- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Thursday, June 5, 2014








Ikan Sepat Ronggeng





Ikan sepat kering (juga dipanggil sepat kampoh). Ikan sepat ronggeng yang telah dikeringkan dan dicucuk dgn lidi.Sedap dimakan bersama pulut kukus bersama kelapa.
Tangkul ikan sepat ronggeng.


Buah Kote (Samanea Saman)























Buah ni masa mudanya hijau, bila masak berwarna hitam.Kalau nak makan dipecahkan kulitnya, isinya kehitam-hitaman,berlapis2 macam asam keping,rasanya pahit2 manis.Kata orang tua2 bijinya boleh dibuat obat kencing manis.


Wayang Pacak



Wayang pacak dipanggil, kerana kain putehnya dipacak ditengah padang.
Ni wayang pacak pejabat penerangan, satu kampung keluar tengok (termasuklah aku sekali)


Pokok Rumbia




Pokok rumbia..mungkin negeri lain, lain pula namanya. Banyak kegunaannya pada masharakat dulu.Rumah Moyang saya terletak ditengah2 hutan rumbia,jadi semuanya pakai rumbia, sampai buang air besarpun dalam hutan rumbia.Dulu2 mana ada jamban
Daun rumbia boleh dibuat atap,dilipat pada batang buluh atau batang pinang yang dibelah kecik2.Kemudian dicucuklah dengan kulit bemban yang telah dibelah halus2 juga.Diwaktu umur saya 5 tahu, s aya penah mengikut ayah dan ibu kehutan rumbia untuk membuat atap,dari pagi sampai petang, bawa bekal nasi lah.Ayah meleraikan daun nipah dari pelepah, saya mengompol dan membawa kepada ibu untuk dibuat atap.Bila petang kami pulang membawa atap yang dah siap dengan dikandar oleh ayah. Begitulah setiap hari sehingga siap sebuah rumah.

Batang rumbia yang telah tua,ditebang dan dibelah bagi makan ayam atau itek, kalau rajin disagatlah dengan penyagat yang dibuat sendiri iaitu dipakunya paku kepapan banyak,lepas tu disagatlah (ini kalau nak buat
sagu).

Buah rumbia ni rasanya masam2 kelat,boleh la dibuat jeruk kalau nak makan.
Para petani dikampung saya dulu2 membuat tutup kepala daripada kulit pelepah rumbia, untuk berlindung daripada hujan dan panas.



























Buah Kabung atau Buah Enau



Kena rebus dulu....kalau tidak gatal.


Tandannya juga boleh mengeluarkan nira...dimasak....kemudian dijadikan gula kabung.


Kuih Dulu2



TEPONG TALAM
Bahan2
Untuk Lapisan Bawah:
1 cawan (200ml) tepung beras
2 1/4 cawan air sejuk
1/2 keping gula melaka (rebus dengan air)
sedikit air kapur (1/2 sudu teh)
Semua bahan disatukan, panaskan dalam loyang, kacau perlahan sehingga agak-agak beku.
Kukus seketika.
Untuk lapisan atas:
1 1/2 cawan santan (lebih kurang 180gram)
2 sudu teh tepung beras
1 sudu teh tepung ubi
1/4 sudu teh garam
Satukan bahan di atas. Tuangkan di atas lapisan bawah yang telah masak.
Kacau perlahan-lahan hingga pekat. Kukus sehingga masak.

PULUT DAKAP
Bahan2
600 gm pulut
300 gm kelapa 20 keping daun pisang
Sedikit garam
Cara:
Pulut dicuci bersih, tuskan airnya. Perah santan anggaran 5 gelas dimasukkan dalam periuk dan masuk pulut. Perlahankan api dan masuk garam, kacau pulut sampai kering. Ambil daun pisang letakkan pulut di tengah-tengah, ambil sekeping daun pisang lagi dan balut hingga kemas. Buat sampai habis dan ikat dua-dua berdakap. Kemudian rebus lagi selama 45 minit.

TEPUNG BUNGKUS
Bahan
1 cawan tepung beras
2 cawan santan + sikit garam
Daun pisang
Bahan-bahan inti:
1/2 biji kelapa muda parut
1 ketul gula melaka
1 s/b gula

1 s/b tepung gandum
4 s/b air
1 helai daun pandan
Cara:
1. Masakkan bahan inti kecuali tepung gandum sehingga agak kering.
2. Masukkan tepung gandum dan kacau sehingga kering. Sejukkan.
3. Jadikan inti bebola kecil. Ketepikan dahulu.
4. Bancuh tepung beras bersama santan. Masakkan hingga naik wap dan nampak agak pekat.
5. Layurkan daun pisang diatas api dan potong anggaran diperlukan.Lap dan bersihkan.
6. Ambil 3 sudu besar bancuhan tepung dan letakkan di atas daun pisang. Letakkan 2 biji inti.
7. Tutup daun pisang dan lipat kedua-dua hujung daun dan kukuskan selama 20 minit.
8. Sejukkan dan hidangkan.

Kueh Dangai

Bahan-bahan

150 g tepung pulut (1 1/2 cawan )
150 g kelapa parut putih (1 3/4 cawan )
1/2 sk garam
30 g air
100 g gula melaka*- dihiris halus (atau gula hitam/gula tanjung )
30 g kelapa parut putih*

Cara-cara Bakar dalam loyang
1.Gaul 4 bahan pertama hingga rata tapi masih bederai dan dibahagi 2.
2.Gula melaka dan kelapa parut putih* digaul rata dan ketepikan.
3.Loyang disapu sedikit minyak sekeliling,isikan dengan 1/2 bahagian adunan tepung tadi,ratakan dan tekan perlahan dan mampat dan bubuh campuran gula melaka dan ratakan.Akhir sekali ratakan pula 1/2 bahagian adunan lagi dan ratakan dan tekan perlahan2.
4.Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan dahulu pd suhu 150C selama 30 min atau hingga permukaan kuih kelihatan garing.
5.***Untuk lapisan pertama,selepas dimampatkan, akak bakar sebentar selama 5-7 min(resipi asal tk bakar),baru lapis dgn gula melaka dan lapiskan adunan tepung kedua..
6.Sejukkan kuih dan potong dan hidangkan...kuih ini lebih mudah dipotong ketika masih hangat sebab masih lembut.

Lempeng Pisang

Kueh Qasidah
Bahan-bahannya:

2 cawan tepung gandum.
1 cawan gula
4 cawan air
sedikit garam.
5 ulas bawang merah India - lebih rangup (dihiris, digereng dan *diketepikan seketika)
*Masukkan sedikit minyak supaya nampak berkilat.


Caranya:

1. Kisar semua bahan (tepung, gula, air dan garam) hingga sebati.
2. Masukkan sebatian dalm periuk dan kacau hingga sebatian menjadi pekat, likat dan sedikit keras.
3. Tuangkan sebatian tersebut di dalam loyang dan biarkan sejuk.
4. Taburkan bawang goreng di atas sebatian tadi hingga rata.
5. Boleh dipotong dan dihidangkan untuk juadah berbuka.


Kueh Dulu2



TEPONG TALAM
Bahan2
Untuk Lapisan Bawah:
1 cawan (200ml) tepung beras
2 1/4 cawan air sejuk
1/2 keping gula melaka (rebus dengan air)
sedikit air kapur (1/2 sudu teh)
Semua bahan disatukan, panaskan dalam loyang, kacau perlahan sehingga agak-agak beku.
Kukus seketika.
Untuk lapisan atas:
1 1/2 cawan santan (lebih kurang 180gram)
2 sudu teh tepung beras
1 sudu teh tepung ubi
1/4 sudu teh garam
Satukan bahan di atas. Tuangkan di atas lapisan bawah yang telah masak.
Kacau perlahan-lahan hingga pekat. Kukus sehingga masak.

PULUT DAKAP
Bahan2
600 gm pulut
300 gm kelapa 20 keping daun pisang
Sedikit garam
Cara:
Pulut dicuci bersih, tuskan airnya. Perah santan anggaran 5 gelas dimasukkan dalam periuk dan masuk pulut. Perlahankan api dan masuk garam, kacau pulut sampai kering. Ambil daun pisang letakkan pulut di tengah-tengah, ambil sekeping daun pisang lagi dan balut hingga kemas. Buat sampai habis dan ikat dua-dua berdakap. Kemudian rebus lagi selama 45 minit.

TEPUNG BUNGKUS
Bahan
1 cawan tepung beras
2 cawan santan + sikit garam
Daun pisang
Bahan-bahan inti:
1/2 biji kelapa muda parut
1 ketul gula melaka
1 s/b gula

1 s/b tepung gandum
4 s/b air
1 helai daun pandan
Cara:
1. Masakkan bahan inti kecuali tepung gandum sehingga agak kering.
2. Masukkan tepung gandum dan kacau sehingga kering. Sejukkan.
3. Jadikan inti bebola kecil. Ketepikan dahulu.
4. Bancuh tepung beras bersama santan. Masakkan hingga naik wap dan nampak agak pekat.
5. Layurkan daun pisang diatas api dan potong anggaran diperlukan.Lap dan bersihkan.
6. Ambil 3 sudu besar bancuhan tepung dan letakkan di atas daun pisang. Letakkan 2 biji inti.
7. Tutup daun pisang dan lipat kedua-dua hujung daun dan kukuskan selama 20 minit.
8. Sejukkan dan hidangkan.

Kueh Dangai

Bahan-bahan

150 g tepung pulut (1 1/2 cawan )
150 g kelapa parut putih (1 3/4 cawan )
1/2 sk garam
30 g air
100 g gula melaka*- dihiris halus (atau gula hitam/gula tanjung )
30 g kelapa parut putih*

Cara-cara Bakar dalam loyang
1.Gaul 4 bahan pertama hingga rata tapi masih bederai dan dibahagi 2.
2.Gula melaka dan kelapa parut putih* digaul rata dan ketepikan.
3.Loyang disapu sedikit minyak sekeliling,isikan dengan 1/2 bahagian adunan tepung tadi,ratakan dan tekan perlahan dan mampat dan bubuh campuran gula melaka dan ratakan.Akhir sekali ratakan pula 1/2 bahagian adunan lagi dan ratakan dan tekan perlahan2.
4.Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan dahulu pd suhu 150C selama 30 min atau hingga permukaan kuih kelihatan garing.
5.***Untuk lapisan pertama,selepas dimampatkan, akak bakar sebentar selama 5-7 min(resipi asal tk bakar),baru lapis dgn gula melaka dan lapiskan adunan tepung kedua..
6.Sejukkan kuih dan potong dan hidangkan...kuih ini lebih mudah dipotong ketika masih hangat sebab masih lembut.

Lempeng Pisang

Kueh Qasidah
Bahan-bahannya:

2 cawan tepung gandum.
1 cawan gula
4 cawan air
sedikit garam.
5 ulas bawang merah India - lebih rangup (dihiris, digereng dan *diketepikan seketika)
*Masukkan sedikit minyak supaya nampak berkilat.


Caranya:

1. Kisar semua bahan (tepung, gula, air dan garam) hingga sebati.
2. Masukkan sebatian dalm periuk dan kacau hingga sebatian menjadi pekat, likat dan sedikit keras.
3. Tuangkan sebatian tersebut di dalam loyang dan biarkan sejuk.
4. Taburkan bawang goreng di atas sebatian tadi hingga rata.
5. Boleh dipotong dan dihidangkan untuk juadah berbuka.


Kueh Dulu2



TEPONG TALAM
Bahan2
Untuk Lapisan Bawah:
1 cawan (200ml) tepung beras
2 1/4 cawan air sejuk
1/2 keping gula melaka (rebus dengan air)
sedikit air kapur (1/2 sudu teh)
Semua bahan disatukan, panaskan dalam loyang, kacau perlahan sehingga agak-agak beku.
Kukus seketika.
Untuk lapisan atas:
1 1/2 cawan santan (lebih kurang 180gram)
2 sudu teh tepung beras
1 sudu teh tepung ubi
1/4 sudu teh garam
Satukan bahan di atas. Tuangkan di atas lapisan bawah yang telah masak.
Kacau perlahan-lahan hingga pekat. Kukus sehingga masak.

PULUT DAKAP
Bahan2
600 gm pulut
300 gm kelapa 20 keping daun pisang
Sedikit garam
Cara:
Pulut dicuci bersih, tuskan airnya. Perah santan anggaran 5 gelas dimasukkan dalam periuk dan masuk pulut. Perlahankan api dan masuk garam, kacau pulut sampai kering. Ambil daun pisang letakkan pulut di tengah-tengah, ambil sekeping daun pisang lagi dan balut hingga kemas. Buat sampai habis dan ikat dua-dua berdakap. Kemudian rebus lagi selama 45 minit.

TEPUNG BUNGKUS
Bahan
1 cawan tepung beras
2 cawan santan + sikit garam
Daun pisang
Bahan-bahan inti:
1/2 biji kelapa muda parut
1 ketul gula melaka
1 s/b gula

1 s/b tepung gandum
4 s/b air
1 helai daun pandan
Cara:
1. Masakkan bahan inti kecuali tepung gandum sehingga agak kering.
2. Masukkan tepung gandum dan kacau sehingga kering. Sejukkan.
3. Jadikan inti bebola kecil. Ketepikan dahulu.
4. Bancuh tepung beras bersama santan. Masakkan hingga naik wap dan nampak agak pekat.
5. Layurkan daun pisang diatas api dan potong anggaran diperlukan.Lap dan bersihkan.
6. Ambil 3 sudu besar bancuhan tepung dan letakkan di atas daun pisang. Letakkan 2 biji inti.
7. Tutup daun pisang dan lipat kedua-dua hujung daun dan kukuskan selama 20 minit.
8. Sejukkan dan hidangkan.

Kueh Dangai

Bahan-bahan

150 g tepung pulut (1 1/2 cawan )
150 g kelapa parut putih (1 3/4 cawan )
1/2 sk garam
30 g air
100 g gula melaka*- dihiris halus (atau gula hitam/gula tanjung )
30 g kelapa parut putih*

Cara-cara Bakar dalam loyang
1.Gaul 4 bahan pertama hingga rata tapi masih bederai dan dibahagi 2.
2.Gula melaka dan kelapa parut putih* digaul rata dan ketepikan.
3.Loyang disapu sedikit minyak sekeliling,isikan dengan 1/2 bahagian adunan tepung tadi,ratakan dan tekan perlahan dan mampat dan bubuh campuran gula melaka dan ratakan.Akhir sekali ratakan pula 1/2 bahagian adunan lagi dan ratakan dan tekan perlahan2.
4.Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan dahulu pd suhu 150C selama 30 min atau hingga permukaan kuih kelihatan garing.
5.***Untuk lapisan pertama,selepas dimampatkan, akak bakar sebentar selama 5-7 min(resipi asal tk bakar),baru lapis dgn gula melaka dan lapiskan adunan tepung kedua..
6.Sejukkan kuih dan potong dan hidangkan...kuih ini lebih mudah dipotong ketika masih hangat sebab masih lembut.

Lempeng Pisang

Kueh Qasidah
Bahan-bahannya:

2 cawan tepung gandum.
1 cawan gula
4 cawan air
sedikit garam.
5 ulas bawang merah India - lebih rangup (dihiris, digereng dan *diketepikan seketika)
*Masukkan sedikit minyak supaya nampak berkilat.


Caranya:

1. Kisar semua bahan (tepung, gula, air dan garam) hingga sebati.
2. Masukkan sebatian dalm periuk dan kacau hingga sebatian menjadi pekat, likat dan sedikit keras.
3. Tuangkan sebatian tersebut di dalam loyang dan biarkan sejuk.
4. Taburkan bawang goreng di atas sebatian tadi hingga rata.
5. Boleh dipotong dan dihidangkan untuk juadah berbuka.

http://tokpengulu.blogspot.com

No comments:

Post a Comment