- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Tuesday, January 28, 2014








Anwar Ibrahim bakal masuk UMNO?

anwar_umno (1)Maklumat sahih dari kem bekas 2 Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi menyebut, usaha-usaha sedang dibuat untuk membawa masuk Datuk Seri Anwar Ibrahim ke dalam UMNO.
 
Sumber yang memaklumkan perkara ini kepada aku menyebut bahawa usaha tersebut dibuat memandangkan di dalam UMNO tidak ada pemimpin yang boleh menggantikan Najib Tun Razak jika keputusan dibuat untuk menggantikan Perdana Menteri tersebut.

Lagipun Anwar juga katanya sudah tidak melihat sebarang harapan akan dilantik menjadi Perdana Menteri selagi berada bersama Pakatan Rakyat, memandangkan majoriti orang Melayu masih sukar menerima politik DAP dan PAS pada masa yang sama.

 Pertanyaan Iklan / Advertisement Enquiry
http://www.kualalumpurpost.net/iklanadvertisement/
 
Hanya UMNO saja katanya yang membolehkan Anwar menjadi Perdana Menteri pada ketika kepimpinan Najib mula ditolak rakyat Malaysia.

Mahathir dikatakan bersedia melupakan semua masalahnya dengan Anwar, asal sahaja Anwar bersetuju untuk menggantikan Najib, sementara Paklah memang tidak pernah ada masalah dengan Anwar, malah Paklah adalah individu yang bertanggungjawab mengeluarkan Anwar dari penjara pada 2004.
 
Disebutkan juga bahawa kenyataan Anwar semalam untuk mengadakan rundingan dengan UMNO dalam pelbagai isu berkaitan perpaduan negara, hanyalah alasan pemimpin utama Pakatan Rakyat tersebut untuk memasuki UMNO.

Ini bukan pertama kali Anwar memohon untuk mengadakan rundingan dengan UMNO atas pelbagai isu, sudah beberapa kali puntapi tidak pernah mendapat perhatian dari parti utama orang Melayu tersebut.

Justeru, aku meminta pejabat Ketua Pembangkang agar menjelaskan kebenaran di sebalik dakwaan ini dengan segara bagi mengelakkan kekeliruan di kalangan penyokong Pakatan Rakyat berterusan.

Usaha kem Mahathir dan Paklah untuk menggulingkan Najib bukan cerita baru, tapi kita tidak sangka Anwar pula yang jadi pilihan mereka berdua untuk menggantikan Najib di Putrajaya.

Sebaiknya perkara ini dijelaskan dengan segara, rakyat mahu tahu apa sebenarnya yang terjadi di atas.  Sekiranya isu ini ada kebenaran, maka mungkin akan ada perubahan besar pada lanskap politik Malaysia.

- negarapakatanrakyat.blogspot.com
http://www.kualalumpurpost.net/anwar-ibrahim-bakal-masuk-umno-0/

Saturday, January 25, 2014








Sifat mahmudah yang sepuluh.

Ilmu tasuf

Wajib fardu ain di atas mukalaf megetahui 10 sifat mahmudah/terpuji dan 10 sifat mazmumah/dicela
sifat mahmudah

1. Taubat yakni meningalkan maksiat dan menyesal dengan apa yang telah dilakukan.

Tiap-tiap manusia tidak terlepas dari melakukan maksiat melainkan mereka yang maksum (orang yang terpelihara dari dosa) seperti nabi-nabi, malaikat dan rasul-rasul.

Wajib atas setiap mukalaf bersunguh-sunguh memelihara diri daripada dosa yang dilakukan oleh:

a. Angota, seperti tangan, kaki, dan lainnya.
b. Pendengaran.
c. Pengelihatan.
d. Hati.
c. Lidah.

apabila seorang itu melakukan perkara yang dilarang oleh agama wajib lah atasnya bertaubat.

syarat taubat
A. Meningalkan pekara yang menyebabkan berdosa.
B. Menyesal diatas perbuatan yang menyebabkan berdosa.
C. Bercita-cita tidak akan mengulangi perbuatan itu
D. Memulangkan hak orang lain yang diambil secara zalimi
E. Mengqada fardu-fardu yang telah ditingalkan, seperti sembahyang, puasa, haji, dan lainnya.

2. Khauf yakni takutkan Allah

Sifat ini apabila ada pada seorang hamba itu dia akan merasa gementar dan kecut hati apabila mengigatkan kekuasan Allah dan kebesaranNya serta takutkan kemurkaanNya dengan itu, hamba itu tidakkan melakukan maksiat dan dia akan mengerjakan segala perentah Allah

Untuk mendapat rasa takut hendaklah seorang itu:

A. mengenali Allah yang menciptanya kerana tidak akan merasa takut jika hamba itu tidak mengenal tuhannya.

Cara mengenal Allah dengan mengetahui sifat-sifat kesempurnaan dan sifat-ketuhanan bagiNya.

B. Mengetahui sekelian pekara yang disuruh oleh agama dan segala pekara yang dilarang.

Dengan mengenal Allah dan mengetahui perentah agama sama ada perentah itu suruh atau larang maka akan dapatlah seorang itu merasai takut kepada Allah.

3. Zuhud yaitu meningalkan dunia melainkan mengambil seqadar keperluan. Zuhud yang sempurna ialah meningalkan barang yang lain daripada Allah.

Dimaksud dengan dunia disini ialah tiap-tiap barang yang tidak dituntut oleh syarak dan tidak menjadi kebajikan diakhirat.

Tiap-tiap seorang memerlukan makanan, tempat tingal, pakayan, untuk menyempurnakan ibadat di dalam dunia ini maka pekara tidak dicela, dan tidak menghilangkan sifat zuhud.

maka zuhud itu mengambil dan mencari pekara yang tersebut itu qadar yang membolihkannya berbuat ibadat kepada Allah dan ini zuhud orang awam.

zuhud orang yang khawas meningalkan barang yang selain Allah.
4. Sabar, yaitu menahan diri daripada keluh kesah pada suatu yang tidak diingini/disukai.

Sifat sabar dipuju oleh syarak kerana orang yang bersifat dengan sabar ialah tanda orang yang beriman dengan iman yang sempurna dan tanda dia taat dan menjunjung perentah Allah.

orang yang beriman tahu bahawa segala perkara yang berlaku denga kehendak Allah yang tidak dpat dielakkan.

Begitu juga orang yang taat tidak akan merasa kesukaran mengerjakan segala perentah Allah sama ada perentah itu berupa suruh dan tegah.

Sabar ada tiga bahagi:
a. Menahan diri daripada keluh kesah dan menahan diri daripada mengadu-ngadu kepada yang lain daripada Allah ketika mengenai bala, musibah, bencana.
b. Bersabar pada mengerjakan sekelian perentah Allah.
c. Bersabar pada meningalkansekilian tegahan Allah.

5. Syukur iaitu mengaku dan memuji pada nikmat yang diberi dan mengunakan sekelian nikmat itu pada menta’ati Allah.

Tiap -tiap nikmat yang diberi oleh Allah ialah limpah kurnianNya semata-mata. Seperti nikma dilahirkan kita didunia, nikmat iman, sihat, diberi rezki, kepandayan dan sebagainya.

Dengan itu wajib tiap-tiap seorang hamba itu besukur dan berterima-kasih kepada tuhannya dengan sebab nikmat yang diberi.

6. Ikhlas iaitu menjunjung perenth Allah dan melaksanakannya semata mata kerana Allah, sama ada perentah Allah itu suruh dan tegah.

Seorang itu hendaklah membersihkan niatnya pada  setiap pekerjan yang dilakukan hanya kerana menjunjung perentah Allah.

Hendak lah seorang itu membersihkan niat daripada sebab yang lain seperti riak/menunjuk-nunjuk, hubus suhrah/inginkan kemashuran, dan sebagainya.

Hendak lah semasa meningalkan maksiat diniatkan semata kerana menjunjung perentah Allah bukan kerana malu kepada orang lain.

7. Tawakal iaitu bergantung hati dengan Allah dan berserah kepada Allah pada tiap-tiap keadan serta jazam/putus pada i’ktikd bahawa Allah yang memerentah tiap-tiap suatu.

Menurut mazhab ahli sunah bergantung dengan Allah pada tiap-tiapsuatu hal itu hendak lah disertakan usha dan ikhtiar, kerana Allah menjadikan suatu mengikut sebabnya, seperti dijadikan pandai sebab belajar, dijadikan kaya sebab berusha dan berjimat cermat.

8. Mahabah iaitu kasihkan Allah pada tiap-masa dan keadaan.

Tidak dinamakan seorang itu kasihkan Allah melainkan orang yang bersegera mengerjakan segala perenth Allah, dan berusaha mendampingi dira kepada Allahdengan ibadat yang sunat dan bersunguh-sunguh menjauhi daripada maksiat, kerana tabiat seorang yang kasih akan seorang yang lain itu akan mencari keredannya dan mengelakkan diri dari melakukan pekara yang membawa kepada kemarahannya.

9. Reda iaitu menerima dan tenang hati pada segala pekara yang didatang oleh Allah.

Seorang itu hendaklah menirima dengan tenang pada sekelian pekara yang berlaku yang tidak dapat dielakkan, kerana tiap-tiap qada dan ketetapa Allah itu tetap akan berlaku. Tetapi tidak harus redah pekara maksiat dan wajib bersegera keluar daripada maksiatdengan bertaubat yang mengikut syaratnya.

10. Zikrul maut/ingatkan mati iaitu sentiasa ingat bahawa kita akan mati dan mati itu tidak diketahui bila akan berlaku.

Oleh kerana kita akan mati mka hendaklh kita membuat persedian menghadapinya, dengan berbgai amalan kebajikan dan hendaklah kita penohkan setiap saat daripada umur kita dengan pekara yang berfaidah bagi akhirat kita, kerana masa yang telah berlalu tidak akan kembali lagi.

Selesai sudah sepuluh sifat mahmudah. Selepas ini kita akan masuk pada membicarakan sifat mazmumah


 http://almalakawi.wordpress.com/2014/01/03/sifat-mahmudah-yang-sepuluh/








Doa Rawat Darah Tinggi, Kencing Manis Dan Sakit Jantung


Oleh ResepiRahsiaku
Salam Pembaca Yang Setia,
 
Sekali bersambung lagi dari rancangan TV “Tanya Ustaz” iaitu “Indah Perubatan Islam” oleh Al-Fadhil Ustaz Sharhan Shafie. Yang sempat captain catatkan kali ini berkaitan “Doa Rawatan” untuk penyakit Darah Tinggi, Kencing Manis dan Sakit Jantung.
 
Marilah kita kongsi bersama ilmu ini yang diajarkan oleh beliau. Kata ustaz kalau tak silap dengar oleh captain. Jika sudah berusaha secara moden masih tidak sembuh juga. Cubalah rawatan secara Islam dengan menggunakan ayat-ayat suci Al Quran kalamullah. Bolehlah membeli buku beliau yang baru berada di pasaran bertajuk “Indah Perubatan Islam”.  
 
Cara-caranya:
 
Letak tangan kanan pada dada disebelah kiri dan bacalah kedua-dua doa ini. Amalkan selalu, insyaAllah mendapat kesembuhan dari Allah SWT.
 
DOA 1.
 
 
Maksudnya:
 
“Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu dan juga menjadi hidayat petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman.”
 
DOA 2.
 
 
Maksudnya:
 
“Dan kalaulah Al-Quran itu Kami jadikan (bacaan) dalam bahasa asing, tentulah mereka akan berkata: Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya (dalam bahasa yang kami fahami)? Patutkah Kitab itu berbahasa asing sedang Rasul yang membawanya berbangsa Arab? Katakanlah (wahai Muhammad): Al-Quran itu, menjadi (cahaya) petunjuk serta penawar bagi orang-orang yang beriman dan sebaliknya orang-orang yang tidak beriman, (Al-Quran itu) menjadi sebagai satu penyakit yang menyumbat telinga mereka (bukan penawar) dan ia juga merupakan gelap-gelita yang menimpa (pandangan) mereka (bukan cahaya yang menerangi). Mereka itu (dengan perbuatan melarikan diri dari ajaran Al-Quran, tidak ubahnya seperti) orang-orang yang diseru dari tempat yang jauh (masakan mereka dapat mendengar dengan betul atau melihat dengan nyata).” (Surah Fushillat: Ayat 44)
 
 http://aki2004.wordpress.com/2012/01/05/doa-rawat-darah-tinggi-kencing-manis-dan-sakit-jantung/







MALAYSIA:::Gangguan seksual di tempat kerja 

 


Ramai mangsa tidak yakin buat laporan terutama kepada majikan

Natasya, 27, (bukan nama sebenar), setiausaha kepada seorang pengurus kanan sebuah syarikat. Wajah cantik dan personaliti menarik. 

Natasya kerap diganggu rakan sekerja lelaki yang suka datang mengejut di belakangnya sambil mengusap bahu, menyentuh wajah, memegang tangan, payudara dan cuba menciumnya. 
Bukan setakat itu, pekerja lelaki itu sering menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) bercerita mengenai hubungan seksual dan tidak pernah jemu mengajaknya keluar makan. 

Kejadian itu berlarutan, akhirnya Natasya tidak tahan dan mengadu kepada pihak atasan. Malangnya aduan itu tidak dipedulikan menyebabkan dia membuat laporan polis. Kini, kesnya sedang disiasat. 

Kunci mulut 

Gangguan seksual di tempat kerja adalah, isu lama tetapi sering kali menjadi ‘hangat’ apabila pelaku terlepas manakala mangsa pula ‘mengunci mulut’. 
Keadaan itu berlaku kerana mangsa tidak yakin untuk membuat aduan, malah, mangsa sering dipersalahkan kerana tiada bukti kukuh hingga menyebabkan mereka tidak mahu memanjangkan kes. Apatah lagi, rata-rata kejadian dilakukan rakan sekerja. 

Tambahan pula bagi kebanyakan aduan diterima, pelaku dalam kalangan bos yang memiliki pengaruh di pejabat berbanding mangsa yang rata-rata terdiri daripada pekerja biasa. 


Kod amalan 

Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah & Undang-Undang (FSU), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Dr Muzaffar Syah Mallow, berkata isu gangguan seksual berlaku dalam pelbagai cara. 

Katanya, selepas "KOD AMALAN MENCEGAH DAN MEMBASMI GANGUAN SEXSUAL DI TEMPAT KERJA" dilaksanakan pada 1999, semakin ramai mangsa membuat laporan dan merasai mereka dilindungi. 

“Kes gangguan seksual diterima akan diselesaikan Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung, Kementerian Sumber Manusia mengikut kod amalan berkenaan. Berdasarkan statistik, sejak diperkenalkan pada 1999 hingga 2010, sebanyak 297 kes diterima.

sumber:::http://www.bharian.com.my


GANGGUAN SEKSUAL DI TEMPAT KERJA: BAGAIMANA MENGHADAPI DAN MENGATASINYA - click link dibawah

 

 

http://www.scribd.com/doc/122077250/GANGGUAN-SEKSUAL-DI-TEMPAT-KERJA-BAGAIMANA-MENGHADAPI-DAN-MENGATASINYA 

Monday, January 20, 2014








KULIAH Ustaz Syed Mohd Norhisyam Al-Idrus

 

AQIDAH

 

KULIAH MAGRIB

 

SYAHRUL 

 








KULIAH ustaz hafizal abu hassan


TEMURAMAH KHAS

KISAH DAJJAL

KULIAH MAGRIB


TAFSIR NURUL EHSAN

LOMPAT MAZHAB

BAHRUL MADZI


Tuesday, January 14, 2014









TERKANGKUNG-TERKANGKUNG

Tuesday, 14 January 2014


Rakyat Malaysia diKangkungkan.




Rakyat Malaysia dikangkungkan: penebangan hutan paling dasyat di Malaysia. 
 
Harga barang naik, Allah yang tentukan. Banjir berlaku Allah juga yang menyebabkan. Maka, boleh kita salahkan Allah?  Menyalahkan Allah, Allah juga yang menyebabkan nya? Jika kita tdak salahkan kerajaan, kita nak salahkan siapa lagi? Cuba Dato Najib terangkan.
 
Dato Najib ambil contoh kangkung sebagai bukti ada harga barang yang turun. Najib mahukan pujian kerana harga sayur kangkung turun. Gimmick Najib melahirkan respons negative yang banyak. Jangan kita hairan puak UMNO mengadakan demonstrasi berguling mempertahankan presiden mereka yang kangkung itu. Nyatalah, sementara presiden UMNO bertaraf kangkung, rakyat pula tidak mudah dikangkungkan.
 
Professor Ungku Aziz seorang yang paling awal menilai pandangan dan pemikiran Zaaba menulis dalam Facebook beliau:-
Pucuknya angkuh memanjat bukit,
tak sedar akar terendam air parit,
rakyat mengeluh lelah dan sakit,
sedikit diberi banyak diungkit..
Pucuknya angkuh memanjat bukit,
Tak sedar akar diair parit,
Bagaikan melepas anjing tersepit,
Dah jadi pemimpin , rakyat digigit.
 
Rakyat dikangkungkan mengenai punca banjir.
 
Minggu lalu saya bertemu dengan seorang rakan yang sekarang exco kanan negeri Pahang. Dia merupakan satu2 nya calun UMNO yang menang di Kuantan. Yang lain semua kecundang. Biasalah apabila sudah jadi exco nada cakap sedikit besar menunjukkan keyakinan dan jati diri. Tapi kita tahulah, dikalangan puak UMNO, keyakinan tersebut datang dari kedudukan dan jawatan. Sayang sekali, keyakinan tidak datang dari kehebatan penghujjahan.
 
Kami bercakap mengenai banjir yang menimpa Kuantan. Kuantan adalah daerah saya membesar dari umur 5 tahun sehinga saya menamatkan tingkatan 6. Walaupun saya lahir di Pekan Pahang, Kuantan merupakan kampong halaman saya. 
 
Kami bercerita hal banjir yang melanda Kuantan. Kawasan Sungai Isap, kampong Belukar, Bukit Rangin, Cenderawasih, Taman Guru, semua dilanda banjir yang menyedihkan. Rata2 nya, mangsa banjr kehilangan semua.
 
Sebelum saya tanya lanjut, kawan saya itu mempertahankan mengenai banjir tersebut. Hendak buat macam mana.air naik secara mendadak. Persiapan untuk 30,000, mangsa 60,000. Ini kejadian alam. Kebetulan air laut pula pasang tinggi. Maka air tak dapat pergi kelaut mengakibatkan banjir yang dasyat. Benteng sungai Isap pecah. Ini sebab sebenar banjir tekan kawan saya.
 
Biasalah, bila berdepan- kita menjaga air muka. Lagi pun verbal joustling tidak berguna. Dia pun belanja saya makan nasi dagang. Tidak manis kalau kita bertekak. Nanti saya menyebabkan belanja nya tidak ikhlas pula. Elok dia dapat pahala. 
 
Tapi kalau hujjah nya diberi depan JKKK daerah Kuantan, mungkin ianya dapat diterima. Atau bercakap depan ajk cawangan UMNO lagi boleh diterima. 
 
Hujan itu memang kejadian alam. Tapi banjir yang dasyat membayangkan bahawa langkah2 mengatasi banjir di Pahang lemah. Pengawasan terhadap pencabulan kawasan tadahan air tidak sedikit pun disentuh.
 
Kita hanya perlu pergi ke kawasan Sungai Lembing dimana air Sungai Kuantan bermula untuk melihat pembotakan dan pergondolan kawasan hutan. Kalau kita naik helicopter seperti yang selalu dilakukan oleh MB Pahang, maka kita mungin pengsan melihat penrogolan bersiri kawasan balak di Ulu Kuantan iaitu Sungai Lembing dan kawasan sekitar nya.
 
Banjir di Kuantan disebabkan pembalakan yang tidak lagi terkawal. Beberapa tahun lalu, ketika saya ADUN UMNO saya telah mencadangkan dalam DUN Pahang supaya membatalkan semua lesen pembalakan swasta. Sebabnya mereka lah yang mencuri kayu balak dan menebas hutan sewenang wenang nya tanpa terkawal. Yang lagi terror dikalangan pembalak ialah mereka yang menggunakan nama Sultan Pahang untuk merogol khazanah hutan kita. 
 
Saya cadangkan hanya penebang bertauliah dan dilesenkan oleh kerajaan sahaja dibenarkan mengeluarkan balak. Balak2 tersebut hendaklah dikumpulkan dalam kawasan2 bonded area. Sesiapa yang didapati menebang hutan balak tanpa lesen dan tauliah kita dijelkan. Hanya yang dilesenkan kerajaan sahaja yang dibenarkan. Dengan cara ini kita tahu siapa penceroboh. Di Thailand, pencoroboh hutan ditembak mati.
 
Apabila balak dihimpunkan dalam kawasan bonded area, semua yang berminat membeli balak untuk diproses dikilang2 mereka membeli nya disana dan membayar cukai ketika keluar gate kawasan bonded area. Tauke besar atau kecil semua ada peluang yang sama untuk beli kayu2 balak dari bonded area. 
 
Mengapa kita lakukan begini? Pertama kita mengawal pencerobohan kawasan hutan. Kalau hanya pihak kerajaan sahaja yang berlesen untuk tebang pokok, maka semua pihak lain adalah penceroboh. Kecuali pihak kerajaan ada anasir2 yang menceroboh huan. Ini akan menyebabkan pemantauan lebih mudah dan murah. 
 
Kalau balak hilang juga dan kawasan yang dilesenkan dicabuli, kita tangkap kontraktor dan ejensi yang dilesenkan. Kedua kita menyekat kebocoran revenue dari hasil hutan. Hasil cukai dikutip bila pembeli balak keluar dari gate bonded area. Revenue terus masuk dalam poket kerajaan. 
 
Biasalah, pihak yang berkepentingan membisu apabila dikemukakan cadangan ini. Mana boleh terima- sumber mendapat wang ltambahan tertutup. Tauke2 pun tidak datang ke Pejabat Hutan beri ang pow. Pembalak besar akan melobi supaya kaedah pemberian lesen kepada pihak seperti status quo, mereka diteruskan. 
 
Apa kaitan dengan banjir?
 
Jika air melempah kekawasan hilir Kuantan, ini membayangkan betapa banyak nya kayu2 balak telah ditebang. Betapa luasnya kawasan di Ulu Kuantan dirogol oleh pembalak2. Bayangkan ini- setiap batang pokok mampu menampung sebanyak 400 gelen air. Berapa ratus ribu pokok sudah diebang oleh pembalak2 yang tamak haloba yang menyebakan air di hulu tidak dapat disekat.
 
Jadi kepada kawan saya yang exco Pahang dan yang mungkin memasang cita2 hendak jadi MB, lain kali bila bercakap jangan ingat kita bercakap depan ahli JKKK atau ahli cawangan UMNO. Bukan semua audiens bodoh dan terikat hidung macam mereka.
Dan kurangkan main golf itu sahabat.

Saya sempat bertanya di pasar2 tani semalam,
ada penyokong umno, ada penyokong Pakatan,
Tentang " harga Kangkung turun "
Seramai 104 orang Sampel ditemubual.

97 orang mengatakan : Kalau harga kangkung tak turun seumur
Hidup pun takpe, bnyak ley dapat tepi longkang, paya secara free.

4 Orang kata : Bagus ..!!! 3 Orang kata : Tak pasti.

# Disini kita dapat Rumuskan 97 orang itu terdapat kewakilan
penyokong umno dan pakatan juga menyatakan keputusan
sama,kangkung turun harga satu yang tidak membantu rakyat..!!

Buat Najib, Anda jgn perbodohkan Rakyat..!!
Bagi Anda yang masih dalam BN / UMNO..
pasal bahalol sangat otak korang tak ley Fikir..? 

 

FAKTA Mengenai Kangkung Yang Jarang Diketahui


on Monday, January 13, 2014
Kenapa kangkung? Apa yang lebihnya kangkung? Mari kita telusuri tumbuhan hebat ini!

Kangkung atau nama saintifiknya Kangunese Kongese adalah tumbuhan ulam yang mudah dijumpai di kawasan-kawasan berair seperti tepi longkang, paya-paya dan kolam rawatan air. Berbatang lembut dan berwarna hijau.

Selalunya ia dimakan sebagai sayuran dan ulaman dalam juadah harian. Tetapi ada lagi kehebatan tumbuhan ini.


Pada akarnya terdapat sejenis bahan bakar yang mesra alam. Minyak hasil ekstrak akarnya mampu menggerakkan kereta sejauh 500km bagi setiap titik jika dicampurkan dengan 100liter ron97.
Pada batangnya juga terdapat komponen super karbohidrat yang mampu mengenyangkan seorang dewasa hanya dengan satu gigitan. Dikatakan roti lembas buatan elf lord of the rings menggunakan bahan yang sama.





Pada hujung pucuknya pula terdapat chloroplast istimewa yang mampu menukarkan cahaya matahari kepada aurum (emas). Penemuan terbaru ini dikatakan mampu menjadikan kangkung sebagai matawang menggantikan sistem wang kertas dan juga dinar emas. Wow!

Kerana itulah penurunan harga kangkung sebenarnya adalah rahmat dan usaha kerajaan menurunkan harga kangkung harus dipuji dan dipuja. Lebih afdhal jika disembah.

Akhir kata, majulah kangkung untuk negara.

- Prof Kangkung Al-Bullshitty
Oh! Kangkung semakin popular...
di mana2 saja kangkung.... err

14 January 2014


Alhamdulillah, harga kangkung turun...kita akan senang lenang

Terima kasih banyak-banyak DS Najib kerana kangkung sudah turun harganya. Minta maaflah kerana tidak sempat berterima kasih kepada kerajaan kerana saya tidak menyedari yang kangkung sudah turun harganya. Insyaallah dari hari ini saya akan masak sayur kangkung sahaja setiap hari. 
Dato Seri minta supaya semua orang berterima kasih kerana harga kangkung sudah turun, maka saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada Dato Seri kerana turunnya harga kangkung ini. Turunnya harga kangkung ini membuktikan yang transfomasi ekonomi Dato Seri sudah mula membuahkan hasil.
 
Barulah kami sedar yang kami dibawah-bawah ini layaknya hanya untuk memakan kangkung sahaja. Maka terlaksanalah apa yang disebut dalam perpatah Melayu, iaitu kita ‘balik kampung, tanam kangkung’. Ini adalah kejayaan perjuangan seorang Perdana Menteri. Kerajaan pimpinan beliau telah berjaya menurunkan harga kangkung.
Dengan itu marilah kita berikan sokongan kepada kepimpinan beliau, kerana kita wajar bersyukur dan berterima kasih kerana telah berjaya menurunkan harga sayuran yang banyak mengandungi iodine ini. Iodine boleh membantu kita untuk tidur jika kita susah hendak tidur malam. Kurangkan makan gula kerana ia akan melemahkan libido kita.
 
Dengan turunnya harga kangkung ini tentulah ia akan memberikan kesenangan kepada kehidupan rakyat dan kita tunggu sahaja pencapaian negara ketahap negara maju menjelang tahun 2020. Dengan turunnya harga kangkung ini, tentulah impian pimpinan kita untuk meningkatkan pendapatan per kapita rakyat kepada USD15,000 setahun akan tercapai.
 
Dengan pengurangan harga kangkung ini akan dapat menjimatkan perbelanjaan dan penjimatan itu akan dapat menampung kenaikan tariff letrik dan kadar bayaran tol kepada pemegang konsessi lebuh raya dan menampung kenaikan harga bahan api sekarang ini. Ia juga boleh menampung harga gula yang telah naik berkali-kali dalam setahun ini.
 
Mungkin kangkung ini boleh menjadi bahan ‘export’ negara dan boleh membantu memperbaiki pendapatan negara dan akhirnya boleh mengurangkan defisit belanjawan negara pada tahun-tahun akan datang ini.
 
Alhamdulillah, kita ada kangkung untuk memberikan kenikmatan kepada kehidupan rakyat negara ini. Selama ini hanya rakyat termasuk diri saya ini tidak tahu untuk mencari kehidupan yang baik, sehinggalah PM Najib memberikan jalan untuk memperbaiki kehidupan kita pada masa-masa yang mendatang dengan memakan kangkung.
 
Kepada Menteri Hasan Malek, kita hendak bertanya, kalau kangkung naik pula harganya nanti, adakah saudara akan membuat kenyataan, ‘kalau kangkung mahal, jangan makan kangkung’?
 
Terima kasih YAB Perdana Menteri. Saya cadangkan supaya diadakan kempen memakan kangkung diperingkat nasional dalam masa terdekat ini. Mungkin PEMANDU boleh berbuat sesuatu untuk melaksanakan kempen makan kangkung ini.

Nasib baik ada kangkung menyelamatkan kita.













Zak Ba's photo.
Zak Ba's photo.Zak Ba's photo.Zak Ba's photo.







The 17 things you should never say to your boss

You know I’m only here for the money right? Picture: Thinkstock.
“LEAVE me alone!” 
 You know I’m only here for the money right? Picture: Thinkstock.

I said it to my boss at Radio Disney many years ago. I was a young, very high-performing salesperson, and he was my sales manager. Even though I was generating huge sales numbers, I was often late to work and every morning, as I passed by his office, he would look down at his watch and shake his head disapprovingly.

I knew I was wrong to be late, but I got increasingly frustrated by his looking down at that watch, his complaints to me, and his lack of positive recognition about my sales accomplishments.




So one day, after coming in at 9.05 and seeing him look down at that watch again, I marched right into his office and told him to leave me alone.

I got sent home that day. We eventually mended things, and came to an understanding about how important punctuality was to him, and how important positive feedback was to me. But our relationship was never totally mended.

Fifteen years later, now I am a boss, and have had my share of interesting things said to me. I believe all leaders and managers should try to keep an open mind and encourage open communication from all of their reports. Still, perhaps there are some things better left unsaid? To find out the answers, I asked 17 young bosses what the worst thing they’d ever been told was. Here are their answers, or what not to say to your boss.

1. “I’m just here for the money”

In China, it is very common for a lot of employees to work just for the money. This means they will leave if you fail to give them a raise or if their peers start to make a lot more money than they do. Our interview process has filtered this as much as possible but if we hear through the “grapevine” that the person is just doing the job for the money we will let them go very quickly.
— Derek Capo, CEO and Founder, Next Step China

2. “You never told me to do it”

When something important doesn’t get done, the worst thing you can say is, “You never asked me to do it.” There are few better ways to neglect yourself of that promotion, a raise, or even job security.
— Ken Cauley, President, Advanced Media
‘You never told me to do it’ is one of the worst things you can say to a boss. Picture: Thinkstock.
 ‘You never told me to do it’ is one of the worst things you can say to a boss. Picture: Thinkstock.

3. “There’s something wrong”

It’s easy to complain about what’s wrong. It’s hard to come up with solutions to fix the problem. My former manager at LivingSocial said, “Be a problem solver, not spotter,” and I’ve taken this advice to heart in my everyday life. If you see a problem, don’t address the situation with what’s wrong; address the situation with an answer. If you don’t have a real solution, wait until you do.
— Sarah Ware, Markerly



4. “I want to do what’s easiest”

We have a client who had an employee literally explain that he would rather do a particularly menial task than the task that the employer had assigned because it would be easier for him. We were shocked. This is the most explicit way to alert your boss that you don’t care about improving your skill set without directly telling him. Never do this if you care about your career!
— Patrick Conley, Founder/CEO, Automation Heroes

5. “That takes up too much time”

Through the years, we have had many operational restructurings that have required large amounts of data to be filtered and edited or reformatted in some manner. There’s nothing worse than an employee who complains about the amount of time required to move the company to the next level.
— Laura Land, CFO/COO, Accessory Export, LLC

6. “I could be doing other things”

Bratty much? Don’t complain about your job. If you hate it, quit. If there’s something wrong with it, find a way to fix it. If someone or something is really ticking you off, don’t project your anger onto others, especially not your boss. If it’s a good job, be grateful for it. If you want more out of your job, make it happen. Be diplomatic about it and make it your dream job, or leave.
— Danny Wong, Co-founder, Blank Label
‘I’ll get right on to that, just after this nap.’ Picture: Thinkstock.
 ‘I’ll get right on to that, just after this nap.’ Picture: Thinkstock.
7. “I promise to do that”

Don’t ever tell your boss you’re able to do something if you know you may not be able to deliver. It is better to be honest, ask for advice and have a proactive attitude. If you fail to deliver, then it has negative repercussions for the business, which is taken much more seriously.
— Christopher Pruijsen, Co-Founder/Partnerships, Afrostart.io

8. “It’s too difficult”

I get fired up when someone is paralysed and doesn’t complete a task because it’s difficult or because few others have done it. We’re a disruptive company that has to innovate, that has to do things few have done before us. One of my advisers here has a quote: “If it were easy, everyone would be doing it.” We won’t win if we don’t think big.
— Marcos Cordero, Chief Gradsaver, GradSave, LLC

9. “I agree to disagree”

Whether it is said explicitly or passive-aggressively, this mindset has no place in start-up culture. Those who have this mindset should either found their own start-ups or go work in big corporate America where this goes unnoticed. At a start-up, you’re either all the way in or all the way out.
— Danny Boice, Co-Founder and CTO, Speek

10. “I don’t have an opinion”

The people who just sit and nod their heads are the ones who are expendable. If you want to make an impression as a valuable member of the team, offer your insights. No one ever agrees with his boss 100 per cent all the time, so make your opinion known if you have something worth saying.
— Nick Friedman, President, College Hunks Hauling Junk and College Hunks Moving

11. “I can’t”

I don’t want to hear excuses ever! We focus on hiring can-do, positive, creative employees with passion, drive and determination.
— Kuba Jewgieniew, Founder and CEO, Realty ONE Group

12. “I’m not optimistic”

The most important thing for any team member is to stay optimistic. Being a pessimist and doubting the future of the company is a real downer. There is nothing wrong with being realistic; however, people who are melancholy suck the life out of an early-stage company and cannot last long.
— Raoul Davis, CEO, Ascendant Group
Don’t look at me, I’m done for the day. Picture: Thinkstock.
Don’t look at me, I’m done for the day. Picture: Thinkstock.

13. “I’m clocked out”

There is nothing more discouraging to an entrepreneur than when an employee says he is not willing to go the extra mile because he isn’t “clocked in”. We remind our employees that they work for a young company and they are in control of their own careers. Acting within the status quo never gets you to the top!
— Darren Solomon, President, Kid Ventures

14. “That’s not my responsibility”

It’s critical that everyone feels invested in the success of all areas of the business. Everyone should be willing to pitch in, even if what’s required isn’t part of their normal day-to-day activities.
— Robert J. Moore, Co-Founder and CEO, RJMetrics

15. “That’s not my job”

Your responsibilities aren’t limited to what was listed in your original job description — especially at a start-up. Unless your boss is asking you to do something illegal or unethical, you should do it.
— Mary Ellen Slayter, Founder/Managing Director, Reputation Capital

16. “I don’t like working for other people”

An employee actually told me that he didn’t like working for other people. That person doesn’t work for me anymore!
Andrew Angus, CEO, Switch Video

17. “I’m not working hard”

I never want to know that someone who works for me isn’t working hard. People can disagree with me, and I’m fine to hear criticism. I’ll never lose respect for anyone because he disagrees with me or because they failed. I don’t want to know if someone is giving less than their best effort or that someone lied. I have high expectations of people when it comes to their work ethic.
— Dries Buytaert, Co-founder and CTO, Drupal
 
I want money. Lots of it. Picture: Thinkstock.
 I want money. Lots of it. Picture: Thinkstock.
As for me? I can actually handle, even encourage, most of the statements above being said to me, because as long as they’re honest, they’ll help me build a better company and help my employees find their place, either at one of my companies or elsewhere. I’d rather know what people really think, so I encourage people to feel comfortable saying anything to me.

The one thing I think you should never say to me or your boss? A lie. I’ve written before about the importance and power of honesty. In employee — manager relations, honesty is as important as it is anywhere.

Always tell the truth to your boss, and never tell a lie. Lies are too risky — not only to your relationship with your boss, but to your relationship with yourself.

Dave Kerpen is the founder and CEO of Likeable Local and the New York Times best-selling author of Likeable Social Media and Likeable Business. This article originally appeared on LinkedIn.

http://mobile.news.com.au/finance/small-business/the-17-things-you-should-never-say-to-your-boss/story-fn9evb64-1226726850961