Beratnya Dosa Lalu Di Hadapan Orang Yang Sedang Bersembahyang
Beratnya Dosa Lalu Di Hadapan Orang Yang Sedang Bersembahyang
Oleh:
Dr. Arieff Salleh bin Rosman,
Felo Fatwa
Oleh:
Dr. Arieff Salleh bin Rosman,
Felo Fatwa
Apabila kita memerhatikan gelagat masyarakat Islam dalam negara kita
ketika dalam masjid, maka sering kita terlihat perbuatan lalu di hadapan
orang yang sedang sembahyang. Tanpa rasa bersalah, malah dengan bangga
pula boleh lalu di hadapan orang yang sedang bersembahyang. Nampaknya,
perbuatan ini semacam menjadi kebiasaan dan tidak dianggap salah.
Tidakkah pernah terlintas dalam fikiran kita, apakah yang sedang
dilakukan oleh orang yang sedang bersembahyang itu. Adakah dia sengaja
berdiri? Tidakkah kita tahu bahawa seorang yang sedang sembahyang itu
sedang bermunajat dengan Tuhannya.
Pernahkah kita mendengar hadis Nabi Muhammad yang dilaporkan oleh Anas
bin Malik, "Seseorang yang sedang sembahyang itu sebenarnya sedang
bermunajat kepada Tuhannya. Oleh itu jika dia hendak meludah, maka
janganlah meludah di hadapan atau di sebelah kanannya. Tetapi ludahlah
di bahagian kirinya, di sebelah kaki kirinya." (Hadis sahih direkodkan
oleh Imam Bukhari dan Muslim). Kalau hendak meludah pun tidak dibolehkan
di bahagian hadapan tempat kita sujud, adakah boleh kita dengan selamba
lalu di hadapan orang yang sedang sembahyang yang sedang bermunajat
dengan Tuhannya?
Abu Soleh al-Samman melaporkan, "Saya pernah melihat Abu Sa'id
al-Khudri sembahyang sunat pada hari Jumaat di masjid. Di hadapannya
diletakkan sesuatu sebagai tanda ruang untuk beliau sujud. Beliau
meletakkan tanda itu agar orang tidak lalu lalang dalam ruang antara dia
dan barang tersebut. Kemudian ada seorang pemuda daripada keluarga Abu
Mu'it hendak lalu di hadapannya. Apabila pemuda itu hendak lalu, Abu
Sa'id pun mendepakan tangannya melarang pemuda itu daripada lalu. Pemuda
itu pun melihat wajah Abu Sa'id. (Mungkin merasa pelik kenapa Abu Sa'id
mendepakan tangannya melarang dia daripada lalu) Pemuda itu mencuba
sekali lagi untuk lalu di hadapan Abu Sa'id. Pada kali kedua ini Abu
Sa'id melarang dengan cara yang lebih keras. (Mungkin tangan yang
didepakan itu terkena dada pemuda itu dengan agak kuat berbanding kali
pertama). Kemudian pemuda itu berjumpa dengan Marwan. Beliau mengadu
kepada Marwan terhadap apa yang telah dilakukan oleh Abu Sa'id itu tadi.
Sejurus selepas itu Abu Sa'id pun datang, lantas Marwan pun bertanya
kepadanya, ‘Apa yang saudara telah lakukan terhadap pemuda ini wahai Abu
Sa'id?' Abu Sa'id pun menjawab, ‘Sebenarnya saya pernah mendengar Nabi
Muhammad berkata, ‘Jika salah seorang daripada saudara sedang sembahyang
dan di hadapannya ada sekatan (tanda) agar orang lain tidak lalu di
hadapannya itu. Kemudian ada orang yang ingin lalu di hadapannya (antara
orang yang sedang bersolat dan sekatan), maka hendaklah dia melarang
orang yang ingin lalu itu." (Hadis sahih direkodkan oleh Imam Bukhari
dan Muslim).
Oleh sebab itu Nabi Muhammad s.a.w. menjelaskan bahawa lalu di hadapan
orang yang sedang bersembahyang adalah satu dosa besar. Abu al-Nadr;
pembantu peribadi Umar bin Ubaidillah melaporkan, Bisyr bin Sa'id
melaporkan daripada Abu Juhaym, nama sebenarnya Abdullah bin al-Harth
bin al-Sammah al-Ansari, beliau berkata, "Rasulullah s.a.w. pernah
berkata, ‘Jika orang yang lalu di hadapan orang yang sedang bersolat
mengetahui apa yang akan dikenakan ke atasnya (dari dosa yang besar),
maka lebih baik untuk dia berdiri menunggu (sehingga orang itu selesai
solat) selama empat puluh (hari/bulan/tahun) daripada dia lalu di
hadapan orang yang sedang bersolat itu." Abu al-Nadr berkata, "Saya
tidak pasti sama ada empat puluh hari atau bulan atau tahun." (Hadis
sahih direkodkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan lain-lain).
Imam Ibnu Hajar al-Asqalani dalam bukunya ‘Fath al-bari syarah sahih
al-Bukhari' dan Imam al-Syawkani dalam bukunya ‘Nayl al-awtar'
menjelaskan bahawa bilangan empat puluh itu tidaklah difokuskan kepada
bilangannya tetapi ia adalah bertujuan sebagai menggambarkan betapa
besarnya dosa lalu di hadapan orang yang sedang bersolat berbanding
dengan berdiri walau terlalu lama sehingga orang itu selesai daripada
solatnya.
Manakala Imam Nawawi dalam bukunya ‘Syarah sahih Muslim' memberikan
komentarnya, "Hadis ini menjelaskan betapa besarnya dosa lalu di hadapan
orang yang sedang bersolat, di mana balasannya di akhirat kelak akan
dihumbankan ke dalam api neraka. Solat yang sedang didirikan itu sama
ada solat wajib atau sunat."
Para ulama' berbeza pendapat dalam menentukan jarak yang dilarang lalu
di hadapan orang yang sedang solat. Pendapat pertama mengatakan, lalu
di tempat sujud. Kedua, lalu di hadapan sejauh kurang dari 3 hasta. Dan
ketiga, lalu di hadapan sejauh kurang dari jarak balingan batu.
Oleh itu jelas kepada kita bahawa lalu di hadapan orang yang sedang
sembahyang adalah satu dosa. Sebelum kita lalu, pastikan adakah di
hadapan orang yang sedang solat itu diletakkan sesuatu sebagai tanda
penghadang, seperti tongkat, beg, tasbih, sejadah, dan seumpamnya. Jika
ada, kita boleh lalu di luar kawasan solat orang itu iaitu di hadapan
penghadang itu. Jika tiada penghadang, tukarlah arah kita. Cari laluan
lain untuk lalu. Perlu dijelaskan bahawa perbezaan warna pada
permaidani; sebagaimana yang ada di dalam masjid di negara kita, itu
tidak dianggap sebagai penghadang. Ia hanya untuk memudahkan para jemaah
meluruskan saf sahaja.
Seterusnya kalau kita hendak sembahyang; khususnya sembahyang sunat
dalam masjid, maka carilah tempat yang sesuai kerana biasanya apabila
kita hendak sembahyang fardhu, kita akan sembahyang dalam saf. Jadi
jarang berlaku orang lalu di antara saf. Nabi Muhammad s.a.w.
mengarahkan kita, jika hendak sembahyang, sembahyanglah di mana di
hadapan kita ada dinding atau tiang, atau letaklah penghadang di hadapan
kita. Cermin mata, tongkat, kunci kereta, sejadah, serban, biji tasbih,
beg dan seumpamanya boleh diletakkan sebagai tanda penghadang. Abu
Hurairah melaporkan, Rasulullah s.a.w. pernah berkata, "Jika salah
seorang daripada kalangan kamu solat, maka solatlah di hadapan sesuatu
(seperti dinding atau tiang). Jika tiada, maka letaklah tongkat di
hadapannya. Jika tiada maka lukislah garisan di hadapannya. Kemudian
tiada masalah jika ada orang lalu di hadapan tanda itu." (Hadis
direkodkan oleh Imam Ahmad, Abu Daud, Ibnu Majah dan Ibnu Hiban). Ibnu
Hiban mengatakan hadis ini sahih. Sahal bin Sa'ad al-Sa'idi melaporkan
bahawa, "Antara tempat solat Nabi Muhammad s.a.w. dengan dinding jauhnya
seperti laluan kambing." (Hadis sahih direkodkan oleh Imam Bukhari dan
Muslim). Imam Ibnu Solah mengatakan jarak laluan kambing ialah 3 hasta.
Jadi jika kita hendak bersembahyang sunat dalam masjid, maka pilihlah
kawasan yang dekat dengan dinding atau tiang. Jangan sembahyang dan di
hadapan kita itu pintu tempat orang lalu lalang. Kita biasa melihat di
masjid-masjid, orang bersembahyang di depan pintu masuk. Imam Ibnu Hajar
al-Asqalani menukilkan pandangan ulama' yang memperincikan siapa yang
berdosa jika lalu di hadapan orang yang sedang bersembahyang. Ada empat
keadaan: Jika orang yang ingin lalu itu mempunyai laluan alternatif
lain, namun dia masih lalu di hadapan orang yang sedang solat dan orang
itu tidak menyekat laluan, maka hanya orang yang lalu itu sahaja yang
berdosa. Jika orang yang sedang solat itu bersolat di hadapan laluan
yang tidak mempunyai alternatif lain sedangkan masih ada ruang lain
untuk bersolat dan ada orang yang lalu di hadapannya sedangkan orang itu
tidak ada laluan lain, maka yang berdosa ialah orang yang sedang solat
itu. Manakala orang yang lalu itu tidak berdosa. Jika orang yang
bersolat itu menyekat laluan utama dan ada orang lalu di hadapannya
sedangkan masih ada alternatif lain yang boleh dilalui, maka
kedua-duanya berdosa. Orang yang sedang solat itu berdosa kerana
menyekat laluan utama dan orang yang lalu itu pula berdosa kerana tidak
menggunakan alternatif lain untuk dilalui. Jika orang yang sedang solat
itu terpaksa solat di hadapan laluan utama kerana sudah tiada ruang dan
ada orang yang lalu di hadapannya kerana tiada alternatif lain, maka
kedua-duanya tidak berdosa.
Alangkah ruginya orang yang bersembahyang sunat tetapi terpaksa
menanggung dosa orang lain! Walaubagaimanapun, hukum haram lalu di
hadapan orang bersembahyang ini tidak melibatkan sembahyang di tanah
Haram Mekah. Sekiranya seseorang itu bersembahyang di hadapan Kaabah,
kemudian ada orang lalu di hadapannya untuk bertawaf, maka hukum orang
yang lalu itu tidak berdosa. al-Mutallib bin Abi Wada'ah al-Sahmi
melaporkan, "Saya pernah melihat Nabi Muhammad bersembahyang di hadapan
Kaabah dan orang ramai lalu lalang di hadapan baginda, sedangkan di
antara baginda dan Kaabah tiada penghadang." (Hadis direkod oleh Imam
Abu Daud).
Imam Ibnu Qudamah al-Maqdisi menjelaskan dalam bukunya 'al-Mughni',
punca perbezaan hukum ini, jika dihalang orang lalu di hadapan orang
yang sedang bersembahyang di tanah Haram Mekah, sedangkan orang ramai
sibuk mengerjakan ibadah seperti tawaf, sa'i, melontar jamrah dan
sebagainya, maka ia akan menambahkan kesesakan.
Comments
Post a Comment