- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Tuesday, December 24, 2013






 
NAK ANAK SUKA BELAJAR?
PART 1
 
Jika kita mahukan anak-anak suka belajar...kita sendiri mesti suka belajar. Bila anak-anak merasakan kita senantiasa mahu mencari ilmu, berkongsi dengan mereka ilmu baru yang kita dapat...bersembang secara santai dengan mereka mengenai ilmu dan skil yang kita perolehi...anak memang akan rasa keseronokan kita belajar dan akan wujud di dalam diri dalamannya melalui subconscious, bahawa BELAJAR ITU MENYERONOKAN!
Part 2

Tuhan memang menjadikan manusia ini suka belajar dan mahukan ilmu. Sebab itu adalah instinct untuk meneruskan kemandirian hidupnya manusia di atas muka bumi.

Apa yang menyebabkan manusia tidak suka belajar adalah kerana salah faham apa itu belajar. Ramai yang menjadi pasif di sekolah dan juga di kursus, kerana belajar ditafsirkan sebagai DUDUK DIAM, DENGAR SAJA DAN...
JANGAN SIBUK MEMBERI PENDAPAT...Inilah pembunuh kemahuan untuk belajar....

Jika hendak anak suka belajar, jangan asyik suruh dia duduk diam. Beri dia peluang bertanya, menjawab walaupun loyar buruk, bergerak, berjenaka dan mencabar idea anda...anda akan lihat dia akan belajar dengan penuh minat. KERANA BELAJAR ITU IALAH EKXPLORASI...
 
Part 3

Bila anak bertanya, itu tandanya otaknya sedang berputar mencari jawapan kepada sesuatu yang dia mahu faham.

Bila anak bertanya KENAPA? Jawablah sebaik yang anda boleh. Jika anda tidak tahu beritahu saja anda BELUM tahu dan akan cari jawapannya. Malah ajaklah anak itu mencari jawapan bersama anda.

GUNALAH masa ini untuk bersama-sama mencari jawapan dengan melayari... internet atau ke kutub khanah. Bila kita menggunakan internet untuk mencari ilmu, maka anak itu akan faham bahawa itu adalah tempat dia boleh mencari ilmu. Oleh kerana kita memperkenalkan IT ini sebagai alat mencari ilmu yang membina dirinya, maka itulah yang menjadi kefahaman utamanya. Maka dengan sendiri dia tidak akan mencari ilmu yang tidak baik melalui internet...kenapa..kerana kita bijak memprogram dirinya semasa kita sama-sama mencari jawapan kepada soalannya tadi...kita katakan berkali-kali, suka ilmu yang bermanafaat...MEREKA MENJADI POLIS KEPADA DIRI MEREKA SENDIRI...maka tidaklah kita risau tidak menentu.
 
Part 4

Ini satu soalan yang sangat baik

Assalammualaikum...ibu, sy nk minta pendapat. Mcm mn nk handle kanak2 yg suka menjawab dan sentiasa merasa yg dia shj yg betul. Anak sy berusia 3 thn (thn 2014 4thn). Dia sgt suka menjawab kata sy, dan merasa dirinya yg betul. Kdg2 dia yg mengajar sy utk membuat sesuatu...
-----------------------------------------------
Jawapan Ibu.
...

Anak yang begini adalah pada tahap UI . Iaitu Unconscious Incompetent mengenai apa yang dia faham tentang banyak perkara...dia tidak tahu yang dia tidak tahu. Namun, dia mempunyai satu semangat positif yang dia sangat tahu.

Mengapa anak ni begini? Sebab pada usia 3 tahun EQ anak belum develop dan hanya baru berkembang. Pada tahap perkembangan otak juga, pada usia ini otak tengah yang mengendalikan emosi anak baru hendak berkembang. Itulah sebabnya mereka kurang berfikir akan kesan perbuatan mereka terhadap orang lain. Mereka tidak begitu bijak menjaga hati dan sepertinya. Oleh itu pada tahap usia inilah kita hendak mengasah EQ mereka dengan menunjukkan bagaimana caranya menjaga hati dengan kita menunjukkannya melalui teladan. Jangan hanya bersyarah dan mengarah.

Bagi anak yang bijak macam ni, anda boleh gunakan soalan untuk memberi dia tahu dia belum tahu semua dan perlu mendengar pandangan orang. Contoh soalan bila dia memberi tahu idea dia : " Wow, Abah nak tahulah macamana tu?" Dengar dulu jawapannya....kalau jauh sangat dari kebenaran, maka anda tidak perlu terus menidakkan...mungkin 2 -3 jam lepas tu, anda ambik buku atau pasang movie documentary yang bercakap mengenai perkara itu dan ajak dia tengok... biar dia lihat dan tersedar sendiri apa yang anda cakap itu betul. Kadang-kadang anda boleh gunakan buku...Just be creative.

Apa yang sangat penting ialah , kita hendak dia tahu dia perlu juga mendengar buah fikiran anda dan dalam kebanyakkan perkara anda lebih tahu, tapi anda tidak mahu melakukannya dengan cara yang kasar, memaksa dan mematikan minat dia untuk belajar
 
 
Part 5

KALAU MASA MENGAJAR ANDA JADI PANAS HATI...BERHENTI DULU MENGAJAR.. DAN SMABUNG BILA SUDAH TENANG. Kenapa?

Elakkan menjadikan situasi belajar satu situasi yang menakutkan anak-anak anda. ANAK TAK PERLU ROTAN atau ditakutkan dengan rotan untuk belajar. SALAH CARA TU...anak memang suka belajar...yang dia tak suka ialah cara dia diajar dan perasaan negatif pengajar kep...
adanya...anak-anak memang dilahirkan merasakan dia pandai dan boleh belajar...ini adalah bekalan yang Allah bekalkan kepada setiap manusia supaya manusia itu boleh terus hidup. Mengajar dengan marah-marah yang menimbulkan perasaan takut akan MERAGUT MINAT UNTUK BELAJAR.

ANDA LAYAK MEMPUNYAI ANAK YANG SUKA BELAJAR!
 
Part 6

Untuk Pendidik yang Berhati Besar dan Mulia..

Jika di dalam bilik darjah, anak-anak murid dikatakan perlu dimarah supaya mereka duduk diam dan mendengar anda mengajar...dan anda merasakan anda perlu GARANG, PEGANG ROTAN DAN MARAH_MARAH...baru mereka mendengar kata.

Ketahuilah sayang, di situ bukan kerana anak tu tidak mahu belajar...itu adalah petanda b...
ahawa anda belum menguasai skil pengendalian kelas...dan anda boleh belajar skil ini dan kuasainya TANPA PERLU menjadi SINGA.

Macamana Ibu tahu? Sebab, Ibu diberi Allah peluang mengajar anak-anak kecil ini selama 24 tahun sudah. Dan dari pengalaman Ibu anak-anak kecil amat mudah mendengar kata bila kita tahu caranya

Be LOVING & FIRM, it always works

No comments:

Post a Comment