Dosa pahala suami, isteri dan madu
SOALAN:Suami saya berkahwin lagi satu tanpa pengetahuan saya. Hanya
selepas dua tahun, saya dapat tahu. Saya sama sekali tidak rela. Selama
ini saya menumpahkan kasih sayang, berkorban untuknya dan keluarga
tetapi dia mengkhianatinya. Saya sentiasa mengawasinya dan tidak
membenarkannya ke rumah isteri muda dan dia tidak pernah tidur di rumah
isteri muda.
Saya pernah menemui bomoh untuk mengatasi masalah ini dan saya dapati
suami saya takut dengan saya. Adakah suami saya berdosa kerana tidak
tidur di rumah isteri mudanya? Untuk pengetahuan ustaz, saya baru balik
daripada menunaikan umrah.
– AZURA, Batang Berjuntai.
JAWAPAN:
Allah s.w.t menyuruh agar seorang lelaki itu berkahwin dengan
perempuan yang baik-baik, dua, tiga atau empat orang isteri. Sekiranya
seorang lelaki itu takut atau bimbang tidak berupaya bersikap adil,
Allah menyuruh agar mengahwini seorang perempuan sahaja.
Maksud adil di sini iaitu kepada lelaki yang diharuskan berkahwin itu
adalah adil menyediakan nafkah, penyediaan makan minum isteri atau
isteri-isteri yang dikahwini, anak-anak yang bakal dilahirkan,
menyediakan pakaian, tempat tinggal, termasuk giliran bertemu, pergi ke
rumah isteri-isteri yang dikahwini.
Disyaratkan sedemikian rupa kerana keadilan zahiriah itu adalah
sesuatu yang dapat dilakukan oleh manusia biasa. Namun keadilan yang
berkaitan dengan kasih sayang, cinta dan seumpamanya adalah di luar
keupayaan manusia untuk berlaku adil ataupun saksama.
Jelasnya Islam mengharuskan seorang lelaki itu berkahwin lebih
daripada seorang perempuan yang diistilahkan sebagai poligami. Keharusan
yang diberi oleh syariat adalah keharusan bersyarat, iaitu adil seperti
yang dijelaskan.
Biarpun kebanyakan orang, iaitu orang Islam memahami juga menyedari
keharusan tersebut, tetapi kebanyakan isteri tidak rela dimadu atau
lebih jelas tidak rela suaminya berkahwin lagi kerana:
1) Ia adalah tabiat semula jadi manusia.
2) Sebahagian daripadanya tidak faham atau tidak menghayati bahawa
keharusan bagi lelaki berkahwin lebih daripada satu itu adalah ketentuan
Allah.
3) Kebanyakan lelaki atau suami tidak berupaya menunaikan
tanggungjawab terhadap isteri-isteri yang telah dinikahi, terutamanya
yang berkaitan dengan giliran, pemberian nafkah, tempat kediaman,
persekolahan anak-anak dan sebagainya. Hal demikian terlalu
membimbangkan para isteri yang dimadukan atau bakal dimadukan.
Keadaan atau latar belakang seperti ini menjadi seumpama gawat
apabila jabatan-jabatan agama yang diberi tanggungjawab untuk mengurus
dan mentadbir hal-hal yang berkaitan dengan kekeluargaan, gagal untuk
bertindak, mengatasi masalah yang timbul akibat ketidakadilan suami yang
mempunyai isteri lebih daripada satu tadi, terutamanya hal-hal yang
berkaitan dengan nafkah.
Fenomena ini berlaku akibat daripada sebab-sebab yang saling berkait,
kekurangan kakitangan, kekurangan pengalaman atau latihan, tidak
mempunyai visi yang jelas dan sebagainya. Fenomena seumpama ini secara
tidak langsung menggalakkan lelaki seumpama ini bertindak
sewenang-wenangnya tanpa ada hukuman yang jelas, lepas daripada
tanggungjawab dan sebagainya menyebabkan pelbagai masalah dihadapi oleh
isteri-isteri yang teraniaya.
Mereka tidak takutkan balasan Allah. Mereka telah melakukan sesuatu
yang diharuskan, tetapi melanggar syarat-syarat yang ditetapkan terhadap
keharusan tersebut.
Keharusan ini adalah keharusan bersyarat. Kerana itu apabila syarat
tersebut tidak dipenuhi, maka keharusan tersebut tidak ada padanya.
Kerana itu, lelaki atau suami yang bertindak sedemikian, telah melakukan
dosa. Atas pengalaman yang banyak berlaku dalam masyarakat seperti
inilah maka kaum wanita terlalu takut untuk dimadukan.
Poligami adalah keharusan yang ditetapkan oleh Allah kerana tidak
adanya jalan keluar, selain daripada berpoligami atau berkahwin lagi.
Seorang isteri contohnya, yang tua, uzur atau sakit yang tidak berupaya
melayani kehendak batin suaminya, adalah wajar baginya merelakan
suaminya yang masih mempunyai nafsu dan mempunyai sifat adil untuk
berkahwin lagi.
Dalam keadaan tertentu, contohnya selepas berlaku peperangan, bencana
alam menyebabkan bilangan perempuan banyak, tidak mendapat pembelaan
atau perlindungan, adalah wajar bagi kaum lelaki melindungi mereka,
termasuk anak-anak yang terbiar. Caranya ialah dengan mengahwininya.
Sesetengah lelaki mempunyai nafsu yang kuat berbanding dengan lelaki
biasa, menyebabkan isteri yang sedia ada tidak berupaya melayani nafsu
suaminya. Dalam keadaan seperti ini lelaki berkenaan layak untuk
berkahwin lagi dengan syarat sifat adil itu ada pada dirinya.
Sekiranya lelaki berkenaan tidak dibenarkan berkahwin lagi, padahal
nafsunya selalu membara, berkemungkinan dia akan melakukan perzinaan
dengan perempuan simpanan, dengan teman-teman atau melanggani
pelacur-pelacur. Kerana itu adalah wajar dan dapat diterima akal
sekiranya lelaki atau suami seperti ini dibenarkan berkahwin lagi dengan
syarat yang jelas.
Contoh-contoh di atas hanya merupakan sebahagian daripada fenomena
yang mengharuskan seorang suami itu berkahwin lagi. Bagi orang yang
seumpama ini jalan keluar tidak ada kecuali dengan berkahwin lagi satu.
Seorang lelaki yang terdorong untuk berkahwin lagi, tetapi disekat
atau ditahan, dia akan terus bertindak untuk melaksanakan hasrat yang
sentiasa membara, kalau keizinan isteri itu diwajibkan, berkemungkinan
dia akan mencuri cap jari isteri ketika tidur, memujuk, menguliti lalu
si isteri menurunkan tandatangan tanpa menyedari borang yang
ditandatangani ialah tanda keizinan berkahwin lagi.
Jelasnya mewajibkan seorang isteri bagi seorang suami melalui
pernikahan itu adalah tidak praktikal, biarpun berpoligami itu bukan
merupakan satu idaman kebanyakan lelaki. Biar dalam keadaan apa
sekalipun, sekiranya seorang suami itu dihalang berpoligami, si suami
akan menganggap bahawa isterinya merupakan penghalang untuk berkahwin
lagi. Dengan demikian kasih sayang itu akan terhakis daripada pasangan
ini dan dia berkemungkinan akan mencari jalan keluar yang menyalahi
undang-undang.
Di Malaysia perkara ini berlaku hingga sekarang. Amalan nikah lari di
sempadan yang jelasnya menimbulkan pelbagai masalah, terutamanya kepada
pasangan perempuan terus-menerus berlaku. Ada pula yang berkahwin
menggunakan wali bapa, abang kandung dan sebagainya tanpa merujuk ke
pejabat agama atau didaftarkan menurut lazimnya. Kahwin di sempadan
menjadi seumpama satu kemelut yang tidak berpenghujung yang dibiarkan
sehingga sekarang ini, kerana perkahwinan di sempadan itu menjadi
seumpama satu eskapisme.
Tidak kira di mana perkahwinan itu dilakukan, dengan izin isteri atau
tidak, atau hanya diizinkan oleh Mahkamah Syariah, apabila dia cukup
syarat-syaratnya maka sahlah pernikahan tersebut. Dengan demikian,
isteri yang baru dinikahi itu adalah menjadi isteri kepada lelaki yang
telah sedia mempunyai isteri, seorang, dua orang atau tiga orang.
Dalam keadaan seperti ini, perempuan yang baru dinikahi itu adalah
isteri yang sah. Sebagai isteri, dia mempunyai hak di sisi
undang-undang, hak nafkah, perlindungan kediaman, pakaian dan sebagainya
termasuk gilirannya.
Dalam situasi seperti ini, kedudukan isteri-isteri adalah sama, tidak
kira sama ada dia isteri tua atau muda, isteri ketiga atau keempat. Dan
apabila hak tersebut tidak dapat dinikmati oleh mana-mana pihak akibat
daripada pihak yang satu lagi atau lebih jelas diperkatakan bahawa
isteri muda itu tidak mendapat gilirannya kerana puan sentiasa mengawasi
pergerakan si suami puan, hakikatnya telah melakukan kezaliman,
menyekat hak yang sewajarnya dimiliki oleh madu puan.
Rasulullah pernah bertanya kepada sahabat-sahabat tentang orang yang
dianggap bankrap. Di antara sahabat menjawab menyatakan orang yang
bankrap itu ialah mereka yang tidak mempunyai wang dan harta.
Baginda menjelaskan pendapat itu tidak tepat. Orang yang bankrap itu
ialah mereka yang pada hari kiamat kelak dibangkitkan oleh Allah
berhimpun di padang mahsyar.
Bersama mereka ialah pahala hasil daripada ibadah sembahyang, pahala
zakat, pahala puasa dan sebagainya. Ketika diadakan timbang tara atau
hisab akan datang mereka yang menuntut, iaitu mereka yang dizalimi
ketika hidup di dunia.
Akan datang menuntut di hadapan Allah mereka yang kena maki cela,
yang kena bunuh, kena umpat dan sebagainya. Allah akan menyempurnakan
segala tuntutan mereka dengan mengambil pahala kebajikan yang dilakukan
di dunia kepada mereka yang menuntut. Tuntutan ini adalah umum. Allah
Maha Adil lagi Maha Mengetahui.
Mengenai kes puan, sekiranya madu puan tidak puas hati atau tidak
reda terhadap tindak- tanduk puan di dunia, dia akan menuntut haknya,
iaitu hak giliran suami yang puan tahan dan sentiasa intai-intai. Lalu
sebahagian daripada pahala puan itu diberikan kepada madu puan yang puan
zalimi tadi.
Sekiranya kezaliman yang dilakukan oleh seseorang itu banyak, maka
banyaklah mereka yang menuntut. Apabila pahala milik orang yang kena
tuntut itu habis, padahal tuntutan masih berlaku akibat kezaliman yang
dilakukan banyak, maka Allah akan mengambil dosa orang yang menuntut
tadi dan dipertanggungjawabkan ke atas orang yang kena tuntut lalu
akhirnya orang ini dimasukkan ke dalam neraka jahanam.
Inilah sebenar-benar orang yang bankrap, padahal ketika mula berada
di padang mahsyar, dia mempunyai pahala, lalu akhirnya dia dicampakkan
ke dalam neraka.
Orang yang banyak melakukan dosa ketika hidup, tidak ubah seperti
orang yang banyak hutang. Untuk melangsaikan hutang, sesetengah orang
terpaksa bekerja keras, apabila dapat wang, wang itu digunakan untuk
membayar hutang yang ditanggung, tidak kira hutang yang baru atau hutang
lapuk.
Semakin banyak seseorang itu melakukan dosa, maka semakin banyaklah
dia perlu menghapuskan dosanya, iaitu dengan memperbanyakkan kebajikan.
Untuk menjadi penghuni syurga, pahala yang dimiliki oleh seseorang itu
perlu mengatasi dosa atau kejahatan yang dilakukan. Tidak ada gunanya
seseorang itu memperbanyakkan amal ibadah atau kebajikan, tetapi dalam
masa yang sama dia melakukan dosa yang lebih banyak daripada pahala yang
dicari melalui ibadah tadi.
Orang yang bijak ialah mereka yang melakukan ibadah sederhana dan
dalam masa yang sama mengurangkan dosa, namun mereka yang pintar ialah
orang yang berupaya memperbanyakkan ibadah dan dalam masa yang sama
mengurangkan kegiatan yang menyebabkan tanggungan dosa.
Menemui bomoh atau melibatkan ilmu penunduk seperti puan lakukan,
menjadikan suami takut atau tunduk kepada isterinya ini menyebabkan
rumah tangga akan menjadi kelam-kabut seumpama tidak terkawal.
Suami puan berdosa kerana zalim kepada isteri mudanya. Puan berdosa
kerana menjadi punca utama suami melakukan dosa. Perbuatan puan
menundukkan suami, menyebabkan suami takut itu diistilahkan sebagai
“tiwalah”.
Amalan tiwalah menyebabkan syirik. Demikian keterangan hadis yang
perlu difahami untuk dijadikan pedoman mereka yang terlibat dengan
amalan seperti ini.
https://milkyway27.wordpress.com/2007/11/30/dosa-pahala-suami-isteri-dan-madu/