Dapatkah kita Minum di Telaga Kautsar


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamu'alaikum.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, Salawat dan salam buat Nabi Muhammad serta keluarga dan para sahabat yg mulia.


Hari ini baca tentang Telaga Kautsar; golongan yg dapat minum air Telaga Kautsar, Golongan paling awal minum air Telaga Kautsar, kaitan antara wudhuk dan Telaga kautsar , Golongan yg dihalau dari Telaga Kautsar dan beberapa tajuk yg berkaitan dengannya.


Di sini diringkaskan hasil pembacaan;


Org2 yg beriman wajib percaya bahawa satu perkara yg akan berlaku pada hari akhirat ialah minum di "TELAGA KAUTSAR" dan patut berfikir dan berusaha semasa di dunia ini bagaimana untuk dapat minum di Telaga Kautsar.


Minum air telaga ini merupakan pemberian daripada "Ar-Rahim" Allah terhadap hambaNya di akhirat. Dengan meneguk air daripada telaga ini org2 beriman dpt menghilangkan dahaga sdgkan org2 kafir dan seumpamanya tidak mendpt sebarang kurniaan Allah. Hanya mereka yg benar2 beriman dgn akidah yg tulen dan beramal soleh, mukmin dan bertakwa sahaja yg dapt menghirup air telaga Kautsar.


Ada sesetengah pendapat mengatakan org2 beriman akan dapat minum sebelum amal manusia ditimbang. Ada juga berpendapat org2 beriman itu dapat minum setelah berjaya melintasi titian sirat yg merentangi kawah api neraka.


Imam Bukhari dlm sahihnya menyebut sebuah hadis daripada Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah saw bersabda; "Ketika aku berdiri melayan org2 minum air telaga Kautsar, tiba2 aku melihat satu kumpulan manusia, lalu keluar seorg dp kumpulan itu dan berkata kepadaku: "Mari kemari". Kemudian aku bertanya kembali kepada org itu: "Ke mana?" jawab org itu : " Ke neraka". Lalu aku bertanya kepada malaikat ttg org itu, jawab malaikat bahawa org2 itu ialah org2 yg murtad".


Hadis ini menunjukkan bahawa telaga Kautsar itu berada di Padang Mahsyar, sebelum seseorg itu dipaksa meniti sirat. Dijelaskan bahawa pada ketika itu Nabi Muhammad saw sdg melayan org2 minum di telaga Kautsar.


Abdullah bin Abbas ra berkata; "Ada org bertanya kpd Nabi Muhammad saw ttg manusia di akhirat ketika menunggu disoal dan ditimbang sgl amalan. Adakah mereka mendapat minuman dan juga makanan dpd Allah swt? Jawab Nabi saw "Demi jiwaku berada digenggaman Tuhan, memang ada air ketika aku menunggu di Mahsyar. Sesungguhnya wali2 Allah akan diberi peluang mengunjungi kolam Nabi-nabi". Wali2 Allah itu ialah mereka yg disebut dalam firman Allah swt yg bermaksud:


"Ketahuilah! Sesungguhnya wali-wali Allah, tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita. (Wali-wali Allah itu ialah) orang-orang yang beriman serta mereka pula sentiasa bertakwa. Untuk mereka sahajalah kebahagiaan yang menggembirakan di dunia dan di akhirat; tidak ada (sebarang perubahan pada janji-janji Allah yang demikian itulah kejayaan yang besar". (Yunus [10] : 62 - 64)

Imam Muslim meriwayatkan sebuah hadis daripada Abu Zarr yg berkata : Sesungguhnya aku bertanya kpd Rasulullah saw : "Adakah disediakan gayung yg cukup bagi org mukmin yg ramai itu utk minum air telaga Kautsar?" Jawab Nabi saw ; "Demi Tuhan yg jiwaku berada dalam genggamanNya, sesungguhnya gayung telaga Kautsar itu lebih banyak dpd bintang di langit".


Hadis dpd Abdullah Amru bin Al-'Ash menyebut : "Sesungguhnya luas telaga Kautsar itu ialah kira2 sebulan perjalanan, lebarnya sama dengan panjangnya, airnya putih jernih daripada perak dan baunya lebih harum dp kasturi. Gelas minuman melebihi bintang di langit. Barangsiapa diberi peluang oleh Allah swt minum air ini , nescaya tak akan dahaga selama2nya".


Dpd hadis ini jika diukur dgn perjalanan pd zaman Nabi dahulu yg menggunakan kenderaan unta, dalam kira2 sebulan perjalanan boleh mengelilingi seluas bumi Syam yg kini meliputi negara Palestin, Syria, Jordan dan Lubnan, manakala jika diukur dgn masa perjalanan sekarang dgn menggunakan kapalterbang yg sangat laju, perjalanan sebulan itu mampu mengelilingi dunia kira2 tiga puluh kali.

Walaupun telaga Kautsar itu luas, itu tidak menjamin semua umat Nabi Muhammad saw dpt meneguknya. Banyak lagi hadis2 yg menerangkan ttg barangsiapa yg dapat minum air dp telaga Kautsar ini pasti tidak akan dahaga buat selama2nya.


Org2 yg berjaya menghampiri dan diberi minum air telaga ini bukan sahaja dpt menghilangkan dahaga tetapi sudah tentu masa depannya selepas itu cerah utk mendpt kebahagiaan, sebaliknya bagi org2 yg tidak dapat minum dan dihaluu, mereka adalah golongan yg akan sengsara.


Rasulullah saw memberitahu para sahabat bahawa org yg paling awal dpt minum air telaga ini ialah org2 Muhajirin yg fakir miskin. Ini krn mereka berhijrah semata2 krn Allah dan RasulNya bukan krn harta dunia dan juga krn hendak menemui wanita yg hendak dinikahi. Muhajirin adalah golongan mukmin yg paling berjasa terhdp Islam dan juga Rasulullah saw. Penghijrahan mereka ke Madinah merupakan pengorbanan yg besar, perjalanan mereka menempuh pelbagai kesukaran dan bahaya, belum pasti mereka dpt kembali ke kota Mekah utk bertemu keluarga dan sanak saudara. Org2 Muhajirin ini ada juga daripada hartawan, namun mereka mengorbankan sgl kekayaan mereka demi menegakkan Islam, mereka menderma separuh atau seluruhnya kepada Rasulullah saw utk perjuangan Islam spt yg dilakukan oleh Saidina Abu Bakar As-Siddiq ra.


Imam Bukhari meriwayatkan hadis daripada Anas bin Malik ra katanya: Rasulullah saw bersabda: "Sesungguhnya ramai daripada umatku akan datang bertemu dgn aku di Telaga Kautsar sehingga terlalu hampir denganku dan aku amat mengenali mereka tetapi mereka telah dihalau jauh dari telaga Kautsar oleh malaikat. Ya Rabbi, mengapa mereka diusir dari telagaku, sedangkan mereka umatku? Tuhan menjelaskan kepadaku: "memang benar mereka adalah umatmu, tetapi engkau tidak tahu akan apa yg dilakukan oleh mereka selepas engkau wafat. Mereka itu murtad daripada ajaranmu."

Daripada hadis ini didapati bukan mudah utk mengahmpiri telaga Kautsar ini. Sekadar jadi umat Nabi Muhammad saw belum tentu dapat minum air telaga Kautsar. Murtad bkn semata2 kerana menyembah berhala atau tokong. Org sekarang tidak lagi menyembah berhala, tetapi kecenderungan utk bercakap berdasarkan logik akal atau mengikut hawa nafsu. Kadang2 memberikan pandangan negatif terhadap hukum2 Allah. Org yg dihalau ialah org2 murtad. Allah berfirman yg bermaksud:

".. dan sesiapa di antara kamu yang murtad (berpaling tadah) dari agamanya (agama Islam), lalu dia mati sedangkan dia tetap kafir, maka orang-orang yang demikian, rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia dan di akhirat dan mereka itulah ahli Neraka, mereka kekal di dalamnya (selama-lamanya)" (Al-Baqarah [2] : 217)

Tentang murtad ini dihuraikan bahawa; Nabi Muhammad saw sendiri berasa sedih krn sebahagian dp mereka yg dihalau itu adalah sebahagian daripada kalangan umatnya sendiri. Walaupun baginda tidak dpt menemui mereka namun Nabi mengenali krn ada tanda wudhuk pada anggota wudhuk sejak mereka dibangkitkan daripada kubur. Walaupun Nabi memohon kpd Allah supaya diberikan peluang kpd umatnya utk minum di telaga Kautsar namun Allah menjelaskan bahawa dosa yg mereka lakukan bknlah sebarang dosa, sebaliknya mereka telah murtad dpd agama sama ada dalam mereka sedar ataupun sebaliknya. Justeru org2 murtad ini tidak ada kebajikan yg tinggal utk dirinya krn semuanya telah hapus akibat murtad.


Org yg malas mendirikan solat hingga kdg2 meninggalkan solat tanpa menafikan kefardhuan perintah solat; jika pada satu ketika dia insaf dan menyesali dan bertaubat serta memperbaiki amalan dan menggantikan yg tertinggal serta melakukan amalan soleh; jika taubat diterima oleh Allah insyaAllah akan didekatkan dgn telaga Kautsar. Ini krn akidah mereka tidak rosak. TETAPI andainya mereka tidak solat dan beranggapan bahawa org yg solat sama sahaja dgn org tak solat, anggapannya itu membawa maksud solat tidak wajib, boleh solat atau boleh tinggalkan; org2 seperti ini akan dihalau dp telaga Kautsar krn telah murtad (Wal'iyazubillah).


Penentang kebenaran juga dihalau daripada telaga Kautsar. Selain itu golongan yg menyeleweng daripada syariat Allah swt yakni menurut hawa nafsu tanpa mengira halal dan haram asalkan nafsu mereka puas.

Penyokong kezaliman juga akan dihalau daripada mendekati telaga Kautsar. Orang yang zalim ialah org2 yg menyembunyikan kebenaran, mengambil hak org lain secara batil, tidak mahu menjalankan syariat Allah dsbnya; Perbuatan mereka bercanggah dgn perintah Allah. Allah berfirman maksudnya: "Kebenaran itu daripada Tuhannu, oleh sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk dalam golongan orang-orang yang ragu" (Al-Baqarah [2] : 147).

Banyak lagi tentang telaga Kautsar ini. Setakat ini sahaja yg dapat ditulis mudah2an kita menjaga iman kita supaya tidak tergelincir, supaya nanti kita dapat dikenali oleh Nabi kesayangan kita dan dapatlah kita minum di telaga Kautsar dengan menggunakan gelas daripada emas.


 http://permatainn.blogspot.my/2009/11/dapatkah-kita-minum-di-telaga-kautsar.html?m=1

Comments

Popular posts from this blog