- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Saturday, December 1, 2012







MENGAPA Manusia Kalah Dengan Tiga 'TA' 




Assalamu 'alaikum dan salam sejahtera..

Sekadar ingin berkongsi ilmu.. lebih kepada ingatan untuk diri sendiri dan juga kepada siapa saja yang ingin manfaatkanya. Orang kata ilmu ni kita kena tulis..kena catat agar ia tak hilang dari ingatan kita. So, at least dapat sebarkan sedikit ilmu yang bermanfaat..

Tadi sempat tengok rancangan Tanyalah Ustazah. Tajuknya: Senang Tetapi Tidak Tenang. Al-fadhilah Ustazah Hasni Mansur sebagai ustazahnya. Tertarik dengan huraian2 yang dikemukakan dan soalan2 yang dijawab oleh Uztazah. 

Beliau bagitau dalam dunia ni ada 3 'TA' yang selalu buat manusia lupa diri, lupa Allah dan Rasulnya. Fitrah manusia ni memang sangat suka kepada 3 'TA' ni..Korang dapat teka tak?..Mesti ada yang tahu kan.. 

3 'TA' tersebut ialah:

1. HARTA
Kesenangan tanpa iman adalah bencana. Ramai yang diberi kesenangan tetapi tidak pandai nak uruskan harta mengikut apa yang ditetapkan oleh Allah. 

Rasulullah tinggalkan kita satu pusaka iaitu ILMU, tetapi kita lebih suka mengejar pusaka Qarun iaitu HARTA. Sedangkan menurut Saidina Ali R.A, ilmu itu akan menjaga kita, ilmu itu akan disyafaat di akhirat sedangkan harta akan dihisab. Akan dihitung satu persatu dan kita perlu menjaga harta dari dicuri dan sebagainya. Betullah apa yang dikatakan ilmu itu akan menjaga kita, tetapi harta kita yang menjaganya.

Ilmu makin digunakan makin bertambah, manakala harta pula makin diguna makin berkurang. Ilmu juga menerangkan hati kita, tetapi harta menggelapkan hati kita.


2. TAKHTA
Satu lagi kegilaan manusia. Kita suka nak jadi orang ternama. Berpangkat besar bergaji besar. Tak salah untuk jadi orang ternama tetapi perlu gunakan kuasa yang diberikan mengikut jalan yang betul.

Penyalahgunaan kuasa memang berleluasa kan hinggakan berlakunya pecah amanah dan salah guna kuasa. Walau setinggi mana pangkat kita, sebanyak mana harta kekayaan kita, jika kita salah gunakannya, maka hidup kita takkan tenang. Nampak senang tetapi hati tidak tenang.

Kesenangan takhta boleh menjadikan manusia tu alpa. Kena ingat tu ye.


3. WANITA
Haa yang ni memang kelemahan kaum Adam la kan..hehe takkan kaum Hawa lak. Tapi penyebabnya adalah kaum Hawa. Kita yang menjadi punca. Wanita diibaratkan sebagai nafsu, begitu juga sebaliknya bagi wanita, nafsu mereka tentunya terhadap lelaki.

Wanita hiasan dunia..wanita juga perosak dunia jika tidak menjaga aurat dan maruah. Mereka membuka jalan kepada berlakunya maksiat dan penzinaan. Ramai yang berlumba mempamerkan hiasan masing2.. Baju makin singkat dan sendat. 

Zaman sekarang ni, ramai isteri2 yang menangis..diuji dengan kesenangan. Waktu susah bersama tetapi bila senang, si suami meninggalkan si isteri. Bila si isteri tak redha, hati si suami takkan tenang. Awas2 ye! Doa isteri yang teraniaya dan terseksa akibat kegilaan suami dengan wanita lain. Di samping itu, apabila nafsu bermaharajalela lelaki juga akan terjebak dengan kegiatan yang tidak bermoral maka akhirnya ditangkap khalwat maka maruah dan harga diri akan tercemar.
Kesimpulannya, bila kita dah tunduk kepada 3 'TA' ni nescaya hati takkan tenang. Bila hati tak tenang, nak beribadat tak khusyuk. Zikir2 yang keluar dari mulut juga tidak mendamaikan jiwa. Sebab hatinya sudah tidak fokus.

Allah tak marah kita nak jadi kaya..Kita perlukan harta utk beribadat. Allah tak halang kita nak berpangkat besar.. akan tetapi perlu mengikut jalan yang betul iaitu jalan taqwa. Allah juga galakan kita memenuhi kehendak nafsu melalui perkahwinan yang halal untuk dapatkan wanita bagi lelaki dan lelaki bagi wanita.

Ada tips tak cemana nak dapatkan jiwa yang tenang, jauh dari 3 anasir di atas ni?Adeeee. Tips nya adalah kita perlu selesaikan hukum2 dan perintah Allah Taala
Contohnya menunaikan segala perintah yang Allah wajibkan kepada kita. Yang berharta perlu tunaikan zakat, bersedekah.

Alhamdulillah, sedikit ilmu yang mungkin boleh jadi peringatan kepada kita, agar kita tidak melangkaui batas2 syariat Allah Taala. Lebih baik susah sedikit asalkan hati sentiasa dekat dengan Allah daripada kita beroleh kesenangan tetapi hati kita jauh dari Allah. Wal iya zubillah..

Akhir kata marilah sama-sama kita beringat "dengan HARTA  kita akan dapat takhta dan wanita, dengan TAKHTA kita akan dapat harta dan wanita, TETAPI dengan WANITA kita akan kehilangan takhta dan harta".


Wallahu a'lam


Setuju tak?=)
http://intizhar-kalamhati.blogspot.com

No comments:

Post a Comment