding dan lainnya, itu tidak termasuk
pada qaedah ini yakni bukan adat yang hendak dibahas disini.
Qaedah ini dikeluarkan dari hadis yang diriwayat oleh Muslim ما رآه المسلمون حسنا فهو عند الله حسن perkara yang melihat oleh orang islam padanya ada kebaikan maka ianya disisi Allah baik.
Hukum yang bergantung dengan kebiasan dan adat manusia itu didalam masalah fekah amat banyak.
Sabahagian
hukum yang bergantung dengan adat ialah seperti tahun permulan
perempuan datang haidh, tahun baligh, tahun keluar mani, sekurang-kurang
masa haidh, sekurang-kurang masa nifas, sekurang-kurang masa suci
antara dua haidh, kebiasan ketiga-tiga itu, sebanyak-banyak ketiga-tiga
itu semua ini adalah hasil pemeriksan Imam Syafie. Yang dikehendaki
sedikit atau banyak pada perbuatan yang membatal kan sembahyang dan yang
dikehendaki dengan sedikit atau banyak pada najis yang dimaafkan.
Sebahagiannya
lagi, harus berpuasa pada hari syak bagi mereka yang sudah beradat
berpuasa seperti puasa isnin khamis yang bebertulan pada hari syak.
Sebahagiannya harus menerima hadiah oleh kadi daripada orang yang sudah kebiasan memberi kepadanya.
Berkata Zarkashyi “Imam Syafie tidak mengira adat pada dua tempat:
1.
menyuruh sesaorang memperbuat satu perkerjaan pada adatnya hendaklah
diberi upah, berkata Imam Syafie jika tidak dilakukan akad upah maka
tiada pengupah baginya.
2. tidak sah jual-beli unjuk mengunjuk (المعاطاة)
iaitu jual beli dengan tiada akad hanya penjual menunjukkan barang
sementara pembeli mengambilnya dengan bayaran sekalipun jual beli ini
sudah beradat di tempat itu”.
Bergantung dengan qaedah ini beberapa perbahasan.
Perbahasan pertama: pada perkara yang sabit hukumnya dengan adat
Yang
demikian terkadang sabit dengan sekali seperti pada masalah istihadah
maka perempuan yang istihadah hendak mengambil adat haidhnya sebelum
berlaku istihadah sekiranya tiada tamyiz pada darahnya. Maka yang
dikatakan adat haidh ialah kebiasan datang haidh sebelum istihadah,
walau pun sekali.
Dikira
sabit adat dengan sekali; pada hamba yang dijual maka dikira hamba itu
beraib, jika hamba itu ada melakukan sekali sahaja pada perkara-kara ini
seperti berzina, lari dari tuannya atau mencuri.
Terkadag dikira beradat apabila perkara itu berulang tiga kali seperti pada masalah orang yang mengagak buah tamar diatas pokok.
Terkadang
dikira beradat setelah berulang beberapa kali seperti anjing yang
diajar untuk dibuat berburu maka ianya dikira menerima ajaran dengan
dicuba lebih dari tiga kali maka didapati dia tidak khinat pada binatang
yang diburunya dengan memakannya, dengan itu halal memakan
perburuannya.
Perbahasan
kedua: adat diambil kira apabila umum perkara yang sudah beradat dan
ada kelebihan padanya, sekiranya tidak tetap tidak diguna adat.
Sebahagian
perkara yang masuk dalam perbahasan ini, seperti menjual sesuatu
harganya dirham dan tidak disebutkan dirham yang mana satu maka di kira
pembayaran itu dengan yang mana kah dirham yang berlaku adat/kebiasan
digunakan, sekiranya tidak tetap dirham yang diguna dengan makna tidak
satu pun antara pelbagai dirham itu yang kebiasan digunaka maka hendak
lah pembeli menerangkan mana satu dirham yang hendak dibayar, sekiranya
pembeli tidak memberi keterangan maka jual-beli itu batal.
Sebahagiannya,
kebiasan jual-beli dengan satu jenis barangan, atau satu bagainya,
seperti seorang yang hendak membeli susu dengan tidak sebut jenis susu
yang hendak dibeli maka sudah beradat disini yang dikehendaki susu itu
ialah susu pekat manis didalam tin bulkan susu lembu maka sah jual beli
dengan tidak sebut jenisnya kerana mengikut adat kebiasan tempat itu.
Sebahagiannya
madrasah yang diwakafkan untuk diajar ilmu hadis, sedangkan tidak
diketahui kehendak wakaf, adakah yang dikehendaki mengajar mustalah
hadis, membaca matan hadis, mengajar fekah hadis, atau sebagainya dari
pada ilmu yang bergantung dengan ilmu hadis. Persolan ini telah ditanya
oleh Ibnu Hajar kepada gurunya Hafis Abu Fadli Al-Iraqi maka dia
menjawab dengan bahawa, pada zahirnya hendaklah dikutkan syarat orang
yang mewakaf kerana setiap tempat berlainan istilah yang digunakan.
Faslon, cerayan perbahasan kedua terbahagi kepada beberapa fasal
Fasal pertama: Pada membicarakan berlawanan antara kebisan denga syarak
Perkara ini terbahagi kepada dua
Pertama perkara yang tidak bergantung padanya hukum syara’ maka hendaklah diguna pakai kebisan yang diamal.
Contoh
1. seorang yang bersumpah tidak mahu makan daging maka tidak jadi batal
sumpah apabila dia makan ikan kerana kebiasan manusia tidak mengatakan
ikan itu daging walaupun syarak menamakannya daging seperti pada firman
Allah وهو الذي سخر البحر لتأكلوا منه لحما طريا
Contoh
2. seorang yang bersumpah tidak akan duduk diatas hamparan, tidak duduk
dibawah atap, atau tidak duduk pada chaya lampu maka tidak batal
sumpahnya apabila dia duduk diatas bumi sekalipun Allah menamakan bumi
ini hamparan, tidak batal sumpah apabila dia duduk dibawah langit dan
sekalipun Allah menamakan langit itu atap, begitu juga tidak batal
sumpah apabila dia berada didalam chaya matahari sekalipun Allah
menamakan matahari, lampu.
Maka
didahulukan kebiasan pada sekelian itu kerana menamakan oleh syarak
akan sekelian itu tidak bergantung dengan hukum dan taklif.
Kedua perkara yang bergantung dengannya hukum syara’ maka didahulukan kebiasan yang diguna pakai.
Contoh
1. sekiranya seorang yang bersumpah tidak mahu sembahyang tidak akan
batal sumpah melainkan sembahyang yang mempunyi rukuk dan sujud
sekalipun syara’ menamakan solat jenazah sembahyang.
Contoh 2. seorang yang bersumpah tidak mahu puasa maka tidak batal sumpah dengan semata-mata menahan diri dari makan dan minum.
Contoh
3. sekiranya berkata suami jika engkau (isterinya) melihat anak bulan
maka engkau tertalak, maka dilihat akan anak bulan oleh orang lain dan
isteri itu mengetahui akan anak bulan sudah kelihatan maka jatuh talak
kerana ditangung baginya atas syarak kerana melihat adalah dengan makna
mengetahui seperti mana sabda Rasulullah صلي الله عليه والسلم : إذا ريتموه فصوموا
ertinya apabila kamu melihat anak bulan maka hendaklah kamu berpuasa
dengan itu orang yng mengetahui anak bulan sudah kelihatan juga wajib
puasa.
Fasal kedua pada berlawanan antara kebiasan dengan lugha/bahasa.
Pada perkara ini ada dua pendapat:
Pertama pendapat Qadi Husin, hendaklah diamalkan dengan hakikat lafas yang dihantar pada lugha/bahasa.
Kedua pendapat Bugawi, hendaklah didahulukan kebiasan manusia.
Cuba
lihat perbezan antara dua pendapat ini pada masalah, sekiranya seorag
sahabat datang kerumah dan dia tidak mahu makan dan berkata tuan rumah
pada sahabatnya itu “jika kamu tidak makan, isteri ku tertalak” maka
orang itu keluar dari rumah dengan tidak memakan sesuatu, kemudian dia
datang ke esokkan harinya dan dibawakan makanan dan disuruh makan maka
dia pun makan; jika kita mengikut pendapat pertama tidak jatuh talak
kerana hakikat lafas menghendaki, tidak makan itu ialah tertegah dari
makan sekarang dia sudah makan dan jika kita mengikut pendapat kedua
jatuh talak kerana kebiasan manusia mengatakan keluarnya dari rumah
menunjukkan dia tidak mahu makan pada masa disuruh makan kali pertama.
Sebahagian foro’ yang keluar dari ini fasal
Contoh
1. seorang yang bersumpah tidak mahu minum air maka batal sumpahnya
dengan dia meminum air laut sekalipun ianya tidak beadat diminum kerana
semata mata dipakai lugha/bahasa.
Contoh
2. seorang bersumpah tidak mahu makan roti maka batal sumpahnya dengan
dia memakan roti yang diperbuat dari beras sekalipun setengah manusia
tidak mengetahui adanya roti yang diperbuat dari beras.
Fasal ketiga pada berlawanan antara kebiasan yang umum dengan kebiasan yang khusus.
Perinsip umum (الضابط):
sekiranya kebiasan yang khusus itu boleh dihinga tidak memberi bekas
pada umum, seperti pada masalah jika adat kebiasan seorang perempuan,
haidhnya kurang dari apa yang telah diperiksa mengikut kebanyakan
perempuan nescaya di ikutkan kebiasan yang ramai tidak dikut kebiasan
perempuan itu, disisi pendapat yang asah.
Sekiranaya
kebiasan yang khusus itu tidak terhinga maka di pakai kebiasan itu,
seperti masalah berlaku kebiasan menjaga tanaman pada malam dan menjaga
binatang ternakkan pada siang, maka adakah dikira perkara itu seperti
kebiasan ramai atau tidak? Pendapat yang asah ya.
Perbahasan ke tiga. Adat yang tertentu bagi satu kawasan adakah ianya menapati syarat;
Padanya ada beberapa rupa masalah:
Contoh
1. berlaku adat suatu tempat membenarkan orang yang memegang gadaian
mengambil menfaat daripada benda yang digadai maka adakah menepati adat
mereka itu akan syarat sehinga binasa gadaian maka pendapat jemhur
mangatakan tida. Sementara berkata Qufal ya.
Contoh
2. menghantar kain kepada tukang jahit supaya dibuat pakayan dengan
tidak menyebut harga upahnya dan sudah beradat pada tempat itu hendaklah
diberi upah, maka adakah adat itu menepati syarat upah? Pada ini
masalah ada berselisih pendapat, pendapat yang asah pada mazhab tidak
diberi upah, dan Imam Syafie mengatakan yang lebih elok lawan bagi kaul
asah.
Perbahasan
yang ke empat; kebiasan yang ditangung atasnya oleh lafas-lafas yang
menyertai, hanya dipakai yang menyertai sekarag tidak yang menyertai
lagi akan datang.
Yakni yang dipakai kebisan yang ada pada ketika bercakap tidak kebiasan yang ada kemudian daripada bercakap.
Sebahagian
perkara yang dikeluarkan dari ini asal ialah masalah guru yang bercuti
daripada mengajar maka apabila berkekalan kebiasan dia bercuti pada
bulan yang ditentukan, ditangung atasnya barang yang terhenti kemudian
yang demikian, tidak ditangung sebelum adat ini.
Perbahasan
yang kelima: berkata fuqahak/ulama fekah setiap perkara yang semata
datang daripada syara’ dan tiada padanya perinsip umum dan tiada pada
lugha/bahasa hendaklah diikut kebiasan orang ramai.
Dan
membuat contih mereka itu; tempat simpan barangan pada masalah dikerat
tangan pencuri, bercerai memutuskan khiar pada masalah jual-beli,
qabad/mengambil barang yang dibeli, waktu haidh, kadar haidh,
menghidupkan tanah yang tiada milik sesiapa, memada niat sembahyang
dengan muqaranah urufiah/menyertai pada uruf sepertimana dipilih oleh
Imam Nawawi, pengenalan luktih/benda yang tercicir, jarak antara imam
dan makmum.
Bab yang kedua qaedah yang ke empat التابع تابع
Suatu yang mengikut (seperti anak lembu di dalam perut) adalah hukumnya, hukum yang mengikut
Masuk dibawah qaedah ini beberapa qaedah.
Pertama التابع تابع أنه لايفرد بالحكم لأنه جعل تبعا
Suatu yang mengikut hukumnya adalah hukum suatu yang mengikut, bahawasanya ia tidak boleh ketunggalan/terasing pada hukum.
Ertinya
suatu yang mengikut(seperti anak lembu di dalam perut) tidak boleh
terasing pada hukumnya dengan sendiri dengan tidak mengikut hukum suatu
yang dikut (seperti ibu lembu).
Contoh
1. seseorang yang menghidupkan tanah yang mati (membuka tanah yang
tiada milik orang) yang ada halaman (harim) seperti mengali telaga, maka
keliling telaga itu dinamakan halaman maka dia memilikki halaman itu.
Apabila dia hendak menjual telaga itu maka halaman itu termasuk dalam
jualan. Sekiranya dia hendak menjual keliling telaga (halaman/harim)
sahaja dengan tidak menjual telaga maka jualan itu tidak sah kerana
halaman tidak boleh terasing pada hukum.
Contoh
2. anggota binatang yang terpotong daripada binatang hidup adalah haram
dimakan kerana ianya tidak boleh terasing pada hukum, dan halal
memakannya jika dari angota binatang yang telah disembelih kerana
halalnya mengikut bagi binatang yang disembelih.
Contoh
3. anak yang didalam perut mengikut jualan ibunya maka tidak boleh
menjual anak didalam perut dengan tidak menjual ibunya.
Kedua التابع يسقط بسقوط المتبوع
Suatu yang mengikut akan gugur apabila gugur suatu yang diikut.
Contoh
1. orang gila yang luput sembahyang pada hari dia gila maka dia tidak
sunat qada’ sembahyang rawatib (sunat yang mengiringi sembahyang fardu)
kerana apabila gugur sembahyang fardu maka gugurlah juga sembahyang
sunat rawatib.
Contoh
2. seorang yang tidak dapat wukuf di Arafah maka dia bertahalul dengan
tawaf, sa’I dan bercukur (yakni bertahlul dengan perkerjaan umrah) dia
tidak boleh bertahalul dengan melontar kerana melontar adalah suatu yang
mengikut wukuf.
Contoh
3. apabila mati tentera berkuda maka kuda tidak mendapat habuan dari
harta gahnimah kerana apabila gugur hak dari matbu’ maka gugur lah hak
bagi tabik.
Ke tiga التابع لا يتقدم علي المتبوع
Suatu yang mengikut tidak boleh mendahului akan suatu yang dikut.
Contoh
1. makmum tidak sah mendahui imam pada takbiratul-ihram, makmum tidak
boleh berada dihadapan imam, dan dia tidak boleh mendahului pada segala
perbuatan sebelum imam melakukanya.
Contoh
2. sekiranya jual-beli dengan syarat gadaian maka tidak boleh
mendahulukan akad gadaian daripada akad jualan seperti aku gadai jam ini
dengan bahawa engkau jual kepada aku motorsikal ini, kerana gadayan
mengikut bagi jualan.
Ke empat يغتفر في التوابع ما لا يغتفر في غيرها
Dimaafkan pada suatu yang mengikut, barang yang tidak maafkan pada lainnya.
Contoh: harus orang yang berjunub duduk di halaman masjid kerana ia dimaafkan bersalahan duduk di dalam masjid.
http://almalakawi.wordpress.com/
Comments
Post a Comment