MACAM2 RAGAM SALAM
Notice: Lega… Everything almost done, referring to kerja-kerja aku di office. Although, seperti yang semua orang sedia maklum, kerja kat ofis tidak mungkin habis. Kalau habis, maksudnya company dah bankrupt. Tapi kerja yang aku concentrate 1 minggu lebih, akhirnya selesai. Tinggal nak letak bedak dan gincu je bagi cantik. Penat siot. Those who in telecommunication field mungkin boleh teka aku busy sebab apa. Sebab benda tu besar, macam sebiji kek yang cukup besar, semua orang nak rasa. Kalau tak dapat sepotong pun, dapat rasa buah cherry atau jilat batang lilin pun jadilah. So, blog ini ditinggalkan tanpa update for few days. Sorry, mungkin aku boleh juga curi masa untuk update blog. Tapi aku malas nak memeningkan kepala boss dan rakan sekerja untuk bengang dengan aku. Salah satu tujuan hidup adalah kurangkan menyusahkan hidup orang lain, kan?

Aku dapat satu gambar dari email. Dah lama dapat gambar tu, beberapa bulan lepas. Tapi aku biarkan sahaja. Tadi sambil relax-relax aku terjumpa semula. Gambar tersebut adalah gambar Shahidan Kassim bersalam dengan Najib. Seperti biasa, kalau forwarded email tu, maksud mesti ramai dah dapat gambar yang sama. For sure a lot of blogs already publish and make fun of the same picture. So, sekarang turn aku pula.

Berjabat tangan sememangnya penting. Pembuka dan penutup pertemuan mesti ada salam. Tak kira bangsa, agama dan negara. Salam adalah aktiviti universal yang dilakukan dalam pelbagai acara tak kira besar atau kecil.

Sebelum tengok gambar ‘Salam Bodek Nak Mampos’ (forwarded email tu namakan sebegitu), aku nak tunjuk beberapa jenis salam atau berjabat tangan lagi.

1. Salam Akad Nikah.

Salah satu berjabat tangan yang paling penting dalam hidup seorang lelaki muslim. Pengantin lelaki salam tangan tok kadi atau bapa pengantin perempuan dan melafazkan nikah. Actually aku rasa selain akad nikah, aktiviti ‘akad’ yang lain juga perlu bersalam, seperti akad jual beli dan akad janji.
http://www.akubetul.com

Comments

Popular posts from this blog