FATWA QARDAWI: BERULANG KALI MELAKUKAN HAJI DAN UMRAH
Satu
kefahaman yang salah telah menular di kalangan orang-orang Islam bahawa
orang yang paling banyak mengerjakan kefardhuan haji adalah orang yang
paling hampir dengan Allah SWT dunia dan akhirat., Mereka tidak
menyedari bahawa terdapat beberapa keutamaan yang pahalanya sama sekali
tidak kurang daripada pahala berulang kali mengerjakan ibadah haji dan
umrah dan boleh jadi pelakunya memperolehi pahala kebajikan yang
melimpah ruah di dunia dan akhirat.
Tahap-tahap amal kebajikan menurut Islam sudah jelas dan tidak perlu diterangkan lagi. Nabi s.a.w bersabda, “Iman itu ada tujuh puluh lebih cabang, yang paling tinggi sekali adalah kalimah لا إله إلا الله , dan yang paling rendah adalah membuang benda yang berbahaya di jalanan.” Oleh itu, membataskan infaq harta pada sudut tertentu dengan mengabaikan sudut-sudut lain yang lebih utama untuk diinfaqkan padanya dikira sebagai menyalahi Maqasid Shari’ah (objektif-objektif Shari’ah).
Fadhilah Syeikh Yusuf Qaradhawy, ketua Persatuan Ulama’ Islam Sedunia mengulas isu ini dengan katanya:
AlhamduliLlah, selawat dan salam ke atas RasuluLlah s.a.w, keluarga dan para sahabatnya serta orang-orang yang menolongnya.
Orang
Islam wajar mengetahui bahawa mengerjakan kefardhuan-kefardhuan agama
itu merupakan perkara pertama yang dituntut ke atas mukallaf terutamanya
rukun-rukun agama sebagaimana melakukan ibadat sunat termasuk dalam
perkara disukai oleh Allah SWT dan mendekatkan kepada keredhaan-Nya.
Dalam
hadits qudsi yang diriwayatkan oleh al-Bukhary, “Tidak ada ibadat yang
dapat mendekatkan hamba-Ku dengan diri-Ku seperti mana hamba-Ku
melakukan apa yang Aku wajibkan ke atasnya dan hamba-Ku sentiasa
mendekatkan dirinya kepada-Ku dengan ibadat-ibadat sunat sehinggalah Aku
menyukainya. Oleh itu, apabila Aku menyukainya Aku menjadi
pendengarannya yang ia dengar dan menjadi penglihatannya yang dia
melihat.”
Walau bagaimanapun sewajarnya kita memberi perhatian kepada kaedah-kaedah syariat berikut:
Pertama:
Allah s.w.t. tidak akan menerima ibadah-ibadah sunat selagi tidak
ditunaikan ibadah wajib. Berdasarkan kepada ini, kita lihat setiap orang
yang mengerjakan haji atau umrah secara sunat, dalam keadaan begitu
mereka agak bakhil mengeluarkan zakat yang difardhukan kesemuanya atau
sebahagiannya. Dengan itu, haji dan umrah mereka tertolak dan tidak
diterima.
Sedangkan
yang patut diutamakan dahulu adalah membersihkan diri mereka terlebih
dahulu dengan mengeluarkan zakat daripada membelanjakan harta untuk
menunaikan haji dan umrah.
Begitu
juga orang yang menanggung bebanan hutang dengan peniaga-peniaga dan
berhutang dengan orang yang menjual kepadanya sesuatu barangan dengan
bayaran bertangguh tetapi tidak membayar pada waktunya ataupun membuat
pinjaman kewangan tetapi tidak melangsaikannya. Oleh itu dia tidak boleh
menunaikan haji secara sunat ataupun umrah sebelum membayar
hutang-hutangnya.
Kedua:
Allah S.W.T. tidak menerima ibadat sunat yang boleh membawa kepada
perbuatan haram kerana terselamat daripada dosa melakukan perkara haram
didahulukan daripada mendapat pahala melaksanakan ibadat sunat.
Jadi,
apabila kebanyakan para haji yang melaksanakannya secara sunat
mengakibatkan sekian ramai orang Islam teraniaya akibat terlalu sesak
sehingga berlaku banyak kesulitan, merebaknya penyakit dan sesetengah
mereka ada yang tersungkur mati sehingga para jemaah haji terpijak
mereka dalam keadaan tidak sedar ataupun mereka sedar tetapi tidak mampu
untuk menginjak ke depan atau ke belakang. Adalah menjadi kewajipan
mengurangkan kesesakan selagi ada jalan ke arah itu.
Langkah
yang paling utama ke arah mengurangkan kesesakan tersebut dengan
menghalang mereka yang sudah pun menunaikan haji beberapa kali supaya
dapat memberi ruang kepada orang lain yang belum melaksanakannya.
Imam
al-Ghazzali telah menyebut sebahagian adab-adab yang perlu dilakukan
oleh orang yang melakukan haji iaitu tidak boleh membantu musuh-musuh
Allah dengan menyerahkan cukai (yang diambil secara zalim) dan merekalah
orang-orang yang menyekat daripada pergi ke Masjidil Haram iaitu
pembesar-pembesar Mekah dan orang-orang badwi yang menunggu-nunggu di
jalanan. Menyerahkan wang kepada mereka bermakna membantu kepada
kezaliman dan memudahkan jalan-jalan kepada mereka. Ini samalah seperti
menolong itu diri sendiri. Oleh itu, hendaklah berhati-hati dalam
berhelah untuk melepaskan diri. Sesetengah ulama berpendapat (tidak
mengapa dengan pendapat mereka itu) - Jika tidak mampu maka meninggalkan
haji secara sunat dan kembali semula dari perjalanan itu lebih baik daripada membantu orang-orang yang zalim.
Tidak
ada makna jika ada yang mengatakan; “Memang ia dirampas dari saya dan
saya sangat terdesak. Sekiranya dia duduk di rumah atau pulang dari
jalanan maka tidak ada apa-apa yang diambil daripadanya. Maka dia
sendiri yang mengheret dirinya kepada keadaan terdesak.” (Lihat kitab
al-Ihyaa’, jil. 1, hal. 236, ctkn. al-Halabi, dan juga kitab kami
“al-`Ibadah Fi al-Islam” hal. 324 dan muka surat selanjutnya, ctkn.
kedua atau ketiga.)
Kita
telah menyaksikan daripada ibadat haji yang dilakukan secara sunat ini
apabila membawa kepada melakukan perkara haram atau hanya membantunya,
kalaupun tidak secara langsung, itu bukanlah satu perkara yang terpuji
dan tidak pula disyariatkan. Sebaliknya, meninggalkannya adalah lebih
patut bagi orang Islam yang mencari keredhaan Allah SWT. Ini merupakan
fiqh yang jelas.
Ketiga:
Menolak kemudaratan itu lebih diutamakan daripada mencari kemaslahatan
terutamanya apabila kemudaratan bersifat umum sedangkan kemaslahatan
tersebut lebih bersifat khusus. Menjadi kewajipan untuk menghalang
kemaslahatan sesetengah individu yang berulang kali melakukan haji yang
menyebabkan berlakunya kemudaratan umum kepada puluhan ribu jemaah haji
yang mengancam nyawa dan tubuh mereka dan juga membabitkan orang yang
melakukan ibadah haji secara sunat. Oleh hal demikian,
adalah menjadi kewajipan menghindari kemudaratan ini dengan cara
menghalang perkara-perkara yang boleh membawa kepadanya iaitu kesesakan
yang teruk.
Keempat:
Sesungguhnya perintah melakukan ibadat sunat yang berkait dengan
kebajikan itu luas dan banyak. Allah SWT tidak menyempitkannya untuk
hamba-hamba-Nya. Orang-orang mu’min yang melihat (dengan mata hati)
itulah orang-orang yang memilih di antara pintu-pintu kebajikan mengikut
keadaan yang sewajarnya dan lebih menepati masa dan keadaan dirinya.
Oleh
itu, apabila menunaikan haji secara sunat mendatangkan penganiayaan
atau mudharat melibatkan sesetengah manusia, maka Allah SWT memberi
ruang lain kepada orang Islam agar dapat mendekatkan diri kepada Allah
SWT tanpa menganiaya sesiapa.
Di
sana terdapat sedekah kepada yang memerlukan dan yang miskin
terutamanya kaum kerabat dan yang mempunyai tali persaudaraan dengan
kita. Di dalam hadits ada disebutkan: “Bersedeqah kepada orang miskin
merupakan suatu sedeqah dan bersedeqah kepada orang yang mempunyai
pertalian dengan kita itu dua sedeqah: iaitu sedeqah dan menghubungkan
silaturrahim.” (Hadits diriwayatkan oleh Ahmad, Tirmidzy, Nasa’ie, Ibn
Majah dan Hakim daripada Salman bin `Aamir as-Shaify dengan sanad yang
shahih) Kadang-kadang pemberian nafkah kepada mereka itu menjadi wajib
apabila mereka dari kalangan orang-orang yang senang sedangkan saudara
mereka dari kalangan orang-orang yang susah.
Demikian
juga orang-orang fakir yang merupakan jiran kita sendiri kerana mereka
mempunyai hak sebagai jiran selepas hak sebagai seorang Islam dan
bantuan yang dituntut itu boleh mencapai tahap wajib kepada mereka dan
adalah berdosa bagi orang yang mencuaikan perkara ini. Lantaran itu
hadits lain menyebutkan, “Bukanlah orang yang beriman siapa yang tidur
dalam kekenyangan sedangkan jiran sebelahnya kelaparan.” (Hadits
diriwayatkan oleh Thabrani, Abu Ya’la daripada Ibn `Abbas, diriwayatkan
juga oleh Hakim daripada ‘Aaisyah dan Thabrani dan Bazzar daripada Anas
dengan ada perbezaan pada lafaz yang).
Di
sana ada juga sedekah untuk pertubuhan agama, pusat-pusat Islam,
sekolah-sekolah mengajar al-Qur’an, yayasan-yayasan kemasyarakatan dan
pendidikan yang berasaskan kepada dasar Islam. Akan tetapi
institut-institut ini kecundang dan dipijak-pijak kerana tidak ada orang
yang menyalurkan dana dan menghulurkan bantuan sedangkan
yayasan-yayasan missionari Kristian memperolehi pembiayaan beratus-ratus
juta dolar atau junaih mahupun bentuk-bentuk mata wang yang lain untuk
membiayainya, dan menggunakan dana tersebut untuk menjayakan perancangan
mengacaubilaukan agama Islam, memecahbelahkan kesatuan orang-orang
Islam dan cuba memurtadkan orang Islam walaupun mereka tidak berjaya
mengkristiankan orang Islam. Apa yang penting kepada mereka ialah dapat
menggoyahkan iman dan akhirnya tidak beragama langsung.
Kegagalan
projek-projek Islami bukanlah kerana harta orang Islam sedikit. Pada
hari ini ada di antara negara Islam yang dianggap negara yang paling
kaya di dunia. Bukan kerana ahli kebajikan dan orang yang membelanjakan
harta itu sedikit. Di kalangan orang-orang Islam itu, sentiasa ada
orang-orang yang baik dan melakukan kebajikan tetapi kebanyakan daripada
perbelanjaan itu diletakkan bukan pada tempatnya.
Sekiranya
beratus-ratus atau beribu ribu orang yang mengerjakan haji dan umrah
setiap tahun secara sunat menghadkan harta yang dibelanjakannya untuk
menunaikan haji dan umrah tersebut kepada tujuan perlaksanaan
projek-projek Islami atau membantu ke arah jalan tersebut dan menyusun
sebuah organisasi yang baik, pasti akan mengembalikan kebaikan dan
kemajuan pada masa sekarang dan akan datang kepada seluruh umat Islam,
dan membolehkan petugas-petugas yang ikhlas berdakwah mendapatkan dana dan bantuan untuk menghadapi arus missionari Kristian, Komunisme, Sekularisme
dan aliran-aliran yang menjadi tali barut Barat dan Timur yang
berbeza-beza tetapi sepakat dalam menentang halatuju Islam yang sebenar.
Mereka menyekat jalan Islam dan memecahbelahkan umat Islam dengan
pelbagai cara.
Inilah
pesananku kepada saudara-saudara yang kuat beragama lagi ikhlas yang
bersungguh-sungguh mahu mengerjakan haji dan umrah berulangkali bahawa
memadailah mereka melakukannya sebelum ini. Seandainya sudah
melakukannya dahulu dan mahu juga mengulanginya lagi bolehlah
mengerjakannya lima tahun sekali. Dengan demikian, mereka memperoleh dua
faedah besar dan mendapat pahala kerananya iaitu:
Pertama:
menghalakan harta benda yang melimpah ruah untuk amalan-amalan
kebajikan dan untuk berdakwah kepada Islam, membela orang-orang Islam di
segenap tempat sama ada di negara Islam kita mahupun di luar dunia
Islam di tempat-tempat minoriti.
Kedua:
Memberi ruang kepada umat Islam lain yang datang dari pelusuk dunia
yang belum menunaikan fardhu haji. Ini adalah lebih patut, memberi ruang
dan kemudahan tidak syak lagi. Meninggalkan haji secara ibadah sunat
dengan maksud memberi ruang kepada mereka dan secara umumnya dapat
mengurangkan kesesakan para haji. Orang yang mengerti akan makna agama
tidak meragui bahawa ia adalah amalan yang mendekatkan diri kepada Allah
SWT kerana ia mendatangkan ganjaran pahala. Rasulullah s.a.w bersabda:
“Dan setiap seseorang itu mendapat apa yang ia niatkan.”
Apa
yang perlu disebutkan di sini adalah amalan yang berbentuk jihad adalah
lebih afdhal berbanding amalan-amalan ibadat haji. Ini ditegaskan
melalui nas al-Qur`an. Firman Allah Ta`ala:
أَجَعَلْتُمْ
سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آَمَنَ
بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا
يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
(19) الَّذِينَ آَمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ
بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ
وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ (20)
((Apakah
orang-orang yang memberi minuman kepada orang-orang yang mengerjakan
haji dan menguruskan Masjidil Haram, kamu samakan dengan orang-orang
yang beriman kepada Allah dan hari kemudian serta berjihad di jalan
Allah? Mereka tidak sama di sisi Allah dan Allah tidak memberikan
petunjuk kepada kaum yang zalim. Orang-orang yang beriman dan berhijrah
serta berjihad di jalan Allah dengan harta benda dan diri mereka adalah
lebih tinggi darjatnya di sisi Allah dan mereka itulah orang-orang yang
mendapat kemenangan.)). (Surah at-Taubah: 19-20).
Wa Allahu A’lam..
Disediakan oleh Muhammad Haniff Awang Yahya www.darulakutsar.net
1
2
Comments
Post a Comment