BERDAKWAH MELALUI AKHLAK MULIA
Ramai dalam kalangan kita menyangka bahawa
urusan berdakwah memerlukan ilmu agama yang luas dan amal ibadah yang hebat.
Lantaran itu, usaha berdakwah ini dilihat merupakan antara skop kerja para
ustaz, ustazah dan agamawan sahaja. Persepsi sebegini seharusnya diubah dengan
memberikan kefahaman yang sahih melalui penerangan menyeluruh mengenai konsep
dakwah yang sebenar.
Bukankah Islam telah mengatur urusan duniawi kita
berpandukan tauladan Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam dan para sahabatnya –ridwanullah
Alayhim-. Oleh yang demikian, mengadaptasikan
tauladan tersebut dalam kehidupan merupakan salah satu bentuk dakwah yang
dianjurkan Islam dan ia sememangnya tidak mustahil untuk dilakukan oleh
individu yang bukan dalam kategori ‘agamawan’.
POSITFKAN DIRI DENGAN PENGARUH
MULIA
Dunia kini sedang menyelusuri suatu zaman
yang sangat mencabar dek kebanjiran teknologi semasa yang menyibukkan manusia
dengan urusan dunianya. Bermula dengan telefon bimbit, tab dan komputer riba dengan
pelbagai aplikasi laman sesawang internet seperti facebook, twitter, blog, game
dan sebagainya. Kesemua ini banyak menyumbang ke arah perkembangan intelek
individu dan tahap produktiviti mereka. Oleh kerana itu, seorang anak yang
hidup dalam ruang kehidupan serba canggih, sedikit sebanyak akan mendapat tempiasnya
berpandukan pemerhatian terhadap perlakuan si ayah. Seorang murid yang hidup
dalam ruang kehidupan serba sosial, sedikit sebanyak akan mendapat tempiasnya
berpandukan pemerhatian terhadap perlakuan gurunya dan rakan sekelasnya. Hal
ini merupakan kesan psikologi manusia dalam kehidupan seharian mereka yang
mudah terpengaruh dengan suasana persekitarannya.
Dalam sebuah hadith pernah dinukilkan sabdaan
Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam melalui Abu Hurayrah: “
الرَّجُلُ
عَلَى دِيْنِ خَلِيْلِهِ فَلْيَنْظُرْ أَحَدُكُمْ مَنْ يُخَالِلْ
Terjemahannya:
"(Agama) Seseorang bersesuaian dengan agama kawan karibnya, (oleh itu) hendaklah
kamu semua melihat siapakah yang menjadi kawan karibnya”[1].
Menjadi
lumrah kehidupan, akhlak seseorang individu akan dipengaruhi oleh akhlak masyarakat
di sekitarnya. Sekiranya baik akhlak orang disekelilingnya, nescaya akan
baiklah akhlaknya dan begitulah sebaliknya. Hatta Nabi Sallallahu Alayh wa
Sallam sendiri sewaktu kecilnya, pernah diserahkan kepada Halimat al-Sa’diyyah
-seorang wanita dari Bani Sa’ad-yang duduk di kawasan desa (kampung) bagi
menyusui Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam. Ia sebenarnya, merupakan adat
kebiasaan masyarakat Arab menghantar anak mereka untuk disusui dan dibesarkan
di desa bagi menanamkan peribadi yang luhur, jauh daripada kesibukan dan
pengaruh buruk masyarakat bandar. Sebuah perumpamaan yang pernah diungkapkan
oleh Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam yang dicatatkan oleh Abu Musa al-Ash’ari
ada menyebutkan bahawa:
مَثَلُ الْجَلِيسِ الصَّالِحِ وَالسَّوْءِ كَحَامِلِ الْمِسْكِ وَنَافِخِ
الْكِيرِ ، فَحَامِلُ الْمِسْكِ إِمَّا أَنْ يُحْذِيَكَ ، وَإِمَّا أَنْ تَبْتَاعَ
مِنْهُ ، وَإِمَّا أَنْ تَجِدَ مِنْهُ رِيحًا طَيِّبَةً ، وَنَافِخُ الْكِيرِ إِمَّا
أَنْ يُحْرِقَ ثِيَابَكَ ، وَإِمَّا أَنْ تَجِدَ رِيحًا خَبِيثَة
Terjemahannya:
“Perbandingan antara kawan yang baik dan kawan yang buruk laksana seorang
penjual minyak wangi dan seorang pakar besi (yang memateri). Penjual minyak
wangi berkemungkinan akan memberimu minyak wanginya, atau kamu mampu membeli
minyak wangi daripadanya dan kalau tidak pun, kamu tetap akan mendapat tempias
bau wanginya. Sedangkan orang yang pakar memateri besi, berkemungkinan percikan
apinya akan mengenai pakaianmu dan kalau tidak pun, mungkin kamu tetap akan mendapat
tempias bau asapnya yang tidak menyenangkan”[2].
Berpandukan
hadith tersebut, Ibn Hajar al-Asqalani berpandangan bahawa kita dilarang untuk
berkawan atau bersahabat dengan individu-individu yang boleh mendorong
merosakkan pegangan agama kita mahupun menghancurkan kehidupan dunia kita.
Sebaliknya, antara kriteria atau garis panduan dalam memilih kawan yang baik
adalah individu yang berupaya memberi manfaat kepada kita terhadap agama
mahupun urusan dunia kita[3].
Hadith ini juga memberi galakan kepada kita untuk bergaul dengan
sahabat-sahabat yang soleh dan baik, yang memiliki akhlak yang terpuji,
merendah diri, berilmu dan beradab.
BERAKHLAK MULIA, KAUTLAH PAHALA
Berbalik kepada konsep dakwah yang diutarakan
pada permulaan artikel, melalui penerapan akhlak yang mulia dalam diri setiap
individu, ia berpotensi untuk mempengaruhi orang-orang di sekelilingnya. Secara
tidak langsung menyumbang ke arah pembentukan ‘biah’ atau suasana Islamik dalam
sesuatu komuniti sosial. Sikap saling mempengaruhi antara satu sama lain
melalui pengaruh yang positif mampu dijadikan bekalan yang tidak
disangka-sangka di akhirat kelak.
Jarir
ibn Abdillah pernah menceritakan sebuah kisah yang panjang mengenai kesedihan
Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam tatkala didatangi oleh sekelompok manusia daripada
kabilah Mudhor yang compang camping pakaiannya lantaran kefakiran dan
kemiskinan mereka. Lantas Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam mengarahkan Bilal ibn
Rabah untuk melaungkan azan dan mereka terus menunaikan solat secara berjemaah.
Selepas selesai menunaikan solat, Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam berdiri dan
berkhutbah dimulai dengan membaca ayat surah al-Nisa’ ayat 1 dan surah al-Hasyr
ayat 18. Seraya berkata: “Telah bersedekah seseorang daripada dinarnya (nilaian
wang), dirhamnya (nilaian wang), pakaiannya, sebekas kurmanya, sehinggakan sekalipun
separuh kurma". Lalu Jarir meneruskan ceritanya dengan berkata: “Aku
melihat orang-orang Ansar berturut-turut member (bersedekah), sehinggakan aku
melihat makanan dan pakaian (yang disedekahkan, banyaknya) seperti dua bukit, dan
aku melihat wajah Nabi Sallallahu ALayh wa Sallam (ketika itu) bersinar-sinar
(kegembiraan) seperti emas. Kemudian Nabi Sallallahu Alayh wa Sallam bersabda:
مَنْ سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَأَجْرُ
مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ وَمَنْ
سَنَّ فِي الْإِسْلَامِ سُنَّةً سَيِّئَةً كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَنْ
عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْءٌ
Terjemahannya:
“Barangsiapa yang memberi (pengaruh) tauladan yang baik dalam Islam, (maka) ia
akan beroleh pahalanya dan pahala orang yang mengamalkannya setelahnya, tanpa
mengurangi pahala mereka sedikitpun. (Manakala) Barangsiapa yang memberi (pengaruh)
tauladan yang buruk dalam Islam, maka ia akan beroleh dosanya dan dosa orang
yang mengamalkannya setelahnya, tanpa mengurangi dosa-dosa mereka (sedikit pun)”[4].
Kisah ini
menjadi bukti bahawa sekiranya seseorang individu menonjolkan peribadi akhlak
yang mulia dan peribadinya tersebut dicontohi oleh individu lain, ia akan
mendapat pahala selagimana individu tersebut mengamalkan tauladan yang
dipengaruhinya. Sebagaimana pengaruh yang buruk akan menjerumus pelakunya ke
lembah dosa dan maksiat kepada Allah selagimana ia diamalkan oleh pelakunya. Anda
menutup aurat di hadapan sahabat-sahabat anda yang mendedahkannya, merupakan
dakwah yang dinilai di sisi Allah azza wa jalla. Anda bermain bola sepak dengan
mengamalkan permainan bersih tanpa melakukan sebarang provokai, merupakan
dakwah ke arah pertalian silaturrahim. Anda pergi ke masjid atau surau untuk
menunaikan solat dalam kesibukan bermain futsal atau sebaliknya, merupakan
dakwah kepada sahabat-sahabat anda agar tidak meninggalkannya. Sesibukmana pun
kita, dakwah ke arah kebaikan senantiasa perlu dipraktikkan.
Sebagaimana
seorang ayah atau ibu sewajarnya menjalankan tanggungjawab membesarkan
anak-anak mereka dengan pendidikan agama didasari oleh akhlak dan adab yang
mulia. Elakkan daripada menjadi ibu bapa yang derhaka kepada anak-anak sendiri
akibat membiarkan mereka terumbang ambing dengan godaan dunia tanpa bimbingan. Syaikh
Siddiq Hasan Khan pernah berkata: "Allah azza wa jalla akan mengangkat darjat
(kedudukan) zuriat keturunan seseorang mukmin, meskipun amalan mereka di
bawahnya, agar kedua orang tuanya mendapat ketenangan dan kebahagiaan, (tetapi)
dengan syarat mereka beriman dan telah berumur baligh…”[5].
Pandangan beliau ini ditunjangi oleh firman Allah azza wa jalla dalam surah
al-Tur ayat 21:
Terjemahannya:
“Dan orang-orang yang beriman yang diikuti oleh zuriat keturunannya dengan
keadaan beriman, Kami hubungkan (himpunkan) zuriat keturunannya itu dengan
mereka (di dalam Syurga), dan Kami (dengan itu) tidak mengurangi sedikitpun
daripada pahala amal-amal mereka. (Sesungguhnya) Setiap manusia itu terikat dengan
amal yang dikerjakannya”.
MUHASABAH
Sebagai seorang anak, kita berperanan
menyelamatkan ibu bapa kita daripada azab api neraka Allah azza wa jalla.
Sebagai seorang ibu bapa, kita berperanan menyelamatkan anak-anak kita daripada
azab api neraka Allah azza wa jalla. Sebagai seorang teman, kita berperanan
menyelamatkan kawan-kawan kita daripada azab api neraka Allah azza wa jalla.
Kesemua mereka dapat diselamatkan melalui dakwah dengan penonjolan akhlak dan
peribadi yang mulia. Allah azza wa jalla berfirman:
Terjemahannya:
“Wahai orang-orang yang beriman! peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari
neraka yang bahan-bahan bakarnya (ialah) manusia dan batu (berhala). Neraka itu
dijaga dan dikawal oleh para malaikat yang keras dan kasar (layanannya). Mereka
(malaikat) tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya
kepada mereka dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan (Allah
kepada mereka).
“Belum sampaikah lagi masanya bagi
orang-orang yang beriman untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan
dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan
(kepada mereka)? dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang
yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu
melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras dan banyak
antaranya orang-orang yang fasik” [Surah al-Hadid : 16]
Wallahu A’lam.
[1]
Sahih: Diriwayatkan oleh Abu Dawud dalam Sunannya no.4833, at-Turmuzi dalam
Sunannya no.2379, dan beliau berkata: "Hadits ini hasan", dinilai
sahih pula oleh Syaikh Al-Albani dalam Silsilah As-Sahihah, no. 927.
[2] Muttafaqun
Alayh: Diriwayatkan oleh al-Bukhari no.5534 dan Muslim no.2628
[3] Fath
al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari oleh Ibn Hajar al-Asqalani, 4/324
[4]
Sahih: Diriwayatkan oleh Muslim no.1017 dan Ahmad dalam Al Musnad, 4/357.
[5] Tafsir
Fath al-Bayan oleh Syeikh Siddiq Hasan Khan, 6/434.
Comments
Post a Comment