Kenapa Tunggu Seru? Masih adakah hari esok untuk kita? 

 


"Belum sampai seru lagi ", "Tunggu sampai seru", "Nak tunggu seru", "Belum tiba seru","Saya tunggu seru dulu"


Ya Allah! Kadang-kadang nak tergelak pun ada, kadang-kadang simpati dan kasihan pun ada. Ayat ini acap kali kita dengar daripada mulut-mulut yang hatinya masih keras belum mahu berubah.

Seruan Allah sudah 1400 tahun dulu lagi!
"Haram jawab tak tutup aurat sbb tak sampai seru, sebab seruan dah ada dlm al-quran yg turun 1400 tahun dahulu" - Ust Azhar Idrus

Kenapa masih berdalih? kenapa mahu memutar belit kata. Hairan sangat orang Islam yang cakap macam tu. Di luar sana ramai masih mencari 'cahaya' untuk keluar dari dzulumat dosa tapi mereka menunggu 'cahaya' datang pada mereka. (Geleng kepala lagi)

Kenapa Tunggu Seru?
Kadang-kadang, pernah saya terfikir macam manalah diorang boleh terfikir nak cakap macam tu? (tanda soal atas kepala).

Bila tanya mengenai haji atau umrah, jawapannya tak lain tak bukan 'belum sampai seru'. Hairan, poket penuh, rumah besar, kereta mewah. Tak pe tanya lagi. Macam mana pulak tu belum sampai seru? Saya tengok semua sudah cukup. Balasnya, "Owh saya sibuk, tak cukup masa lah" jawab tanpa rasa bersalah. Saya geleng kepala. tak tahu nak balas apa. 

Nak taubat perlu tunggu seru!
“Belum sampai serulah…”, “Tunggu aku dah tua nantilah, aku taubat.” -adakah kita ada 'hari tua'? Masih adakah hari esok untuk kita?
“Alah relaxlah dulu, kitakan masih muda, enjoylah dulu” “Tunggu dululah, aku tak ready lagi..”,”Hati aku belum terbuka lagilah, esok-esok nantilah aku taubat…” - kuping telinga ni hampir bernanah. Astaghfirullahal`azim. Ya Allah, tsabatkanlah hatiku di jalanMu. sabar2. (monolog)
Kadang-kadang, sudah muak mendengar alasan yang diberikan. Ada saja alasan kita agar tidak dibebani dengan segala perkara yang disuruh dan sukar untuk meninggalkan perkara yang dilarang. Hampir seribu satu alasan kita beri. Adakah kita sebenarnya belum cukup kuat untuk melakukan perubahan itu sehingga mencipta pelbagai alasan agar diri selamat daripada dipaksa melakukan perubahan?
Malu itu bukan alasan
Adakah mungkin rasa malu apabila orang melihat perubahan kita membuatkan kita memadamkan hasrat untuk berubah, “Eh, dia dah pakai tudunglah” “A’ah lah, dia dah pakai tudung,”, “Alah, kekasih dialah tu suruh dia pakai tudung” “On off jer tudung dia tu, baju pun masih ketat,”,”Eh, Rajin pulak mamat tu pergi masjid, dulu kaki lepak jer…”
Kenapa kita takut perlian, gelaran, tohmahan yang dilemparkan atas perubahan yang kita lakukan? Untuk apa kita takut dan malu? Bangunlah, bangkitlah! Kita sepatutnya gembira kerana kita sudah berada dilandasan yang benar dan berada ke arah kebaikkan bukan ke arah keburukkan. Kita sepatutnya lebih malu dihadapan Allah jika kita melakukan maksiat dan kemungkaran yang sangat dikeji dan dilaknat oleh Allah. 
Tidak ada milik kita
Ingatlah, surah Ali-Imran ayat 54: Wamakaru Wamakarallah Wallahu Khairulmakirin; "Mereka merancang , Allah juga merancang ,Sesungguhnya Allah sebaik-baik perancang". Jangan pernah kita putus berdoa kepada Allah dan la taiasu min rahmatillah jangan pernah kita berputus asa daripada rahmatNya. Teringat saya nasyid yang dialunankan oleh kumpulan rabbani.
Mana milik kita? 
Tidak ada milik kita 
Semua yang ada 
Allah yang punya

Tidak ada kita punya
 Kita hanya mengusahakan saja 
Apa yang kita dapat 
Allah sudah sediakannya

Kita Allah punya 
Dunia ini ciptaan-Nya

Miliklah apa saja 
Tidak terlepas dari ciptaan-Nya

Mana kita punya 
Tidak ada kepunyaan kita
Kita hanya mengusahakan 

Apa yang telah ada
Mengapa kita sombong 

Memiliki Allah punya
Mengapa tidak malu 

Kepada Allah yang empunya
Patut bersyukur kepada Allah 

Yang memberi segalanya
Malulah kepada Allah 

Kerana milik Ia punya
Janganlah berbangga 

Apa yang ada pada kita 
Kalau Allah tidak beri 

Kita tidak punya apa-apa
Janganlah mengungkit 

Mengungkit jasa kita 
Jasa kita di sisi-Nya 

Yang sebenarnya Allah punya
Marilah kita bersyukur Bukan berbangga

Bersyukur kepada Allah 
Bukan mengungkit jasa

Gunakanlah nikmat Allah itu 
Untuk khidmat kepada-Nya 
Selepas itu lupakan saja
Agar tidak mengungkit-ungkitnya

Ya Hidayah itu Milik Allah

Firman Allah: “Sesungguhnya engkau (Muhammad) tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang kamu kasih tetapi hanya Allah akan memberi petunjuk kepada sesiapa yang Dia kehendaki.” 
(Surah Al-Qasas ayat 56).
Benarlah firman Allah S.W.T, hanya Dia sahaja yang dapat memberikan kita hidayah kepada jika dikehendakiNya, itu pun terpulang kepada kita sama ada kita berusaha untuk mendapatkannya atau kita hanya menanti sehingga hidayah itu kunjung tiba?
Bisikan Hidayah
Pasti kita pernah terdetik di dalam hati mahu berubah, suara hidayah yang berbisik-bisik menyentuh hati agar kita berubah ke jalan Allah. Adakah kita memilih menepis sehabis mungkin, mendengar segala bisikan-bisikan syaitan dan godaannya atau disebaliknya? Semua itu atas pilihan kita. Mendengar Kebatilan atau Kebenaran.
Untuk memperoleh hidayah Allah, kita bukan hanya perlu menunggu sehingga hidayah itu datang, kita perlu berusaha untuk menggapainya. Bagaimana caranya? Lantaran itu lakukanlah perubahan, yang buruk perbanyakkan kebaikkannya, yang baik tidak salah jika mahu menjadi yang lebih baik. InsyaAllah dengan berkat kita berdoa, berusaha dan bertawakal apa yang dihajati akan diperkenankan oleh Allah S.W.T. dengan izinNya.
Perubahan bukan menyuruh kita berubah dengan mendadak atau secara drastik. InsyaAllah berubahlah dengan berperingkat-peringkat. Bermula dengan meninggalkan segala yang dilarang, melakukan segala yang dikehendaki, mendirikan solat lima waktu, bersedekah, membuat baik kepada yang muslim dan bukan muslim, memyibukkan diri dengan aktiviti-aktiviti yang bermanfaat dan sering menghadiri majlis ilmu serta terus memohon doa kepada Allah agar diberikan hidayah, berdoa dan terus berdoa kepada Allah supaya diberi kekuatan untuk menepis segala hasutan syaitan dan godaannya.
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa-apa yang pada diri mereka ” (Surah arRa`d 13:11)
Tidak mustahil manusia yang dahulu seorang kaki botol, kaki perempuan, kaki lepak, kaki judi dan berbagai jenis kaki lagi sekalipun, jika Allah kehendak hidayah itu menyapa dan mengetuk pintu hati mereka untuk kembali ke pangkal jalan, mereka mungkin boleh berubah menjadi kaki masjid, kaki solat, kaki sedekah, kaki mengaji,dan selainnya.
“Sesiapa yang diberi hidayat petunjuk oleh Allah, maka dialah yang berjaya mencapai kebahagiaan dan sesiapa yang disesatkanNya maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepadanya” (Surah Al-Kahfi : 17)
Oleh kerana itu kita sering diingatkan supaya jangan ditangguh-tangguhkan jika hidayah itu datang menyapa, sahutlah sapaan itu dan berusaha untuk mencapainya, jangan sesekali membiarkan sehingga hidayah itu ditarik semula, maka kitalah orang-orang yang sangat rugi kerana ada pula yang tidak langsung mendapat cahaya hidayah (nur hidayah) itu.
“Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayat petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah “misykaat” yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayat yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayatNya itu dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu” (Surah An-Nur: 35)
Hati yang dibaluti dan diselaputi hitamnya dosa dan noda sekalipun jika cahaya hidayah menembusi hati yang hitam itu hanyalah kerana dengan izin Allah. InshaAllah, segala dosa kita dahulu bakal diampuni oleh Yang Maha Pengampun. Asal kita betul tekad berubah tidak akan kembali kepada  jalan lama kita. Ayuh! Marilah kita bersama-sama mencari sinar cahaya itu dan membuka pintu hati kita seluas-luasnya untuk menerima hidayah Allah S.W.T.
p/s: penggunaan kata ganti nama 'kita' adalah tertuju buat diri dan juga anda sebagai pembaca.
Usikum waiyyaya nafsi bitaqwallah.

Comments

Popular posts from this blog