Ulasan Terhadap Kekalahan Kedua-Dua Ulamak Ini

Antara politik dan dakwah Islam, kekalahan dua tokoh Ulamak ini seharusnya dijadikan iktibar, kenapa Allah Taala tidak izinkan mereka berdua menjadi ahli politik, dari segi ilmu agama, sikap dan akhlak tidak dapat kita nafikan.

Keunikkan dua tokoh ini adalah bertanding dalam negeri yang sama dengan masing-masing mewakili parti yang berbeza, namun, tidak kira tua atau muda, DUN atau Parlimen, bulan atau dacing, kedua-duanya tewas, apakah hikmahnya ?

Menjadi seorang pemimpin kepada rakyat bukanlah satu perkara yang mudah, sebagai orang agama, ia tidak akan terpisah dengan kitab, masa mana untuk mentelaah hukum hakam dan masa mana pula untuk menjaga rakyat dan menyelesaikan masalah rakyat.

Ulamak yang ada nilai disisi Allah sentiasa dijaga, jika tidak sudah pasti Ulamak dan Tok Guru-Tok Guru pondok seluruh negara akan bertanding mewakili mana-mana parti atau menubuhkan parti sesama mereka.

Secara peribadi Gk berpendapat, Ulamak tidak perlu tercemar dengan menjadikan diri sendiri sebagai ahli politik, sebaliknya jadilah pendakwah yang menasihati ahli politik. Anda Mampu Mengubahnya.

P. 003 - Arau
Haron Bin Din - Pas (18,005) 
Shahidan Bin Kassim - Bn (19,376) 
Zainudin Bin Yom -Bebas (406)
Majoriti:1,371
 
N. 15 - Sanglang 
Fathul Bari Bin Mat Jahya - Bn (3,511)
Mohd Shukri Bin Ramli - Pas (3,632)
Zainudin Bin Yom – Bebas (222)
Majoriti:121 
 
 http://gelombangkick.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog