- SELAMAT MELAYARI BLOG INI SEMOGA KITA MEMPEROLEHI MANFAATNYA DAN HARAP DISEBARLUASKAN KEPADA PEMBACA YANG LAIN PULA BERSESUAIAN DENGAN SABDA RASULULLAH S.A.W "SAMPAIKAN DARIPADAKU WALAUPUN DENGAN SATU AYAT"

Friday, October 18, 2013









PANAS India pertikai sembelih lembu di kawasan sekolah! 

 

 http://mynewshub.my/2013/10/17/bro-saravanan-bikin-panas-isu-qurban-di-sekolah/

17 Okt - Lelaki yang bernama Saravanan cuba mempertikaikan mengapa sekolah boleh menyembelih lembu sampai tidak menjaga sensitiviti kaum India.

Saravanan juga bertanya, "Bagaimana jika orang cina menyembelih babi di kawasan sekolah?"

Berani betul mengeluarkan kenyataan sedemikian. Saravanan ni dah lupa agaknya Islam agama rasmi di Malaysia.




Perkara seperti ini pernah berlaku di sebuah sekolah methodist. Semua guru islam buat ibadah Qurban di kawasan sekolah. Selepas habis aktiviti Qurban, esoknya datang ibu bapa (India) yang tak puas hati dan buat aduan ke pengetua, PPD dan Jabatan Pelajaran Negeri.

Kesannya sampai ke hari ini guru-guru tidak dibenarkan melakukan ibadah Qurban di sekolah dengan alasan nak jaga sensitiviti kaum.







  • TPM: Persoal ibadah korban sentuh sensitiviti Islam
  •  
  • 8:54PM Nov 8 2011
  • Tindakan sebuah NGO bukan Islam yang mahu ibadah korban tidak dilaksanakan di kawasan sekolah dan tempat awam tidak sepatutnya ditimbulkan kerana ia boleh menyentuh sensitiviti umat Islam di negara ini sedangkan rakyat pelbagai agama sudah lama hidup secara toleransi, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    muhyiddin yasin"Saya tidak fikir harus pandangan itu dikemukakan, mungkin ada salah faham. Ia mungkin boleh menyentuh sensitiviti amalan beragama. Di Malaysia ini, sejak berzaman kita telah lakukan, korban itu adalah tuntutan mengikut agama Islam.

    "Ibadah korban dilakukan dengan cara dan peraturan dengan pekeliling oleh Jabatan Veterinar yang memerlukan kebersihan kawasan pelaksanaan korban dijaga untuk membolehkan daging korban diagihkan kepada fakir miskin supaya selamat dimakan," kata Timbalan Perdana Menteri kepada pemberita selepas berdialog secara terbuka dengan 50 orang graduan yang terpilih menyertai program "Teach for Malaysia" di Kuala Lumpur, hari ini.

    Muhyiddin diminta mengulas kenyataan Majlis Perundingan bagi Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao Malaysia (MCCBCHST) pada Jumaat lalu yang mahu amalan menyembelih lembu tidak diteruskan di kawasan sebegitu kerana mungkin menyentuh sensitiviti mereka yang beragama Hindu yang menganggap lembu sebagai satu binatang yang suci.

    hari raya haji, slaughtering of cows, korban"Saya berharap janganlah menyentuh hal-hal sebegini, apalagi pihak itu yang bukan beragama Islam kerana mungkin mereka tidak memahami atau sengaja dibuat begitu supaya timbul masalah baru. Di Malaysia ini janganlah menambah lagi masalah sebegitu," katanya.

    Bagaimanapun, Muhyiddin berkata ibadah yang dilakukan perlu mendapat kebenaran pihak yang menguruskan kawasan itu sebelum boleh dilaksanakan.

    "Pihak yang melaksanakan korban itu pula mesti mendapatkan izin dulu, pihak pengurusan masjid benarkan ia boleh dilakukan itu sudah perkara biasa sejak dulu lagi.

    "Orang Hindu di Malaysia ini sudah faham, dalam surat khabar dan televisyen sudah dipaparkan mereka sudah faham amalan itu. Kita di Malaysia sudah mengamalkan amalan saling menghormati, kenapa hal sebegini dibangkitkan saya tidak fikir ia perlu," kata Muhyiddin.

     - Bernama

sumber:  http://mymedialab.blogspot.com/2013/10/india-pertikai-mengapa-sembelih-lembu.html#
http://himynameisasri.blogspot.com/2013/10/panas-india-pertikai-sembelih-lembu-di.html
http://m.malaysiakini.com/news/180817


  • Rahim Osman · Parit Buntar
    Orang macam ini lah yang akan membuat kaum di Malaysia tidak aman. Apa yang menjadi isu adalah sembelihan lembu....kenapa mempertikaikan sembelihan lembu bagi orang Islam semasa hari raya korban?...hormatilah agama Islam seperti kami menghormati agama kamu....yang hormat kat lembu pasal apa....nak jadi lembu ka...?

  • Khuzairi Arshad · Works at Royal Malaysian Air Force
    Mr saravanan maybe a good lawyer but he is casting in a wrong court. He cast for sentiment but fail on implied and express consent by public. Again he cast on legality and failed by constitutional law, Islam is our constitutional religion. He end up as a layman begging for double standard. Memang dia kurang cerdik sebagai peguam mahupun orang biasa.

    • Mohamad Abdul Malik · Top Commenter · Malaysian Institute in Management
      Is he a lawyer? Did he claimed to be one? I did not hear anything about him claiming to be a lawyer. If he was a lawyer than I can safely say that he was a stupid lawyer. He was just trying to be a smart aleck. That' s all. You see he was asking the same question again and again although the HM has replied courteously. He was just an arrogant and foolish guy trying to sound clever. My only regret was why the HM needed to entertain this type of unsavoury character. His insolent attitude was too obvious. Need we say more?

  • Azmawi Ab Rahman · UTM
    x payah layan, tak cerdik mana,....

    • Rasdi Arshad · Top Commenter
      jangan bagi muka org macam ni, nama pun RAYA QURBAN, dikehedaki sembelih binatang.RAYA PUASA tak dituntut buat SEMBELIH BINATANG,

  • Marsella Md Salleh · Works at Telekom Malaysia Berhad
    Keling x sedar diri.Dgn berlagak panggil dari luar negara.Balik Indialah chittt!!!!!

  • Ashraff Azraie · UiTM Shah Alam
    kecoh ahh.. islam agame kebangsaan so.. klau nk pertikaikan sangat.. pi dduk luar negare la machaa..bawak skali anak bini tok nenek hangpa skali yang tak puas hati tuu.

  • Adam Alif · · Kuala Lumpur, Malaysia
    just an idiot tried to be a hero.

  • Azmi Aida · · Pembekal & Pengedar at Kuih Tradisional Perisa Baru
    jgn hina saravanan ni...dia ni tk faham...cuma kta harap saravanan ni hormati la agama lain...spt mna org2 india pecahkn kelapa di jln raya...samalh juga dgn org2 islam dgn mengadakn ibadah korban...jd hormat menghormatilah sesama manusia..tk kira apa bangsa atau agama....

  • Tina Rizuwa
    Don't believe this youtube conversation.... listen to the last part (time Mr. Saravanan nak bg email address kat guru besar tp x bg pun.... kalau betul2 dia bengang, dia akan make sure dia provide all info for further correspondence to clarify his curiosity & disappointments).......

    1. Hujung bicara ternyata skrip tak habih..especially bab email saravanan
    2. Pembabitan Kaum Cina dan Babi - provokasi and pelagaaan (kenapa dia x cakap psl kaum India.... kenapa dia x sebut rasa xpuas hati demi menegakkan kaum India?)
    3. Mr. Saravanan, kenapa dia sebut "Nabi Muhammad" tapi bkn "Nabi kamu" or etc sbg tanda dia betul2 tgh marah & kecewa????.... ini skrip dibikin org Melayu kita jugak.... sbb tu masih ade ayat hormat utk agama Islam....
    4. Tukang Upload - Extremist PERKASA - tahu sahaja ler Kuncu Pak Brahim Taiko Pasir Mas nie- (Papagege) expert bab provokasi Kuasa & Ketuanan Melayu.

    FAKE CONVERSATION it is created and "scripted" by certain parties to provoke racism issues.... JANGAN TERPEDAYA GUYS!!!!

  • Mohd Shaffie Bin Abdullah · Works at Dyson Manufacturing Sdn. Bhd
    Nak bincang datang la meyuarat PIBG.......siap ugut guru besar plak. Kalu Mr. Saravanan berani.......datang la kat sekolah. Cakap mcm bagus......mcm nak glamer je dia nih.

    • Fariez Mat Kelate · · Top Commenter · German - Malaysian Institute
      Apa masalah dengan mamat ni sorang nie?.....dia tak pernah dok malaysia ke?.....sepatutnya dia kena siasat situasi pada masa itu...bukan hanya mendengar cerita orang ....kes ni sama dengan kes ada satu sekolah itu ari yg kes makan kat toilet...pada hal kat bilik persalinan......pastu dok cite kat TV......dah jadi kes.......apa lah sengal sangat....

  • Azlan Ahmad · Universiti Malaya
    Memang hampeh keling ni. Bahasa tak sopan, boleh panggil "KAMU" je kpd guru besar sedangkan guru besar panggil keling ni "ENCIK SARAVANAN". Jangan cabar agama ISLAM. Orang ISLAM tak usik pun apa aktiviti yang org India buat. Tolong hormati agama lain lol...

    • Ali Nur Rakhmad · USU(universitas sumatra utara)
      Masya Allah, kalau di Indonesia, tidak pernah ada tekanan terhadap ibadah kurban dimanapun diadakan and sie keling itu bisa hilang malam diculik kalau banyak cakapnya. Tak tahulah kalau disini apa tak ada tindakan.

    • A-din Bachok · Universiti Malaya
      ni la sebab/punca aktiviti korban sekolah sy terpaksa di pindahkan ke tempat lain last minit semalam....politik...oh politik....

  • Alinda Rohsely
    mmg bodoh lah sentuh pasal Nabi Muhammad apasal?? nk citer pasal lembu citer pasal lembu lah.. mmg bangang dan nampak kebodohan diri kau tu ! :O

  • Firdaus Ibrahim · University of republic conggo
    aku dengar pn panas!! mari bcakap dgn aku lah

  • Muzaffar Apan
    sepatutnya kerajaan sudah menubuhkan satu lagi perjawatan khas seperti FBI di bawah undang2 kemakmuran dan keamanan negara untuk menangani gejala seperti ini yang mana menangkap atau memberikan kefahaman sedalam2nya bertujuan untuk menjaga dan mendaulatkan negara kita kerana kebelakangan ini sudh banyak perkara yang tidak sepatutnya terjadi bertujuan untuk memecahbelahkan dan melahirkan sentimen perkauman atau agama terutamanya mereka yang berhijrah ke luar negara dan membawa kefhaman tertentu ke negara ini......

  • Mohamad Abdul Malik · Top Commenter · Malaysian Institute in Management
    Orang ni yang sebenarnya sakit. Orang sakit perlu diobati bukan dimarahi. Lihat jelah kelentong dia konon talipon dari luar negeri. Tapi perbualan terang macam dari Brickfield je. Kalau dari luar negeri lain bunyinya. Ada sedikit 'echo' bunyinya. Tapi sepatutya Surendram dan MIC yang sepatutnya nasihat kaum mereka sendiri. Janganlah jadi kes Sekolah 'makan dalam tandas' dulu sampai naik tochang.

  • Manivannan Kanna
    kalau ada orang tu pandai pandai padam sejarah malaysia, tak kan sejarah dunia boleh di ubah? kalau kata orang lain tu pendatang, yang majority tu pedatang dari sungai mekong dah lupa ke?

    • Manivannan Kanna
      orang tu tak pertikaikan sembelih apa.... yang tu pertikaikan sembelih di mana? kalau dah bodoh tu apa nak buat?

  • Heedayah Yaya Heedayah · · Works at Home Decorating
    Agama rasmi di Malaysia,,Islam.,.,.,noktah!!!

  • Penggemar Tumbuhan Hijau · Top Commenter · University of Malaya
    serah aje pada mic utk bagi penjelasan pada mr saravanan tu

  • Rico Ady · Sek men teknik rembau
    biarla lembu dia kot tu dia marah

  • Rosli Ibrahim · Top Commenter · Sekolah ungku aziz sabak bernam selangor
    Keling paria cari pasal .... haramjaddah in nak tunjuk pandai !!!

  • Julia Hacqimey
    1. Banyak lagi isu2 sebegini di merata rata media.Sara ni salah satu darinya. Punca masaalah bukan mamat ni tapi Melayu Islam sendiri yang tidak bersatu..orang Luar pun boleh tengok betapa lemahnya kita..
      Balas

      Balasan


      1. Andre Irwan18/10/13 10:25 PG
        Hang ni pun sama dengan Saravanan. Kalau cakap Islam, Islam saja. Ini masuk Melayu pulak. Saravanan kata India, hang kata Melayu. Hang dengan dia, 2 x 5 saja. Jangan-jangan hang tu macam spesis Mahathir kot. Kalau tidak, mesti macam Azeez, CEO Tabung Haji .....



    2. Tanpa Nama18/10/13 8:47 PG
      bodoh punya keling
      Balas

      Balasan


      1. Tanpa Nama18/10/13 9:11 PG
        keling tu tak bodoh tapi org yg mengundi dia tu bodoh.....khususnyer melayu UMNO/BN...bodoh mcm lembu....eloklah tu....shahrizat menang....dia kan pakar jaga lembu....hihihihihihi



    3. Tanpa Nama18/10/13 9:53 PG
      kalau sekolah 'jenis' dibolehkan sembelih dan hidang babi... :-D
      Balas
    4. Mr. SAravanan. Babi tu najis, kategori najis Berat dalam Islam. bukan kata nak sembelih, nak pegang pun tak boleh HARAM.
      Menyembelih lembu, kerbau kambing, bukanlah tabiat En, saraVana, tapi adalah tuntutan agama dalam Islam. Kalau tak percaya En. Saravana boleh bertanya kepada Ulama yang lebih arif. Mengenai menyentuh sentimen Kaum India, pun sebenarnya tak wujud. Amalan menyembelih daging Qurban, ini sebenarnya telah beribu tahun lalu dilakukan oleh umat Islam. En. Saravanan, anda sepatutnya fikir dulu sebelum menyoal, anda boleh mencetuskan api perbalahan, Kalau anda seorang terpelajar, pergilah ke mana-mana pun, malahan di Negara India pun ada sembelihan haiwan lembu yang dilakukan oleh India muslim di sana. Tak percaya! anda boleh lihat sendiri.
      Balas

      Balasan


      1. Andre Irwan18/10/13 10:26 PG
        Sentoh Babi Haramkah? Inilah mentaliti Melayu. Najis Berat bukannya Haram. Yang Haram ialah makan. Jangan bagi peluang Saravanan hentam balik.

      2. Ini bukan mentaliti, ini agama. Dalam Islam Babi adalah binatang paling kotor dan jijik. Bahkan perkataan babi digunakan untuk menggambarkan jijik. Kalau sentuh x boleh, makan lagi x boleh. Jangan sentuh sentimen agama, kalau x faham.

      3. Andre Irwan18/10/13 10:53 PG
        Kotor dan jijik bukannya HARAM. Siapa kata sentoh tak boleh? Kalau Babi membawa penyakit, siapa yang merawatnya? Tak kan nak suruh Dr Babi kot. Sudah tentu manusia yang merawatnya. Jangan bawa fahaman yang salah. Itu yang aku kata Melayu tu. Bagi Melayu, Babi memang HARAM bukan setakat sentuh, cakap pun tak boleh. Jijik ... makna HARAMkah?

      4. Andre Irwan18/10/13 11:02 PG
        Kepada Muslim, jangan ambil hati tentang penulisan aku ni. Di pagi jumaat yang mulia ni, kita perlu kepada pemahaman Islam yang sebenarnya agar bila berbicar dengan Bukan Islam, kita tidak terperangkap.
        Aku minta maaf kalau penulisan aku nampak kurang ajar. Yang baik datang daripada Allah swt. Yang jahat dan nakal tu adalah diri aku. 1000 apologies.



    5. Sejarahnya Malaysia adalah negara orang melayu. Kedatangan India dan Cina adalah dibawa oleh penjajah. Oleh itu tidak salah orang Islam melayu mengamalkan ajaran Islam di negara sendiri. Oleh itu pendatang asing hormatlah sikit penduduk asal negara ini.
      Balas

      Balasan


      1. Bukankah orang asli tu penduduk asal semenanjung ni?

      2. u pple dun tok bout penjajah all! tiz iz our country n we born here as malaysian! u idiotz nex time tink b4 write!

      3. Malaysia Malaysian18/10/13 11:24 PG
        You are right. This is the writing of Ultra Malay who know nothing but like to talk about shit. He forget that no land is belong anybody. Only on this bolehland, other than your land, all the others belong to "Malay", even not register under their name. Malaysia Boleh. Just like proton, paste others' butt into their face.



    6. negara sendiri??? ur head la!
      Balas
    7. Kamu tidak menguasai ilmu feqah, mengapa kamu berani bagi pendapat halal haram. Adakah kamu berani bertanggungjawab di Akhirat nanti? Jangan berlagak pandai.
      Balas
    8. Saravanan kata dia buat panggilan dari luar negara. Orang yang cerdik tidak pertikai tetapi dia bodoh asabiah ada mata buta ada telinga pekak ada hati tutup kerana mempertikaikan amalan islam di negara yang ada agama rasminya, berani.... Inilah akibat pemimpimpin yang tidak melaksanakan islam sepenuhnya, penakut....
      Balas
    9. guru besar pun tak pandai jawab cakap la ibadat kaum cina tak ada korban babi ook eek ook eek nak jawab lembap
      Balas
    10. kalau keeling dengan keeling pun ada double standard, dia nak sibuk pulak.
      Balas
    11. Belum apa-apa lagi dah kurang ajar. Macam mana baik pun mereka hanya sifat di luar sahaja iaitu sebelum dapat berkuasa. Mana ada dia suka sama Melayu. Kecik2 lagi sudah diajar benci sama Melayu tak tau ke Melayu bodo?...Dah berkuasa kalu habis orang Melayu dia bunuh.Sebab Melayu tu Islam.
      Balas
    12. Dia tepon dari sentul aje tu..
      Balas
    13. En saravanan mempersoalkn ibadat agama islam dn provokasi dari segi soalan tentang sembelih babi. Padahal babi itu adalh jelas haram bg islam
      Balas
    14. kalau nak sembelih babi pegi la buat kat S(J)K.
      saravanan tu suka makan babi tu yang dia jadi macam tu
      Balas
    15. Di sekolah, mata pelajaran agama ada cerita palas raya haji, pasal korban, pasal kesyukuran pada murid-murid Islam, tapi bila nak buat amali korban untuk murid-murid Islam tak boleh?. kalau macam tu apa guna belajar.. saravanan lah yang punca mainkan isu AGAMA, orang macam ni kita haramkan dia masuk Malaysia..
      Balas
       http://biaqpila.blogspot.com/2013/10/rakaman-perbualan-saravanan-dan.html?m=1
       

No comments:

Post a Comment