HUKUM BACA AL-FATIHAH PADA SI MATI
Satu amalan yang biasa dilakukan dalam
masyarakat kita apabila mendengar kematian seseorang ialah, menyedekahkan
bacaan Al-Fatihah. Maka kita sering
mendengar ungkapan mengajak agar menyedekahkan al-Fatihah kepada seseorang
dalam sesuatu majlis. Contohnya, "Marilah kita sama-sama sedekahkan Al-Fatihah
kepada Si Fulan bin Si Fulan yang baru sahaja meninggal sebentar tadi…”
Bahkan, kita juga diingatkan agar
menyedekahkan al-Fatihan kepada mereka yang telah lama meninggal dunia seperti
pejuang negara, tokoh tertentu, sanak saudara dan sebagainya.
Di Facebook dan media sosial lain juga kini
menjadi medan untuk menulis “al-Fatihah” sebagai tanda bacaan al-Fatihah telah
dibacakan dan disedekahkan kepada si mati.
Dengan kata lain, perkara itu sudah menjadi
satu kebiasaan. Bahkan, dirasakan satu
kejanggalan jika tidak melakukan perkara itu jika diketahui ada berita mengenai
satu-satu kematian. Kita akan merasa
seperti jahil dan tidak sensitif dengan berita kematian itu.
Persoalannya, adakah perbuatan itu suruhan
agama?
Sebenarnya, perbuatan membaca al-fatihah
kepada si mati atau menyedekahkan pahala bacaannya kepada si mati tidak pernah
diajarkan oleh Rasulullah SAW dan bukan merupakan amalan para sahabat dan kaum
salaf.
Tidak diriwayatkan walau satu hadis, cerita atau apa jua kisah bahawa Rasulullah SAW dan para sahabat pernah melakukan amalan sedekah al-Fatihah kepada orang mati di kalangan mereka.
Isunya bukan soal sampai tak sampai, tetapi soal tak pernah dibuat oleh Nabi SAW dan ianya masalah ibadah serta tidak boleh melakukan sesuatu yang Nabi SAW tidak buat.
Sedekah ialah memberikan sesuatu yang sudah kita miliki. Adapun pahala bacaan al-Fatihah belum tentu dimiliki oleh kita kerana boleh jadi saja ianya ditolak oleh Allah SWT kerana tidak ikhlas, tidak betul tajwid atau salah sebutan bacaan sehingga maknanya lari.
Lalu jika pahala al-Fatihah itu pun belum dijamin dapat, bagaimana mahu diberikan kepada orang lain? Kalau sedekah harta dan sesuatu milik kita maka hal tersebut sudah jelas dan sememangnya diterima oleh syarak.
Tidak diriwayatkan walau satu hadis, cerita atau apa jua kisah bahawa Rasulullah SAW dan para sahabat pernah melakukan amalan sedekah al-Fatihah kepada orang mati di kalangan mereka.
Isunya bukan soal sampai tak sampai, tetapi soal tak pernah dibuat oleh Nabi SAW dan ianya masalah ibadah serta tidak boleh melakukan sesuatu yang Nabi SAW tidak buat.
Sedekah ialah memberikan sesuatu yang sudah kita miliki. Adapun pahala bacaan al-Fatihah belum tentu dimiliki oleh kita kerana boleh jadi saja ianya ditolak oleh Allah SWT kerana tidak ikhlas, tidak betul tajwid atau salah sebutan bacaan sehingga maknanya lari.
Lalu jika pahala al-Fatihah itu pun belum dijamin dapat, bagaimana mahu diberikan kepada orang lain? Kalau sedekah harta dan sesuatu milik kita maka hal tersebut sudah jelas dan sememangnya diterima oleh syarak.
Sebenarnya, jika
kita boleh menyedekahkan pahala bacaan al-Fatihah, maka kita juga boleh
menyedekahkan pahala bacaan ayat al-Quran lain.
Ini kerana, membaca al-Quran mendapat pahala tanpa mengira ayat atau
surah mana.
Berkata Abdullah bin
Mas’ud bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa membaca satu
huruf daripada Kitab Allah (Al-Quran), maka baginya satu hasanah (kebaikan),
dan setiap satu hasanah baginya 10 pahala. Aku tidak katakan آلم satu huruf,
bahkan alif satu huruf, lam satu huruf dan mim satu huruf." (Hadis riwayat
Tirmizi).
Sebenarnya ada cara lain diajarkan Rasulullah SAW apabila mendengar berita kematian atau musibah. Cara itu ialah mendoakan kepada si mati atau orang yang sedang dilanda musibah.
Sebenarnya ada cara lain diajarkan Rasulullah SAW apabila mendengar berita kematian atau musibah. Cara itu ialah mendoakan kepada si mati atau orang yang sedang dilanda musibah.
Antara contoh doa yang dilafazkan oleh
Rasulullah sepertimana sabda yang bermaksud: "Ya Allah, ampunilah dia dan
gantikanlah bagi kami dengan ganti yang baik. (Riwayat Abu Daud)
Kita juga dituntutan agar mengucapkan “Inna lillahi wa inna ilaihi
raji'un” yang bermaksud: “Sesungguhnya
kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jugalah kami kembali."
Ungkapan ‘inna
lillah’ adalah ayat 156 surah al-Baqarah yang bermaksud: "(Yaitu)
orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh suatu kesusahan, mereka berkata:
Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jugalah kami
kembali."
Umat Islam mempercayai bahwa Allah adalah Esa
yang memberikan dan Dia jugalah yang mengambil, Dia menguji umat manusia. Oleh
kerananya, umat Islam menyerahkan diri kepada Tuhan dan bersyukur kepada Tuhan
atas segala yang mereka terima. Pada masa yang sama, mereka bersabar dan
menyebut ungkapan ini saat menerima cubaan atau musibah.
Jadi, sepatutnya kita mengikut cara diajarkan
Rasulullah SAW dan apa yang dinyatakan dalam al-Quran. Kita perlu sedar, setiap amalan yang kelihatan
baik tetapi tidak dilakukan oleh Rasul dan para sahabat pastinya tertolak atau
tidak benar sebab jika ianya perkara baik sudah pasti mereka akan mendahului
kita.
Berkata Huzaifah al-Yaman yang bermaksud:
"Setiap ibadah yang tidak dilakukan oleh para sahabat Rasulullah SAW maka
janganlah kamu melakukannya."
Mengenai pahala bacaan doa kepada si mati, kebanyakan ulama mengatakan membaca doa dan bersedekah untuk si mati insyaallah sampai. Maksudanya ada kebaikan diperoleh si mati hasil doa itu.
Pendapat itu berdasarkan kepada hadis Muslim, terdapat sunah mendoakan dan memberi salam kepada ahli kubur apabila melalui kawasan perkuburan dengan membaca (terjemahan): "'Salam sejahtera ke atas kamu wahai ahli kubur, dari kalangan mukminin dan muslimin, InsyaAllah kami akan menyusul kalian, Aku berdoa kepada Allah supaya memberi keselamatan kepada kami dan kamu. (Hadis riwayat Muslim)
Dalam menyelesaikan persoalan ini, jika ada yang tetap mahu berkeras melakukan amalan membaca surah al-Fatihah dan menyedekahkannya kepada orang mati maka janganlah dicela atau dilemparkan tuduhan bukan-bukan.
Mengenai pahala bacaan doa kepada si mati, kebanyakan ulama mengatakan membaca doa dan bersedekah untuk si mati insyaallah sampai. Maksudanya ada kebaikan diperoleh si mati hasil doa itu.
Pendapat itu berdasarkan kepada hadis Muslim, terdapat sunah mendoakan dan memberi salam kepada ahli kubur apabila melalui kawasan perkuburan dengan membaca (terjemahan): "'Salam sejahtera ke atas kamu wahai ahli kubur, dari kalangan mukminin dan muslimin, InsyaAllah kami akan menyusul kalian, Aku berdoa kepada Allah supaya memberi keselamatan kepada kami dan kamu. (Hadis riwayat Muslim)
Dalam menyelesaikan persoalan ini, jika ada yang tetap mahu berkeras melakukan amalan membaca surah al-Fatihah dan menyedekahkannya kepada orang mati maka janganlah dicela atau dilemparkan tuduhan bukan-bukan.
Biarlah para ulama yang membincangkan perkara
ini secara lebih mendalam. Tentunya ada sesuatu yang menyebabkan perkara
ini dilakukan dan diamalkan berterusan.
------------
Comments
Post a Comment