Petua Resdung - http://www.petua.org/?p=222


Resdung 1

Petua Resdung yang paling mudah dan berkesan ialah dengan mengamalkan menyedut air ke dalam hidung (seperti sebelum kita ber wuduk).Kemudian picit sebelah hidung dan hembuskan sekuat hati. Buatlah berulang-ulang kali sehingga selesai kedua-duanya. Selepas itu basuhlah muka dengan bersih. Lakukan ini setiap kali setelah sampai ke satu-satu destinasi, baik ke pejabat,bersantai, beriadah atau pulang ke rumah malah ke mana saja. Kesannya sungguh menakjubkan.

Resdung 2

Setengah orang baik lelaki mahupun wanita ada antaranya menghadapi masalah bila bangun pagi selalu bersin yang sukar untuk diberhentikan. Maksudnya bersin tidak pernah berlaku sekali dua sahaja, sebaliknya beberapa kali hingga menimbulkan masalah pada anda. Untuk mengatasi masalah ini terlalu mudah iaitu dengan memasukkan air dingin (sejuk) kedalam hidung anda. Kemudian anda tumpahkan keluar semula. Ulangi beberapa kali nescaya bersin anda akan hilang.


Resdung 3
 

Ambil isi terung kemal dan amalkan memakannya atau ambil daun kacang kayu kemudian jemur sehingga kering dan dibuat hisap seperti rokok.Boleh juga amalkan mencium bunga daun bawang merah sentiasa.

Resdung 4
 

Hiris tiga biji bawang merah. Ambil dua helai daun sirih dan secubit biji sawi. Masukkan ke dalam bekas bersama air mendidih. Kemudian wapkan ke muka anda. Amalkan selalu.

Resdung 5
Resdung di muka - Wapkan wajah dengan air rebusan jintan hitam.


Resdung 6
 

Akar bunga melur boleh di jadikan penawar resdung.Cabut Pokok ni dan keringkan akarnya. Lepas tu bakar dan hidu akarnya,bagi pesakit resdung akan berasa pedas pada hidung masa hidu akar pokok ni. Mata juga rasa pedih dalam masa yang sama. Amalkan beberapa kali dan boleh lihat kesannya lepas tu. Selain akar melur pokok bunga raya juga ada khasiat yang sama.

Resdung 7
 

DAUN pisang kelat amat berguna bagi memulihkan penyakit resdung. Daun pisang kelat ini di katakan mempunyai khasiat yang boleh membunuh kuman serta memulihkan rongga pernafasan. Cara memproses untuk di jadikan ubat adalah dengan mengeringkan daun ini selama beberapa hari sebelum di jadikan rokok daun atau di panggil rokok resdung. Asap yang di sedut dari rokok itu masuk ke saluran pernafasan bagi membasmi segala kuman yang berada di dalam hidung. Khasiat asap daun pisang kelat ini bukan saja membunuh kuman malah ia juga akan mengering dan memulihkan lapisan dalam hidung yang di dapati rasa gatal atau berair. Walau baunya agak keras tetapi mujarab untuk penyakit jenis ini. Manakala mereka yang tidak merokok pula terdapat cara kedua, Bakarkan daun pisang kelat itu ke dalam bekas sambil menutupnya. Apabila api yang membakar daun itu mulai padam hendaklah membuka penutupnya dan anda akan saksikan asap-asap daun itu berkepul-kepul keluar. Hendaklah menyedut asap-asap tersebut beberapa kali sehingga anda berasa lega.

‘Resdung’ or ‘Sinusitis’ is a mucus blockage or discharge often caused by swelling of mucous membranes and by excess mucus. The symptom is frequently associated with a cold but is also found with other conditions such as cough, ear infection, and tonsil or adenoid infections. Sinusitis blockage can result in discomfort in the ear when changing altitudes such as in an airplane or even in an elevator. The mucus drip can cause chronic coughing. Sinusitis is the body’s way of trying to remove toxins from the body.Sinusitis can be a symptom of various illnesses. The nasal discharge starts out watery but may become thick and yellow. Hay fever or rhinitis can cause a clear discharge, which is also accompanied by sneezing and itchy eyes. An allergy may cause sinusitis with similar symptoms. The allergy may be to a particular food, animal dander or pollen. A case of the flu can bring on sinusitis, which is accompanied by achy joints, fever and headache.Catarrh can also be a reaction to spicy foods, dust, cigarette smoke, over-dry air, or cold, damp conditions. These bouts of sinusitis are usually relatively quick episodes that tend to diminish as soon as the irritant is removed. It is easier to recognize these causes and have control over them.

Comments

Popular posts from this blog