HUKUM MELETAKKAN DAUN DAN BUNGA DI ATAS KUBUR
Ibnu Nafis
July 15 at 4:33am
Belum pun habis Ramadhan dah ada pula yang menyerang amalan umat Islam
yang menaburkan bunga atas kubur. Dikata perbuatan tersebut menyerupai
Kristian dan Yahudi dan bid'ah sesat.
JAWAPAN AHLUS SUNNAH WAL JAMA'AH :
Firman Allah : Bertasbih kepada Allah apa-apa yang ada di langit dan apa-apa yang ada di bumi (Surah at Taghabun 64:1)
1. Nabi Muhammad shallallaahu 'alaihi wa sallam menyarankan agar di
atas kuburan diletakkan pelepah kurma sebagaimana dalam sebuah hadits
"Ingatlah, sesungguhnya dua mayat ini sedang disiksa tetapi bukan
kerana melakukan dosa besar. Seorang dari padanya disiksa kerana dahulu
dia suka membuat fitnah dan seorang lagi disiksa kerana tidak
menghindari diri daripada percikan air kencing. Kemudian baginda
mengambil pelepah kurma yang masih basah lalu dibelahnya menjadi dua.
Setelah itu baginda menanam salah satunya pada kubur yang pertama dan
yang satu lagi pada kubur yang kedua sambil bersabda: Semoga pelepah ini
dapat meringankan seksanya selagi ia belum kering." (Riwayat Bukhari,
no: 1378 dan Muslim, no: 292)
2. Para Ulama
menngqiyaskan/menyamakan pelepah kurma dalam hadits di atas dengan
segala macam tumbuh-tumbuhan yang masih basah sebagaimana yang di
jelaskan oleh Syaikh Al-Khathib Asy-Syarbini dalam kitab Mughni
Al-Muhtaj
ويسن أيضا وضع الجريد الأخضر على القبر وكذا الريحان
ونحوه من الشيء الرطب ولا يجوز للغير أخذه من على القبر قبل يبسه لأن صاحبه
لم يعرض عنه إلا عند يبسه لزوال نفعه الذي كان فيه وقت رطوبته وهو
الاستغفار ( و ) أن يوضع ( عند رأسه حجر أو خشبة ) أو نحو ذلك لأنه صلى
الله عليه وسلم وضع عند رأس عثمان بن مظعون صخرة وقال أتعلم بها قبر أخي
لأدفن إليه من مات من أهلي رواه أبو داود وعن الماوردي استحباب ذلك عند
رجليه أيضا
“Disunnahkan menaruh pelepah kurma hijau (basah) di
atas kuburan, begitu juga tumbuh-tumbuhan yang berbau harum dan
semacamnya yang masih basah dan tidak boleh bagi orang lain mengambilnya
dari atas kuburan sebelum masa keringnya karena pemiliknya tidak akan
berpaling darinya kecuali setelah kering sebab telah hilangnya fungsi
penaruhan benda-benda tersebut dimana selagi benda tersebut masih basah
maka akan terus memohonkan ampunan padanya
3. Dalam kitab Fatawa al Hadithiah m/s 196 disebutkan :
" Para ulama beristinbath daripada perbuatan Nabi SallaLlahu 'alaihi
wasallam mencacakkan dua pelepah tamar di atas kubur, untuk bolehnya
mencacak pokok dan bunga tetapi mereka tidak menerangkan caranya. Walau
bagaimanapun, di dalam hadits sahih disebutkan bahawa Nabi sallaLlahu
'alaihi wasallam mencacak satu cacakan pada setiap kubur, maka bolehlah
diambil pelajaran, ia merangkumi semua bahagian kubur. Maka tujuan yang
boleh diambil daripadanya ialah di mana-mana bahagian kubur pun boleh.
Abdul bin Humaid dalam Musnadnya bahawa Nabi sallaLlahu 'alaihi wasallam
meletakkan pelepah itu di atas kubur di sisi kepala mayat di kubur
tersebut "
4. Syeikh Atiyah Saqar (iaitu seorang Mufti Lajnah
Fatwa al-Azhar) berkata: “Ini adalah masalah antara golongan
mengharuskan dan golongan yang menegah. Saya melihat tiada tegahan pada
perkara ini selagi mana ia beriktikad (menyakini) bahawa yang memberi
manfaat dan mudarat itu hanyalah Allah SWT. Apa yang kita hadiahkan
kepada si mati seperti doa, sedekah dan lain-lain lagi adalah ‘min babil
asbab’ semata-mata mengharapkan rahmat Allah SWT.
Justeru,
perbuatan menaburkan bunga sebagai menggantikan pelepah dan ranting
basah adalah harus. Bagaimanapun, jika bunga itu dibeli dengan harga
mahal semata-mata untuk melakukan perbuatan itu, dibimbangi ia akan
jatuh kepada haram disebabkan membazir.
5. Menyiram air di atas
kuburan dan meletakkan daun-daunan yang hijau (segar) hukumnya sunnah,
khususnya untuk kuburan yang baru ditimbun. Dalam sebuah riwayat,
Rasulullah saw memerciki kuburan puteranya tercinta Ibrahim dengan air
dan meletakkan daun-daunan yang segar di atasnya (Riwayat Imam Syafi'i,
Nailul Authar : 4/84).
6. Di bolehkan menaburkan bunga-bunga
segar yang masih basah di atas kuburan2 ,‘karena hal ini(menaburi bunga)
dapat meringankan siksaan mayat akibat bacaan tasbih tanaman/bunga
diatas pusara tersebut.Lihat ; I’aanah at-Thoolibiin : II/120
يُسَنُّ وَضْعُ جَرِيْدَةٍ خَضْرَاءَ عَلَى الْقَبْرِ لِلْإ تِّباَعِ
وَلِأَنَّهُ يُخَفِّفُ عَنْهُ بِبَرَكَةِ تَسْبِيْحِهَا وَقيِْسَ بِهَا مَا
اعْتِيْدَ مِنْ طَرْحِ نَحْوِ الرَّيْحَانِ الرَّطْبِ
Disunnahkan
meletakkan pelepah kurma yang masih hijau di atas kuburan, karena hal
ini adalah sunnah Nabi Muhammad Saw. dan dapat meringankan beban si
mayat karena barokahnya bacaan tasbihnya bunga yang ditaburkan dan hal
ini disamakan dengan sebagaimana adat kebiasaan, yaitu menaburi bunga
yang harum dan basah atau yang masih segar.(I’anah al-Thalibin, juz II,
hal. 119)
Wallahua'lam via Tahu Faham dan Amal
Comments
Post a Comment